Laddar...
Erikson Urhandel

Din första ”riktiga” klocka.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bergsman, 11 april 2019.

1. Bergsman
    Trådstartare

Bergsman Titan

Det här blir min första trådstart, har sökt och inte hittat en liknande tråd som jag här åsyftar, har jag sökt dåligt får någon herre slå mig på fingrarna.

Min första ”riktiga” klocka är en SMP 2542.80.00 den har hängt med i ett antal år nu och används inte så särskilt frekvent egentligen. Kan inte säga att jag i dagsläget har några större emotionella band till den heller.

Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag funderar på att sälja och ersätta den med en Breitling Emergency att använda då Expyn inte får följa med, är inga enorma belopp att intjäna på Omegan men jag tror att om jag köper en Emergency kommer den troligen inte användas alls längre vilket vore synd. Samtidigt är jag lite rädd att jag någon gång kommer ångra mig om jag skulle sälja bort den.

Alternativ nummer två är att ge bort den på ”långtids lån” till någon närstående så den får komma till användning, men att jag kan knipa tillbaka den om vinden vänder.

Har ni kvar er första ”riktiga” klocka? Vad är/var det för en, och saknar ni den om den ej längre är kvar?

Stroboman och FreakyLeo gillar detta.
  2. Hugii

Hugii Silver

Litte som första kärleken.
    Någon skanar den, någon annan saknar inte den.

Senast ändrad: 11 april 2019
  3. maeestroo

maeestroo Titan

Första riktiga klockan för mig blev en SKX007, har planerat att ha den länge framöver:)

Bergsman gillar detta.
  4. kexet77

kexet77 Tantal

Från:
    Sthlm
    Omega seamaster vintage 50 tal. Den släpper jag aldrig. :)

Bergsman gillar detta.
  5. Nygren

Nygren Brons

Den är kvar - en Tudor Prince oysterdate. Köpt 1990 på Douglas Krook i Lund. Den får hänga med

Burnman, F32 och Bergsman gillar detta.
  6. FreakyLeo

FreakyLeo Guld

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Rado Ceramica, inga emotionella band till den, bra på jobbet då den inte piper i säkerhetskontrollen, en av ytterst få klockor jag köpt ny hos ad och därför får den stanna då allt annat är helt idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv :D ... och den ser antagligen ganska fräsch ut när pojken får den någon gång

Stroboman och Bergsman gillar detta.
  7. The_ill_Eagle

The_ill_Eagle Titan

Från:
    Skåne
    Köpte en Certina DS-1 när jag var 14/15. Den kommer aldrig säljas.

kmg och Bergsman gillar detta.
  8. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    CASIO F91W
    Den är kvar, även min andra klocka är kvar. En Seiko digital solar PVD, kommer inte ihåg refen nu.

Stroboman och Bergsman gillar detta.
  9. Strimlaren

Strimlaren Tantal

Min första "riktiga" var en Omega SMP. Var mer eller mindre OWG med den i tio år. Sen hamnade jag här och är inte OWG längre...

Har kvar den och kommer ej sälja.

Träff och Bergsman gillar detta.
  10. Riley

Riley Tantal

Från:
    Utanför tullarna
    Första riktiga klockan där jag verkligen brydde mig om köpet var en Omega Seamaster 300 Quartz 2221.80.00.
    Jisses vilket begär den väckte.
    DSC_0131.JPG

11. notorious

notorious Plast

Min första riktiga klocka var en Breitling colt chronograph som jag tyvärr inte har kvar.

Bergsman gillar detta.
  12. NRE

NRE Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Min första "riktiga" är en Speedy pro. 30-årspresent till mig själv. Ser inte att jag någonsin skulle göra mig av med den.
    IMG_20190301_101253536.
    De jag ångrat att jag släppt plågar mig ibland men jag inbillar mig att jag genomgår någon slags horologisk katarsis med varje försäljning.

-RI-, Aerospace, zzaphod och 4 andra gillar detta.
  13. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Läge att bumpa min gamla tråd :) Har sålt GMT saknar den mycket faktiskt
    https://klocksnack.se/threads/minns...riktiga-klocka-a-trip-down-memory-lane.96514/

Weberg och Bergsman gillar detta.
  14. SBOSS

SBOSS Titan

Min första riktiga klocka

Bifogade filer:

Bergsman gillar detta.
  15. Bezelman

Bezelman Brons

IMG_20180916_111817. Denna hade jag i 17år och det var min första "fina" klocka. Såld sedan ett halvår och lite saknad. Men samtidigt har jag nu flera klockor jag hellre behåller och tja affektionsvörde till trots, det är ju bara en klocka....

16. Brakan

Brakan Silver

Min första var en tag huer Aquaracer kronograf i TT, ångrar faktiskt att jag sålde... hade vart kul att ha kvar den :)

Bergsman gillar detta.
  17. Weberg

Weberg Brons

Från:
    Inte från Stockholm.
    Denna Breitling Navitimer Grand Premier från typ -99/00. Väldigt fin klocka i mkt god kvalitet. Sålde den ganska snart till en kompis för pengar plus en röd Nokia 8210. Kompisen tappade den månaden efter på ett järnvägsspår i Göteborg och så var det med det... Hepp!

Screenshot_20190411_214028.

bvb, GeneHackencrack, Aerospace och 5 andra gillar detta.
  18. Hotshot

Hotshot Silver

Bergsman gillar detta.
  19. TobiasD

TobiasD Platina Friends Of KS

Min första riktiga klocka jag köpte själv köpte jag när jag var 15. En Certina kronograf. Saknar den, kanske köper en igen bara för att ha.
    8ba1997b0582ada5f8afe503161da0ae. cbb169b060edade4f17cca5b6738c417.
    Dryga 8-9 månader senare var jag långt ner i träsket och sparade ihop till en Omega Seamaster Diver 300m, givetvis är den heller inte kvar idag pga flipparsjukan. En sådan vill jag också ha igen...
    P1090166.JPG P1090169.JPG

HuckenJR, Aerospace, Les_Grossman och 2 andra gillar detta.
  20. Bally

Bally Titan

Min första "riktiga" klocka är en keramisk Rado, och på grund av historien om hur det vart den klockan samt att den inte är värd så mycket pengar gör att jag kommer inte sälja den.

Min första riktigt premium klocka är en AP15400 jag köpte till mig själv i 30års present. Den kommer däremot att säljas:
    20181013_143059.

21. SBOSS

SBOSS Titan

Från Rado till AP nice

Bally gillar detta.
  22. kmg

kmg Platina

Från:
    Stockholm
    Årsmodell 2011 säger hej. Evig keeper.
    1AFCA1B8-AB32-4E53-A4D4-1863E0731324.

Weiss, GeneHackencrack, Aerospace och 3 andra gillar detta.
  23. Bergsman
    Trådstartare

Bergsman Titan

Uppenbarligen hade jag sökt något dåligt, kanske var det en egoiskt trådstart också där jag ville få så pass mycket data att det kunde backa ett beslut i frågan. Men utöver alla trevlig inlägg så ledde det även till att jag hittade Swish beats gemytliga tråd https://klocksnack.se/threads/minns...riktiga-klocka-a-trip-down-memory-lane.96514/

Jag ska sova på saken en månad eller så, sen för vi se. Hinner säkert färgas åt något håll av fler inlägg som dyker upp.

Fridens liljor.

24. The_ill_Eagle

The_ill_Eagle Titan

Från:
    Skåne
    Inte lika gammal men jäklar är den skön. Ska sätta den på länken nu till sommaren.
    20181126_090608.

Aerospace, kmg och erow gillar detta.
  25. erow

erow Silver

Från:
    Örebro
    Även min första var en ds-1. Används inte mycket men stannar hos mig :)
    20190412_184357.

Aerospace och kmg gillar detta.
  26. The_ill_Eagle

The_ill_Eagle Titan

Från:
    Skåne
    Titan och allt vilket lyx. Vad tycker du om den på nato? Borde man fixa det eller ta länken istället?

erow gillar detta.
  27. hooods

hooods Brons

Min första var en skx007. Ligger nu, tyvärr, på havests botten i Filippinerna. Så om någon dyker utanför Salamangka på Siquijor och hittar en skx kan jag utlova hittelön :D. Saknar den.

bvb, GeneHackencrack, Strimlaren och 2 andra gillar detta.
  28. The_ill_Eagle

The_ill_Eagle Titan

Från:
    Skåne
    Vad hände?

29. hooods

hooods Brons

Skulle kränga av mig bcd:n i vattnet och måste ha hakat i klockan på något sätt. Märkte I båten att den lossnat från natot och då var det för sent...

The_ill_Eagle gillar detta.
  30. Les_Grossman

Les_Grossman Titan

Från:
    Vaxholm
    En Tag Heuer 6000 jag köpte begagnat vilken blev starten för klockintresset.

Bifogade filer:

Aerospace och The_ill_Eagle gillar detta.
Mollstedt