• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dykare till kostym

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Jag ska på bröllop om ca tre veckor och skadad som man är så är val av klocka det första jag kom att tänka på när jag fick inbjudandet.

Om vi nu bortser från James Bond. Kan man verkligen ha en dykare till kostym? Går det verkligen att ha tex en Rolex Sub, Omega SMP, Seiko Skx, Tudor BB58, Breitling SO, osv till kostym?

Finns de som kör vita sneakers också. :) . Allt beror på vem du frågar.
Har man inget mer dressat/roligare då är svaret är ja (så länge det inte handlar om nobelmiddag).

Hej,

Jag ska på bröllop om ca tre veckor och skadad som man är så är val av klocka det första jag kom att tänka på när jag fick inbjudandet.

Om vi nu bortser från James Bond. Kan man verkligen ha en dykare till kostym? Går det verkligen att ha tex en Rolex Sub, Omega SMP, Seiko Skx, Tudor BB58, Breitling SO, osv till kostym?
Klart man kan! Jag jobbar i kostym och bär ofta 16610 eller 16570.

Jag har gjort det, men gör det inte längre nu när jag har andra klockor

E6C1472D-E66A-4E60-B33E-F3B9FC7117CC.jpeg

Klart det går, jag har själv gjort det. Troligtvis är det ingen som kommer tänka på vad du har om det inte skulle var en väldigt formell tillställning.
Gör som du själv känner dig bekväm med men med det sagt skulle jag trots allt säga att en dressare är att föredra.

Hej,

Lämna klockan hemma och ha ett öppet sinne inför det som sker den dagen, säger jag som hade en best man som stal "showen" med kostym och leriga boots med tjocka gummisulor. Han som filmade bröllopet zoomade in hans skor under vigseln. Tror inte du vill uppleva samma sak när din dykare kommer i närbild när du trär på ringen.

Hej,

Självfallet, tycker oftast det ser riktigt bra ut!

Hej,

Eftersom du startar en tråd för att ställa frågan utgår jag ifrån att du är tveksam? Och, nej, man ska aldrig referera till uppdiktade figurer ur film, serietidningar, böcker osv. Som många sagt, bär vad du vill eller ingenting. Men om du vill vara korrekt och inte har något diskretare skulle jag instämma i åsikten att slopa klocka helt.

Hej,

Du tänker fel här. Självklart kan du inte ha en dykare. Det ser faktiskt inte så bra ut till kostym.

Men se det från den ljusa sidan, nu måste du ju köpa en ny klocka, vad kul!

Aqua Terra och Datejust är mycket fina och allsidiga klockor.

Som väntat lite olika svar, förmodligen beroende på att man är rätt nöjd med den klocka man har. Visst är både Breitling Avenger och Rolex Sub fina klockor, det är inte grejen, och då båda har visst mått av bling så kan man väl tycka att de passar in på sitt sätt.
Men med handen på hjärtat, ser det verkligen ut som att det hör ihop? Nej, det gör det ju inte.

Tänk istället in en Jaeger Master control med ett vackert alligatorband, eller en liknande klocka. Vilken passar bäst?
Finns ju andra billigare alternativ också, som Seiko cocktail time. Inte lika läcker, men överkomlig prismässigt. Eller varför inte en förtjänstklocka med ett vackert matt band till? Ett vackert men billigt alternativ.

Så du får känna efter själv. Klart dykare funkar, men det finns mycket bättre alternativ.

Frågan har ju varit uppe tidigare, och jag säger samma sak igen:

I princip nej. Visst, bilhandlare kanske kan ha det till jobbkostymen. Bankdirektören, kanske inte.
Men till fest och mer formella tillfällen: Nej.
Skulle du ha baseballkeps till kostymen? ;)

Sedan är det en praktisk fråga också. Man vill gärna ha något som är tunnare än de flesta dykare (och en del andra klockor) så att den ryms under skjortärmen utan problem.

Ett alternativ är ju, som flera sagt, att inte ha någon alls, men ibland kan man ju behöva hålla koll på tiden även på rituella fester som bröllop och liknande, och då sneglar jag hellre på en snygg kostymklocka än halar upp mobilen för att kolla vad klockan är.

Folk som vill bära dykare till kostym eller liknande klädsel hänvisar gärna till James Bond. Men grejen med Bond är att när han visade upp sig med just denna kombo för första gången befann han sig i en värld med andra ideal än nu så flera av hans val betraktades som järva och nyskapande. Idag förmedlar kombon inte riktigt samma sak. Jag tror att en majoritet av de som kör dykaren till kostymen riskerar att tolkas som en person som antingen 1 - inte orkat bry sig eller 2 - kommer hänvisa till James Bond om det påpekas. Nu är inte detta menat som kritik till alla dykar+kostymkillar där ute utan bara ytterligare en tanke i mängden.

Hej,

Byt SO:n du har på K/S mot en bra dressare, problem löst! Ett bra dressur behöver man alltid.

Hej,

Ja det e bara att köra, har själv haft en guld G-Shock och kostym på ett bröllop. Fast dressur eller en lite mindre och mer avskalad klocka är att föredra.

Tillbaka
Topp