• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Även de utan extra logga på tavlan har varit limiterade som jag har förstått det. 1200T tillverkades i 1200ex av varje färg (4 olika) plus de som varit extra limiterade typ Project Aware mfl. som var i mindre upplagor. Ska konsultera Doxa-bibeln imorgon för att dubbelkolla. :)
Hoppas din bibel leder oss på rätta vägar.

Tycker alltid C24 är en missvisande måttstock om vi snackar smalare märken, har sett samma osålda objekt ligga kvar i åratal så rimligtvis inte så rimlig prissättning.

C24 tar 6.5 % provision så det plus en antagen prutmån på 30 % ska räknas av för att få fram ett rimligt marknadspris.
Sen har man skillnader i pris beroende på om det ska fraktas/tullas/momsas där US som vanligt ser billigt ut innan verkligheten kommer ikapp :)

Jag är något förvirrad måste jag säga. Enligt bibeln så tillverkades alla icke-cobrandade varianter i 1000ex men om man googlar 1200T så står det xxxx/1200. Boken sträcker sig till 2018 så de borde finnas med om det är en andra batch eller något. :confused: För övrigt verkar inte heller det andra släppet av 1200T Project Aware finnas med för visst har den släppts i 300ex 2013(?) och sen 300ex 2018 med den uppgraderade länken?
PSX_20200805_094014.jpg
Förtydligande: Year i tabellen avser det år huvudmodellen introducerades och inte tillverkningsår.

PSX_20200805_094330.jpg

PSX_20200805_095210.jpg

Jag är något förvirrad måste jag säga. Enligt bibeln så tillverkades alla icke-cobrandade varianter i 1000ex men om man googlar 1200T så står det xxxx/1200. Boken sträcker sig till 2018 så de borde finnas med om det är en andra batch eller något. :confused: För övrigt verkar inte heller det andra släppet av 1200T Project Aware finnas med för visst har den släppts i 300ex 2013(?) och sen 300ex 2018 med den uppgraderade länken?
PSX_20200805_094014.jpg
Förtydligande: Year i tabellen avser det år huvudmodellen introducerades och inte tillverkningsår.

PSX_20200805_094330.jpg

PSX_20200805_095210.jpg
Vad jag hörde när jag köpte min, var att Project Aware I kom också i 45 mm-boetter, alltså större än den jag har. Min är 42,5 mm och är numrerad xxx/300. Som jag förstod det gjordes ett släpp Project Aware i 1500-boetten men i tavlan står det 1200T. Nu snurrar det i huvudet på mig. :hungover:

Senast ändrad:
Vad jag hörde när jag köpte min, var att Project Aware I kom i 45 mm-boetter, alltså större än den jag har. Min är 42,5 mm och är numrerad xxx/300. Som jag förstod det gjordes ett släpp Project Aware i 1500-boetten men i tavlan står det 1200T. Nu snurrar det i huvudet på mig. :hungover:
Hmm, låter märkligt. Enligt bibeln så är 1500T Project Aware en vanlig 1500T-boett, alltså 45mm. Kan inte hitta något som tyder på att 1200T PA skulle ha funnits med 1500T-boetten men det är inte så lätt att hitta vettig info. :bored:
PSX_20200805_102910.jpg

C24 tar 6.5 % provision så det plus en antagen prutmån på 30 % ska räknas av för att få fram ett rimligt marknadspris.
Sen har man skillnader i pris beroende på om det ska fraktas/tullas/momsas där US som vanligt ser billigt ut innan verkligheten kommer ikapp :)
Någon ”antagen” prutmån på 30% finns väl inte generellt? Jag håller med om att prissättningen kan bli lite konstig när de måste sätta ett pris som ska gälla world wide. Förr var det inget konstigt att det fanns olika priser på olika marknader. Nu är det bara en. En prutmån på 30% blir då ett önsketänkande från dig som befinner sig i en marknad som har lägre priser. Att det kostar dig frakt, tull och moms till innan du får hem klockan är ditt lands regler, eller som i vårt fall att vi tillhör EU. Varje handlare kan bara utgå från sitt land när de sätter priser. Sen är det upp till dig som köpare att köpa för det pris du finner rimligt så visst måste du förhandla, men du konkurrerar inte med personer som har samma syn som du när det gäller klockans ”rätta” pris. Du konkurrerar på en global marknad, inte en svensk, när du köper via chrono24. Detsamma gäller när du ska sälja. Annonserar du bara på KS når du till största delen bara den svenska marknaden. Sätter du in en annons på chrono24, når du också marknader där värdet på din klocka anses vara högre än i Sverige.

PSX_20200805_094014.jpg

PSX_20200805_094330.jpg

PSX_20200805_095210.jpg
Att det släpps en Procect Aware 2018 har jag inte hört talas om. När jag sett bilder med polerade inre länkar, har jag utgått ifrån att de bara tagit länken från en annan klocka eller köpt länken separat från Doxa. Riktigt klok på detta blir vi kanske aldrig.

Det vore kul/intressant om de i tråden, som har icke co-brandade Doxa, kan ta en bild på en eventuell numrering xxxx/1200. Det vore intressant av veta om det finns Doxa som saknar numreringen helt eller om alla är numrerade, oavsett om antalet är xxx/300, xxxx/1000 eller xxxx/1200.

Hmm, låter märkligt. Enligt bibeln så är 1500T Project Aware en vanlig 1500T-boett, alltså 45mm. Kan inte hitta något som tyder på att 1200T PA skulle ha funnits med 1500T-boetten men det är inte så lätt att hitta vettig info. :bored:
PSX_20200805_102910.jpg
Skulle säga att att jag litar på Dr. Peter McClean Millar's uppgifter till 100%, finner ingen anledning att han skulle påstå felaktigheter eller utelämna något :)

Att det släpps en Procect Aware 2018 har jag inte hört talas om. När jag sett bilder med polerade inre länkar, har jag utgått ifrån att de bara tagit länken från en annan klocka eller köpt länken separat från Doxa. Riktigt klok på detta blir vi kanske aldrig.

Det vore kul/intressant om de i tråden, som har icke co-brandade Doxa, kan ta en bild på en eventuell numrering xxxx/1200. Det vore intressant av veta om det finns Doxa som saknar numreringen helt eller om alla är numrerade, oavsett om antalet är xxx/300, xxxx/1000 eller xxxx/1200.
Jag kan ha misstagit mig och jag bara utgick från att det var en andra release då det gick att köpa dem från Doxas hemsida 2018. Låter märkligt att de inte skulle ha sålt slut på fem år men det kan vara så. :confused:

Hade gärna också velat se lite bilder. Finns det många 1200T här på forumet?

Skulle säga att att jag litar på Dr. Peter McClean Millar's uppgifter till 100%, finner ingen anledning att han skulle påstå felaktigheter eller utelämna något :)
Märkligt bara att det uppges till 1000ex/färg i boken när alla jag kan hitta på nätet är märkta med xxxx/1200.

Märkligt bara att det uppges till 1000ex/färg i boken när alla jag kan hitta på nätet är märkta med xxxx/1200.
Jag tolkar det som att det är felmärkning, ganska vanligt fenomen i DOXA-svängen som jag förstår det.
Som sagt, ren gissning och har haft fel förr men det är väl bara roligare när det blir lite mystiskt? ;)

Jag kan ha misstagit mig och jag bara utgick från att det var en andra release då det gick att köpa dem från Doxas hemsida 2018. Låter märkligt att de inte skulle ha sålt slut på fem år men det kan vara så. :confused:

Hade gärna också velat se lite bilder. Finns det många 1200T här på forumet?

En spekulation bara, men jag tror inte det är omöjligt att det fanns några kvar 2018 om det som flera skrivit här var svårt att sälja Doxa för några år sedan. Men som sagt, en spekulation bara, den mest avancerade jag kan uppbringa just nu.

Vad säger han då? Är det författaren till boken/Bibeln?
Tillsammans med Rick Marei är han orsaken till att ens Doxa Subbarna existerar idag. SUB var stendött under 20 år tills den minst sagt galna Marei bestämde sig för att återuppliva märket under starka protester från Doxa själva som vägrade. Slutade med att de fick bekosta hela första 300T reissue serien från 2002 ur egen ficka (lite som ett modernt microbrand).
Resten vet ni själva, det dessa herrar inte vet är inte värt att veta. Sen kan man ju alltid spekulera i 1000ex vs 1200ex frågan men tror inte internet kommer bjuda på några "korrekta" svar :)

Oj det här blev långt men avslutar med författarens egna ord: "The DOXA history will never be complete".

Tillsammans med Rick Marei är han orsaken till att ens Doxa Subbarna existerar idag. SUB var stendött under 20 år tills den minst sagt galna Marei bestämde sig för att återuppliva märket under starka protester från Doxa själva som vägrade. Slutade med att de fick bekosta hela första 300T reissue serien från 2002 ur egen ficka (lite som ett modernt microbrand).
Resten vet ni själva, det dessa herrar inte vet är inte värt att veta. Sen kan man ju alltid spekulera i 1000ex vs 1200ex frågan men tror inte internet kommer bjuda på några "korrekta" svar :)

Oj det här blev långt men avslutar med författarens egna ord: "The DOXA history will never be complete".
Det var bra att det blev långt för då blev det mycket bra sagt. Tack för det! Jag kände till dessa två, men jag visste inte om deras namn. Då är det de som nu jobbar på Squale, dit de gick när Doxa gjorde det stora misstaget att sparka dem? All heder till dem och till det de gjort för Doxa Sub.

Det var bra att det blev långt för då blev det mycket bra sagt. Tack för det! Jag kände till dessa två, men jag visste inte om deras namn. Då är det de som nu jobbar på Squale, dit de gick när Doxa gjorde det stora misstaget att sparka dem? All heder till dem och till det de gjort för Doxa Sub.
Hehe, den där boken är farligt beroendeframkallande.
Va, jobbar Marei på Squale? :wideyed: Sista arbetsgivaren jag kände till var Aquadive, hjälp vad har jag missat nu... @MaBr ?

En spekulation bara, men jag tror inte det är omöjligt att det fanns några kvar 2018 om det som flera skrivit här var svårt att sälja Doxa för några år sedan. Men som sagt, en spekulation bara, den mest avancerade jag kan uppbringa just nu.
Så skulle det kunna vara för jag vet att de sålde väldigt dåligt. Nu när jag vill ha en så är de såklart slut. :sorry:

Om ni hade fått välja, vilken av dessa hade ni valt om de kostade exakt lika mycket? En 2018 års SUB 1200T i nyskick eller fabriksny 300T?

Det som skiljer är att 1200T har ett liiite välvt glas samt att länken skiljer sig åt. Länkarna är lika breda men på 300T så är första länken efter ändlänken lite bredare och smalnar sen av. Sen skiljer sig låset åt där 1200T har ett pressat lås medans 300T har ett fräst med quickadjust.

Kan vara något mer som skiljer men då har jag missat det och ni får gärna komma med tips. :D
DOXA-1200T-pro-13638.jpg

DOXA-Sub-300T-Orange-1329.jpg

Låset på 1200T
Doxa-1200T-30.jpg

Låset på 300T
50137558891_5573d8e663_b (1).jpg

Senast ändrad:
Om ni hade fått välja, vilken av dessa hade ni valt om de kostade exakt lika mycket? En 2018 års SUB 1200T eller fabriksny 300T?

Det som skiljer är att 1200T har ett liiite välvt glas samt att länken skiljer sig åt. Länkarna är lika breda men på 300T så är första länken efter ändlänken lite bredare och smalnar sen av. Sen skiljer sig låset åt där 1200T har ett pressat lås medans 300T har ett fräst med quickadjust.

Kan vara något mer som skiljer men då har jag missat det och ni får gärna komma med tips. :D
DOXA-1200T-pro-13638.jpg

Låset på 1200T
Doxa-1200T-30.jpg

Låset på 300T
Eftersom jag väntar på en 300t så säger jag den.. :)

Om ni hade fått välja, vilken av dessa hade ni valt om de kostade exakt lika mycket? En 2018 års SUB 1200T eller fabriksny 300T?

DOXA-1200T-pro-13638.jpg

Låset på 1200T
Doxa-1200T-30.jpg

Låset på 300T
Nytt är alltid nytt :rolleyes: Tråkigt svar och eftersom jag inte vet någonting om spec på dessa så säger jag. Du gillar välvt glas, var det inte något med nya låset som var bättre? Eller tvärtom? Köp den som du villhöver mest! :happyhappy:

Tillbaka
Topp