• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Nytt är alltid nytt :rolleyes: Tråkigt svar och eftersom jag inte vet någonting om spec på dessa så säger jag. Du gillar välvt glas, var det inte något med nya låset som var bättre? Eller tvärtom? Köp den som du villhöver mest! :happyhappy:
Glömde tillägga att 1200T är i nyskick så båda är typ nya. Jag gillar ju plåtlåset trots att det är "sämre" för det blir så smidigt. Sen älskar jag välvt glas även om det är marginellt välvt på den här modellen. När det gäller specifikationen så är den exakt samma på dem annars, samma dimensioner etc. :)

Glömde tillägga att 1200T är i nyskick så båda är typ nya. Jag gillar ju plåtlåset trots att det är "sämre" för det blir så smidigt. Sen älskar jag välvt glas även om det är marginellt välvt på den här modellen. När det gäller specifikationen så är den exakt samma på dem annars, samma dimensioner etc. :)
Ja du, jag lämnar vidare till de mer pålästa då :p Och du har väl grottat ner dig i detta, vad är det som får dig att ha svårt att välja? :)

Ja du, jag lämnar vidare till de mer pålästa då :p Och du har väl grottat ner dig i detta, vad är det som får dig att ha svårt att välja? :)
Egentligen är mina tankar såhär, 1200T känns bättre för mig för att den har välvt glas och ett lås som passar mig bättre rent stilmässigt men samtidigt så får man en helt ny 300T för exakt samma peng. Ska tillägga att 1200T säljs av en butik som lämnar 3 månaders garanti så man är inte helt utelämnad om något skulle vara fel.

Egentligen är mina tankar såhär, 1200T känns bättre för mig för att den har välvt glas och ett lås som passar mig bättre rent stilmässigt men samtidigt så får man en helt ny 300T för exakt samma peng. Ska tillägga att 1200T säljs av en butik som lämnar 3 månaders garanti så man är inte helt utelämnad om något skulle vara fel.
Du har redan bestämt dig, du säljer sällan klockor så lär behålla den länge. Finns det nya med välvt glas? :)

Tillsammans med Rick Marei är han orsaken till att ens Doxa Subbarna existerar idag. SUB var stendött under 20 år tills den minst sagt galna Marei bestämde sig för att återuppliva märket under starka protester från Doxa själva som vägrade. Slutade med att de fick bekosta hela första 300T reissue serien från 2002 ur egen ficka (lite som ett modernt microbrand).
Resten vet ni själva, det dessa herrar inte vet är inte värt att veta. Sen kan man ju alltid spekulera i 1000ex vs 1200ex frågan men tror inte internet kommer bjuda på några "korrekta" svar :)

Oj det här blev långt men avslutar med författarens egna ord: "The DOXA history will never be complete".
Lär vara mer än 1000ex om de följer serienumret. Hittade denna!
PSX_20200805_213458.jpg

Fejk! Haha, du är fan galen Sherlock MaBr, då kör vi på att tryckfelsnisse vart framme som @Scipio var inne på.
Jag vet egentligen ingenting om nu någon undrar :hilarious: tycker bara det är roligt att snöa in på triviala ting.
Samma här, så jäkla kul att leta ledtrådar. :D Kollade recensioner på 1200T när jag snubblade över denna. Det är dock den enda jag har sett än så länge med ett nummer över 1000. :)

Om ni hade fått välja, vilken av dessa hade ni valt om de kostade exakt lika mycket? En 2018 års SUB 1200T i nyskick eller fabriksny 300T?

Det som skiljer är att 1200T har ett liiite välvt glas samt att länken skiljer sig åt. Länkarna är lika breda men på 300T så är första länken efter ändlänken lite bredare och smalnar sen av. Sen skiljer sig låset åt där 1200T har ett pressat lås medans 300T har ett fräst med quickadjust.

Kan vara något mer som skiljer men då har jag missat det och ni får gärna komma med tips. :D
DOXA-1200T-pro-13638.jpg

DOXA-Sub-300T-Orange-1329.jpg

Låset på 1200T
Doxa-1200T-30.jpg

Låset på 300T
50137558891_5573d8e663_b (1).jpg
Jag hade valt 1200T för låset. Jag gillar det. Det är en tydlig del av Doxa:S DNA. Båda modellerna blir gamla så småningom så tänk fem år framåt. Vilken vill du åldras med? Det var det, men jag tror är hårfint. Det finns två vinnare hur du än gör.

Jag hade valt 1200T för låset. Jag gillar det. Det är en tydlig del av Doxa:S DNA. Båda modellerna blir gamla så småningom så tänk fem år framåt. Vilken vill du åldras med? Det var det, men jag tror är hårfint. Det finns två vinnare hur du än gör.
Ja, fördelen är att det inte går att välja fel. Håller helt med om låset och dina tankar om framtiden. Den är ändå i nyskick och två år är inte mycket. Dessutom är det ett ETA 2824 i den så service är relativt billigt. :) Har redan kontaktat säljaren så förhoppningsvis är man ägare av en 1200T imorgon! :D

Vad jag hörde när jag köpte min, var att Project Aware I kom också i 45 mm-boetter, alltså större än den jag har. Min är 42,5 mm och är numrerad xxx/300. Som jag förstod det gjordes ett släpp Project Aware i 1500-boetten men i tavlan står det 1200T. Nu snurrar det i huvudet på mig. :hungover:
Jag har haft båda modellerna i min ägo.
Här kan ni se dem sida vid sida.. :)
20170727_184808.jpg

20170727_184907.jpg

Tillbaka
Topp