• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Discgolf. Tråden för oss som gillar att kasta plast.

Kessler

Rolex
2-Faktor
Har ju kört samma bana ungefär 10 gånger i rad. Körde två rundor igår på ny bana och satan i gatan vad mycket lättare den var. Sänkte mitt personbästa med typ 25. Kul med två alternativ, en svinsvår och en lätt nära hemmet.

Nya discar och väska. Stockholmsdiscen är cool.
20200806_121117.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det hålet är inte lätt. Inte ofta det blir birdie där.
kör ganska mkt på rudan och banorna runt södra Sthlm.
Ja Rudan är känd för att vara svår. Fick 6 på det hålet idag. Trots det nästan bara den jag kör. Den känns "hemma" nu och att den är svår är roligt (inte alltid) De jag känner som är bra får kanske runt +15 på Rudan vilket är vad jag som är mycket sämre klarar av att få på Tyresö. Men borde köra mer Tyresö. VH måste jag prova, bara kört den en gång och då visste jag inte ens vad det här var för sport.

Hörde mycket gott om fuse och nu förstår jag varför. Tycker inte den är skön att hålla i men går typ dit jag vill. Det är lite segt att man har massa sönderkastade discar som man inte använder för man hittat andra man gillar mer. Så är alla understabila eller stabila och lika varandra också... Kommer bli många discar till slut.

Nu kör jag mest:
Sapphire och Falk som driver.
Fuse som mid.
Pure soft och ibland Berg som putt.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ja Rudan är känd för att vara svår. Fick 6 på det hålet idag. Trots det nästan bara den jag kör. Den känns "hemma" nu och att den är svår är roligt (inte alltid) De jag känner som är bra får kanske runt +15 på Rudan vilket är vad jag som är mycket sämre klarar av att få på Tyresö. Men borde köra mer Tyresö. VH måste jag prova, bara kört den en gång och då visste jag inte ens vad det här var för sport.

Hörde mycket gott om fuse och nu förstår jag varför. Tycker inte den är skön att hålla i men går typ dit jag vill. Det är lite segt att man har massa sönderkastade discar som man inte använder för man hittat andra man gillar mer. Så är alla understabila eller stabila och lika varandra också... Kommer bli många discar till slut.

Nu kör jag mest:
Sapphire och Falk som driver.
Fuse som mid.
Pure soft och ibland Berg som putt.
Rudan är verkligen utmanande, tror jag har runt par som bäst där. Tyresö är en enkel bana, korta hål. Där brukar vi allihopa gå flera minus varje gång, Bäst -10

Vh är ganska ny men den har blivit riktigt bra, riktiga träboxar att kasta från och en rolig layout på banan.

har för mkt i väskan för att skriva här, men puttar med P2
Mid: md4 md5 zone
Drivers: dd3, zeus, grym, pd2

vore skoj att kasta nångång
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Rudan är verkligen utmanande, tror jag har runt par som bäst där. Tyresö är en enkel bana, korta hål. Där brukar vi allihopa gå flera minus varje gång, Bäst -10

Vh är ganska ny men den har blivit riktigt bra, riktiga träboxar att kasta från och en rolig layout på banan.

har för mkt i väskan för att skriva här, men puttar med P2
Mid: md4 md5 zone
Drivers: dd3, zeus, grym, pd2

vore skoj att kasta nångång
Oj. Det var inte illa. Gick +19 på Tyresö men då hade jag inte nån putter med. Tror jag skulle klara par där om jag puttade bra och hade en bra dag. På rudan slipper jag ägna majoriteten av rundan med att leta discar nu iaf. Så är väl lite framsteg haha. Har dock inte lärt mig tekniken bra, kastar bara stillastående.

Aha trodde den var gammal. Minns att den var rolig iaf. trots att jag inte kunde nånting om hur man skulle kasta då.

Nice. Är nörd så alltid kul att se vad andra kör med :)

Absolut. Dra ett pm om du vill spela med en amatör hehe.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Oj. Det var inte illa. Gick +19 på Tyresö men då hade jag inte nån putter med. Tror jag skulle klara par där om jag puttade bra och hade en bra dag. På rudan slipper jag ägna majoriteten av rundan med att leta discar nu iaf. Så är väl lite framsteg haha. Har dock inte lärt mig tekniken bra, kastar bara stillastående.

Aha trodde den var gammal. Minns att den var rolig iaf. trots att jag inte kunde nånting om hur man skulle kasta då.

Nice. Är nörd så alltid kul att se vad andra kör med :)

Absolut. Dra ett pm om du vill spela med en amatör hehe.
En runda och lite klockor kan vi säkert få ihop. Jag är amatör jag också, började för 2-3 år sedan
 

Von_vettet

Omega
2-Faktor
Kul trådstart!

Blev biten för ett par år sedan och nu rullar det stadigt på. Att man har sen bara har 13 minuter till Järva med bilen underlättar lite. Djävulsk bana men kul!
Det jobbiga är dock att det är hyfsat billigt att köpa på sig discar. Det är inget bra för en som gillar att samla.
Några klara favoriter
K3 Reko (putt)
Cosmic envy (Drive putt)
K2 Berg (approach)
Esp Comet
MD4
River Pro
MVP Volt
Håller mig undan från discar över Speed 9 för att slipa formen. Årets mål blir att kunna räkna med att varje fairway driver ska klara 90m-strecket.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kul trådstart!

Blev biten för ett par år sedan och nu rullar det stadigt på. Att man har sen bara har 13 minuter till Järva med bilen underlättar lite. Djävulsk bana men kul!
Det jobbiga är dock att det är hyfsat billigt att köpa på sig discar. Det är inget bra för en som gillar att samla.
Några klara favoriter
K3 Reko (putt)
Cosmic envy (Drive putt)
K2 Berg (approach)
Esp Comet
MD4
River Pro
MVP Volt
Håller mig undan från discar över Speed 9 för att slipa formen. Årets mål blir att kunna räkna med att varje fairway driver ska klara 90m-strecket.
Måste prova Järva! Hört gott om den. Men det är en svår bana alltså? Ja man samlar på sig en hel del discar... Kan tipsa om gruppen "ska vi byta discar?" på Facebook. Där kan man sälja av det man inte använder.

Har ingen disc över 9 speed än. Kastar väl typ 70m men då ska jag få på ett bra kast. Har så jäkla svårt att kasta gående/springande.

Blir Alby eller Rudan om en stund.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Måste prova Järva! Hört gott om den. Men det är en svår bana alltså? Ja man samlar på sig en hel del discar... Kan tipsa om gruppen "ska vi byta discar?" på Facebook. Där kan man sälja av det man inte använder.


Har ingen disc över 9 speed än. Kastar väl typ 70m men då ska jag få på ett bra kast. Har så jäkla svårt att kasta gående/springande.

Blir Alby eller Rudan om en stund.
Tips är att kolla youtube på proffsen. Ta efter dom i teknik. Titta på tutorials på alla dom olika kasten.
Hjälper enormt mkt

Järva är utnämnd till världens bästa bana, den håller hög proffs nivå. Galet svår
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tips är att kolla youtube på proffsen. Ta efter dom i teknik. Titta på tutorials på alla dom olika kasten.
Hjälper enormt mkt

Järva är utnämnd till världens bästa bana, den håller hög proffs nivå. Galet svår
Majoriteten av mitt TV-tittande går åt klockor och discgolf hehe. Så kollar rätt mycket. Får till bra fart/snärt men kör jag gående kastar jag åt höger/vänster. Trestegstekniken känns så konstig för mig.

Såg en få ess idag. Sänkte mitt pb med 9 kast, så bra dag idag.

Åh fan. Det lät både kul och skrämmande hehe.
 

Von_vettet

Omega
2-Faktor
Måste prova Järva! Hört gott om den. Men det är en svår bana alltså? Ja man samlar på sig en hel del discar... Kan tipsa om gruppen "ska vi byta discar?" på Facebook. Där kan man sälja av det man inte använder.

Har ingen disc över 9 speed än. Kastar väl typ 70m men då ska jag få på ett bra kast. Har så jäkla svårt att kasta gående/springande.

Blir Alby eller Rudan om en stund.

Kan inget annat än lovorda banan! Mats och Peter som drog igång projekte för 25 år sedan har lagt ner enormt med tid och energi för att ta fram denna bana i världsklass. Det finns givetvis värre banor om man ska pricka gap. Men hålen är långa framförallt på Järva.

Är själv redan medlem, men det slutar oftast med att jag köper på mig fler av samma mold som jag gillar, eller specialutgåvor :bag:
Inför varje köp slutar det med att jag funderar på om jag verkligen behöver en till eller inte, men då skänker jag bara en tanken till en klubbkamrat som spelat konstant sedan -84. Han har väl i dagsläget runt 400 discar i garaget. Alla är gula...

Gå/springa är inte nödvändigt för att få till ett bra kast. Börja stillastående med endast putter / midrange för att få till mekaniken, efter det kan man utöka med stegen baklänges så att säga. Jag själva gillar att köra beato drill när man känner att träffsäkerheten strular. Att kunna kasta bra stillastående hjälper dig bara ännu mer när du väl hamnar i kniviga situationer på banan:).
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kan inget annat än lovorda banan! Mats och Peter som drog igång projekte för 25 år sedan har lagt ner enormt med tid och energi för att ta fram denna bana i världsklass. Det finns givetvis värre banor om man ska pricka gap. Men hålen är långa framförallt på Järva.

Är själv redan medlem, men det slutar oftast med att jag köper på mig fler av samma mold som jag gillar, eller specialutgåvor :bag:
Inför varje köp slutar det med att jag funderar på om jag verkligen behöver en till eller inte, men då skänker jag bara en tanken till en klubbkamrat som spelat konstant sedan -84. Han har väl i dagsläget runt 400 discar i garaget. Alla är gula...

Gå/springa är inte nödvändigt för att få till ett bra kast. Börja stillastående med endast putter / midrange för att få till mekaniken, efter det kan man utöka med stegen baklänges så att säga. Jag själva gillar att köra beato drill när man känner att träffsäkerheten strular. Att kunna kasta bra stillastående hjälper dig bara ännu mer när du väl hamnar i kniviga situationer på banan:).
Haha underbart att han bara har gula discar :D

Jag har min Stockholmsdisc i väskan. Har inte ens använt den haha så förstår lite vad du menar.

Nä men skulle vilja lära mig snart då jag spelat typ 20-25 gånger nu. Kommer ju långt stillastående, skulle vara intressant att se hur långt man kom om man fick in springtekniken. Lat64 la upp en video om det för några timmar sen. Började med enbart mid men går mycket bättre sen jag köpte driver. Först Diamond (som polaren lånade idag och sänkte sitt pb med 20 kast) och nu kör jag med Falk och Sapphire. Är sugen på att prova en Grym. Har en wraith men den går för långt till vänster (RHBH) för mig. Polarna är imponerade över hur långt jag kastar men mindre imponerade av tekniken.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag och brorsan kastade på Järva igår efter jobbet. passar på då man inte vet hur länge den blir kvar. Men jävlar va svår den är, ingen är ens nära att gå par.
tror vi hamnade på +6 och +7

helgen ska jag försöka klämma in en rudan, det va ett tag sen
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Ja då har man precis varit ute en sväng i det härliga vädret och kastat lite plast. Banan som bara ligger runt hörnet från där man bor är extremt kort men på ett hål kan man lufta drivern på en forehand för att ha chans att komma nära.
IMG_20200814_171823_469.jpg

Sedan måste vi ju ha med en klocka också....
IMG_20200814_171823_470.jpg


Hade en träff på korgen och en på stolpen, nära skjuter ingen hare....
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Är sugen på att testa en Grym faktiskt. Men kanske måste bli bättre först?

12 par av 18 idag iaf. men var meckigt att spela då det var smockat med folk.
 

Kral

Omega
2-Faktor
Är sugen på att testa en Grym faktiskt. Men kanske måste bli bättre först?

12 par av 18 idag iaf. men var meckigt att spela då det var smockat med folk.

Har skaffat Grym för jag tänkte att den dag jag vill prova en distance driver är den bra att ha hemma men har upplevt att jag ändå kan kasta den och att de bra kasten går längre än med en Fairway driver.

Med det sagt är det nog fortfarande så att det viktigaste för mig är att öva på kontinuerligt bra kast med långsammare discar. Skulle säga att den är "nice to have" men inte "need to have" för mig och jag kommer ca 80 m i snitt med fairway drivers lite beroende på dagsform. Började spela i våras :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Har skaffat Grym för jag tänkte att den dag jag vill prova en distance driver är den bra att ha hemma men har upplevt att jag ändå kan kasta den och att de bra kasten går längre än med en Fairway driver.

Med det sagt är det nog fortfarande så att det viktigaste för mig är att öva på kontinuerligt bra kast med långsammare discar. Skulle säga att den är "nice to have" men inte "need to have" för mig och jag kommer ca 80 m i snitt med fairway drivers lite beroende på dagsform. Började spela i våras :)
Okej. Blir nog nästa köp. När jag lärde mig kasta Sapphire blev den snabbt min go to driver men är sugen på att se om jag kommer längre med en grym. Men ska avvakta då jag köpt så många discar senaste tiden. Men är några hål där jag spelar där jag tror att grym skulle passa, långa hål utan mycket träd. Tänkte köpa en reko med men puttar bra nu med min pure, dock rullar den iväg om jag missar då jag har en mjuk. Fuse blev snabbt favoritdiscen, kastar den både i opto och retroplast.
 

Von_vettet

Omega
2-Faktor
Okej. Blir nog nästa köp. När jag lärde mig kasta Sapphire blev den snabbt min go to driver men är sugen på att se om jag kommer längre med en grym. Men ska avvakta då jag köpt så många discar senaste tiden. Men är några hål där jag spelar där jag tror att grym skulle passa, långa hål utan mycket träd. Tänkte köpa en reko med men puttar bra nu med min pure, dock rullar den iväg om jag missar då jag har en mjuk. Fuse blev snabbt favoritdiscen, kastar den både i opto och retroplast.

ivägrullningen kan handla mycket om att putta med hyzer.Släpper du den på hög vinkel så kommer den sticka rejält. Jag använder annars min K2 Berg för lite känsligare upplägg / puttar. Den landar alltid platt som en padda.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Okej. Blir nog nästa köp. När jag lärde mig kasta Sapphire blev den snabbt min go to driver men är sugen på att se om jag kommer längre med en grym. Men ska avvakta då jag köpt så många discar senaste tiden. Men är några hål där jag spelar där jag tror att grym skulle passa, långa hål utan mycket träd. Tänkte köpa en reko med men puttar bra nu med min pure, dock rullar den iväg om jag missar då jag har en mjuk. Fuse blev snabbt favoritdiscen, kastar den både i opto och retroplast.
Backhand har jag inte rätt teknik och form för att kasta En snabb driver.
Det resulterar oftast i ett lika lång eller kortare kast än med mina midranges.
forehand däremot behöver jag en Snabb disc för Att komma iväg i bra längd.
Så mitt tips är att nöta midrange och putters.

En snabb disc som kastas med för lite kraft och fart får en hård fade så snart discen tappar fart.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag och en kompis var och spelade ett par varv på Ales gula bana.
Försöker ändra min teknik en del så resultatet var sisådär, +12.
Men det var ändå jäkligt skoj :)
 
Topp