• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dilemma - Bli OWG påriktigt!?

LI0N

Panerai
Hej,

Under en längre tid har klockintresset svalnat lite, främst p.g.a. att vi har blivit med villa och har en bulle i ugnen :)
Kassan räcker tyvärr inte till på samma sätt som när man bodde i en tvåa och knappt hade några utgifter!
Börjat fundera på att antingen byta 3:1 eller 2:1 till en TT eller en ND Submariner.

Sitter idag på en Rolex OP (vit 114300), Aerospace Evo och en Omega Constellstion. Jag har köpt rollen och bratten som nya från AD och har mitt eget namn i pappren så det finns ett visst affektionsvärde.
Idag bärs rollen 99% av tiden men känner ändå ingen ”wow-faktor” när jag drar på den på morgonen. Bratten och omegan samlar damm.

Skulle jag byta 2:1 skulle omegan stanna, tyvärr är det den enda som inte har ett affektionsvärde.

Vad har ni för tankar angående detta? Någon som gjort samma sak?
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Affektionsvärde? Vad är det? Vi pratar materiella ting, allting är till salu...
(såvida du inte fått den av någon närstående för gåvor skall man ju helst inte sälja)

Jag hade sålt alla 3 och köpt något nytt som ger dig mer glädje och den där ”wow-känslan”

Kvalitet före kvantitet 😊
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Under en längre tid har klockintresset svalnat lite, främst p.g.a. att vi har blivit med villa och har en bulle i ugnen :)
Kassan räcker tyvärr inte till på samma sätt som när man bodde i en tvåa och knappt hade några utgifter!
Börjat fundera på att antingen byta 3:1 eller 2:1 till en TT eller en ND Submariner.

Sitter idag på en Rolex OP (vit 114300), Aerospace Evo och en Omega Constellstion. Jag har köpt rollen och bratten som nya från AD och har mitt eget namn i pappren så det finns ett visst affektionsvärde.
Idag bärs rollen 99% av tiden men känner ändå ingen ”wow-faktor” när jag drar på den på morgonen. Bratten och omegan samlar damm.

Skulle jag byta 2:1 skulle omegan stanna, tyvärr är det den enda som inte har ett affektionsvärde.

Vad har ni för tankar angående detta? Någon som gjort samma sak?

Affektionsvärde? Vad är det? Vi pratar materiella ting, allting är till salu...
(såvida du inte fått den av någon närstående för gåvor skall man ju helst inte sälja)

Jag hade sålt alla 3 och köpt något nytt som ger dig mer glädje och den där ”wow-känslan”

Kvalitet före kvantitet 😊
Håller helt med @Richie, om du inte känner den där ”wow-känslan” då tycker jag att du ska sälja och köpa något nytt. Speciellt om du nästan bara använder en klocka, då ser jag ingen mening av att ha en klocka liggandes i en låda och damma😃
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Affektionsvärde? Vad är det? Vi pratar materiella ting, allting är till salu...
(såvida du inte fått den av någon närstående för gåvor skall man ju helst inte sälja)

Jag hade sålt alla 3 och köpt något nytt som ger dig mer glädje och den där ”wow-känslan”

Kvalitet före kvantitet 😊
Håller med, sälj allt och köp EN klocka du verkligen vill ha. Möjligen behöver du en billig beater också. Sen är det väl inget som hindrar att man flippar ibland fast man är OWG
 

LI0N

Panerai
Affektionsvärde? Vad är det? Vi pratar materiella ting, allting är till salu...
(såvida du inte fått den av någon närstående för gåvor skall man ju helst inte sälja)

Jag hade sålt alla 3 och köpt något nytt som ger dig mer glädje och den där ”wow-känslan”

Kvalitet före kvantitet 😊
Fäster mig alldeles för lätt vid materiella ting tyvärr :D men du har rätt! Får ha minnet med mig istället
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Du ångrar inte valet? 😄
YQv14LH.gif

2016-11-09_10_55_28.gif
 

Vesper

Rolex
Har fler klockor men använder bara min exp 2 till 99.9% av tiden, sälj alla 3 och införskaffa något du verkligen gillar och som funkar till olika situationer.

Själv använder jag expn 24/7 vad jag än pysslar med det kanske inte är gångbart med en AP men rolex traktorverk pallar.
 

LI0N

Panerai
Grejen är att om du har en dipp just nu så tror jag att det är svårt att rädda upp det. Sälj av allt, bli OWG och invänta suget igen. Det kommer tillbaka - någon gång.
Intresset finns nog kvar, tycker om att läsa på och scrolla KS det är bara mina egna jag tappat intresset för tyvärr...
 

LI0N

Panerai
Har fler klockor men använder bara min exp 2 till 99.9% av tiden, sälj alla 3 och införskaffa något du verkligen gillar och som funkar till olika situationer.

Själv använder jag expn 24/7 vad jag än pysslar med det kanske inte är gångbart med en AP men rolex traktorverk pallar.
Precis.. enda jag är rädd för är att jag ska börja sakna 114300 för mycket och den kanske inte är så lätt att få tillbaka sen!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Själv blir jag impad av folk som har haft en och samma klocka i 20år och använt den i ur och skur, gärna av den lite "dyrare" sorten som en speedy eller varför inte rolex sub.
Tanken har slagit mig flera gånger att fan va ballt att sälja allt å köra all in på speedyn. Använda den jämt, åstadkomma repor och märken under 20års bärande varje dag... bara använda den och inte tänka så mycket mer... sen så vaknar man ur drömmen och inser att det aldrig skulle gå med endast en klocka🤦‍♂️. Men jag hyser stor respekt till de som kör owg!!😊👍
 

LI0N

Panerai
Själv blir jag impad av folk som har haft en och samma klocka i 20år och använt den i ur och skur, gärna av den lite "dyrare" sorten som en speedy eller varför inte rolex sub.
Tanken har slagit mig flera gånger att fan va ballt att sälja allt å köra all in på speedyn. Använda den jämt, åstadkomma repor och märken under 20års bärande varje dag... bara använda den och inte tänka så mycket mer... sen så vaknar man ur drömmen och inser att det aldrig skulle gå med endast en klocka🤦‍♂️. Men jag hyser stor respekt till de som kör owg!!😊👍
Min 114300 ser ut som att jag skulle bärt den hela livet tyvärr :D den har suttit på båda gångerna vi flyttat så den har levt ett hårt men värdigt liv
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Köp det du vill ha, när ungen kommer ut så kommer fokus vara på annat än klockor fast man är ändå inne på KS och kikar såklart. Har varit där som owg med lite olika klockor med småbarn.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Prylen ar, man lurar sig sjalv, vart fall jag, har varit “halvowg” nagra ggr, men trillar alltid dit igen, och man ledsnar ofta pa en och samma klocka efter en tid, varfor ej en ny Rolle, en smartwatch, och sedan take it from there, och sa saljer du Bratten billigt till mig ;)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hej,

Under en längre tid har klockintresset svalnat lite, främst p.g.a. att vi har blivit med villa och har en bulle i ugnen :)
Kassan räcker tyvärr inte till på samma sätt som när man bodde i en tvåa och knappt hade några utgifter!
Börjat fundera på att antingen byta 3:1 eller 2:1 till en TT eller en ND Submariner.

Sitter idag på en Rolex OP (vit 114300), Aerospace Evo och en Omega Constellstion. Jag har köpt rollen och bratten som nya från AD och har mitt eget namn i pappren så det finns ett visst affektionsvärde.
Idag bärs rollen 99% av tiden men känner ändå ingen ”wow-faktor” när jag drar på den på morgonen. Bratten och omegan samlar damm.

Skulle jag byta 2:1 skulle omegan stanna, tyvärr är det den enda som inte har ett affektionsvärde.

Vad har ni för tankar angående detta? Någon som gjort samma sak?
Jag var owg med min 16610 i 6-7år tills jag registrerade konto här på KS och då spårade allt. Så här i efterhand var det väldigt skönt och jag gillar den fortfarande lika mycket.

Jag tycker att du ska testa att vara owg ett tag, alternativt som någon skrev även ha en beater.

Gällande affektionsvärde tycker jag absolut att en klocka kan ha det. Jag har tex en förtjänstklocka som min far fick som jag väldigt sällan använder men som jag aldrig kommer sälja pga detta. Även min 16610 har varit med mig på många äventyr och den kommer bli dotterns en dag. Så har du minnen med någon av dina klockor tycker iaf jag att du ska ta hänsyn till det och tänka ett varv extra innan du säljer just den.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Hej,

Under en längre tid har klockintresset svalnat lite, främst p.g.a. att vi har blivit med villa och har en bulle i ugnen :)
Kassan räcker tyvärr inte till på samma sätt som när man bodde i en tvåa och knappt hade några utgifter!
Börjat fundera på att antingen byta 3:1 eller 2:1 till en TT eller en ND Submariner.

Sitter idag på en Rolex OP (vit 114300), Aerospace Evo och en Omega Constellstion. Jag har köpt rollen och bratten som nya från AD och har mitt eget namn i pappren så det finns ett visst affektionsvärde.
Idag bärs rollen 99% av tiden men känner ändå ingen ”wow-faktor” när jag drar på den på morgonen. Bratten och omegan samlar damm.

Skulle jag byta 2:1 skulle omegan stanna, tyvärr är det den enda som inte har ett affektionsvärde.

Vad har ni för tankar angående detta? Någon som gjort samma sak?
Jag gjorde samma sak för 8 år sedan.
Efter haft, vad jag tyckte då”ett gäng” klockor (lite seiko rolex omega tag osv) sålde jag allt köpte en flax ny 14060M för 36 papp strax innan Storken kom. Planen var att bli OWG.
C848B806-6414-435A-99C7-A1B11A2707DE.jpeg

Slutade med att jag fick sälja rollen för att anlägga en gräsmatta i det nyinköpta huset. ”Jaha?! Trodde gräsmattor växte upp av sig själv”

Gräsmattan är idag gul och mossig, och ett 60-70 tal klockor har passerat.

Köp Rollen, men är du True WiS så lär den inte stanna for ever.

Tro mig, du kommer behöva hobbyn i det nya livet
🍼👶🏻📢🕒🌙 🚫💤 💸 💸
🚫🛀
 
Jag gjorde samma sak för 8 år sedan.
Efter haft, vad jag tyckte då”ett gäng” klockor (lite seiko rolex omega tag osv) sålde jag allt köpte en flax ny 14060M för 36 papp strax innan Storken kom. Planen var att bli OWG.
C848B806-6414-435A-99C7-A1B11A2707DE.jpeg

Slutade med att jag fick sälja rollen för att anlägga en gräsmatta i det nyinköpta huset. ”Jaha?! Trodde gräsmattor växte upp av sig själv”

Gräsmattan är idag gul och mossig, och ett 60-70 tal klockor har passerat.

Köp Rollen, men är du True WiS så lär den inte stanna for ever.

Tro mig, du kommer behöva hobbyn i det nya livet
🍼👶🏻📢🕒🌙 🚫💤 💸 💸
🚫🛀
Som flera här så har jag småbarn och just klockintresset passar bra med det för att det inte finns någon egentlig aktivitet inblandad utöver att bära klockor och läsa om dem. Jag är lite av en samlare av intressen men de försvann allihop med ungarna förutom just klockandet som ökade. Krogen, gymmet, spelkvällen, silversmidet, weekendresan, karriären, pianot och midjemåttet utplånades men klocksamlingen ökade.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Som flera här så har jag småbarn och just klockintresset passar bra med det för att det inte finns någon egentlig aktivitet inblandad utöver att bära klockor och läsa om dem. Jag är lite av en samlare av intressen men de försvann allihop med ungarna förutom just klockandet som ökade. Krogen, gymmet, spelkvällen, silversmidet, weekendresan, karriären, pianot och midjemåttet utplånades men klocksamlingen ökade.
🤣🤣
+ 1 på framförallt midjemåttet 😆
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag gjorde samma sak för 8 år sedan.
Efter haft, vad jag tyckte då”ett gäng” klockor (lite seiko rolex omega tag osv) sålde jag allt köpte en flax ny 14060M för 36 papp strax innan Storken kom. Planen var att bli OWG.
C848B806-6414-435A-99C7-A1B11A2707DE.jpeg

Slutade med att jag fick sälja rollen för att anlägga en gräsmatta i det nyinköpta huset. ”Jaha?! Trodde gräsmattor växte upp av sig själv”

Gräsmattan är idag gul och mossig, och ett 60-70 tal klockor har passerat.

Köp Rollen, men är du True WiS så lär den inte stanna for ever.

Tro mig, du kommer behöva hobbyn i det nya livet
🍼👶🏻📢🕒🌙 🚫💤 💸 💸
🚫🛀
Og klokker er en perfekt hobby med småbarn :) Jeg tror aldri jeg har kjöpt så mange klokker som jeg gjorde under min pappaledighet x2.
 

sasl-92

Omega
Min 114300 ser ut som att jag skulle bärt den hela livet tyvärr :D den har suttit på båda gångerna vi flyttat så den har levt ett hårt men värdigt liv
OP med vit tavla tycker jag är en grym beater. Den sticker inte ut för mycket samtidigt är den vita tavlan en rolig kontrast! Ganska härligt när den är välanvänd också. Har du nån bild?
 
Topp