• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dykare för 5k?

Tackar för all tid som ni lagt och alla tips som givets. Var mycket svårt att välja och på slutet stod det mellan Squale 1541, Certina DS Action, Glycine Combat Sub och Seiko SKX007. Och det blev... (trumvirvel)... Seiko! Den ser helt enkelt bra och klassisk ut utan att vara för blingig (är det ett ord ens?). Kunde inte bestämma mig och jag ville ha en homage och Certinan liknar min Quartz version för mycket. Nu är det bara och vänta och se hur mycket tullen svider till med...

Tackar för all tid som ni lagt och alla tips som givets. Var mycket svårt att välja och på slutet stod det mellan Squale 1541, Certina DS Action, Glycine Combat Sub och Seiko SKX007. Och det blev... (trumvirvel)... Seiko! Den ser helt enkelt bra och klassisk ut utan att vara för blingig (är det ett ord ens?). Kunde inte bestämma mig och jag ville ha en homage och Certinan liknar min Quartz version för mycket. Nu är det bara och vänta och se hur mycket tullen svider till med...
Var beställde du från? Jag fick hem min 007:a häromdan, och fick pröjsa 300 i moms...

Förutom Seiko SKX007 som jag väntar i brevlådan vilken dag som helst nu, skulle jag ta en titt på den svenska Baltic Shield som marknadsförs rätt friskt här på forumet. Jag tycker den är jävligt snygg, och förefaller prisvärd. Hur stor upplaga som tillverkats, eller hur försäljningen går har jag inte den blekaste om, men du kan ju bli bärare av en ganska unik pjäs.
Säljs på http://www.karlskronawatch.com/products/karlskrona-baltic-shield-precision-dive-watch
Hade jag haft 3 papp över just nu....
watch.jpg
"Svenska"? Det där är väl en kines?

Dom flesta bra tipsen har du redan fått. Jag slår ett slag för Squale 20 ATM (har den själv) Homage Varning absolut. Men jag tycker Squale om någon kommer undan med detta mer än ex Steinhart pga deras i övrigt fantastiska historia.

image.jpeg

Inte vet jag. Är det?
Det lär det vara om inget annat anges. Du kan vara helt säker på att den inte är tillverkad i Sverige.

På kinessajterna kan du snabbt klicka ihop din egen klocka. Att du i textfältet fyller i "Sthlm City" el. dyl. gör den inte till "svensk". Om den sen är sämre för att den tillverkats i Kina för småpengar jämfört nu Sverige eller Schweiz är inte jag rätt person att bedöma. :cool:

Varför älskar du seiko?

Seiko gör väldigt bra klockor för inte alls så mycket pengar. Dem håller länge, är lätta att serva (inte Credor kanske), och är väldigt prisvärda. Dem har klockor från småpengar upp till astronomiska pengar. Deras Grand Seiko serie är i mångas ögon betydligt bättre än Rolex och andra märken. Vissa av deras Credor jämförs med Patek i kvalitet och finish. Helt enkelt väldigt bra klockor.

Vill du ha en klocka som skiljer sig från mängden så föreslår jag Steinharts "Ocean one vintage military". Den är rimlig i pris (380 euro) och då får du en ny klocka med ett något "äldre" utseende (baserad på en Rolex från 40-talet som användes av de allierad under kriget). Dem har ett flertal modeller med Submariner utseende också om det är av intresse.

Seiko gör väldigt bra klockor för inte alls så mycket pengar. Dem håller länge, är lätta att serva (inte Credor kanske), och är väldigt prisvärda. Dem har klockor från småpengar upp till astronomiska pengar. Deras Grand Seiko serie är i mångas ögon betydligt bättre än Rolex och andra märken. Vissa av deras Credor jämförs med Patek i kvalitet och finish. Helt enkelt väldigt bra klockor.
Nu ska man inte blanda ihop äppen och päron. Nu pratar vi om klockan som är värd max 5k . och det finns ingen seiko som slår steinhart med eta verk för det priset. Att inte prata om reservdelar som steinhart erbjuder billigt på hemsidan ex när jag repade min klocka på bezel och glasset så kostar det 80 euro inkl ny case med länk och arbete. Det kallar jag service på hög nivå?
Här är svaret jag fick ftån steinhart

it seems that you need a new case. The crystal wouldn´t be a problem, but the turning bezel can´t be replaced, cause on the newer models the steel bezel is a part of the case. You can´t remove it without destroying it.

For a new case we charge 80,-- €; Crystal, inlay bezel and watchmaker costs included.

If you decide to send your watch for the change please be so kind and follow the instructions below
Please send your watch to this address and use our free Fedex-Account below:

Steinhart Watches GmbH

Boschstr. 6

86391 Stadtbergen

Germany

Please put into the return a copy of the original invoice and a short letter, with a description ( better a copy of the emailing) so we can see what´s wrong with your watch. Please write on the air bill, watch for repair (repair goods).
Please use our FEDEX account: 323206171 and send the parcel international economy!!!
If you have any further questions, don´t mind and contact us again!

Viele Grüße,

Best regards,

Petra Ladwig

Steinhart Watches GmbH
Phon: +49 (0) 821-5433800

Fax: +49 (0) 821-5433801

Det är pga deras höga service nivå och tillgång till delar som dem erbjuder för en rimlig summa utan att bli ruinerad så väljer jag steinhart alla dar i veckan före skitiga seiko

Steinhart går bort alla dar i veckan med deras "hommager", sorry. Ingen skillnad mot marina militare och andra onämnbara fulkopior.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: mae
Tänkte uppdatera denna tråd lite.
Jag letar efter en dykare till sommaren, jag ska kunna bada, hoppa och plaska i vatten. inget behov av att dyka med tuber, eventuellt med snorkel.
Det står mellan en Orient Mako II

Eller en Seiko Prospex Samurai.

Hur är det med värme och klockor?
Tänker om man är utomlands och badar i havet, eller i pool. Som jag har förstått är klockor som är "water resistance" alltså inte "diver" testad, endast testad i vatten som är mellan 18-24 grader celcius.

Orienten känns som den passar bättre, jag har ganska taniga armar. Men Seikon känns mer rejäl. Har också hört att deras lume är rysligt bra, och att orients är ganska kass :confused:
Har redan en seiko och måste säga att det är en prisklass som Seiko dominerar. Otroligt mycket bang for the buck tycker jag. Men vet inte riktigt om jag är sugen på att köpa en dykare/beater för 5000kr.
Seikon har ju bättre vattentäthet än Orienten, men 200m water resistance borde väl räcka?

Vad tycker ni?
Ni får gärna komma med förslag. Är mest sugen på ny, om den är begagnad ska den vara högst 1 år gammal.

Hjälp en klocksugen kille att få tag på en schysst sommarklocka!

Jag letar efter en dykare till sommaren, jag ska kunna bada, hoppa och plaska i vatten. inget behov av att dyka med tuber, eventuellt med snorkel.

Tänker om man är utomlands och badar i havet, eller i pool. Som jag har förstått är klockor som är "water resistance" alltså inte "diver" testad, endast testad i vatten som är mellan 18-24 grader celcius.

Orienten känns som den passar bättre, jag har ganska taniga armar. Men Seikon känns mer rejäl. Har också hört att deras lume är rysligt bra, och att orients är ganska kass :confused:
Har redan en seiko och måste säga att det är en prisklass som Seiko dominerar. Otroligt mycket bang for the buck tycker jag. Men vet inte riktigt om jag är sugen på att köpa en dykare/beater för 5000kr.
Seikon har ju bättre vattentäthet än Orienten, men 200m water resistance borde väl räcka?

Vad tycker ni?
Ni får gärna komma med förslag. Är mest sugen på ny, om den är begagnad ska den vara högst 1 år gammal.

Av de två hade jag gått på seikon, jag uppskattar dess formspråk mkt mer. Tror den håller värdet ngt bättre. Men det beror såklart på vad man köper den för.

Vad tycker ni?

Orienten är ju också 200m och knappast dålig lume. Grym klocka för pengen. Köp o va glad!

Den är inte dum. Köpte damvarianten till frugan för 1,5 år sedan och den tickar på fint. Trevlig sommarklocka. Har själv funderat både en och två gånger på herrmodellen. Det enda jag har att invända är att det hade varit trevligt med skruvad länk, men det är inte rimligt att begära på en klocka i den prisklassen.

Damvariant? Hur stor är den? Finns den att få tag på än? Har du något refnr?! :)

Vad tycker ni?

Orienten är en rysligt fin klocka alla kategorier, rätt i storlek och diskret i sin tunnhet. Dessutom är deras blåa sunburst IMO mycket roligare än Samurajens lite mer matta tavla/vridring. Och så länge du inte försörjer sig på att borra efter olja på havets botten och kommer ihåg att skruva in kronan räcker den vattentätheten alldeles utmärkt.

Zodiac Compressor.

Bilagor

• 7F1D4A23-3B01-46C7-844E-0255F23A365C.jpeg
    7F1D4A23-3B01-46C7-844E-0255F23A365C.jpeg
    124.7 KB · Visningar: 3
  • 849D2C9E-E833-4901-871B-E481ABB0F303.jpeg
    849D2C9E-E833-4901-871B-E481ABB0F303.jpeg
    109.3 KB · Visningar: 4
Av de två hade jag gått på seikon, jag uppskattar dess formspråk mkt mer. Tror den håller värdet ngt bättre. Men det beror såklart på vad man köper den för.
Gillar seikon lite mer, men är nog för stor för mig.. får prova i någon affär, men är också kluven på priset, hade inte tänkt lägga riktigt så mycket på en dykare då jag mest kör dress annars

Orienten är en rysligt fin klocka alla kategorier, rätt i storlek och diskret i sin tunnhet. Dessutom är deras blåa sunburst IMO mycket roligare än Samurajens lite mer matta tavla/vridring. Och så länge du inte försörjer sig på att borra efter olja på havets botten och kommer ihåg att skruva in kronan räcker den vattentätheten alldeles utmärkt.
Har precis köpt en seiko cocktail time med blå sunburst så är inte så sugen på en till, gillade faktiskt den matta tavlan och vridningen, men som sagt så är det subjektivt. Men orienten är riktigt fin också

Tillbaka
Topp