Nä, inte så förtroendeingivande.Plötsligt händer det
Nu tror jag dock inte att det är ett vanligt fenomen, men visst är det lustigt när tre användare hade samma problem med sina PO...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä, inte så förtroendeingivande.Plötsligt händer det
Nu tror jag dock inte att det är ett vanligt fenomen, men visst är det lustigt när tre användare hade samma problem med sina PO...
Jag bastar alltid med mina klockor, nya som vintage så länge de är servade och trycktestade....... tror inte att värmen kan påverka i någon större utsträckningÄven bada bastu? Jag har gjort det en kort stund med en klocka och det var inga problem. Men det är egentligen det enda som jag nojjar lite över. Annars gör jag ALLT med mina klockor. De allra grövsta sakerna får dock beaters ta hand om.
En Rolex ska man I alla fall kunna koka
Bläddrade igenom instruktionsboken till nya SMPn igår, tydligen ska den klara 5bar/50m med HE-ventilen öppenJag duschade med min PO, heliumventil öppen. Det hände inget.
Tex bastat flertalet gånger med två av mina APs. Detta inte för att provocera utan är jag på resa och det vankas spa så lämnar jag inte en stöldbegärlig klocka på hotellrummet.Även bada bastu? Jag har gjort det en kort stund med en klocka och det var inga problem. Men det är egentligen det enda som jag nojjar lite över. Annars gör jag ALLT med mina klockor. De allra grövsta sakerna får dock beaters ta hand om.
Do itEn Rolex ska man I alla fall kunna koka
Precis, det var det jag läste efteråt också.Bläddrade igenom instruktionsboken till nya SMPn igår, tydligen ska den klara 5bar/50m med HE-ventilen öppen
Det står att man bör undvika temperaturer över 60c samt "extrema temperaturförändringar" men å andra sidan står det även att man bör undvika minusgrader. Det kan ju vara för att friskriva sig från ansvar men jag ville bara flika in det då Omega inte verkar klassa bastubad som normal användning.Precis, det var det jag läste efteråt också.
Det gäller även den vanliga kronan. Tar en seamaster in fukt är det något knas, dåliga/gamla packningar eller så har boetten blivit skev. Inte för att någon av kronorna är utskruvad.
Inte heller bastu skall vara något problem. Du lär bränna dig själv långt innan klockan tar skada.
Tjena, köpte en 10 år gammal Omega Seamaster 300 Professional Co-axial och den har blivit testad till 10 bar av klockhandlarn, och är godkänd. Men har hört lite varierande åsikter ang duscha med den. Jag har inga planer på att dyka med den eller så, men att duscha på morgonen - är det ok tror ni?
Tror nog att en normal person har svimmat/fått 3:e gradens brännskador långt innan en klocka kommer någonstans i närheten av 60 grader i boetten ;-)Det står att man bör undvika temperaturer över 60c samt "extrema temperaturförändringar" men å andra sidan står det även att man bör undvika minusgrader. Det kan ju vara för att friskriva sig från ansvar men jag ville bara flika in det då Omega inte verkar klassa bastubad som normal användning.
Precis vad jag tänkteTror nog att en normal person har svimmat/fått 3:e gradens brännskador långt innan en klocka kommer någonstans i närheten av 60 grader i boetten ;-)
Det måste väl rimligtvis handla om omgivningens temperatur?Tror nog att en normal person har svimmat/fått 3:e gradens brännskador långt innan en klocka kommer någonstans i närheten av 60 grader i boetten ;-)
Fast då kan man ju inte gå utomhus i minusgrader heller?Det måste väl rimligtvis handla om omgivningens temperatur?
Många klocktillverkare och de flesta mobiltillverkare specificerar inom vilket temperaturspann de garanterar att deras produkter fungerar och inte tusan är väl tanken att man lägger dem i frysen eller kokar dem? Det är som sagt möjligt, till och med troligt, att det främst är för att kunna friskriva sig från ansvar men jag är övertygad om att det handlar om omgivningens temperatur.Fast då kan man ju inte gå utomhus i minusgrader heller?
Det är bara en friskrivning för att folk inte skall koka sina klockor
Man märker nog om en stålklockas temperatur närmar sig 60 grader på handleden tänker jag.Många klocktillverkare och de flesta mobiltillverkare specificerar inom vilket temperaturspann de garanterar att deras produkter fungerar och inte tusan är väl tanken att man lägger dem i frysen eller kokar dem? Det är som sagt möjligt, till och med troligt, att det främst är för att kunna friskriva sig från ansvar men jag är övertygad om att det handlar om omgivningens temperatur.
Hur skulle man ens mäta boettens temperatur? IR-termometer? Låter väldigt orimligt om du frågar mig.
Det lär du väl märka långt innan det på samma sätt som att du förmodligen frusit ihjäl innan den når nollgradigt, därav det orimliga i att det skulle gälla klockans temperatur. Dessutom lär det ju vara extremt svårt att hålla sig inom angivna gränser om man enbart utgår från upplevd känsla? Det är inte meningen att "tjafsa" men jag tycker att det låter helt orimligt att man inte skulle syfta på omgivningens temperatur.Man märker nog om en stålklockas temperatur närmar sig 60 grader på handleden tänker jag.
Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världenDet lär du väl märka långt innan det på samma sätt som att du förmodligen frusit ihjäl innan den når nollgradigt, därav det orimliga i att det skulle gälla klockans temperatur. Dessutom lär det ju vara extremt svårt att hålla sig inom angivna gränser om man enbart utgår från upplevd känsla? Det är inte meningen att "tjafsa" men jag tycker att det låter helt orimligt att man inte skulle syfta på omgivningens temperatur.
I manualen står det så här under rubriken "special recommendations"Det lär du väl märka långt innan det på samma sätt som att du förmodligen frusit ihjäl innan den når nollgradigt, därav det orimliga i att det skulle gälla klockans temperatur. Dessutom lär det ju vara extremt svårt att hålla sig inom angivna gränser om man enbart utgår från upplevd känsla? Det är inte meningen att "tjafsa" men jag tycker att det låter helt orimligt att man inte skulle syfta på omgivningens temperatur.
Korrekt. Jag har inget liv, meningslösa diskussioner förgyller min vardagJo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen
Jag har aldrig hävdat det utan påpekade bara vad Omega själva anger i manualen. Bad och dusch är inga problem men jag skulle i alla fall inte våga bada bastu med klocka på även om det verkar ha gått bra för vissa. Än mer riskabelt blir det om man går mellan kokhet bastu och kall dusch/isbad.Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen
Du behöver inte oroa dig, men självklart är det ditt eget valJag har aldrig hävdat det utan påpekade bara vad Omega själva anger i manualen. Bad och dusch är inga problem men jag skulle i alla fall inte våga bada bastu med klocka på även om det verkar ha gått bra för vissa. Än mer riskabelt blir det om man går mellan kokhet bastu och kall dusch/isbad.
Det är så klart inte så att klockan faller i bitar så fort den utsätts för ovanstående men det innebär en förhöjd risk, särskilt vid bastubad som både innebär höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar.
Omega har ju varit på månen, tror den klarar lite bastu dåJag har aldrig hävdat det utan påpekade bara vad Omega själva anger i manualen. Bad och dusch är inga problem men jag skulle i alla fall inte våga bada bastu med klocka på även om det verkar ha gått bra för vissa. Än mer riskabelt blir det om man går mellan kokhet bastu och kall dusch/isbad.
Det är så klart inte så att klockan faller i bitar så fort den utsätts för ovanstående men det innebär en förhöjd risk, särskilt vid bastubad som både innebär höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar.
Omega har ju varit på månen, tror den klarar lite bastu då