• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din favorit för ca 10 000kr

Nomos Club. Utan att tveka
IMG_9520-Edit.jpg

T
En bra Seiko Pogue ska du gott och väl kunna få nyservad runt det priset. Även någon äldre Grand Seiko. Men jag hade nog gett mig tusan på att hitta en Seamaster med hammarautomat, 50-tal i helstål för de pengarna. Hade det gällt en helt ny klocka så tycker jag personligen Sinn har de roligaste uren för den pengen, alternativt en Junghans (Max Bill), automatisk.
Tack för tipsen! Ja det verkar som Sinn är väldigt älskad av alla, vintage vågar jag som sagt inte ge mig in i. Har dålig koll på priser, service etc. när det gäller sånt

Skulle kategorisera Nomos som Indie snarare än mikro. De gör väldigt bra grejer och kan vara värda att kolla in.
kan man verkligen klassa nomos som indie?

dom är ju egentligen rätt stora speciellt utanför lilla sverige!
som.ett exempel så har jag sett jävligt många nomos i tokyo senaste 1.5 veckan
sälja även här i dom.större varuhusen bland panerais, rollar å omegor

Indie är ju Independent och det är ju Nomos verkligen. Allt in-house och inte en stor klockgrupp i ryggen

Ja det där kan man ju diskutera länge kring :) Vad som är och inte är Indie. Jag väljer att kalla dem indie eftersom jag ser dem som independent (oberoende) av andra. Till skillnad från majoriteten av andra tillverkare som är en del av en större koncern. Nomos gör ju så gott som allt in-house, vilket väldigt få andra tillverkare kan säga. Men du har helt rätt i att de är ett av de större oberoende klockmärkena så det kanske ringer fel med ordet indie...

Ja det där kan man ju diskutera länge kring :) Vad som är och inte är Indie. Jag väljer att kalla dem indie eftersom jag ser dem som independent (oberoende) av andra. Till skillnad från majoriteten av andra tillverkare som är en del av en större koncern. Nomos gör ju så gott som allt in-house, vilket väldigt få andra tillverkare kan säga. Men du har helt rätt i att de är ett av de större oberoende klockmärkena så det kanske ringer fel med ordet indie...
Indie är ju Independent och det är ju Nomos verkligen. Allt in-house och inte en stor klockgrupp i ryggen
ni har rätt i det ni säger med att det är ett oberoende företag utan en större klockgrupp som ägare men kalla gärna mog dum nu men indie i mina ögon är ju mer kari voultalainen och dom.dära mer crazy designade klockorna indie

nomos tangente är ju tex en kopierad design från en gammal lange klocka i grunden som egentligen inte är så jäkla spännande och deras verk är ju från grunden baserade på peseux 7001 verket
sen måate jag säga att nya duw verken är fräcka där man tog hjälp utav dresdens universitet för att skapa swing systemet till duw-verken
har för mig att dom även har en fuktion att när verket är fullt uppdraget så bromsar verket rotorn så den ej ska swinga runt när verlet ej behöver mer kraft.

men hur som helst så är det ett toppen fint märke!

hade inte sagt nej till en tangente

Jag skulle satsat på nytt och då finns det två modeller jag tycker verkar spännande trots att jag inte ens sett dem i verkligheten. En Tissot Gentleman och en nyhet från Doxa (för 1000 usd så man får köpa den i Schweiz för att hålla budgeten). Båda lånade bilder.

Screenshot_20191107-184217_Instagram.jpg

TISSOT_GENTELMAN_5.jpg

Tillbaka
Topp