• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Dags att bada! 😁
PSX_20210824_172024.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Bra finish på boetten, visarna är som väntat är väldigt basic. Riktigt bra vridring. Tjock men liten. Svårt att ta bra foton annat än direkt framifrån med så tjockt glas. Lite vobbel i kronan som oftast med ETA2824, men den skruvar in bra.

95DD22DF-49E2-40AA-850F-D43243BE66BD.jpeg

Sitter helt klart bättre på nato även om jag inte tycker det passar så bra utseendemässigt. Den behöver helt klart ett ISOframe eller länk. Ser fram emot att få hem länken, det hänger en del på den om jag kommer gillar klockan eller inte känner jag.

Den är väldigt charmig!
Sitter väl en Sellita i och inte ETA? Eller?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Sitter väl en Sellita i och inte ETA? Eller?
2824/SW200 elabore enligt spec så är man tillräckligt nyfiken är det bara att öppna och kika. 😉 De flesta om inte alla har förmodligen SW200 och det känns mest som ett sätt att få det att låta finare.

Det var en sak när de samexisterade och det gick att få tag i båda men Swatch har väl strypt tillgången sedan länge och det är få som har tillgång till deras ETA-verk även som "NOS".
 

HSK

Patek
2-Faktor
Stämmer... alla stål ska vara med ETA. Bara sista PVD fick Selitta då man fick problem med leveransen (som många andra)
Det var väl en jäkla väntan på sista batchen som skylldes på brist på urverk om jag inte minns fel men det låter märkligt om de ändå stoppade i Sellita till slut (eller var det så illa att det till och med var brist på SW200?). De kanske väntade in i det sista i hopp om att få tag i resterande ETA-verk? 🤔
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Blev 25 minuter bad idag trots att det bara var knappt 18 grader i vattnet. Härliga 22 grader i luften och nästan vindstilla så man kan i alla fall inte klaga på att man frös när man kom upp! 😁
PSX_20210824_204235.jpg

PSX_20210824_204517.jpg


Sparven badade inte mer än 10 minuter den lilla mesen men vi hann i alla fall snorkla lite.
PSX_20210824_204821.jpg

PSX_20210824_204608.jpg

PSX_20210824_204435.jpg

PSX_20210824_204907.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det var väl en jäkla väntan på sista batchen som skylldes på brist på urverk om jag inte minns fel men det låter märkligt om de ändå stoppade i Sellita till slut (eller var det så illa att det till och med var brist på SW200?). De kanske väntade in i det sista i hopp om att få tag i resterande ETA-verk? 🤔
De hade beställt ETA 2824 till alla men de blev restnoterade hela tiden så till slut satte man i Selitta SW200 istället och gav köparna valet att antingen avboka eller få ett extra Isofrane på köpet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte heller, finns en homage tråd, där kan väl det övriga böset hålla till:clown:
0CCC6D36-74B6-4FD5-861C-F6ED26350AC6.jpeg

Svart blev ju bättre.

Rent tekniskt blir väl en Doxa Military en homage på denna? 🤣

Blir kul att se om Doxa lanserar den som limiterad eller standardmodell. Blir spännande att se vad som händer med värdena på modellerna också. Lite kul ändå att Synchron driver både ISO-frane och Tropic, det hade inte jag fattat förrän nu närmast läste på.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
0CCC6D36-74B6-4FD5-861C-F6ED26350AC6.jpeg

Svart blev ju bättre.

Rent tekniskt blir väl en Doxa Military en homage på denna? 🤣

Blir kul att se om Doxa lanserar den som limiterad eller standardmodell. Blir spännande att se vad som händer med värdena på modellerna också. Lite kul ändå att Synchron driver både ISO-frane och Tropic, det hade inte jag fattat förrän nu närmast läste på.
Blev väldigt snyggt på svart nato. 👍 Synchron driver även Aquadive och Aquastar.

Börjar bli skeptisk till att Doxa släpper sin men om de gör det så lär de sälja som smör även om de garanterat blir dubbelt så dyra som Synchron Military. Utanför forumet så får man betala minst 50% premium för en begagnad Synchron och då är det nog många som hellre köper en Doxa, det hade jag gjort i alla fall! 😊
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
0CCC6D36-74B6-4FD5-861C-F6ED26350AC6.jpeg

Svart blev ju bättre.

Rent tekniskt blir väl en Doxa Military en homage på denna? 🤣

Blir kul att se om Doxa lanserar den som limiterad eller standardmodell. Blir spännande att se vad som händer med värdena på modellerna också. Lite kul ändå att Synchron driver både ISO-frane och Tropic, det hade inte jag fattat förrän nu närmast läste på.
Jag hade den på MN strap. Tyckte den satt riktigt bra då.
20210701_095515.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev väldigt snyggt på svart nato. 👍 Synchron driver även Aquadive och Aquastar.

Börjar bli skeptisk till att Doxa släpper sin men om de gör det så lär de sälja som smör även om de garanterat blir dubbelt så dyra som Synchron Military. Utanför forumet så får man betala minst 50% premium för en begagnad Synchron och då är det nog många som hellre köper en Doxa, det hade jag gjort i alla fall! 😊
Vad får man med Doxa som man inte får med Synchron förutom namnet? Har Doxa bättre finish? Bättre AR? Kör de top-ETA? Tunnare boett gissar jag…?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
0CCC6D36-74B6-4FD5-861C-F6ED26350AC6.jpeg

Svart blev ju bättre.

Rent tekniskt blir väl en Doxa Military en homage på denna? 🤣

Blir kul att se om Doxa lanserar den som limiterad eller standardmodell. Blir spännande att se vad som händer med värdena på modellerna också. Lite kul ändå att Synchron driver både ISO-frane och Tropic, det hade inte jag fattat förrän nu närmast läste på.
Synchron har på sätt och vis sitt berättigande men inte resten.. :) Synchron ägde Doxa.
Så ta nu och ändra den där rubriken eller lägg åtminstone till nån kul Homage i rubriken till Rolex tråden :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vad får man med Doxa som man inte får med Synchron förutom namnet? Har Doxa bättre finish? Kör de top-ETA?
Sannolikt en BoR-länk men för övrigt är det bara namnet man betalar för. Doxa är Doxa och kommer alltid att vara Doxa, det namnet är värt mycket för många. Folk här i tråden betalar ju typ 8000kr extra för en liten gul stämpel på tavlan som det står US Divers på så varför inte? 😊
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Synchron har på sätt och vis sitt berättigande men inte resten.. :) Synchron ägde Doxa.
Så ta nu och ändra den där rubriken eller lägg åtminstone till nån kul Homage i rubriken till Rolex tråden :)
Jag ändrar inte rubriker. Det får 🐬 göra om han känner för det. Tror du missade omröstningen. 😜
Sannolikt en BoR-länk men för övrigt är det bara namnet man betalar för. Doxa är Doxa och kommer alltid att vara Doxa, det namnet är värt mycket för många. Folk här i tråden betalar ju typ 8000kr extra för en liten gul stämpel på tavlan som det står US Divers på så varför inte? 😊
OK. Länk är på g som sagt. Fattar ju att man betalar för branding, men tänkte att Doxa kanske var bättre kvalitetsmässigt på något sätt.
MN strap är nog min favorit på den här.
Har beställt ett Bund som jag tänkte testa och tror kommer funka bra ochså. Back to the 70's😎
20210421_145317-01.jpeg
Jag har ett liggande som jag inte kommit överens med, får väl testa det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
OK. Länk är på g som sagt. Fattar ju att man betalar för branding, men tänkte att Doxa kanske var bättre kvalitetsmässigt på något sätt.
Jag har två Doxa att jämföra med och jag upplever finishen, urverken och känslan i vridringen som likvärdiga. Utseendet på vridringen är ju en klass för sig själv på Doxa men den är svår att jämföra med Synchron eftersom den senare har en helt annan sort.

Sen får jag väl också säga att jag tycker att Synchron Military är väldigt billig med tanke på vad man får. Jag fick till och med två Isofrane till min och bara det är ju galet för den pengen.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Jag ändrar inte rubriker. Det får 🐬 göra om han känner för det. Tror du missade omröstningen. 😜

OK. Länk är på g som sagt. Fattar ju att man betalar för branding, men tänkte att Doxa kanske var bättre kvalitetsmässigt på något sätt.

Jag har ett liggande som jag inte kommit överens med, får väl testa det.
En sak som inte nämnts och som jag kom att tänka på - BOR-länken till Maranez gen 2 har MARANEZ på spännet, men det går väl alltid att slipa bort om man irriterar sig. Gen 1 länken som såldes separat hade en mer neutral dykare på spännet. Gen 1an hade också lite bättre finish på utförandet på själva spännet. Förutom spännet så ser de de identiska ut.
 
Topp