• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din första ”riktiga” klocka.

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Första riktiga klocka var en Sumo. Jättetrevlig och mycket klocka för pengen men trots detta såldes den. Kändes lite överflödig då mm300:an anlände, som nog egentligen låg latent i det undermedvetna hela tiden. Mm300:an är en "keeper" :)
IMG_20170823_092352.jpg

IMG_20180608_205041.jpg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
IMG_20180916_111817.jpg
Denna hade jag i 17år och det var min första "fina" klocka. Såld sedan ett halvår och lite saknad. Men samtidigt har jag nu flera klockor jag hellre behåller och tja affektionsvörde till trots, det är ju bara en klocka....

Min första ”riktiga” var en Seiko sarb017. Fin klocka men inte riktigt min grej.

Min andra ”riktiga” klocka var en Omega 2254.50 och den är en grym sommarbeater, så den får nog stanna ett tag till. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Som så många andra va det Omega SMP.
Blå, automatisk och svinigt ball.
”Nu behöver jag aldrig mer köpa en klocka” tänkte jag. Det gick ju sådär.
Har många fina minnen med den jäkeln. Fick möjlighet att pröva en igen för ett tag sen och blev lite sugen...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som så många andra va det Omega SMP.
Blå, automatisk och svinigt ball.
”Nu behöver jag aldrig mer köpa en klocka” tänkte jag. Det gick ju sådär.
Har många fina minnen med den jäkeln. Fick möjlighet att pröva en igen för ett tag sen och blev lite sugen...
Samma sak hände mig haha. Föräldrarna tyckte det var helt sinnesjukt att jag sparat så mycket till EN klocka. Men jag inbillade mig själv och givetvis sedan dom också att det kommer vara den enda klockan jag någonsin kommer behöva ha. Det var ju rätt i sig, men det är skillnad på vad man behöver och vad man vill ha. Så fler klockor har det blivit...
Funderar också på att köpa en sådan igen. Hade en svart en. Fina grejer! Jävligt synd att man flippade den...
e663cb54471ce8bdc17d3087e86f1713.png
IMG_20180630_163921.jpg
P_20180522_083946_vHDR_Auto.jpg
 

Blackan

Breitling
Kul tråd!
Jag är en sån som bara samlar på mig, vill inte skiljas från mina klockor, har kvar min allra första klocka som var en flik-flak.

Min första riktiga klocka jag köpte själv var en sarb017 och den har jag kvar än idag. Var en klocka jag spanat in under ca 2 år och till sist orkade jag inte vela längre och köpte den. Inget större affektionsvärde utan ser snarare min speedmaster som min första "riktiga" numera.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
IMG_20190512_112656.jpg

Första "dyra" klockan, inköpt då jag jag fick julbonus 1999 eller 2000. Speedmastern var den jag suktade efter men den var ouppnåelig och jag trodde inte man kunde lägga så mycket pengar på en klocka.
Nåt år senare fick jag för mig att den var jinxad och att försäljningen gick illa när jag bar klockan och då lades den undan i en låda. I några år blev det klocklöst och parfymklockor tills klockintresset vaknade igen (och plånboken tillät lite mer).
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Uschiamig, nej jag flippade mig första dyrare klocka nästan på studs med 25% loss... En 15 år gammal Breitling Jupiter Pilot som jag klickade hem från C24 för att jag tyckte den var ett crossbreed mellan favoriterna Navitimer och Submariner. Fick helt enkelt lära mig läxan att handla det jag vill ha och inte det jag nästan vill ha - så något år senare fick det bli en Sub istället.
9583714_xxl.jpg

(Bild lånad från C24).
 
En Seiko SRP773 som har varit i min ägo i några år nu. Gillar den men länken är lite ”sladdrig” och ”skramlig”.

Har uppgraderat till en Tudor Black Bay nu men Seikon får stanna för de tillfällena då man inte behöver vara så rädd för klockan :).
E32EED90-A7F3-402C-872E-7877BA203C79.jpeg
 

Riffraff

Cartier
Min första riktiga införskaffades för endast 14 månader sedan. En Breitling c13356
Liksom andra medlemmar berättat så var tanken att det var berättigat att spendera en (för mig) så stor summa pengar för en klocka då detta är DEN klockan jag kommer ha under min livstid. Kanske det blir livslång kärlek också, tämligen säker :heart:

"Problemet" som uppstått är att det kommer så sakteliga tillkomma andra klockor. Den, för inte så länge sedan stora summan för en klocka känns nu mellanklass och inte alls dyrt :p
 
  • Like
Reactions: SCM

supersu

Omega
My first mechanical watch was my great grandfather gold Chronographe Suisse with a Venus 170 movement in it, often used by Breitling back in those days.

My first new watch was a Seiko SNZH-55. Still have it, never wear it. Just test mods on it for the most part.

The first watch I bought and thought I'd never sell was an Oris small seconds pointer day. It's now sold, and I kinda miss it.

My first big brand was an Omega SMP 300 GMT 2534.50, which I'm wearing now, but have listed for sale. I just get too bored with stuff over time, I guess :)
 

JensBenO

Omega
Min första, köpt när jag var 19 år. Hade haft en Swatch innan som var alldeles för stor för mina handleder. Nyligen bytt till läder från länken, kände nästan en nyförälskelse.
A7FE067A-8C8B-4471-8164-EF9F696E2063.jpeg
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Min första "riktiga" var/är en Omega Aqua Terra Skyfall på steroider, alltså 41,5 mm varianten. Hade spanat på modellen några år men tyckte det var sanslösa pengar att lägga på en klocka. När ett tillfälle dök upp under en resa så kunde jag inte motstå den och det är en klocka som jag, i dagsläget iaf, planerar att hålla kvar i för alltid. :)

C30AD3CD-744A-4CDD-ACDB-06B4764D19B4.jpeg
 
IMG_38341jpg.jpg
14060 från 1991 som Singular frestade med när en affär på en Seamaster 120 Mayol gick i stöpet pga stor gångavvikelse, år 2008. Därefter flippades järnet i 5-6 år och därefter svalnade intresset lite efter att ha tappat två riktigt schysst patinerade inlägg till 5513 på kort tid. Blev då OWG (114060), vilket jag nu tänkt göra något åt. Nytänt intresse!
 

Elias.A

Cartier
FA5F7221-6788-47C1-BC19-AF0895B0752C.jpeg

Min första riktiga klocka var en tag aquaracer way2012. Använde den varje dag i 6 månader då jag var en OWG. Tyckte verkligen om den om ångrar att den såldes
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Min första riktiga klocka var en Certina DS Action kronograf Quartz som jag fick när jag fyllde 16 (har jag för mig). Jag har kvar den och kommer aldrig sälja den! Det är ju dock inte så mycket pengar. Det är skillnad om första klockan kostar 20000kr och uppåt, det är ju pengar man gärna har till en annan klocka. Har man råd att ha kvar sin första klocka och ändå köpa nya så hade jag inte sålt den! Jag har en Seiko Sumo som var min förta automat. Den vill jag inte heller sälja så jag har lånat ut den till en kompis som använder den dagligen. Certinan åker på vid finare tillfällen t.ex när jag fyller år:)
 
Topp