• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Psykel

Patek
@popeofdenim Knucklehead såg ruggigt intressant ut, och knasigt bra pris med rabatt! Spanat efter ett par bra jeans med hängselknappar ett tag...
Anyway, vilket väveri kommer tyget ifrån och var nånstans sys jeansen?
 
Jag bumpar den här tråden, blev helsåld på hela konceptet.

Mitt första par blev ett par från Levis Made and Crafted, men modellen känns inte helt rätt, detta i samband med att jag lite förhastad tog upp jeansen ett par centimeter. Jeansen sitter perfekt nu, men kommer troligtvis att krypa upp lite. Perfekt till sommaren.

Klickade precis hem ett par från Sarva, svensktillverkade vilket är extra kul. Normalhög midja, tapered och en fotvidd på 17 cm (19 på Levis) - känns helrätt då jag upplevde Levis som något vida. Nu håller jag tummarna för att det fungerar. I så fall är min garderob rätt klar fram till sommarens bravader (typ).

1499:- ord.pris, 1050:- med Caliroots förhandshej&hå till Black Friday. Riktigt överkomligt när helgen utesluter sprit och sattyg med träning på schemat i stället.

image.jpeg
image.jpeg
Har du fått hem dom och vad tycker du?
Jag mailade Sarva via ett kontaktformulär på websidan, och konstigt nog svarade någon(Anton) efter ett knappt dygn,
sen blev det lite mejlväxling fram och tillbaka, alltid med snabba svar.
Det skall de ha cred för!
Tog rygg och klickade hem ett par.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Har du fått hem dom och vad tycker du?
Jag mailade Sarva via ett kontaktformulär på websidan, och konstigt nog svarade någon(Anton) efter ett knappt dygn,
sen blev det lite mejlväxling fram och tillbaka, alltid med snabba svar.
Det skall de ha cred för!
Tog rygg och klickade hem ett par.
Jag fick hem jeansen, men missade att Sarva hade två olika par. Ett par i selvage & 16/17 oz, samt par utan selvage i 12,75 oz. Vill ha selvage för sakens skulle och ångrade därför ordern. Trots att jag ringde Caliroots 08.20 på måndagen var det ändå för sent att stoppa utskicket, så jag fick hem jeansen. Behövde ändå ta ut dom för att returnera så då passade jag på att testa.

Sarva satt bra mycket bättre och bekvämare nya än mina Levis som jag hade kämpat med i uppskattningsvis femton dagar, men det kändes ändå inte rätt. Fotvidden stämde inte överens med måtten utan var mer åt 19 cm. Skickade därför tillbaka dom. Men idag, idag händer det grejer.

Blodat tand sådär, precis som vanligt så beställde jag ett par C.O.F M3 Rinsed tapered och får förhoppningsvis hem dom idag. Modellen finns även i svart selvage denim, sitter dom här bra ska jag försöka få hem ett par sådana också. 12,75 oz här också.

Jag gillar hela bilden av just Circle Of Friends som de heter, handgjorda i Italien, Svenskt & 300 följare på instagram. Underdogs på uppmarsch där kvalitén är det viktiga. Sådant gillar jag. Att både Gabucci & Linnégatan säljer C.O.F måste dessutom anses som väldigt positivt.

http://www.linnegatan2.se/brands/circle-of-friends/circle-of-friends-jeans

Deras hemsida - http://www.cofstudio.com/

cof-m3-rinse-front.jpg

cof-m1-rinse-coin.jpg

cof-m3-rinse-selvage.jpg
 

SSL

Audemars
Mina två olika modeller. Har två av varje.
Mörka är Lee Chase och ljusa är Cheap Monday Linear T2.
image.jpeg
 

Smulan

Rolex
Kul tråd! Har ett par nudie som är aningen vida och besökte deras butik på söder. Fick tipset att köpa otvättat i en size less och vänta med tvätten. Hur länge frågade jag? Gärna 6 månader svarade expediten. Men om man tvättar kallt borde de väl inte krympa märkbart? Hur som helst har kämpat med ett par Steddy Eddy i tyngsta kvaliten i några dagar nu och de är lita tajta som dag 1. I vilket fall berättade de att man repar alla Nudie gratis i butiken. Behövs inte ens kvitto! Nått för klockbranschen att kanske :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd! Har ett par nudie som är aningen vida och besökte deras butik på söder. Fick tipset att köpa otvättat i en size less och vänta med tvätten. Hur länge frågade jag? Gärna 6 månader svarade expediten. Men om man tvättar kallt borde de väl inte krympa märkbart? Hur som helst har kämpat med ett par Steddy Eddy i tyngsta kvaliten i några dagar nu och de är lita tajta som dag 1. I vilket fall berättade de att man repar alla Nudie gratis i butiken. Behövs inte ens kvitto! Nått för klockbranschen att kanske :)
Det är riktigt skoj, kul med plagg att åldras med.

Jag fick i alla fall mina C.O.F igår och kvalitén var fantastiskt bra, men tyvärr för stora i midjan.... 31 borde vara korrekt storlek. Men det verkar lösa sig smidigt. :)
 

Edin

Panerai
Kul tråd! Har ett par nudie som är aningen vida och besökte deras butik på söder. Fick tipset att köpa otvättat i en size less och vänta med tvätten. Hur länge frågade jag? Gärna 6 månader svarade expediten. Men om man tvättar kallt borde de väl inte krympa märkbart? Hur som helst har kämpat med ett par Steddy Eddy i tyngsta kvaliten i några dagar nu och de är lita tajta som dag 1. I vilket fall berättade de att man repar alla Nudie gratis i butiken. Behövs inte ens kvitto! Nått för klockbranschen att kanske :)

En av anledningarna till att du inte ska tvätta jeansen alls är att iom att indigo är levande och blöder så kommer du med stor sannolikhet få mycket fula mönster på jeansen där du, om du skulle väntat länge, får slitningar. Det ser rent av fördärvligt ut om man tvättar nya raw jeans innan de gåtts in ordentligt. Lilla mamma bestämde sig för att testa på ett par jag hade för läänge sedan...
 

Edin

Panerai
Jag har varit lite sur på mina senaste Nudies då jag tycker dom inte tappat så mycket i färg likt mina gamla som fortfarande är mina favoriter. Svar - olika typer av demin tyg...
De ena är gjorda i Open dry selvage medans de äldre är gjorda i dry red selvage. Är det någon här som har koll på hur olika demintyger bleks? Vill gärna köpa ett par nya som bleknar mer likt de i dry red selvage.

Jeansen i trådstarten börjar ge upp, slut på tyg i knäna, tveksamt om de går att laga. Nytt enkelt projekt (lätta nudies, snabb fade) börjar idag. Bra kontrast mellan nytt och gammalt:)

Kul!
Vad är det för modell du slitit in och vilken modell är det nya "projektet"?
 
Senast ändrad:

Smulan

Rolex
En av anledningarna till att du inte ska tvätta jeansen alls är att iom att indigo är levande och blöder så kommer du med stor sannolikhet få mycket fula mönster på jeansen där du, om du skulle väntat länge, får slitningar. Det ser rent av fördärvligt ut om man tvättar nya raw jeans innan de gåtts in ordentligt. Lilla mamma bestämde sig för att testa på ett par jag hade för läänge sedan...

Varför fick man inte lära sig sånt här i plugget? Kommer iaf inte kunna slita in mer än någon vecka innan första tvätt. Provar att blötlägga i kallt vatten med Y3 och hängtorka så vi se hur det blir :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har varit lite sur på mina senaste Nudies då jag tycker dom inte tappat så mycket i färg likt mina gamla som fortfarande är mina favoriter. Svar - olika typer av demin tyg... De ena är gjorda i Open dry selvage medans de äldre är gjorda i dry red selvage. Är det någon här som har koll på hur olika demintyger bleks? Vill gärna köpa ett par nya som bleknar mer likt de i dry red selvage.

Kul!
Vad är det för modell du slitit in och vilken modell är det nya "projektet"?
De gamla är grim tim i open dry selvage, så visst kan man få dem att tappa en del färg ändå! De nya är ett par lean dean i en enklare kvalitet "16 dips", 11oz och lite elastan så jag gissar att de bleknar ur rätt snabbt. Kanske är det nåt liknande du ska satsa på om du vill ha rejäl fade? Återkommer i tråden om ett halvår:) Såg att modellen fanns i en "US" variant i cone mills selvage också, sannolikt ett sjukt bra val men bara för den som orkar med ett femårsprojekt (där nöjer jag mig med mina galna tellasons, som också är cone).

Varför fick man inte lära sig sånt här i plugget? Kommer iaf inte kunna slita in mer än någon vecka innan första tvätt. Provar att blötlägga i kallt vatten med Y3 och hängtorka så vi se hur det blir :)
Måste du tvätta hela? Brukar gå rätt bra med selektiv fläckborttagning tycker jag! Är de verkligen smutsiga är jag inte säker på att de kommer bli så värst mycket renare av fintvättmedel och kallvatten tyvärr.
 
Senast ändrad:

Frourez

Omega
Jeansen i trådstarten börjar ge upp, slut på tyg i knäna, tveksamt om de går att laga. Nytt enkelt projekt (lätta nudies, snabb fade) börjar idag. Bra kontrast mellan nytt och gammalt:)
image.jpeg

Du får till rätt bra med kontraster men tycker tyget ser lite tråkigt ut? Du vill inte testa lite tjockare och kanske indigo X black?
 

Edin

Panerai
De gamla är grim tim i open dry selvage, så visst kan man få dem att tappa en del färg ändå! De nya är ett par lean dean i en enklare kvalitet "16 dips", 11oz och lite elastan så jag gissar att de bleknar ur rätt snabbt. Kanske är det nåt liknande du ska satsa på om du vill ha rejäl fade? Återkommer i tråden om ett halvår:) Såg att modellen fanns i en "US" variant i cone mills selvage också, sannolikt ett sjukt bra val men bara för den som orkar med ett femårsprojekt (där nöjer jag mig med mina galna tellasons, som också är cone).

Det är precis de med Cone Mills Selvage jag är sugen på. Tror de kan bli fin fina med tiden även om jag inte är den som ligger och meckar bil i jeans eller liknande. Kasnek får skaffa ett HD Projekt likt @easy rider så man kan mecka i jeans. Vart rätt sugen på en sjysst HD eller Cafe raceratt ha som inredningspryl i vardagsrummet. ;)
Hur tycker du Lean dean är i storleken? Som jag fattat det är Lean Dean välldigt likt Grim Tim men lite smalare nere vid foten. Eller har jag fel?Allt går vell men jag har inte lyckats få till dem så bra. Dock är jag ju inte den som ligger och meckar bil i dom eller sliter så hårt på dom heller tyvärr som stillasittande student...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har problems. Brorsan tog med ett par C.O.F M3 i storlek 31 i helgen och jag har nu använt jeansen två gånger. Från början satt dom kanon, tajt som dom ska i midja osv, men nu efter två dagars användande tycker jag att de har släppt alldeles för mycket i midjan...

Ett skärp är redan ett måste medans mina Levis fortfarande sitter som en käftsmäll i midjan. FUCK. Att gå ner ytterligare en storlek till 30 är helt omöjligt.

Lägger med en bild.

What to do? Tanken av att tampas med ett par jeans som förr eller senare kommer att bli förstora är inte sådär jätterolig. Men vad är alternativen? Rocka på som om ingenting har hänt och hoppas att midjan inte töjer sig en tum? Kan skräddaren hitta på något skoj här?

Jag gillar modellen som fan, vore därför kul att få till det bra. Just nu är midjan tejpad, haha.:hilarious:
 

Psykel

Patek
Jag har problems. Brorsan tog med ett par C.O.F M3 i storlek 31 i helgen och jag har nu använt jeansen två gånger. Från början satt dom kanon, tajt som dom ska i midja osv, men nu efter två dagars användande tycker jag att de har släppt alldeles för mycket i midjan...

Ett skärp är redan ett måste medans mina Levis fortfarande sitter som en käftsmäll i midjan. FUCK. Att gå ner ytterligare en storlek till 30 är helt omöjligt.

Lägger med en bild.

What to do? Tanken av att tampas med ett par jeans som förr eller senare kommer att bli förstora är inte sådär jätterolig. Men vad är alternativen? Rocka på som om ingenting har hänt och hoppas att midjan inte töjer sig en tum? Kan skräddaren hitta på något skoj här?

Jag gillar modellen som fan, vore därför kul att få till det bra. Just nu är midjan tejpad, haha.:hilarious:
Du var inte lite gasig när du testade dom först då? ;)
Skämt åsido, sitter dom inte åt kommer dom nog inte töja sig. Det är ju kroppen som avgör töjningen. Men sitter dom för löst i midjan men bra annars, kör på ett bälte eller ett par hängslen. Det är ju trots allt snyggare. ;)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hur tycker du Lean dean är i storleken? Som jag fattat det är Lean Dean välldigt likt Grim Tim men lite smalare nere vid foten. Eller har jag fel?Allt går vell men jag har inte lyckats få till dem så bra. Dock är jag ju inte den som ligger och meckar bil i dom eller sliter så hårt på dom heller tyvärr som stillasittande student...
Exakt så! Nu har jag hunnit testa dem lite och de är rätt lika utöver fotvidden (även vaden känns nog lite smalare) + att de är lite högre i bak. Jag kör 30/34 på grim tim och samma storlek är hittills perfekt på lean dean - dock lite orolig för tvätten iom att det är lite elastan i dem. Kör cone mills om du har tålamodet!
Du får till rätt bra med kontraster men tycker tyget ser lite tråkigt ut? Du vill inte testa lite tjockare och kanske indigo X black?
Tror att dessa peakade för ett halvår sen, jag tvättade dem ofta under sommaren och jag tror att de tappade en del färg trots att de borde ha varit ganska "färdiga". Tyget är i princip slut över knäna. Är faktiskt sugen på just svart med fade mot blått! Vet dock inte om jag ska satsa på ett evighetsprojekt med en tjock kvalitet eller snabbt bleknande nudies här också typ http://www.nudiejeans.com/shop/grim-tim-black-ring/p/2130. Vore kul att se kontrasterna snabbt men samtidigt trist om man tvättar ur det svarta på sikt. Några tips?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du var inte lite gasig när du testade dom först då? ;)
Skämt åsido, sitter dom inte åt kommer dom nog inte töja sig. Det är ju kroppen som avgör töjningen. Men sitter dom för löst i midjan men bra annars, kör på ett bälte eller ett par hängslen. Det är ju trots allt snyggare. ;)
Haha, nej, det var rätt lugnt. Det är nog bäst att dra åt skärpet och tuffa på. Töjer dom sig inte mer än hur dom sitter nu så blir jag nöjd, annars får jag väl kolla vad skräddaren kan hitta på. Prislappen där spelar ingen större roll om det går att åtgärda.
 

Psykel

Patek
Haha, nej, det var rätt lugnt. Det är nog bäst att dra åt skärpet och tuffa på. Töjer dom sig inte mer än hur dom sitter nu så blir jag nöjd, annars får jag väl kolla vad skräddaren kan hitta på. Prislappen där spelar ingen större roll om det går att åtgärda.
Man kan ju tycka att dom inte borde töja sig mer än midjan tillåter.
 

Psykel

Patek
Rent spontant så känns det så, men påfrestningen kan nog bli större än midjans omkrets vid användning.
Det är förvisso sant. Men än så länge har iallafall jag inte haft några jeans som töjt sig mer i midjan än att dom gått från att sitta tight till att sitta "bra". Dvs, inte löst. I skrivande stund har jag ett par jeans som jag använt dagligen i ca. 3 månader. Dom satt tight i början, och nu sitter dom ganska perfekt.
Ett par MiJ Big John x Rockin' Jellybean, för övrigt. Helt sjukt bra grejer! http://www.sivletto.nu/sv/artiklar/big-john-rockin-jelly-bean-jeans.html
 

Frourez

Omega
Det förklarar saken ju. Jag tycker faktiskt du bör skaffa tjockare och helst mer påkostade märken så det blir mer än slita och sen in i garderoben. Det behöver inte vara evighetsprojekt utan de flesta indigo med svart tråd går faktiskt och slita rätt snabbt och få till fina kontraster även ifall man vill tvätta tidigt eller vänta.

Jag valde ett par "Shadow selvage, 120x" som de kallas från 3Sixteen. Jag blev såld när jag såg slitningarna och mitt tips är att kolla #reddit120x på instagram om du är sugen på det.
Annat märke som också har fina slitningar är Rogue Territory, modell Dark eller Over-dyed. http://www.heddels.com/2014/02/fade-friday-rogue-territory-dark-stanton-9-months-0-washes/

Inget fel med Nudie heller men gillar du konceptet så är det faktiskt värt att lägga lite extra på bättre tyg och konstruktion. Du blir med nöjd i det långa loppet och varje gång du bär dem så känner du dig själv mer nöjd. @frere
 

Smulan

Rolex
Måste du tvätta hela? Brukar gå rätt bra med selektiv fläckborttagning tycker jag! Är de verkligen smutsiga är jag inte säker på att de kommer bli så värst mycket renare av fintvättmedel och kallvatten tyvärr.

Tvättade idag efter någon veckas användning. Färgen blev inte mycket förändrad och inte fläckigt. Körde i maskin på 30 grader ut och in och självtorkar. Jeansen är Nudie Steddy Eddy i tyngsta kvaliten. Återstår att utvärdera passform när de torkat :)
 

Smulan

Rolex
Tvättade idag efter någon veckas användning. Färgen blev inte mycket förändrad och inte fläckigt. Körde i maskin på 30 grader ut och in och självtorkar. Jeansen är Nudie Steddy Eddy i tyngsta kvaliten. Återstår att utvärdera passform när de torkat :)

Krympte en aning men inte mer att de tänjdes ut efter ett par dagar igen :) har nu kört en andra tvätt på samma sätt och altt ser bra ut. Lite mindre krympning denn gång och färgen i stort oförändrad.
 
Topp