• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömklockan?

NDJD

Cartier
2-Faktor
En Rolle 116619LB skulle jag vara otroligt nöjd med. Då är jag klarrrrrrrrrrr.
Bild stulen från nätet tyvärr

ladda ned (1).jpg
 

Oew

Rolex
Tja, varför inte? Det är ju dessutom en mikrorotor så den skymmer inget av verket.
Oftast har det översta spektrat av klockor varit nästan uteslutande manuella, även om det inte fyller något specifikt syfte vad jag vet så är det ändå en charm till att hålla sig till traditioner speciellt i klockbranschen.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det är fan fortfarande stålsub, allt annat uppåt i prisklass känns för min del orimligt att bära, en sub är så bra det kan bli.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig testat den eller ens sett den live...men just nu ligger en wg daytona 116509 som @Niklas har högt upp på listan
Klart ska man gå helt crazy så finns det nog en och annan patek som duger :D
 
Om man nu får drömma så säger jag en Patek 1815 i stål, den första perpetual calendar kronografen, någonsin! Fantastisk klocka gjord i endast fyra exemplar. Tyvärr kostar den lite...
forbes3.jpg

En annan drömklocka, en betydligt mer realistisk, är en Patek Aquanaut 5167R. Otroligt vacker den också.
P1030768.jpg
 

Fredig

Cartier
Om jag ska vara realistisk så är det en vintage PP Nautilus 5711. När det gäller dröm PP Calatrava i gulguld utan tvekan! Men det är en lång resa tills dess... ;)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har suktat efter en Rolex 16520 med vit tavla länge nu.

Är väl i sig inte en direkt orealistisk dröm, utan handlar nog mest om att jag behöver vänta tills jag mentalt är redo att lägga de pengarna.

En Milgauss 116400GV är nästan lika attraktiv för mig.

daytona.jpg


milgauss.jpg


Det är inte mycket över 100k-klassen jag skulle vilja ha faktiskt. Helgulds-sub vore ju såklart något dock.
 

Oew

Rolex
Om jag ska vara realistisk så är det en vintage PP Nautilus 5711. När det gäller dröm PP Calatrava i gulguld utan tvekan! Men det är en lång resa tills dess... ;)
För att vara petnoga så finns det inga vintage 5711. 5711 släpptes för 10 år sedan på nautilus 30 årsdag och ersatte 3800 som i sin tur fungerade som en midsize komplement till den första nautilusen 3700. 3800 hade centrumsekund och storleken skalades ner från 42mm (som var väldigt stort när det släpptes 1976) till 37,5mm och var även den första nautilus med in-house verk. De äldre reffarna hade monocoque case vilket de tyvärr fick sluta med pga dyra tillverkningskostnader. Hittade ingen bild som jämför att 3 reffarna men första bilden jämför nuvarande 5711 med första 3700, andra bilden är endast 3800.
Nautilus-3700-vs-Nautilus-5711.jpg
PP3800STEEL-01.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
tja, mitt val och mål är nog en Rolex Explorer 1, det är väl så långt man kan komma med en snål inkomst utan klockbudget med lite god vilja. Jag började med klockor för tio år sedan och är 36 idag. Det går bra att byta upp sig lite då och då utan att det påverkar plånboken för mycket men det tar tid helt klart. Eftersom du är så ung så kommer du nog hinna fram till något bra innan du blir för gammal :)
 

Platinum

Cartier
Har två ultimata drömklockor som jag skulle vilja ha i kollektion men vill passera (och behålla) en del andra roliga på vägen, bland annat ett par SMP, Rolex (116610, exp 2 etc), Tag (1000 serien bla), Seikos (Skx) osv.

116655 Rolex Yachtmaster i Roséguld samt en Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape är dock två klockor jag tycker är otroligt snygga och som jag verkligen skulle vilja ha chansen att äga, inte för att använda särskilt ofta utan mer som otroligt fint ögongodis hemma typ, bilder nedan:

Rolex-Yacht_Master_116655_Basel2015-3.jpg


blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-02.jpg
 
Hahaha. Får hoppas att de faller till acceptabla priser nu efter corona har dragit förbi, för det lär lämna stora hål att fylla för många. Många inklusive jag själv skulle hellre köpa en 300k kr klocka och RESA(!!!!) För de andra 300k när man faktiskt kan röra sig utan att riskera att dö. Jag tror att många kommer tänka på liknande vis och att förhoppningsvis så kommer även de här oåtkomliga modellerna bli prissatta på wtt mer "realistiskt" vis. Vi får väl se om ett par tre år. :)
 
Mina drömklockor då..
Ja de är några st.
Och de flesta kommer aldrig nånsin bli möjlighet men två som nog kommer bli det inom några år, om intresset håller i sig och inget oförutsett biter en etc etc, ja ni fattar..
En IWC Portugieser Perpetual Calendar 7days, med blå tavla och 2 månar på månfasen.
Och Vacheron Constantin historiques americaine 1921.

Den tredje VCn tillverkades bara i 64 (om jag minns rätt) exemplar, så där kan man ju tala om att drömma, men de "vanliga" ska vara tillgängliga för oss dödliga bara vi kan betala. Precis som IWCn.

Jaja tänk om AD kunde ringa idag och säga att "hej, jag såg på klocksnack att du var intresserad av en Vacheron, vi lottar ut just en sådan bland våra kunder på Julafton och vinnaren blev du, god jul!" 😁

Vacheron-Constantin-Historiques-American-1921-Small-Model-Unisex-36.5mm-1.jpg
download.jpg
vacheron_constantin_historique_american_1921_boutique_NY_1-1.jpg
IW503401.jpg
1650138.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg.jpg
en GuldDaytona kanske? Men den kan jag nog inte se som en "dröm". Även om jag verkligen skulle vilja ha en vitguldare på Oysterflex så föredrar den i stål om jag måste välja (tur att jag inte MÅSTE det nudå, haha, men hur som helst så blir det iaf en i stål till att börja med, sedan kanske en i guld kan införskaffas med tiden) så den går att använda och få snygga märken efter användningen, en för sliten guldklocka ser bara chavig ut.. så den skulle man (läs jag) få vara betydligt mkt mer försiktig med. :)
 
Topp