• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Vet du hur det är med "vanliga" Samui? Den är utformad efter 300T men bortsett från de kosmetiska skillnaderna så kanske det är samma boett som vintage i alla fall?
Som jag har förstått det så är den vanliga Samui utformad efter samma vintage-300T-Doxa som Synchron Military så den länken ska passa. Jag har inte 100% koll men kolla på WUS för FlyingDoctor har skrivit rätt mycket om det där. "Vanliga" Samui är inte i närheten av samma boett som "Samui vintage" så de ändlänkarna kommer inte att passa.

Vet du hur det är med "vanliga" Samui? Den är utformad efter 300T men bortsett från de kosmetiska skillnaderna så kanske det är samma boett som vintage i alla fall?
Hur menar du - att ta en Samui Vintage länk till en Syncron Military? Eller vad är målet så att säga?

Ändlänkarna skulle faktiskt kunna vara de samma mellan Samui och Samui Vintage, men det känns väl som dumt att chansa. Sammanfattning:

Samui gen 1 länken som såldes separat passar Syncron om man använder tunna bandstift. Det är alltså inte en total 100% match, men med de tunnare stiften "halkar den in".
Samui gen 2 - samma boett, men lite omstilad på sidorna. länken bör rimligtvis passa med samma grundförutsättning om tunnare bandstift. Mig veterligt har ingen provat.
Samui Vintage - annan boett. Tveksamt.

Hur menar du - att ta en Samui Vintage länk till en Syncron Military? Eller vad är målet så att säga?

Ändlänkarna skulle faktiskt kunna vara de samma mellan Samui och Samui Vintage, men det känns väl som dumt att chansa. Sammanfattning:

Samui gen 1 länken som såldes separat passar Syncron om man använder tunna bandstift. Det är alltså inte en total 100% match, men med de tunnare stiften "halkar den in".
Samui gen 2 - samma boett, men lite omstilad på sidorna. länken bör rimligtvis passa med samma grundförutsättning om tunnare bandstift. Mig veterligt har ingen provat.
Samui Vintage - annan boett. Tveksamt.
Jag undrade bara hur kompatibiliteten är med den nuvarande generationen Samui. Jag läste en artikel där Vintage beskrevs som v3 så den vanliga Samui som just nu säljs hos Maranez borde i så fall vara v2 och därmed fortfarande kompatibel med Military? 🤔

https://www.doxa300t.com/maranez3/maranez3.htm

Bilagor

• p0RxoQgi_400x400.jpg
    p0RxoQgi_400x400.jpg
    31.7 KB · Visningar: 7
0F01C6A5-AA83-410F-AD46-14D45F459E63.jpeg
3CB60DB0-7530-42D8-BC59-D6A48ED742B8.jpeg

Den är ju jäkligt charmig, det får man ju ge den. Men ja, länk, nato eller grövre gummi behövs definitivt.
Jag kan definitivt rekommendera Isofrane. Precis som @Hans B 1955 så kör jag det till 90%, det passar väldigt bra och det blir en bra balans. Tropic är sjukt snyggt på klockan men alldeles för klent imo. För övrigt förstår jag vad du menar med att den känns liten, vridringen mäter ju faktiskt bara 38mm om jag inte minns fel. 😁

Liten? Tycker du det?

Spontant första intryck?
Bra finish på boetten, visarna är som väntat är väldigt basic. Riktigt bra vridring. Tjock men liten. Svårt att ta bra foton annat än direkt framifrån med så tjockt glas. Lite vobbel i kronan som oftast med ETA2824, men den skruvar in bra.

95DD22DF-49E2-40AA-850F-D43243BE66BD.jpeg

Sitter helt klart bättre på nato även om jag inte tycker det passar så bra utseendemässigt. Den behöver helt klart ett ISOframe eller länk. Ser fram emot att få hem länken, det hänger en del på den om jag kommer gillar klockan eller inte känner jag.

Den är väldigt charmig!

Tillbaka
Topp