• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Jag har alltid dragit upp mina klockor tills det börjar gå trögt. Får kanske ändra lite på dessa vanor.
Kanske inte är ett problem för alla men har stött på det rätt ofta när man surfar runt och det är alltid 2824. Borde vara samma med SW200 och andra kloner också.
 
Ja, det kallades dumsnålt för att det inte var ett "äkta" BoR. På armen så är det säkert ingen större skillnad men det är därför den nyare 1200T-länken har individuella riskorn.
Den äkta blir mer följsam, även om det knappt är märkbart. Det mesta sitter nog i huvudet och det ska man aldrig underskatta.
 
Som jag har förstått det så är det delar i 2824 som slits väldigt snabbt om man drar upp dem manuellt så om man gör det för ofta så går de sönder. Detta är den bästa förklaringen som jag har hittat från en urmakare:

"The reversers (small wheels with tiny ratchets) enable movement of the rotor in both directions to drive the ratchet wheel in one direction, they're small parts which under normal operation move slowly as the rotor moves. When the watch is hand wound they spin rapidly and that puts a lot more stress on them. This is bound to cause faster wear, but It's not easy to predict how this will relate to early failure. One thing's for certain, it definitely shortens their life, particularly when the reversers are lacking lubrication because the watch hasn't been serviced for years.

The second problem area with the 2824 is the winding wheel and sliding pinion. Compared to older hand - wound designs the parts are small and not robust. However, the problem that afflicts the 2824 is a bit more subtle: during hand-winding the back of the winding wheel contacts the mainplate. Eventually this leads to wear, and this accentuates wear between the stem and the mainplate because the stem no longer runs true. ETA don't stipulate lubrication to the back of the winding wheel but I always apply a spot of grease. Even on watches that are relatively new there's always a witness mark caused by the wheel making contact. Eventually the wear to the mainplate causes the winding wheel to lose engagement when hand-winding, causing a 'slipping' feeling through the crown. in handset the sliding pinion won' t engage properly and the handsetting will be erratic. The cure is a new mainplate, stem, sliding pinion and winding wheel."
Äsch då, går att hitta fel med allt om man letar. Handlar mest om att inte jaga upp ETA för hårt (motstånd) men varför skulle man göra det?
Aja, ett icke-problem i min värld. Selitta/Soprod el. ETA spelar mindre roll för min del också...blir ett finfint verk hursomhelst med tanke på COSC-certifieringen :)
 
Äsch då, går att hitta fel med allt om man letar. Handlar mest om att inte jaga upp ETA för hårt (motstånd) men varför skulle man göra det?
Aja, ett icke-problem i min värld. Selitta/Soprod el. ETA spelar mindre roll för min del också...blir ett finfint verk hursomhelst med tanke på COSC-certifieringen :)
Självklart men det är många som har haft just det problemet. Fast det är inte att man drar upp den för hårt som är problemet, det är att man sliter på delar när man drar upp den manuellt som inte klarar det slitaget så ju mer man vevar desto mer sliter det. Mig spelar det ingen som helst roll, har typ 20 klockor med 2824 och har aldrig haft några problem. :) Jag hade hellre sett ett icke COSC och lägre pris om jag ska vara ärlig. Förstår inte heller hur 300 kan vara €600 dyrare än 300T, det är rätt stor skillnad.
 
  • Like
Reactions: v0n
Självklart men det är många som har haft just det problemet. Fast det är inte att man drar upp den för hårt som är problemet, det är att man sliter på delar när man drar upp den manuellt som inte klarar det slitaget så ju mer man vevar desto mer sliter det. Mig spelar det ingen som helst roll, har typ 20 klockor med 2824 och har aldrig haft några problem. :) Jag hade hellre sett ett icke COSC och lägre pris om jag ska vara ärlig. Förstår inte heller hur 300 kan vara €600 dyrare än 300T, det är rätt stor skillnad.
Aldrig haft några problem med ETA heller så vi skyller på handhavandefel ;)
Jo, det är rätt stor skillnad i pris...
Vad kostade 50 Ann. ny?
 
Självklart men det är många som har haft just det problemet. Fast det är inte att man drar upp den för hårt som är problemet, det är att man sliter på delar när man drar upp den manuellt som inte klarar det slitaget så ju mer man vevar desto mer sliter det. Mig spelar det ingen som helst roll, har typ 20 klockor med 2824 och har aldrig haft några problem. :) Jag hade hellre sett ett icke COSC och lägre pris om jag ska vara ärlig. Förstår inte heller hur 300 kan vara €600 dyrare än 300T, det är rätt stor skillnad.
Det är en positionering. Doxas nya styre tänker få upp priserna på allt nytt.
 
Aldrig haft några problem med ETA heller så vi skyller på handhavandefel ;)
Jo, det är rätt stor skillnad i pris...
Vad kostade 50 Ann. ny?
Ja, vi kan säga så. :D Pre-order var USD 1990 och retail USD 2490 tror jag.

Det är en positionering. Doxas nya styre tänker få upp priserna på allt nytt.
Ännu ett märke som försöker bli ett luxury brand genom att höja priserna utan att tillföra något nytt alltså? Fräscht! :rolleyes:
 
Ja, vi kan säga så. :D Pre-order var USD 1990 och retail USD 2490 tror jag.


Ännu ett märke som försöker bli ett luxury brand genom att höja priserna utan att tillföra något nytt alltså? Fräscht! :rolleyes:
Det var nog det som var den stora frågan i konflikten. Grabbarna i usa drog in för lite.
 
Det var nog det som var den stora frågan i konflikten. Grabbarna i usa drog in för lite.
Så kan det kanske ha varit. Om de hade låtit bli att göra allt LE så kanske det hade gått bättre och det verkar vara det som Doxa gör nu. Men det är därför jag inte riktigt förstår varför de höjer priset. Fördelen med detta är att man kanske kan börja köpa Doxa till vettiga andrahandspriser igen.
 
Mmm men då kanske priset är rätt ok ändå?
200, 300T lite basic/budget för de flesta, 300 snäppet upp för extra onödigt lulllull...för fans och nördar?
Lite så men samtidigt så ser jag inte riktigt vad det är som kostar extra. 6000 pistoler för ett COSC-verk? Resten borde ju vara i princip samma kostnad. :confused: Måste säga att jag är duktigt sugen på en Caribbean eller en guuuul. De är riktigt snygga!
 
Ja, vi kan säga så. :D Pre-order var USD 1990 och retail USD 2490 tror jag.


Ännu ett märke som försöker bli ett luxury brand genom att höja priserna utan att tillföra något nytt alltså? Fräscht! :rolleyes:
Fast du har fel. 50th kostade $2490 plus frakt och moms. Nu anges priset till 2490 inklusive skatter, en avsevärd sänkning av priset.
 
Lite så men samtidigt så ser jag inte riktigt vad det är som kostar extra. 6000 pistoler för ett COSC-verk? Resten borde ju vara i princip samma kostnad. :confused: Måste säga att jag är duktigt sugen på en Caribbean eller en guuuul. De är riktigt snygga!
Man måste ju inte tjacka :p
Ingen aning vad ett COSC-cert går på men samtidigt tycker jag det är bra att det finns som alternativ.
Inte att förglömma att många kör SUB som tool/arbetsklocka i marina miljöer med skiftande temperaturer där COSC är ett måste.
Ja, du vet vilken jag ska ha :D
 
Man måste ju inte tjacka :p
Ingen aning vad ett COSC-cert går på men samtidigt tycker jag det är bra att det finns som alternativ.
Inte att förglömma att många kör SUB som tool/arbetsklocka i marina miljöer med skiftande temperaturer där COSC är ett måste.
Ja, du vet vilken jag ska ha :D
Man måste ingenting men det stoppar inte mig! :D Är det verkligen så många som kör det som arbetsverktyg nu för tiden eller försöker du vara sarkastisk nu igen? :p Jag vet inte vilken du menar att du vill ha, finns ju ingen rosa... Varför finns det ingen rosa förresten, tänk dig en rosa SUB 300! :eek:
 
Man måste ingenting men det stoppar inte mig! :D Är det verkligen så många som kör det som arbetsverktyg nu för tiden eller försöker du vara sarkastisk nu igen? :p Jag vet inte vilken du menar att du vill ha, finns ju ingen rosa... Varför finns det ingen rosa förresten, tänk dig en rosa SUB 300! :eek:
Haha, så är det!
Nejdå ingen sarkasm denna gång...Doxa är ju till skillnad från många andra märken faktiskt seriösa dykare. Kan vara duktigt kallt i vattnet vid polcirkeln, ganska säker på att ett standardverk inte fixar biffen.

Rosa ftw! Hoppas hq läser :woot:
 
Haha, så är det!
Nejdå ingen sarkasm denna gång...Doxa är ju till skillnad från många andra märken faktiskt seriösa dykare. Kan vara duktigt kallt i vattnet vid polcirkeln, ganska säker på att ett standardverk inte fixar biffen.

Rosa ftw! Hoppas hq läser :woot:
Finns väl ingen seriös dykare som använder klockan som ett verktyg idag? Är man beroende av det så har man dubbla dykdatorer som backup, inte ett armbandsur. :) Rosa hade varit så sjukt bra, speciellt i de klara färgerna som Doxa använder!
 
Finns väl ingen seriös dykare som använder klockan som ett verktyg idag? Är man beroende av det så har man dubbla dykdatorer som backup, inte ett armbandsur. :) Rosa hade varit så sjukt bra, speciellt i de klara färgerna som Doxa använder!
Nä kanske inte som primärt verktyg nuförtiden men ändå :D
Doxarosa låter som en vinnare ju mer jag tänker på det, en s.k "dammodell" då förstås :rolleyes:
 
Så kan det kanske ha varit. Om de hade låtit bli att göra allt LE så kanske det hade gått bättre och det verkar vara det som Doxa gör nu. Men det är därför jag inte riktigt förstår varför de höjer priset. Fördelen med detta är att man kanske kan börja köpa Doxa till vettiga andrahandspriser igen.
Fast andrahandspriser brukar följa listpriser. Går priserna upp på nya Doxa är det troligt att begagnad följer med. Troligen kommer begagnade gå upp i pris. När det gäller limiterade, brukar det sällan vara en orsak till att det kommer in mindre pengar till leverantören, vad jag har sett. Jag gillar dock Doxas limitering bättre än Panerais. Säger man 300 producerande exemplar men ar man 300 ex, inte att tillverkningen inte överstiger 2000 ex som i flera av Panerais fall. På deras kan det stå nr 0738/2000 som betyder att det här exemplaret är nr 738 av 2000 tillverkade just det året.
 
Fast andrahandspriser brukar följa listpriser. Går priserna upp på nya Doxa är det troligt att begagnad följer med. Troligen kommer begagnade gå upp i pris. När det gäller limiterade, brukar det sällan vara en orsak till att det kommer in mindre pengar till leverantören, vad jag har sett. Jag gillar dock Doxas limitering bättre än Panerais. Säger man 300 producerande exemplar men ar man 300 ex, inte att tillverkningen inte överstiger 2000 ex som i flera av Panerais fall. På deras kan det stå nr 0738/2000 som betyder att det här exemplaret är nr 738 av 2000 tillverkade just det året.
Jag menar inte på befintliga Doxa, jag menar på de nya. Ingen kommer ju att köpa en 300T eller 300 för över list nu när man kan köpa dem nya vilken dag som helst.
 
Jag menar inte på befintliga Doxa, jag menar på de nya. Ingen kommer ju att köpa en 300T eller 300 för över list nu när man kan köpa dem nya vilken dag som helst.
Fast de limiterade med tryckta samarbeten på tavlan kommer alltid att kosta mer. Eller tror du att de kommer sjunka i pris?
 
Fast de limiterade med tryckta samarbeten på tavlan kommer alltid att kosta mer. Eller tror du att de kommer sjunka i pris?
Jag tror att vi missförstår varandra lite nu, jag är nog inte så bra på för att förklara mig. :) Det jag menar är att om någon köper en icke limiterad 300T eller 300 nu så kan man antagligen plocka upp den begagnad för en bra bit under nypris om några år. De tidigare modellerna har ju sjunkit lite i begagnat jämfört med nypris direkt efter släpp men efter något år har de rusat i pris och nu kostar många långt över nypriset eller lika mycket som de gjorde nya. De limiterade med extra märkningar kommer alltid att vara eftertraktade och öka i pris.
 
Lite så men samtidigt så ser jag inte riktigt vad det är som kostar extra. 6000 pistoler för ett COSC-verk? Resten borde ju vara i princip samma kostnad. :confused: Måste säga att jag är duktigt sugen på en Caribbean eller en guuuul. De är riktigt snygga!
Också sugen på en Carribean men retar mig på att den metriska bezeln är orange och inte blå på denna version.
 
Let's go! :cool:
PSX_20200812_172402.jpg
 
Tillbaka
Topp