• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är mer än COSC-certifieringen som skiljer dem åt. Annan boett, annan länk, annat glas. Sen om det är värt priset är väl upp till var och en men 300 och 300T är inte samma klocka, trots att det går att få samma färg på urtavlan 😊
Ska dock tilläggas att länken på 300 är tunnare och har ett mycket "billigare" lås. Förstår inte alls hur den kan vara så mycket dyrare. 🤷
 
  • Like
Reactions: Ncs

fc2

Rolex
Det är mer än COSC-certifieringen som skiljer dem åt. Annan boett, annan länk, annat glas. Sen om det är värt priset är väl upp till var och en men 300 och 300T är inte samma klocka, trots att det går att få samma färg på urtavlan 😊
Ok, tack.
Men annan boett etc förstår man om 300T ska ha 900m extra WR. Förstår fortfarande dock inte hur 300 kan kosta mer, och så mycket mer.

Sen tycker jag folk missar den turkosa tavlan till 300/300T som är magisk men som man sällan ser.
 

BjornAgain

Cartier
2-Faktor
Prissättning för klockor och liknande lyxartiklar är väl inte alltid den mest logiska. De sätter väl helt enkelt det pris som de kan "get away with" så att säga. Carbon modellen anser väl många att Doxa kanske prisat för högt och att det nog påverkar försäljningen negativt. Samma diskussion finns väl runt 300 VS 300T, men här verkar det som många ändå tycker det är värt merkostnaden för 300an.

Komfortmässigt så vinner 300 överlägset - i all fall om du har en smal handled. 300T är mer topptung och det leder i sin tur att den mer behöver en mer stabil länk för att balansera detta. Så det i sin tur leder kanske till att 300 har en "sämre" länk eftersom den inte behöver bättre så att säga. Men visst skulle Doxa kunna få till ett bättre spänne på den även om mikrojustering blir knepigare när dimensionerna på spännet helst skulle vara bra mycket mindre än 300T för att det ska se bra ut. Idealet vore en moderniserad Expandro-länk. Det skulle vara perfekt för 300!
 
Någon som har erfarenhet att beställa direkt från doxa vs köpa från tex fredmans? Köper av fler anledningar såklart från butik och gissar att priset i slutändan blir ungefär samma?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att beställa direkt från doxa vs köpa från tex fredmans? Köper av fler anledningar såklart från butik och gissar att priset i slutändan blir ungefär samma?
Jag beställde Doxa-gummi via Fredmans i slutet av januari, det landade i slutet av mars. Jag blev informerad om att Doxa då hade leveransproblem, vet inte om det ändrats sen jag beställde.

Servicen i butik var dock bra och fick hjälp med kapning och montering (som i efterhand visade sig inte vara så knepigt som jag först trodde haha). Vart lite skönt Klocksnack också
 

fc2

Rolex
Någon som har erfarenhet att beställa direkt från doxa vs köpa från tex fredmans? Köper av fler anledningar såklart från butik och gissar att priset i slutändan blir ungefär samma?
Köpt av Fredmans. Bra service, även jag blev varse om att DOXA har problem med att leverera de kvantiteter som efterfrågas idag. Så om man gillar märket är det ändå positivt att det går bra för de.

Hade definitivt köpt i butik, i stort sett samma pris också.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
6CAFDE64-224E-4FEF-B325-CB711097977A.jpeg
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Ska dock tilläggas att länken på 300 är tunnare och har ett mycket "billigare" lås. Förstår inte alls hur den kan vara så mycket dyrare. 🤷
Jag har aldrig klämt på en 300T men utifrån specifikationerna så förstår jag att det är två olika klockor. Hade varit kul att ha de sida vid sida för att jämföra! Hur de borde vara prissatta är jag dock inte man nog att avgöra.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig klämt på en 300T men utifrån specifikationerna så förstår jag att det är två olika klockor. Hade varit kul att ha de sida vid sida för att jämföra! Hur de borde vara prissatta är jag dock inte man nog att avgöra.
Jag har en 300 och en 1200T (som i grunden är samma klocka som 300T) och det finns inget som motiverar den prisskillnaden. Samma nivå på finish, samma material och nästan samma länk. Glaset till 300 kanske är något dyrare men det borde gå på ett ut då låset på länken är dyrare på 300T. De skulle ha skippat COSC och prissatt 300T och 300 likadant.
 

fc2

Rolex
Jag har en 300 och en 1200T (som i grunden är samma klocka som 300T) och det finns inget som motiverar den prisskillnaden. Samma nivå på finish, samma material och nästan samma länk. Glaset till 300 kanske är något dyrare men det borde gå på ett ut då låset på länken är dyrare på 300T. De skulle ha skippat COSC och prissatt 300T och 300 likadant.
För en okunnig, är 1200T ett tidigare namn för 300T?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag är total novis på Doxa och tycker Sub 200 är vansinnigt snygg, samtidigt blir jag inte riktigt klok på att omdömena varierar så mycket. Vissa höjer modellen till skyarna medan andra dissar den totalt. Vadan detta? Skulle ni säga att den är prisvärd? Jag är sjukt sugen på en nämligen!

Bild från Doxa:

copy-of-doxa-sub-200-divingstar-gul-gummiband-7991036131.jpg
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Jag är total novis på Doxa och tycker Sub 200 är vansinnigt snygg, samtidigt blir jag inte riktigt klok på att omdömena varierar så mycket. Vissa höjer modellen till skyarna medan andra dissar den totalt. Vadan detta? Skulle ni säga att den är prisvärd? Jag är sjukt sugen på en nämligen!

Bild från Doxa:

copy-of-doxa-sub-200-divingstar-gul-gummiband-7991036131.jpg
Väldigt prisvärd, inte slagen av många om du frågar mig. Kanske av Hamilton Khaki Navy, men det är ett kanske på den.

Lume på vridringen är kass, lume på tavla och visare ok men inte mer. Clasp känns billigare än de 10 000 som klockan kostar, resten i par med eller över vad klockan kostar. Grym klocka som ofta förbises när alla kollar in 300 och 300T.

Jag säger Köp! Du kommer inte ångra dig. Klockan upplevs som mindre och tunnare än spec sheet, medan 600T är raka motsatsen.

Notera att tavlorna för 200 inte riktigt har samma färgnyanser som för 300 och 600. Gul är representativ för bilden på nätet men jag upplevde orange och framförallt turkos som mörkare (orange) och mer skrikig (turkos).
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Väldigt prisvärd, inte slagen av många om du frågar mig. Kanske av Hamilton Khaki Navy, men det är ett kanske på den.

Lume på vridringen är kass, lume på tavla och visare ok men inte mer. Clasp känns billigare än de 10 000 som klockan kostar, resten i par med eller över vad klockan kostar. Grym klocka som ofta förbises när alla kollar in 300 och 300T.

Jag säger Köp! Du kommer inte ångra dig. Klockan upplevs som mindre och tunnare än spec sheet, medan 600T är raka motsatsen.

Notera att tavlorna för 200 inte riktigt har samma färgnyanser som för 300 och 600. Gul är representativ för bilden på nätet men jag upplevde orange och framförallt turkos som mörkare (orange) och mer skrikig (turkos).
Stort tack för svar! Kul att höra. Underbar design. Är inne på gul eller turkos med gummistronk.
 
Topp