• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Drömska tråden om F.P. Journe

Cliff

Silver
2-Faktor
Det finns mycket kvar att säga om F.P Journe på KS och jag är väl knappast den enda som sover oroligt på nätterna för jag bara "måste" få äga, älska och bära en "Journe" snarast.
Själv så har jag snöat in på "Chronometre Bleu" som skapades som "instegsklocka" i det billiga segmentet. Men där Journe valde att låta boetten och tavlan vara svårare att producera än alla andra.
Vilken Journe längtar du efter? Äger du en? Lånar du av en kompis? Har du något intressant att berätta?

Med denna tråd öppnar vi bikten om
F.P. Journe.

Senast ändrad:
För min egen del är det Chronometre Bleu som håller mig vaken om nätterna. När mr Journe skulle göra en "instegsklocka" så valde han det omöjligt svårbearbetade materialet Tantalum för att sedan skapa den magiskt blåa tavlan vars kaseringsgrad är högst av alla hans tavlor för att den är svårtillverkad. Naturligtvis har klockan urverk i 18k guld precis som alla andra klockor (exklusive aluminiumklockorna).
Chronometre Bleu härjar i mina drömar.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Kan bara hålla med. Otroligt vilken vackert arbetad klocka, in i minsta detalj, för att använda ettt citat från svensk filmkultur. Får man fråga i vilket prisläge denna instegsmodell ligger i? Tavlan är otroligt fin. Ren och i full balans.

Var under tidig sommar i NYC och passade givetvis på att besöka FPJ:s flaggskeppsbutik, huvudsakligen för att prova just Chronometre Bleu. Väntetiderna är löjliga på modellen så de hade inga butiksexemplar inne, men som tur var hade de ett personalexemplar jag fick prova. Tyvärr hade de satt på ett band som kanske inte hade varit mitt förstaval, men det var inte tillräckligt för att minska begäret efter denna fantastiska pjäs. Den är helt underbar live och står tveklöst mycket högt på min lista över klockor jag någon gång vill äga.
Som vanligt när det gäller klockbutiker gjorde belysningen tyvärr att fotokvaliteten lämnade en del övrigt att önska..

IMG_4197.JPG

IMG_4195.JPG

Kan bara hålla med. Otroligt vilken vackert arbetad klocka, in i minsta detalj, för att använda ettt citat från svensk filmkultur. Får man fråga i vilket prisläge denna instegsmodell ligger i? Tavlan är otroligt fin. Ren och i full balans.
Kul att du gillar. Dom ligger i bra skick alt nya från 185-220 tkr på Chrono. Hade jag inte varit så kär i mina klockor hade dom rykt för denna skönhet redan idag. Nu blir det spara ett tag. Lagom tills jag har pengarna, om 10 år ,) så är jag väl sugen på något annat.

Var under tidig sommar i NYC och passade givetvis på att besöka FPJ:s flaggskeppsbutik, huvudsakligen för att prova just Chronometre Bleu. Väntetiderna är löjliga på modellen så de hade inga butiksexemplar inne, men som tur var hade de ett personalexemplar jag fick prova. Tyvärr hade de satt på ett band som kanske inte hade varit mitt förstaval, men det var inte tillräckligt för att minska begäret efter denna fantastiska pjäs. Den är helt underbar live och står tveklöst mycket högt på min lista över klockor jag någon gång vill äga.
Som vanligt när det gäller klockbutiker gjorde belysningen tyvärr att fotokvaliteten lämnade en del övrigt att önska..

IMG_4197.JPG

IMG_4195.JPG
Härligt Palle, din smak är som vanligt på högsta nivå och dina bildero_O not so much;). Men dom blir bättre och bättre och tack för du delar med dig. Klockan sitter ju perfekt på din handled..och då gör den det även på
Min. :cool: Btw... Någon handlare i Stockholm som sitter på denna skönhet?

Härligt Palle, din smak är som vanligt på högsta nivå och dina bildero_O not so much;). Men dom blir bättre och bättre och tack för du delar med dig. Klockan sitter ju perfekt på din handled..och då gör den det även på
Min. :cool: Btw... Någon handlare i Stockholm som sitter på denna skönhet?
Haha, jag som tycker jag har blivit halvhygglig på handledsskott, just därför jag friskrev mig från kvaliteten på dessa kort :p
Mm, Bleu:n sitter mycket bra. Hade iofs inte haft något emot en ynka mm till, upp till 40, men det är ingen dealbreaker om vi säger så :D

Man kanske ska beställa en så den hinner komma till pension. Är det lång väntetid finns tid att spara. Det allra billigaste är att sukta efter det ouppnåeliga.

Senast ändrad:
Haha, jag som tycker jag har blivit halvhygglig på handledsskott, just därför jag friskrev mig från kvaliteten på dessa kort :p
Mm, Bleu:n sitter mycket bra. Hade iofs inte haft något emot en ynka mm till, upp till 40, men det är ingen dealbreaker om vi säger så :D
Jo..du har blivit bättre. Men du är ju i ärlighetens namn mer känd som en skön kille med bra smak och fina klockor än som fotograf. :D Ha ha och jag som tycker att 1mm mindre hade varit perfekt. Men frågan är vad vi ska sälja för att kunna köpa? Och har för mig att du tänker investera i brons och inte i tantalum. :rolleyes:

Man kanske ska beställa en så den hinner komma till pension. Är det lång väntetid finns tid att spara. Det allra billigaste är att sukta efter det ouppnåeliga.
Du är klok som en bok. :) Jag kommer nog jobba länge men lite så det kan nog fungera för mig. Seriöst så tycker jag att du verkligen skulle bära upp en Journe.

När vi snackar FPJ så är denna helt klart min favoritmodell.

Sparkar ordentliga mängder ALS Zeitwerk stjärt IMO.
Så otroligt bra och jag håller verkligen med. Hoppas du kan köpa så jag får prova den. :) Den är långt utanför min budget, tur att man får drömma i denna tråd.

Senast ändrad:
Du är klok som en bok. :) Jag kommer nog jobba länge men lite så det kan nog fungera för mig. Seriöst så tycker jag att du verkligen skulle bära upp en Journe.
Tack tack, jo det kan jag säga, att vi skulle trivas bra tillsammans jag och Journe. Jag ska faktiskt läsa på lite. Det finns plats för ytterligare en ny dröm.

FP Journe chronometre souverain är helt klart en drömklocka.
Läste att service av dessa klockor är också prismässigt utöver det vanliga.
_img.jpg

_img (1).jpg
Håller med och gillar att du gillar. När jag är Väldigt mycket äldre än nu kommer jag ställas inför alternativet att ta en Souverain i Platinum med vit tavla. Att den är 40mm talar för att Palle köper den och att jag håller mig till Bleu. Men vore fint att ta oskulden på platina med en Journe. :) Jag har också hört om 5-10tkr per år i servicekostnad men låtsas inte veta detta. Selektiv perception är nyckeln. :wideyed:

Håller med och gillar att du gillar. När jag är Väldigt mycket äldre än nu kommer jag ställas inför alternativet att ta en Souverain i Platinum med vit tavla. Att den är 40mm talar för att Palle köper den och att jag håller mig till Bleu. Men vore fint att ta oskulden på platina med en Journe. :) Jag har också hört om 5-10tkr per år i servicekostnad men låtsas inte veta detta. Selektiv perception är nyckeln. :wideyed:
Nja servicekostnaderna är rätt överdrivna. Jag blev quotad 1500€ för deras basmodeller, vilket är okej imo

Tack för bra input. Klart att du har en Journe...:eek: ??? 1500 Euro är mycket bra i sammanhanget. Men du är väl luttrad avseende servicekostnader efter ditt äventyr med service på din BP. :)
Har tyvärr ingen Journe..... än!
Men ja jag är nog mindre priskänslig vad gäller service än de flesta, men tycker att nästan alla HH märken ligger omkring där.

Har tyvärr ingen Journe..... än!
Men ja jag är nog mindre priskänslig vad gäller service än de flesta, men tycker att nästan alla HH märken ligger omkring där.
Det känns helt förväntat i den prisklassen. Det är ca 7% av priset. Köper man en Rolex för 50000 kr och betalar 6000 kr för service så är en Rolex dyrare att serva än en Journe procentuellt sett.

Tillbaka
Topp