• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Ok tack. Men jo, det vill jag nog ha. Tror jag iallafall 🙂
På 00- och 10-talet fanns det i stort sett två färger på index på Panerai i stort sett, den ena kallades vit men var grönaktig, den andra kallades ecru eller dirty. Den andra var tänkt att härma hur tritium (som inte används längre som lysmassa, men som användes på 90-talet) bröts ned och färgades av ålder.

Numera finns lite andra toner också.

Klassisk färg på index/lysmassa är då "ofärgad/vit/grönaktig", så det brukar räknas som klassisk panna, men jag föredrar personligen ecru som sagt, då jag tycker att den är roligare/enklare att matcha med banden / tråden. Man vet aldrig vilken grönaktig nyans man får annars :)

På 00- och 10-talet fanns det i stort sett två färger på index på Panerai i stort sett, den ena kallades vit men var grönaktig, den andra kallades ecru eller dirty. Den andra var tänkt att härma hur tritium (som inte används längre som lysmassa, men som användes på 90-talet) bröts ned och färgades av ålder.

Numera finns lite andra toner också.

Klassisk färg på index/lysmassa är då "ofärgad/vit/grönaktig", så det brukar räknas som klassisk panna, men jag föredrar personligen ecru som sagt, då jag tycker att den är roligare/enklare att matcha med banden / tråden. Man vet aldrig vilken grönaktig nyans man får annars :)
Ja men det låter rimligt. Jag har fastnat för ecru färgen. Den vita ser ok ut på en del klockor om den är målad. Men som du nämner om den kan skifta över i grön pga ljuset så kan det skära sig både med band och med kläder.
Så ecru får det bli! Måste bara välja tavla också. 😁

Ja men det låter rimligt. Jag har fastnat för ecru färgen. Den vita ser ok ut på en del klockor om den är målad. Men som du nämner om den kan skifta över i grön pga ljuset så kan det skära sig både med band och med kläder.
Så ecru får det bli! Måste bara välja tavla också. 😁
Base. Det är klassiskt. 😏 Så en 914.

Base. Det är klassiskt. 😏 Så en 914.
Ja en 914 ser ut stt kunna vara den perfekta paneraien för mig som söker endast en klassisk. 🙂

Jsg hsr förstått att du är lite av en Gudfader här på forumet när det gäller Panerai.
Så jag undrar. Finns det någon 44mm some har kupolglas eller vad det heter?
Eller är det förbehållet 47orna kanske..

Ja en 914 ser ut stt kunna vara den perfekta paneraien för mig som söker endast en klassisk. 🙂

Jsg hsr förstått att du är lite av en Gudfader här på forumet när det gäller Panerai.
Senaste nytt är ju att @mårt "verkar ha dålig koll på Panerai" 😂 Sorry. Ska inte lägga mig i. Kan dock intyga att 914 är en av dom bästa pannorna jag haft om man gillar det stuket!

DSC01510.jpg

Det finns några stycken med domglas, men då är de antingen gjorda av snordyrt material (PAM 1122) eller har mängder med komplikationer (233 och dess kompisar). Närmaste vad man skulle önska som man kommer är 995.

Gudfader, nja. Gammal och grå, japp. 😂

Har vi någon 1372 på forumet?
Har en 1392 (väldigt lik 1372 men på 42mm istället för 40) som eventuellt ska ut och glädja någon ny ägare framöver.

Var tveksam kring storlek innan köpet då det var första Pannan för mig och jag inte har de grövsta handlederna (17-17,5cm). I efterhand är jag väldigt glad att jag inte gick för en 40mm.

Nån som känner att de VILL ha en 1441 som nästa panna? :)
Jag har nämligen lite för amä handleder och tänkte jag hör efter här innan jag lägger ut en annons. :)

Det är primärt två rackare som ligger på min shortlist just nu.

61:an
IMG_9362.jpeg

Och en 590
IMG_9364.jpeg

584 är ju ett något enklare alternativ till 61:an och aningen lättare att hitta men det blir inte riktigt samma känsla i glaset.
Hållit mig undan Panerai ett par år men nu börjar det rycka lite igen. Sneglar åt 233 (igen) men 590 är ju riktigt trevlig också. Tänkte att det var den som hade PR indikator på baksidan men verkar inte stämma. Vilken blandar jag ihop med?

Hållit mig undan Panerai ett par år men nu börjar det rycka lite igen. Sneglar åt 233 (igen) men 590 är ju riktigt trevlig också. Tänkte att det var den som hade PR indikator på baksidan men verkar inte stämma. Vilken blandar jag ihop med?
796 är den enda Bettarini jag känner till som har PR indikator på baksidan.

Börjar få sug på Panerai igen
Men vad är skillnaden mellan 683 och 2683? Urverket ?
Jag tror inte det är urverket i detta fallet. Har inte kollat så noga men på sistone har modellnumret ändrats för så små saker som uppdaterad lysmassa eller bara ett annat strap.

Jag tror inte det är urverket i detta fallet. Har inte kollat så noga men på sistone har modellnumret ändrats för så små saker som uppdaterad lysmassa eller bara ett annat strap.
Jag TROR att alla 683 tillverkade innan 2020 har hacking. Osäker på vilket år 1683 kom men det kan vara en skillnad man bör vara medveten om.

Tillbaka
Topp