• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duscha med Omega Seamaster 300 Pro Co-axial

Richie

Audemars
2-Faktor
Haha, tror inte det är så fuktigt varken på månen eller i rymden i allmänhet. :p Just Speedmastern är den enda ”moderna” klockan jag är lite försiktig med. Har trots det duschat med min flera gånger utan problem men försöker undvika det.
Syftade ju iofs på temperaturen som det var tal om i tidigare kommentarer..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Alltså va fan.. om klockan ska klara minst 100m, är servad relativt nyligen och dessutom trycktestad i närtid är det väl bara att köra!
 
  • Like
Reactions: Man

Wolfie79

Breitling
Tack så mycket för alla svar. Lätt att bli lite nojig med en klocka som ändå kostar en hel del. Klockan kan vara garanterad hur mycket som helst, olyckan kan ju vara framme ändå. Men vanliga vardagsduschar känns som inte mycket till risk.
 

Bonumm

Panerai
Min Omega PO har varit på rejäla tvagningar med bastubad utan att ta skada. Bastat i flera timmar åt gången utan några som helst problem. Däremot så pajade mina glas i glasögonen utav bastuvärmen en gång, de delaminerades. Helt plötsligt så var det små små små "sprickor" i glaset som gjorde att så fort man kollade på ett lyse på kvällen så blev det en halo runt lyset, mycket irriterande :dead:. Så basta inte varmt med glas i plast.
 

PNM

Panerai
Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen :)

Nja... när jag borstade tänderna på min Omega gick urverket sönder...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo självklart syftar de på omgivningens temperatur, det här är väl mer bara ännu en halvtramsig och teoretiskt diskussion på KS eller hur? Klockor som är servade och trycktestade kommer inte ta skada av varken dusch, bastu, bad eller tandborstning ...... om så var fallet skulle det finnas drivor med klockor som tagit skada av det runt om i sverige och världen :)
Just bastu ner i kallvatten är en stor påfrestning på klockor. En snabb temperaturväxling på 40 grader innebär att olika material ändrar form olika snabbt. Ett modernt dykarur ska klara det men något lite vekare eller äldre hade jag lämnat hemma. Handlar om vilka risker man vill utsätta klockorna för helt enkelt.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Det där beror ju lite på vart man befinner sig...
Precis som @Tomas Eriksson skrev så i en offentlig miljö hade jag hellre riskerat att klockan tar skada i bastun än att riskera att den blir stulen i något "värdeskåp" som öppnas på 30sek.. känns som om risken i det sistnämda är avsevärt högre tyvärr
Jovisst men vet man med sig att man ska bada bastu så kan man lämna klockan hemma.

dumt att riskera både stöld och förstörd klocka
 

PNM

Panerai
Använde du en mjuk, medel eller hård borste? Tandkräm med eller utan flour? och jag hoppas verkligen inte det var av typ whitening? :D

Elektrisk tandborste med stålull och whitening. Blev superfint. Det var som att se en Colgatereklam när man tittade genom glasbaksidan.

Hursomhelst så badar jag i alla fall mina dykarklockor.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack så mycket för alla svar. Lätt att bli lite nojig med en klocka som ändå kostar en hel del. Klockan kan vara garanterad hur mycket som helst, olyckan kan ju vara framme ändå. Men vanliga vardagsduschar känns som inte mycket till risk.
Mitt tips är att maila ditt hemförsäkringsbolag för att se om de täcker en eventuell fuktskada på armbandsur.

Om de gör det. Duscha på och var lugn. Värsta som sker är väl självrisken och att du blir av med klockan i några veckor.

Är den trycktestad OK och försäkringen tar en skada hade jag badat på utan att oroa mig iaf.

Sen är det ju så att en täthetservice troligen kostar som en självrisk på hemförsäkringen (1500kr kanske?). Det är ju bättre investerade pengar men där får man överväga själv.
 

Honk

Omega
2-Faktor
Den är ifrån 2010 och servad 2016 med ett trycktest för bara några månader sedan? Precis som @Broderjimmy säger är tvål och dylikt kanske inte det bästa för klockan, men med det du sagt skulle i alla fall jag våga duscha med den, men skölja av och torka torr efter. Om det gjordes ett trycktest i somras och packningarna som sitter bara är 4år skulle jag inte oroa mig. Men, eftersom du startat tråden med frågan, skaffa nya packningar och gör ett nytt trycktest, ställ dig i duschen och njut ;)

Hur tolkar man trycktest? Utgår från att nedan är trycktestet :) Detta är just en SMP.
+9,9 tightness som är relevant? Duschar/badar alltid
E241B066-92DC-42D1-8ADD-B15A893D865F.jpeg
 
Topp