• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Jag provade nu och påtala det här för Doxa nu via deras "Kontakta oss"-länk på siten. Är väl risk att det försvinner i cyberspace... Om någon har bättre vägar in till dem via sociala medier etc så pusha gärna på dem där. Den här prisbilden känns orimlig.
 
Jag undrar verkligen vad Doxa pysslar med. De sista månaderna verkar de ha lanserat nationella varianter av sin EU-site. Eller åtminstone för Sverige - vilket väl är den enda intressanta för mig. Där anges nu priserna i SEK istf Euro. Och vilka priser sen!

En 300T på länk kostar t.e.x. 26300. Om jag "fuskar" och via VPN låtsas att jag är i Tyskland så är priset 1990 Euro, vilket motsvarar kanske 22700 kronor! Så ca 3600 kronors skillnad. Med den här prisbilden så tvivlar jag på att de kommer sälja mycket till svenskar. Det här påslaget är genomgående och inget som gäller bara den här modellen. En 300 på länk kostar 36400 (!) SEK och i Euro 2790 (= 31800).

Det vore intressant att prova ett köp via "tysk VPN" till en svensk adress. Finns det någon frivillig? :)
Ja jag noterade det där när jag skulle kika på 200T som jag varit lite sugen på och blev ganska paff när den plötsligt skuttat upp ganska rejält i pris.
 
Har inte (i alla fall den största delen av) prisskillnaden med momsen att göra? Sverige har 25% och Tyskland 19%. Förr var väl priserna i EUR utan pålagd moms/VAT och det beräknades sen på vilket land klockan skulle levereras till. (?)
 
Har inte (i alla fall den största delen av) prisskillnaden med momsen att göra? Sverige har 25% och Tyskland 19%. Förr var väl priserna i EUR utan pålagd moms/VAT och det beräknades sen på vilket land klockan skulle levereras till. (?)
Jag vill minnas att det uttryckligen stod att priserna på sidan var totalpris ink allt utom möjligen leverans - men jag kan minnas fel.
 
Priserna var inklusive moms. Inget tillkom när man beställde från den gamla siten (och det gör det väl inte nu heller). Jag vet inte om Doxa har gjort något tankefel nu med den nya setupen. Momsen är väl alltid säljarlandets momssats - inte köparlandet. Det spelar ingen roll att Sverige har högre momssats tycker jag.
 
Hm, jag kanske har fel. Saxar det här från en EU-info sida:

Buying online from another EU country​

Special rules apply when you buy goods from another EU country for delivery to your country of residence. If the company you buy from sells goods over a certain value to your country, where the goods are delivered, they cannot charge VAT in the country where they are established.

Instead, they have to apply VAT in the country where the goods are delivered – VAT of destination. The threshold for these cross-border online sales is set at €10,000 for all EU countries. This means that most major online retailers delivering within the EU will have to apply the VAT of destination rule.

---
Men varför skulle det här ha plötsligt ändrats tro? Har Doxa fått pisk från någon myndighet och tvingats ändra sin setup pga de sålt "för bra"? Och är inte skillnaden mot rena Euro-priset väl hög? Den ligger på en 13% eller så ser det ut som.
 
Jag provade nu via VPN ställd på Tyskland att beställa en 300T. Angav min kompletta Svenska adress och Sverige som mottagarland. Allt som saknades var "Pay now" innan jag avbröt testet. Priset låg kvar på €1990. Så om jag skulle beställa något från Doxa så skulle jag definitivt prova den här varianten. Sen är det möjligt ju alltid möjligt att den stoppas i ett senare läge av Doxa, men det är många tusen det handlar om så värt ett försök tycker jag.
 
Provade ett band.
20241002_141242.jpg

Men det här var nog strået vassare ändå.
20241002_142236.jpg
 
Jag undrar verkligen vad Doxa pysslar med. De sista månaderna verkar de ha lanserat nationella varianter av sin EU-site. Eller åtminstone för Sverige - vilket väl är den enda intressanta för mig. Där anges nu priserna i SEK istf Euro. Och vilka priser sen!

En 300T på länk kostar t.e.x. 26300. Om jag "fuskar" och via VPN låtsas att jag är i Tyskland så är priset 1990 Euro, vilket motsvarar kanske 22700 kronor! Så ca 3600 kronors skillnad. Med den här prisbilden så tvivlar jag på att de kommer sälja mycket till svenskar. Det här påslaget är genomgående och inget som gäller bara den här modellen. En 300 på länk kostar 36400 (!) SEK och i Euro 2790 (= 31800).

Det vore intressant att prova ett köp via "tysk VPN" till en svensk adress. Finns det någon frivillig? :)
Kikade och ja, de har ökat rejält. 600T har gått från kring 15k till nästan 20k. Fortfarande mycket klocka för pengarna men tillslut så prisar även ett märke som Doxa bort sig. 20k för en Doxa och man är nära att kunna motivera 25k för en rolig vintage Omega helt plötsligt.
 
Tillbaka
Topp