• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Rätt säker på att det är denna:

Jag fick med både släta och "beadsiga" :))) ändlänkar med min!
Jag har försökt köpa bara de släta ändlänkarna från dem för något år sedan, men de vägrade. Det är allt eller inget så att säga. Kanske inte direkt förvånande. Jag har Maranez-länken och behöver egentligen bara ändlänkarna för att få till den "cleana" looken. Nåja, någon gång när kronan står ovanligt högt eller jag känner mig extra slösaktig så får det väl bli en hel länk då...

Synchron idag, länken är på men blir nog ett nato innan dagen är över.
DSC_0008_VSCO.jpeg

IMG_7462_VSCO.jpeg
Blev tvungen att testa länken här med. Det va längesen. Min är den från Samui. Behövde fila ner klackarna på ändlänkarna för att få den att passa. Tycker nog också att dina släta ändlänkar ser finare ut.
IMG_9275.jpeg

Jag tycker att den är ett litet fetto så jag tycker att den är lite klumpig på nato. Älskar min på Isofrane. 😁

Ah, ska kolla det. Jag har en länk som passar den men den har inte släta ändlänkar, det ser mycket bättre ut jämfört med den jag har.
Håller helt med. Den är bäst på isofrane imho.

Blev tvungen att testa länken här med. Det va längesen. Min är den från Samui. Behövde fila ner klackarna på ändlänkarna för att få den att passa. Tycker nog också att dina släta ändlänkar ser finare ut.
IMG_9275.jpeg

Håller helt med. Den är bäst på isofrane imho.
Ja jag håller nog med om ändlänkarna men tycker nog själv att den blir lite tråkigare på länk än på nato eller isofrane. Jag klipper oftast av underdelen på mina natos så det tar lite höjd från klockan

Jag klipper oftast av underdelen på mina natos så det tar lite höjd från klockan
Jag har också gjort den resan. Fast sen har jag tagit ett steg till och nu kör jag nästan uteslutande s.k. "no-pass" band snarare än single pass när det handlar om Nato-liknande textilband. OK, jag tappar en del säkerhet. Går ett bandstift av så hamnar klockan i backen. Precis som med vilket tvådelat band som helst, men det känns som ett mindre problem. Det är skönt att inte ha någon textil mellan boettens bakstycke och handleden.

luffwatchstrap_single.jpg

Halvfult band i exemplet ovan, men principen syns tydligt iaf.

Jag har också gjort den resan. Fast sen har jag tagit ett steg till och nu kör jag nästan uteslutande s.k. "no-pass" band snarare än single pass när det handlar om Nato-liknande textilband. OK, jag tappar en del säkerhet. Går ett bandstift av så hamnar klockan i backen. Precis som med vilket tvådelat band som helst, men det känns som ett mindre problem. Det är skönt att inte ha någon textil mellan boettens bakstycke och handleden.

luffwatchstrap_single.jpg

Halvfult band i exemplet ovan, men principen syns tydligt iaf.
Jag har svårt att få till med sådana band men så har jag nog aldrig använt ett ”mn-band”. Dags att testa helt enkelt

Jag har svårt att få till med sådana band men så har jag nog aldrig använt ett ”mn-band”. Dags att testa helt enkelt
Watch Steward kan jag rekommendera. De är förmodligen inte lika hållbara som e.x. Erikas MN-band ( som för övrigt inte finns som no pass), men ligger bara på ca $25. Tyvärr är det väl risk att Trumps tullkaos kan göra det extra dyrt framöver.

Nick Mankeys band ska vara fantastiska, själv har jag inte lyckats få hem något än. Han har ohyggligt lång leveranstid, Tror jag väntat, typ, 9 månader nu.

watchstewart_1.jpg

watchstewart_2.jpg

Watch Steward kan jag rekommendera. De är förmodligen inte lika hållbara som e.x. Erikas MN-band ( som för övrigt inte finns som no pass), men ligger bara på ca $25. Tyvärr är det väl risk att Trumps tullkaos kan göra det extra dyrt framöver.

Nick Mankeys band ska vara fantastiska, själv har jag inte lyckats få hem något än. Han har ohyggligt lång leveranstid, Tror jag väntat, typ, 9 månader nu.

watchstewart_1.jpg

watchstewart_2.jpg
Uppskattar tipsen. Är helt enkelt inte tillräckligt utbildad med dessa band

Är det bara jag som har svårt för den mjuka flexen i den här typen av band? Har testat både Erikas och cheapestnato genom åren men de åker oftast av rätt fort igen.
Testade CNS för jag tänkte att de kanske var sämre kvalitet och därför kanske lite styvare och stabilare i känslan men den chansningen på lågkvalitet funkade inte. :)

Är det bara jag som har svårt för den mjuka flexen i den här typen av band? Har testat både Erikas och cheapestnato genom åren men de åker oftast av rätt fort igen.
Testade CNS för jag tänkte att de kanske var sämre kvalitet och därför kanske lite styvare och stabilare i känslan men den chansningen på lågkvalitet funkade inte. :)
Nej men jag har också haft lite svårt med dem. Har ett från cns som är det jag är mest nöjd med eftersom det är lite styvare

Bara prövat mankey och cns. Gillade inte cns. Lite för styvt och hårt i strukturen, blir lite rivigt mot handleden. Kanske är mer ok med en lättare klocka dock. Mankeys pro-band är favoriten då de är lagom tunna men ändå stabila nog att hålla klockan på plats. De nya mankeybanden gillar jag inte fullt lika mycket, lite för tjocka.

För mig är flexen det jag gillar tillsammans med en relativt tung klocka som synchron. Då kan jag få den att sitta kvar precis där jag vill på handleden, utan att för den delen helt strypa blodflödet till handen!

Bara prövat mankey och cns. Gillade inte cns. Lite för styvt och hårt i strukturen, blir lite rivigt mot handleden. Kanske är mer ok med en lättare klocka dock. Mankeys pro-band är favoriten då de är lagom tunna men ändå stabila nog att hålla klockan på plats. De nya mankeybanden gillar jag inte fullt lika mycket, lite för tjocka.

För mig är flexen det jag gillar tillsammans med en relativt tung klocka som synchron. Då kan jag få den att sitta kvar precis där jag vill på handleden, utan att för den delen helt strypa blodflödet till handen!
Helt klart är det så att ju tyngre (och högre) klockan är ju mindre vill man att bandet ska röra sig. T.e.x. Watch Steward kör med tre olika material i olika bandserier. De mjukaste är perfekta för field watches och liknande, medans Syncon Militaryn nog trivs bäst på det styvaste av dem.

Jag är inte riktigt hemma på de olika Mankey-banden - kommer inte ens ihåg vad jag beställt för typ eftersom det gått så sjukt lång tid sen beställningen. Har du någon bild på de du provat? Jag minns att jag tyckte att det jag beställde hade lite onödigt mycket material - han kör ju nån sorts dubbla loopar eller vad man ska kalla det jämfört med Watch Stewards enkla. Fast samtidigt så såg det djävulskt snyggt ut. Jag tror också någon i forumet hade bilder på det. Är det någon som känner igen sig så posta gärna bilder...

@BjornAgain Svårt att fånga på bild. Också reservation för att jag använt de äldre modellerna mycket mer, så de kanske "gett med sig" mer.

Hur som helst: grå och olivegrön är den äldre pro modellen. Gula är nyare versionen som funkar på fasta bandstift.

Om detta är för ot får nån säga till bara så redigerar jag bort allt band-snack!

1000010757.jpg
1000010753.jpg

Vs.

1000010756.jpg

Senast ändrad:
@BjornAgain Svårt att fånga på bild. Också reservation för att jag använt de äldre modellerna mycket mer, så de kanske "gett med sig" mer.

Hur som helst: grå och olivegrön är den äldre pro modellen. Gula är nyare versionen som funkar på fasta bandstift.

Om detta är för ot får nån säga till bara så redigerar jag bort allt band-snack!

1000010757.jpg
1000010753.jpg

Vs.

1000010756.jpg
Tack! Hoppas mitt dyker upp i år... Han verkar ha anställd en person enligt hans nyhetsbrev så kanske blir det bättre fart nu på leveranserna.

Edt: jag trodde att jag var i mikrotråden, men det verkar vara Doxa/Marei-tråden ser jag nu. Pinsamt att jag lyckades plocka en Maranez då som illustration. Nåja, till mitt försvar så har jag en del Doxor också :)

Senast ändrad:
Tack! Hoppas mitt dyker upp i år... Han verkar ha anställd en person enligt hans nyhetsbrev så kanske blir det bättre fart nu på leveranserna.

Edt: jag trodde att jag var i mikrotråden, men det verkar vara Doxa/Marei-tråden ser jag nu. Pinsamt att jag lyckades plocka en Maranez då som illustration. Nåja, till mitt försvar så har jag en del Doxor också :)
Inte lätt att hålla koll på vilken tråd man befinner sig i alla gånger. Inte minst när man klickar in sig från "notifieringar". Gjort samma misstag ett par gånger med!

Får addera en liten doxa-bild med. Den sitter på så mycket så man riskerar att bli tjatig med bilderna på den.

1000010765.jpg

Är det någon som har kontaktat Doxa angående deras prissättning och växelkursen på vår krona vs euron?
Jag har för mig att jag skrev något på deras kontaktsida på webben när jag upptäckte det här, men det är väl tveksamt hur mycket de kollar av den.

Hela grejen känns mer eller mindre som ett kodningsfel när de gjorde de här nationella anpassningarna av EU-siten. Jag säger ingenting om att vanliga nationella återförsäljare kan sätta vilka priser de vill, men när det handlar om fabrikörens egen EU-site så känns det som det enda som borde skilja mellan länder inom EU är respektive lands moms-nivåer och möjligtvis fraktkostnaden. Växelkursen borde anpassas efter vad som gäller för dagen och inte innehålla mer än någon procents påslag.

Tillbaka
Topp