• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digitalklockatråden

Imorgon är det 1 oktober och det vet ju alla att då börjar bund-säsongen.
Jag kunde inte hålla mig utan börjar en dag för tidigt. Bättre det än att gå in i oktober med dykargummi som hör sommaren till.
Bund på dykare är väl en klassiker.
20220930_114904.jpg
20220930_115501.jpg
20220930_115458.jpg
20220930_115739.jpg

Får vi se den guldiga? :)
Voila.

Den guldiga är alltså den till höger i bild. Till höger om den gulliga. Intressant att en drar iväg mer än den andra. Man inbillar sig ju att de borde dra lika mycket då de lagras på samma plats, temperatur etc. Men gulingen drar ifrån.
Nu är klockan 12.49. Men klockorna på bilden var inte närvarande då. Vilket förklarar en del men propsar samtidigt på fler svar än frågor.

1664534737536.png

Helt plötsligt blir det brist på F91w i världen
Jo jag satt fn och glodde på en jag med. En hundring från Tjina eller 250 från Sverke. De trycker dock ut stadiga 3 miljoner ex om året så nån borde man ju få tag i tycker jag.

1664535174209.png

Edit: äh han pratade ju om traktrorer. men det är ungefär som digitala klockor fast på diesel.

Avancerat? Avancerad operation är väl och modda själva signalerna i klockan, eller något liknande.

Själv har jag t.ex. slängt ut ir-filtret på en digitalkamera och ersatt det ett vanligt glasfilter, tycker en sådan operation inte var speciellt avancerad även om man fick plocka ur massa kretskort och jox för att komma åt! 😇

Men det är ju klart, det kan vara avancerat för någon annan som inte har samma erfarenheter 😀
Högst personligt ja. Men jag skulle nog säga att det är avancerat. Du ska plocka ur modulen ta bort gamla filtret som är limmat och montera nytt och skruva ihop klockan igen.
Med tanke på att 90% av KS klientelet inte ens kan byta batteri själv så... jag står fast vid mitt påstående! 😉

Kampen är ett faktum
Om inte farsan varit inne o sjuk hade jag frågat om han kunnat hjälpt till men tur man har en stentuff dykare med sig
Värsta ryggskottet sen jag va 12 år och fick ösa ur en plansilo för första gången
DSC_7656.JPG
DSC_7658.JPG

Senast ändrad:
Högst personligt ja. Men jag skulle nog säga att det är avancerat. Du ska plocka ur modulen ta bort gamla filtret som är limmat och montera nytt och skruva ihop klockan igen.
Med tanke på att 90% av KS klientelet inte ens kan byta batteri själv så... jag står fast vid mitt påstående! 😉

Visste inte att den var limmad, ok, halvavancerat kan jag sträcka mig till... 😉

Det är ju minst 2 saker som talar emot det här med att byta batterier.

1. Det finns ju ingen enhetlig standard på batterier. Man kan liksom inte byta batterier fritt mellan klockorna. Det är liksom inte säkert att de passar.
2. Även om man kan byta batterier så är det likväl oftast bara en av klockorna som går efteråt. Ibland stannar båda helt till och med. Och nej, det blir inte bättre ens om man byter fram och tillbaka flera gånger. Det har jag testat redan och jag skulle säga att effekten är marginell.

Så det här med att byta batterier... det är nog lite av en myt skulle jag säga. Jag tröttnade själv på allt bytandet efter några år. Köper numera en ny klocka när den gamla packar ihop. Det blir liksom enklast så.

Tillbaka
Topp