• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Duscha med Omega Seamaster 300 Pro Co-axial

Även bada bastu? Jag har gjort det en kort stund med en klocka och det var inga problem. Men det är egentligen det enda som jag nojjar lite över. Annars gör jag ALLT med mina klockor. De allra grövsta sakerna får dock beaters ta hand om.
Jag bastar alltid med mina klockor, nya som vintage så länge de är servade och trycktestade....... tror inte att värmen kan påverka i någon större utsträckning :)

En Rolex ska man I alla fall kunna koka ;)

B6BCECED-61AF-4EFB-92F1-1D17A0F873C4.jpeg

Jag tänker att gummipackningar och oljor borde kunna påverkas. Men det kanske är onödigt att oroa sig då. Skönt, jag gillar att kunna ha på mig klocka överallt och inte bry mig.

Även bada bastu? Jag har gjort det en kort stund med en klocka och det var inga problem. Men det är egentligen det enda som jag nojjar lite över. Annars gör jag ALLT med mina klockor. De allra grövsta sakerna får dock beaters ta hand om.
Tex bastat flertalet gånger med två av mina APs. Detta inte för att provocera utan är jag på resa och det vankas spa så lämnar jag inte en stöldbegärlig klocka på hotellrummet.

Bläddrade igenom instruktionsboken till nya SMPn igår, tydligen ska den klara 5bar/50m med HE-ventilen öppen :)
Precis, det var det jag läste efteråt också.
Det gäller även den vanliga kronan. Tar en seamaster in fukt är det något knas, dåliga/gamla packningar eller så har boetten blivit skev. Inte för att någon av kronorna är utskruvad.
Inte heller bastu skall vara något problem. Du lär bränna dig själv långt innan klockan tar skada.

Precis, det var det jag läste efteråt också.
Det gäller även den vanliga kronan. Tar en seamaster in fukt är det något knas, dåliga/gamla packningar eller så har boetten blivit skev. Inte för att någon av kronorna är utskruvad.
Inte heller bastu skall vara något problem. Du lär bränna dig själv långt innan klockan tar skada.
Det står att man bör undvika temperaturer över 60c samt "extrema temperaturförändringar" men å andra sidan står det även att man bör undvika minusgrader. Det kan ju vara för att friskriva sig från ansvar men jag ville bara flika in det då Omega inte verkar klassa bastubad som normal användning.

Det står att man bör undvika temperaturer över 60c samt "extrema temperaturförändringar" men å andra sidan står det även att man bör undvika minusgrader. Det kan ju vara för att friskriva sig från ansvar men jag ville bara flika in det då Omega inte verkar klassa bastubad som normal användning.
Tror nog att en normal person har svimmat/fått 3:e gradens brännskador långt innan en klocka kommer någonstans i närheten av 60 grader i boetten ;-)

Fast då kan man ju inte gå utomhus i minusgrader heller?
Det är bara en friskrivning för att folk inte skall koka sina klockor :)
Många klocktillverkare och de flesta mobiltillverkare specificerar inom vilket temperaturspann de garanterar att deras produkter fungerar och inte tusan är väl tanken att man lägger dem i frysen eller kokar dem? Det är som sagt möjligt, till och med troligt, att det främst är för att kunna friskriva sig från ansvar men jag är övertygad om att det handlar om omgivningens temperatur.

Hur skulle man ens mäta boettens temperatur? IR-termometer? Låter väldigt orimligt om du frågar mig. Alla som någonsin har använt en iPhone utomhus under vintertid har säkert märkt att den fungerar dåligt eller till och med stänger av sig men inte tusan är själva telefonens temperatur nere på minusgrader.

Många klocktillverkare och de flesta mobiltillverkare specificerar inom vilket temperaturspann de garanterar att deras produkter fungerar och inte tusan är väl tanken att man lägger dem i frysen eller kokar dem? Det är som sagt möjligt, till och med troligt, att det främst är för att kunna friskriva sig från ansvar men jag är övertygad om att det handlar om omgivningens temperatur.

Hur skulle man ens mäta boettens temperatur? IR-termometer? Låter väldigt orimligt om du frågar mig.
Man märker nog om en stålklockas temperatur närmar sig 60 grader på handleden tänker jag.

Man märker nog om en stålklockas temperatur närmar sig 60 grader på handleden tänker jag.
Det lär du väl märka långt innan det på samma sätt som att du förmodligen frusit ihjäl innan den når nollgradigt, därav det orimliga i att det skulle gälla klockans temperatur. ;) Dessutom lär det ju vara extremt svårt att hålla sig inom angivna gränser om man enbart utgår från upplevd känsla? Det är inte meningen att "tjafsa" men jag tycker att det låter helt orimligt att man inte skulle syfta på omgivningens temperatur.

Det lär du väl märka långt innan det på samma sätt som att du förmodligen frusit ihjäl innan den når nollgradigt, därav det orimliga i att det skulle gälla klockans temperatur. ;) Dessutom lär det ju vara extremt svårt att hålla sig inom angivna gränser om man enbart utgår från upplevd känsla? Det är inte meningen att "tjafsa" men jag tycker att det låter helt orimligt att man inte skulle syfta på omgivningens temperatur.
Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen :)

• Like
Reactions: HSK
I manualen står det så här under rubriken "special recommendations"

What must I do to ensure that my OMEGA watch provides
me with excellent service for many years?

Temperature: avoid exposure to extreme temperatures (greater
than 60°C, or 140°F, less than 0°C, or 32°F) or extreme temperature
changes.

Vilket är precis som du beskriver.
Skulle ändå inte oroa mig över att ta klockan in i bastun om den är vattentät.
Samma sak med minusgrader.
Å andra sidan bastar jag max en kvart själv. :)

Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen :)
Korrekt. Jag har inget liv, meningslösa diskussioner förgyller min vardag :)

Jag har aldrig hävdat det utan påpekade bara vad Omega själva anger i manualen. Bad och dusch är inga problem men jag skulle i alla fall inte våga bada bastu med klocka på även om det verkar ha gått bra för vissa. Än mer riskabelt blir det om man går mellan kokhet bastu och kall dusch/isbad.

Det är så klart inte så att klockan faller i bitar så fort den utsätts för ovanstående men det innebär en förhöjd risk, särskilt vid bastubad som både innebär höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar.

Jag har aldrig hävdat det utan påpekade bara vad Omega själva anger i manualen. Bad och dusch är inga problem men jag skulle i alla fall inte våga bada bastu med klocka på även om det verkar ha gått bra för vissa. Än mer riskabelt blir det om man går mellan kokhet bastu och kall dusch/isbad.

Det är så klart inte så att klockan faller i bitar så fort den utsätts för ovanstående men det innebär en förhöjd risk, särskilt vid bastubad som både innebär höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar.
Du behöver inte oroa dig, men självklart är det ditt eget val :)

Trycktestar mina klockor någon gång per år och tvekar inte en sekund att dusch, bada eller basta med mina klockor som ska klara 100m eller mer. Särskilt inte om det är en dykare som ska tåla 300m! En annan femma med tex Speedmaster Pro men även den har åkt med i duschen några gånger utan problem.

Omega har ju varit på månen, tror den klarar lite bastu då ;)

Omega har ju varit på månen, tror den klarar lite bastu då ;)

Haha, tror inte det är så fuktigt varken på månen eller i rymden i allmänhet. :p Just Speedmastern är den enda ”moderna” klockan jag är lite försiktig med. Har trots det duschat med min flera gånger utan problem men försöker undvika det.

Tillbaka
Topp