• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömska tråden om F.P. Journe

demondave

Rolex
Var under tidig sommar i NYC och passade givetvis på att besöka FPJ:s flaggskeppsbutik, huvudsakligen för att prova just Chronometre Bleu. Väntetiderna är löjliga på modellen så de hade inga butiksexemplar inne, men som tur var hade de ett personalexemplar jag fick prova. Tyvärr hade de satt på ett band som kanske inte hade varit mitt förstaval, men det var inte tillräckligt för att minska begäret efter denna fantastiska pjäs. Den är helt underbar live och står tveklöst mycket högt på min lista över klockor jag någon gång vill äga.
Som vanligt när det gäller klockbutiker gjorde belysningen tyvärr att fotokvaliteten lämnade en del övrigt att önska..

IMG_4197.JPG


IMG_4195.JPG

Känns ändå så mycket mer värt att vänta på än en stål-Daytona, även om jag gissar att väntetiden här är lite längre.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Farligt detta. Jag har hållit mig från att läsa för mycket om FP Journe då jag befarar att jag kan hamna i samma situation som @Cliff.
Märket spelar i en helt annan liga än jag, både prismässigt och stilmässigt. Men, så väldigt spännande :)
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Farligt detta. Jag har hållit mig från att läsa för mycket om FP Journe då jag befarar att jag kan hamna i samma situation som @Cliff.
Märket spelar i en helt annan liga än jag, både prismässigt och stilmässigt. Men, så väldigt spännande :)
Härligt kompis, nu sitter vi båda i kanoten utan paddlar. :D Bara luta sig tillbaka och glida nedströms...det blir nog köp framöver.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Även jag är svag för Journe, både hans klockor och hans filosofi och attityd. Gillar tanken på att en knasig man går runt och fnular på olika tidsmätningsproblem i flera år bara för att någon utmanat honom...

Helt seriöst så tycker jag, förutom att tillgången så klart är begränsad, att det är konstigt att de inte ör vanligare i klocknörd-kretsar. Klart roligare än mycket PP har att erbjuda enligt mig.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har sett en medlem som visade bilder av sin Chronometre Bleu,
men det var längesedan (nästan ett år sedan) och jag tror ej denne är aktiv längre på forumet (tyvärr)
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Även jag är svag för Journe, både hans klockor och hans filosofi och attityd. Gillar tanken på att en knasig man går runt och fnular på olika tidsmätningsproblem i flera år bara för att någon utmanat honom...

Helt seriöst så tycker jag, förutom att tillgången så klart är begränsad, att det är konstigt att de inte ör vanligare i klocknörd-kretsar. Klart roligare än mycket PP har att erbjuda enligt mig.
Mycket bra sagt, +1 på den. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Även jag är svag för Journe, både hans klockor och hans filosofi och attityd. Gillar tanken på att en knasig man går runt och fnular på olika tidsmätningsproblem i flera år bara för att någon utmanat honom...

Helt seriöst så tycker jag, förutom att tillgången så klart är begränsad, att det är konstigt att de inte ör vanligare i klocknörd-kretsar. Klart roligare än mycket PP har att erbjuda enligt mig.
Så konstigt är det väl inte, de flesta klocknördar vill visa för andra att dom har en dyr klocka. FP Journe är det inte många som har koll på
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så konstigt är det väl inte, de flesta klocknördar vill visa för andra att dom har en dyr klocka. FP Journe är det inte många som har koll på

Det ligger så klart något i det du säger. Och framförallt i cirkeln utanför nördarna är så klart även PP mycket mer välkänt.

Men bland de riktiga nördarna [läs mig] så imponerar en Journe betydligt mer.

Hör ni det? Köp en Journe nu som jag får klämma på, jag kommer bli impad! :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Det ligger så klart något i det du säger. Och framförallt i cirkeln utanför nördarna är så klart även PP mycket mer välkänt.

Men bland de riktiga nördarna [läs mig] så imponerar en Journe betydligt mer.

Hör ni det? Köp en Journe nu som jag får klämma på, jag kommer bli impad! :)
Håller med dig. Fantastiska klockor. Det var två svenska studenter som vann en tävling från AHCI och fick praktik hos FP Journe.
Screenshot_20170913-223602.jpg


Om märket kommer till Sverige lär dom bli vanligare.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Det ligger så klart något i det du säger. Och framförallt i cirkeln utanför nördarna är så klart även PP mycket mer välkänt.

Men bland de riktiga nördarna [läs mig] så imponerar en Journe betydligt mer.

Hör ni det? Köp en Journe nu som jag får klämma på, jag kommer bli impad! :)

Dyrare Rolex o PP är väl mer lättflippade har jag fått för mig, utan att tappa för mycket pengar, eller har jag fel?
med andra ord jag håller med dig, bland dem som ofta visar upp sina fina klockor här, så flippas det väldigt ofta.....de flesta är inga samlare, varför det blir lätt kostsamt om man hela tiden skall förlora en massa pengar så fort man vill flippa fort o kvickt för att hoppa på nästa tuva.

Klockan som ligger på k/s har ju nu legat en stund och trots att det är klockor som inte massproduceras så finns det inte tillräckligt med köpare som vill köpa begagnat....för med den mängden pengar på en klocka vill man hämta ut den själv, antar jag.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Dyrare Rolex o PP är väl mer lättflippade har jag fått för mig, utan att tappa för mycket pengar, eller har jag fel?
med andra ord jag håller med dig, bland dem som ofta visar upp sina fina klockor här, så flippas det väldigt ofta.....de flesta är inga samlare, varför det blir lätt kostsamt om man hela tiden skall förlora en massa pengar så fort man vill flippa fort o kvickt för att hoppa på nästa tuva.

Klockan som ligger på k/s har ju nu legat en stund och trots att det är klockor som inte massproduceras så finns det inte tillräckligt med köpare som vill köpa begagnat....för med den mängden pengar på en klocka vill man hämta ut den själv, antar jag.
Beträffance den CB som ligger ute är den väl inte komplett och man kan få nya till lägre pris utomlands.....och den nämnda klockan är som jag minns i Finland. I mina ögon är det rätt modell men fel köp och till fel pris. Men håller med dig om att sälja FP Journe inte är som att sälja stål Submariners. :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Beträffance den CB som ligger ute är den väl inte komplett och man kan få nya till lägre pris utomlands.....och den nämnda klockan är som jag minns i Finland. I mina ögon är det rätt modell men fel köp och till fel pris. Men håller med dig om att sälja FP Journe inte är som att sälja stål Submariners. :)

Jag såg på Chrono24 att det inte var superpris och att det finns nya till bättre pris, men jag har missat att den inte är komplett. Stod "Comes with an original Journe box and papers." vilket gjorde att jag trodde att den var komplett, men jag har aldrig ens tittat på sådana tidigare....så med noll erfarenhet är det lätt att bli blåst. Tack!
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag såg på Chrono24 att det inte var superpris och att det finns nya till bättre pris, men jag har missat att den inte är komplett. Stod "Comes with an original Journe box and papers." vilket gjorde att jag trodde att den var komplett, men jag har aldrig ens tittat på sådana tidigare....så med noll erfarenhet är det lätt att bli blåst. Tack!
Sorry..kanske jag som missade det. Var säker på att jag läste att den saknade något.. Men jag kan ha förväxlat. Så du har nog rätt och jag fel. Never the less så är just den inget för mig. :) Bra att du rättade till det hela, jag vill ju inte ljuga i denna fina tråd. :) Trevlig helg.
 
Topp