• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Ja det är ju rejäl skillnad mellan 300 och 300t/1200t. 300 känns ju mer ”vintage” helt klart.
Ja, definitivt. För övrigt så är 300T och 1200T väldigt lika. Det som skiljer mest är glaset och att den nya 300T har fått en vridring som påminner mer om 300 än den gamla 300T. Här är en bild på nya 300T (längst bak) jämfört med 1200T.
1200tvs300t.JPG
 
Kände dock att andrahandsvärdet på min SUB 300 50th anniversary sjönk med 25% nu... :D
Det är möjligt. Samtidigt skiljer sig den nya från den limiterade 50:th anniversary med vridning i meter istället för fot och krona med orange fisk istället för DOXA. Sekundvisaren på nya Searambler är helsvart till skillnad från min som är svart och orange och typsnittet på tavlan på den nya ser ut att vara fetare.

Men det var förstås bara en tidsfråga. Sub 300 är alldeles för bra för att inte tillverkas.
 
Det är möjligt. Samtidigt skiljer sig den nya från den limiterade 50:th anniversary med vridning i meter istället för fot och krona med orange fisk istället för DOXA. Sekundvisaren på nya Searambler är helsvart till skillnad från min som är svart och orange och typsnittet på tavlan på den nya ser ut att vara fetare.

Men det var förstås bara en tidsfråga. Sub 300 är alldeles för bra för att inte tillverkas.
Ja, det skiljer faktiskt lite om man tittar på detaljerna. Har ändå inga planer på att sälja min så det spelar ingen roll. :p Jag tror att detta, som du säger, var oundvikligt. Den här modellen kommer att bli en riktig storsäljare och har dessutom efterfrågats länge.
 
In 1967, DOXA launched the revolutionary SUB concept, considered to be the first truly purpose-designed diver’s watch accessible to a broader public. The radical innovations it introduced at the time soon made it the benchmark for professionals, too. Water-resistant to 30 bar, roughly equivalent to a depth of 300 meters, it was the first to feature a unidirectional bezel with a dual scale for depth and dive time to calculate a safe ascent without decompression stops. Most radical of all: the orange dial which greatly improved readability underwater. The SUB 300’s 42.5 mm case is made from the highest quality 316L stainless steel. The three-hand self-winding movement holds the prestigious COSC Certified Chronometer certification guaranteeing precision, robustness and reliability. It also provides a 38-hour power reserve. The date window is positioned at 3 o'clock. The SUB 300 naturally features the famous unidirectional rotating bezel, a DOXA patent, with the dual indication of dive time in minutes and depth in meters for calculating no-stop decompression dive times. Featuring a screw-down crown, its water-resistance is rated to 300 meters, or approximately 980 feet. As a nod to its heritage, today’s SUB 300 is topped with a scratch-resistant sapphire crystal with an anti-reflective treatment. It has the same domed shape as the plexiglass on the 1967 original. All dive-related markings feature a Super-LumiNova® luminescent coating to ensure excellent readability in low-visibility conditions. Starting 2020, the SUB 300 will be available in 6 colors. It can be specified either with the iconic ‘beads of rice’ stainless steel bracelet or a sporty rubber strap, with distinctive DOXA cues on both sides, to match the color of the dial. The folding clasp features the exclusive DOXA fish symbol and has an adjustable diving extension to accommodate the thickness of a wetsuit with the stainless steel bracelet.

Doxa5.JPG

Doxa6.JPG
@Jaggis gjorde mig uppmärksam på att de inte skriver ut ETA verk på nya 300. Skulle med andra ord kunna vara Soprod eller Selitta?
 
@Jaggis gjorde mig uppmärksam på att de inte skriver ut ETA verk på nya 300. Skulle med andra ord kunna vara Soprod eller Selitta?

Som sagt, behöver inte vara så men KAN vara så. Dom gjorde nämligen så på den gamla hemsidan. På de modeller som inte ETA angavs specifikt satt det andra ETA-kloner i. Därför så tar i alla inte jag för givet att det sitter ETA-verk i nya Sub300.
 
Ja, det brukar de göra. Selitta SW-200 är det i alla fall inte för det har 26 juveler, inte 25 som det står på Doxas hemsida att dessa har.

För egen del så har jag nästan slutat bry mig. Är det ens en debatt längre om det är ETA, Selitta eller Soprod? Varje tillverkare verkar ha sina fördelar och Soprod ska ju blivit betydligt bättre på senare tid och en del menar nu att dom kanske t o m är stabilare än ETA. Sanning eller ej? Vet ej.

Den dagen det kommer en Sub300 Quartz, då är jag med i Doxa-matchen igen :D
 
För egen del så har jag nästan slutat bry mig. Är det ens en debatt längre om det är ETA, Selitta eller Soprod? Varje tillverkare verkar ha sina fördelar och Soprod ska ju blivit betydligt bättre på senare tid och en del menar nu att dom kanske t o m är stabilare än ETA. Sanning eller ej? Vet ej.

Den dagen det kommer en Sub300 Quartz, då är jag med i Doxa-matchen igen :D
Jag kunde inte heller brytt mig mindre. Har Selitta i några av mina klockor och de presterar varken bättre eller sämre än mina ETA. Soprod har jag ingen erfarenhet av men har också läst att de ska ha blivit bättre de senaste åren. Fördelen med Soprod är att de inte har problemet med manuellt uppdrag som ETA 2824 verkar ha.

En kvartsare (helst HAQ) hade varit sjukt najs men det kommer nog tyvärr aldrig att hända på Doxa. :(
 
Jag kunde inte heller brytt mig mindre. Har Selitta i några av mina klockor och de presterar varken bättre eller sämre än mina ETA. Soprod har jag ingen erfarenhet av men har också läst att de ska ha blivit bättre de senaste åren. Fördelen med Soprod är att de inte har problemet med manuellt uppdrag som ETA 2824 verkar ha.

En kvartsare (helst HAQ) hade varit sjukt najs men det kommer nog tyvärr aldrig att hända på Doxa. :(
Let's make it happen then! :)
 
För att vara Doxa så är det rätt stor skillnad. 300T har 1200m vattenresistens, 300 har 300m, 300T har en 14mm tjock boett med platt glas medan 300 har en 12mm tjock boett med ett högt välvt glas som gör att den blir 13,5mm tjock, Sen har 300T en ca. 1mm större tavla än 300 vilket tillsammans med det välvda glaset gör att 300 ser ut att ha en mycket mindre tavla. Ser man dem sida vid sida så är det rätt stor skillnad faktiskt.

Jag ska ta en jämförelsebild (förhoppningsvis senare idag) när jag får hem min 1200T som är samma boett som 300T.

Edit: vridringen är också helt annorlunda. Ska leta upp en bild!
@JoelD inte världens bästa jämförelsebilden men man ser i alla fall delar av det.
home_5743396.jpg

home_5743401.jpg

Det välvda glaset är ju fint förstås.... Men tycker fortfarande det var minimala visuella skillnader ... i alla fall för mig som oinvigd :D.
Var lite sugen på en 300T och hade fått för mig att den kostade närmare 10 000 än 20 000... Men det var ju fel uppfattat såatteee :eek:

Edit: Okejdå, kollade videon från time and tide om att den känns mindre och nättare. Det är ju också najs. Men aja, för mycket pengar för mig personligen oavsett haha.
 
Jag kunde inte heller brytt mig mindre. Har Selitta i några av mina klockor och de presterar varken bättre eller sämre än mina ETA. Soprod har jag ingen erfarenhet av men har också läst att de ska ha blivit bättre de senaste åren. Fördelen med Soprod är att de inte har problemet med manuellt uppdrag som ETA 2824 verkar ha.

En kvartsare (helst HAQ) hade varit sjukt najs men det kommer nog tyvärr aldrig att hända på Doxa. :(
Vilka problem menar du att det manuella uppdraget på en 2824 kan ha?
 
Det välvda glaset är ju fint förstås.... Men tycker fortfarande det var minimala visuella skillnader ... i alla fall för mig som oinvigd :D.
Var lite sugen på en 300T och hade fått för mig att den kostade närmare 10 000 än 20 000... Men det var ju fel uppfattat såatteee :eek:

Edit: Okejdå, kollade videon från time and tide om att den känns mindre och nättare. Det är ju också najs. Men aja, för mycket pengar för mig personligen oavsett haha.
200-modellen ligger närmare 10K än 20K.
 
Vilka problem menar du att det manuella uppdraget på en 2824 kan ha?
Som jag har förstått det så är det delar i 2824 som slits väldigt snabbt om man drar upp dem manuellt så om man gör det för ofta så går de sönder. Detta är den bästa förklaringen som jag har hittat från en urmakare:

"The reversers (small wheels with tiny ratchets) enable movement of the rotor in both directions to drive the ratchet wheel in one direction, they're small parts which under normal operation move slowly as the rotor moves. When the watch is hand wound they spin rapidly and that puts a lot more stress on them. This is bound to cause faster wear, but It's not easy to predict how this will relate to early failure. One thing's for certain, it definitely shortens their life, particularly when the reversers are lacking lubrication because the watch hasn't been serviced for years.

The second problem area with the 2824 is the winding wheel and sliding pinion. Compared to older hand - wound designs the parts are small and not robust. However, the problem that afflicts the 2824 is a bit more subtle: during hand-winding the back of the winding wheel contacts the mainplate. Eventually this leads to wear, and this accentuates wear between the stem and the mainplate because the stem no longer runs true. ETA don't stipulate lubrication to the back of the winding wheel but I always apply a spot of grease. Even on watches that are relatively new there's always a witness mark caused by the wheel making contact. Eventually the wear to the mainplate causes the winding wheel to lose engagement when hand-winding, causing a 'slipping' feeling through the crown. in handset the sliding pinion won' t engage properly and the handsetting will be erratic. The cure is a new mainplate, stem, sliding pinion and winding wheel."
 
Okej, tar tillbaka allt. Nu ser jag skillnaden. :angel:

300:an :hungry:
Doxa.jpg
Ja, där syns det väldigt tydligt. Bra bild! :) Det ser ut som att tavlan är flera millimeter större på 300T trots att det bara skiljer 1mm. Skillnaden mot 1200T ska tydligen vara ännu större eftersom den har ett välvt glas som gör att tavlan förstoras ännu mer.
 
3 minuter in säger de att det är ett ETA 2824-verk. Undrar varför de inte skriver ut det på hemsidan i så fall? Jag saknar också info om det är lösa riskorn i länken eller 5 och 5/länkdel. Kul släpp, men jag tror inte det kommer att påverka begagnatmarknaden nämnvärt.
Jag är 99% säker på att det är individuella riskorn. Med tanke på hur mycket kritik de fick för 1200T-länken så kommer de nog aldrig att gå tillbaka till den.
 
Som jag har förstått det så är det delar i 2824 som slits väldigt snabbt om man drar upp dem manuellt så om man gör det för ofta så går de sönder. Detta är den bästa förklaringen som jag har hittat från en urmakare:

"The reversers (small wheels with tiny ratchets) enable movement of the rotor in both directions to drive the ratchet wheel in one direction, they're small parts which under normal operation move slowly as the rotor moves. When the watch is hand wound they spin rapidly and that puts a lot more stress on them. This is bound to cause faster wear, but It's not easy to predict how this will relate to early failure. One thing's for certain, it definitely shortens their life, particularly when the reversers are lacking lubrication because the watch hasn't been serviced for years.

The second problem area with the 2824 is the winding wheel and sliding pinion. Compared to older hand - wound designs the parts are small and not robust. However, the problem that afflicts the 2824 is a bit more subtle: during hand-winding the back of the winding wheel contacts the mainplate. Eventually this leads to wear, and this accentuates wear between the stem and the mainplate because the stem no longer runs true. ETA don't stipulate lubrication to the back of the winding wheel but I always apply a spot of grease. Even on watches that are relatively new there's always a witness mark caused by the wheel making contact. Eventually the wear to the mainplate causes the winding wheel to lose engagement when hand-winding, causing a 'slipping' feeling through the crown. in handset the sliding pinion won' t engage properly and the handsetting will be erratic. The cure is a new mainplate, stem, sliding pinion and winding wheel."
Tack, så lärde man sig något nytt idag också. Skönt att veta att alla urmakare kan fixa till det om/när det uppstår.
 
Tack, så lärde man sig något nytt idag också. Skönt att veta att alla urmakare kan fixa till det om/när det uppstår.
Det ska tydligen inte vara några större problem om man bara drar upp den så att den startar och sen låter rotorn ta hand om resten utan det är ett problem om man drar upp den till fullt varenda gång. :)
 
Det ska tydligen inte vara några större problem om man bara drar upp den så att den startar och sen låter rotorn ta hand om resten utan det är ett problem om man drar upp den till fullt varenda gång. :)
Jag har alltid dragit upp mina klockor tills det börjar gå trögt. Får kanske ändra lite på dessa vanor.
 
Tillbaka
Topp