• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din favorit för ca 10 000kr

Jag skulle satsat på nytt och då finns det två modeller jag tycker verkar spännande trots att jag inte ens sett dem i verkligheten. En Tissot Gentleman och en nyhet från Doxa (för 1000 usd så man får köpa den i Schweiz för att hålla budgeten). Båda lånade bilder.

Screenshot_20191107-184217_Instagram.jpg

TISSOT_GENTELMAN_5.jpg
Doxan var ju nice! :cool:

Tissoten ser lite stor ut?

Jag skulle satsat på nytt och då finns det två modeller jag tycker verkar spännande trots att jag inte ens sett dem i verkligheten. En Tissot Gentleman och en nyhet från Doxa (för 1000 usd så man får köpa den i Schweiz för att hålla budgeten). Båda lånade bilder.

Screenshot_20191107-184217_Instagram.jpg

TISSOT_GENTELMAN_5.jpg
Håller med ETMC, fin tissot, urtavlan liknar de något dyrare Rolex-klockorna :)

Eller varför inte en begagnad Maurice Lacroix Aikon om man vill gå mot ett lite mer ”dressigt” håll :cool:
8EE4E40E-3320-405C-8875-AA8E83505B0A.jpeg
Tycker denna klockan är uuuursnygg (no pun-intended) och har älskat den sedan första gången jag såg den. Jag hade önskat att den hade en variant med lite mer mörkblå tavla dock :( då hade den redan suttit på handleden :happyhappy:

ni har rätt i det ni säger med att det är ett oberoende företag utan en större klockgrupp som ägare men kalla gärna mog dum nu men indie i mina ögon är ju mer kari voultalainen och dom.dära mer crazy designade klockorna indie

nomos tangente är ju tex en kopierad design från en gammal lange klocka i grunden som egentligen inte är så jäkla spännande och deras verk är ju från grunden baserade på peseux 7001 verket
sen måate jag säga att nya duw verken är fräcka där man tog hjälp utav dresdens universitet för att skapa swing systemet till duw-verken
har för mig att dom även har en fuktion att när verket är fullt uppdraget så bromsar verket rotorn så den ej ska swinga runt när verlet ej behöver mer kraft.

men hur som helst så är det ett toppen fint märke!

hade inte sagt nej till en tangente
Tycker det blir lite fel att säga att Tangente är kopierad från Lange då alla tyska tillverkarna köpte tavlor från samma tilverkare, Stowa, Laco, Lange etc. Ser den mer som en Glashutte heritage modell (och kanske Nomos sämsta imho)

Gällande klocka under 10 så är en vintage Seamaster 50-60 tal det bästa.

Tycker det blir lite fel att säga att Tangente är kopierad från Lange då alla tyska tillverkarna köpte tavlor från samma tilverkare, Stowa, Laco, Lange etc. Ser den mer som en Glashutte heritage modell (och kanske Nomos sämsta imho)

Gällande klocka under 10 så är en vintage Seamaster 50-60 tal det bästa.
finns ju fakta på att Lange var först med den typen av bauhaus tavla och boett.
tavlorna kom från ett företag som heter Weber & Baral i Pforzheim, schwartzwald som räknas som tysklands andra klockstad.
stowa följde efter och köpte liknande tavlor under samma år sedan köpte visst Lange en batch till und so weiter

hur aom helst så är bauhaus-designen otroligt stilren!

En av mina favoriter som kostade strax under 10k...

20190330_132048.jpg

när jag köpte den. :)

Och en annan jag har som man kan få som automat för strax under 10k i riktigt bra skick.

WP_20170206_07_49_40_Rich (2).jpg
Jag köper hemskt gärna din Rolex för 10 000kr ;) Skämt åsido så är båda väldigt fina, vad kallas Omegan mer specifikt för? Tycker den var riktigt fin, bara lite rädd för vintage som sagt.

Jag köper hemskt gärna din Rolex för 10 000kr ;) Skämt åsido så är båda väldigt fina, vad kallas Omegan mer specifikt för? Tycker den var riktigt fin, bara lite rädd för vintage som sagt.
Tack!
Omegan är en Seamater Pro, modellen kallas för "pre Bond". Vanligt Eta-verk så inte komplicerad/jättedyr att serva.

Slår ett slag för Breitling, ana-digi, halvvintage. Blir nog några tusenlappar över. Det kan man lägga på att slänga alla strumpor och köpa nya av samma sort för att slippa sortera.
20190819_134809.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp