• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare till kostym

KPEI

Omega
2-Faktor
Om man är James Bond men annars inte. Köp en till klocka istället nån vintage typ Omega fungerar bra.
 
Senast ändrad:

Professor S

Panerai
2-Faktor
Kör en dressare på läder istället

598C708E-01BB-4A18-AA2F-A2D4CFEB1F15.jpeg

Dressare och dressare...
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, men varför? I lådan har du troligen nåt arvegods, kanske Omega, Certina eller Tissot, som hamnat i bakvattnet. Ett bröllop är deras chans.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag ska på bröllop om ca tre veckor och skadad som man är så är val av klocka det första jag kom att tänka på när jag fick inbjudandet.

Om vi nu bortser från James Bond. Kan man verkligen ha en dykare till kostym? Går det verkligen att ha tex en Rolex Sub, Omega SMP, Seiko Skx, Tudor BB58, Breitling SO, osv till kostym?
Funkar utmärkt, kör på bara.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Många bra svar, tack ska ni ha! Hinner tyvärr inte svara alla. Dock är jag förvånad att jag på ett klockforum fick tips om att skippa klockan. :D
Sålde igår min enda dressade (delade meningar om den är dressad eller ej) klocka, nämligen Seiko sarb035. Hur som helst jag har nog bestämt mig för en ganska tunn dykare på 40 mm. Klockan är svart och ska vara på svart perlonband, det borde gå hem.
 

Subc

Omega
Många bra svar, tack ska ni ha! Hinner tyvärr inte svara alla. Dock är jag förvånad att jag på ett klockforum fick tips om att skippa klockan. :D
Sålde igår min enda dressade (delade meningar om den är dressad eller ej) klocka, nämligen Seiko sarb035. Hur som helst jag har nog bestämt mig för en ganska tunn dykare på 40 mm. Klockan är svart och ska vara på svart perlonband, det borde gå hem.
Det är ju mer än ett klockforum, det handlar ju om stil, tycke och smak :)
Jag vet inte själv om jag går utan eller hur jag gör på nästa bröllop, men tycker att tanken om att tiden ej spelar någon roll en sådan dag är vacker i sig.

Så länge du känner att det är rätt och du ej har en Richard Mille på armen, då kan det inte bli fel!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det är ju mer än ett klockforum, det handlar ju om stil, tycke och smak :)
Jag vet inte själv om jag går utan eller hur jag gör på nästa bröllop, men tycker att tanken om att tiden ej spelar någon roll en sådan dag är vacker i sig.

Så länge du känner att det är rätt och du ej har en Richard Mille på armen, då kan det inte bli fel!
Jo, så är det väl. Världen hade varit tråkig ifall alla tyckte exakt likadant. Men jag tycker på ett bröllop så ska finklockan fram och man ska vara stilig från topp till tå. :)
 
Då lämnar vi telefonen hemma också va?

Många bröllop jag varit på verkar faktiskt mobiler vara ett större störningsmoment än om någon avviker från klädkoden eller kör en opassande klocka till sin kostym/smoking.

De flesta ska stå med framräckta mobiler och filma så att de bevittnar själva högtiden genom skärmen på sin egen telefon medan andra blir skymda.

Ofta har bröllopsparet tagit in en fotograf och de delar bilder efteråt. Låt telefonen vara ljudlös i fickan eller lämna den hemma. Njut av stunden på bröllopet.

Känns det fel med en dykare på armen så lämna den hemma. De allra flesta på bröllopet lär inte bry sig om en sådan detalj. De fuskar själva med klädkoden om man nu ska vara sådan. Som att kasta sten i ett glashus.

Köpte en Datejust förra året som jag tog med på en resa där ett bröllop ingick. Hade klockan på armen vid mindre formella tillställningar i kavaj/kostym. Under själva ceremonin och middag på kvällen där klädkod var smoking hade jag ingen klocka på armen. Mobilen var på ljudlös och lämnade aldrig min innerficka på hela kvällen.

Folk borde lära sig mer vett och etikett med just mobiltelefoner idag. Lära sig njuta av stunden.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan vi en gång för alla konstatera att James Bond är en hittepåfigur man inte bör ta efter i speciellt många avseenden? Du bör lika lite ha ett dykarur till vad jag antar är klädkod mörk kostym som du bör garrottera folk du misstänker arbetar för någon mystisk NGO. Jag bör å min sida låta bli att anamma min favorit bland hittepåfigurer och vare sig ikläda mig hängselbyxor utan skjorta eller börja dopa mig (Bamse är den bästa).

Med det sagt kommer bedömt ingen bry sig. Enda gången jag fått kommentar för klockval på ett bröllop var det med ett gammalt manuellt fickur och den som kommenterade jobbade Patek-AD i England (och bar en väldigt klädsam midsize-Nautilus). Gör vad du vill, hänvisa bara inte till godtycklig fabel.
 

nept

Panerai
Kan vi en gång för alla konstatera att James Bond är en hittepåfigur man inte bör ta efter i speciellt många avseenden? Du bör lika lite ha ett dykarur till vad jag antar är klädkod mörk kostym som du bör garrottera folk du misstänker arbetar för någon mystisk NGO. Jag bör å min sida låta bli att anamma min favorit bland hittepåfigurer och vare sig ikläda mig hängselbyxor utan skjorta eller börja dopa mig (Bamse är den bästa).

Med det sagt kommer bedömt ingen bry sig. Enda gången jag fått kommentar för klockval på ett bröllop var det med ett gammalt manuellt fickur och den som kommenterade jobbade Patek-AD i England (och bar en väldigt klädsam midsize-Nautilus). Gör vad du vill, hänvisa bara inte till godtycklig fabel.
Jag brukar alltid ta efter Kalle Anka och gå utan byxor
 

Headroom

Breitling
Det beror väl på inom vilka kretsar bröllopet äger rum, men det skulle säkert av vissa kunna uppfattas som brackigt att bära en stor dykare till kostym (om man nu bryr sig om det). Inte snyggt heller tycker jag.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Kan vi en gång för alla konstatera att James Bond är en hittepåfigur man inte bör ta efter i speciellt många avseenden? Du bör lika lite ha ett dykarur till vad jag antar är klädkod mörk kostym som du bör garrottera folk du misstänker arbetar för någon mystisk NGO. Jag bör å min sida låta bli att anamma min favorit bland hittepåfigurer och vare sig ikläda mig hängselbyxor utan skjorta eller börja dopa mig (Bamse är den bästa).

Med det sagt kommer bedömt ingen bry sig. Enda gången jag fått kommentar för klockval på ett bröllop var det med ett gammalt manuellt fickur och den som kommenterade jobbade Patek-AD i England (och bar en väldigt klädsam midsize-Nautilus). Gör vad du vill, hänvisa bara inte till godtycklig fabel.
Neeej! När man äntligen kommit över att tomten inte finns så kommer du med detta påstående!?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kan vi en gång för alla konstatera att James Bond är en hittepåfigur man inte bör ta efter i speciellt många avseenden? Du bör lika lite ha ett dykarur till vad jag antar är klädkod mörk kostym som du bör garrottera folk du misstänker arbetar för någon mystisk NGO. Jag bör å min sida låta bli att anamma min favorit bland hittepåfigurer och vare sig ikläda mig hängselbyxor utan skjorta eller börja dopa mig (Bamse är den bästa).

Med det sagt kommer bedömt ingen bry sig. Enda gången jag fått kommentar för klockval på ett bröllop var det med ett gammalt manuellt fickur och den som kommenterade jobbade Patek-AD i England (och bar en väldigt klädsam midsize-Nautilus). Gör vad du vill, hänvisa bara inte till godtycklig fabel.

Jag brukar alltid ta efter Kalle Anka och gå utan byxor

Vi slutar med det när alla 36mm Rolexägare slutar hänvisa till Tony Soprano och den där halvapan i Sons Of Anarchy. :D
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Beror väl kanske på övriga gäster men min erfarenhet är att större etikettsbrott än dykare till kostym är standard på bröllop.

Kan även notera att jag var på bröllop i den övre samhällsklassen i Oslo med klädkod mörk kavaj och det satt Submariner, Explorer II, GMT och diverse andra sportur på handlederna.

Jag kan nästan garantera att ingen kommer bry sig vilken klocka du väljer. Spontant skulle jag säga att det skulle vara ett större etikettsbrott att anmärka på andra bröllopsgästers klädval.

Och det där med mobiler framme på finare tillställningar är ett jävla otyg!

EDIT: förtydligande bara, jag bryr mig inte om brott mot massa påhittade regler/etikett så länge man visar respekt mot bröllopsparet och övriga gäster.
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Beror väl kanske på övriga gäster men min erfarenhet är att större etikettsbrott än dykare till kostym är standard på bröllop.

Kan även notera att jag var på bröllop i den övre samhällsklassen i Oslo med klädkod mörk kavaj och det satt Submariner, Explorer II, GMT och diverse andra sportur på handlederna.

Jag kan nästan garantera att ingen kommer bry sig vilken klocka du väljer. Spontant skulle jag säga att det skulle vara ett större etikettsbrott att anmärka på andra bröllopsgästers klädval.

Och det där med mobiler framme på finare tillställningar är ett jävla otyg!

Visst är det så. Men de flesta människor är usla människor. Sådana som tror att dykare till kostym är cool. Alternativet är att vara en odräglig människa. En sådan som minsann vet något så viktigt som etikett. Den enda som är cool är James Bond och han finns inte.
 
James Bond bar en dressklocka till sin smoking i scenen i Dr No. En Gruen Precision 510. Det fick jag kolla upp.

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&time_continue=8&v=nLXoZ69ce-I

I Goldfinger hade han precis kommit från ett dyk så att han bar sin legendariska Rolex Submariner vid det här laget kan man därmed ha överseende för.


Sean Connery satte verkligen ribban högt som den fiktive agenten som faktiskt har en koppling till en verklig agent som inspirerade Ian Flemming när han skrev karaktären James Bond. Dusko Popov hette han. Under andra världskriget vad Portugal neutralt och där fanns folk från bägge sidorna. Ian Flemming var där från den brittiska regeringen. Dusko Popov var en trippelagent. Kom från en förmögen familj i fd Jugoslavien. Såg en intressant dokumentär för något år sedan om honom.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Visst är det så. Men de flesta människor är usla människor. Sådana som tror att dykare till kostym är cool. Alternativet är att vara en odräglig människa. En sådan som minsann vet något så viktigt som etikett. Den enda som är cool är James Bond och han finns inte.
Oklart vad du vill ha sagt?

Att de flesta människor skulle vara usla tar jag absolut avstånd från.

Min poäng var i vilket fall att många klassiska tankar kring vad som passar och inte, bryr sig många inte om (inkl. jag) och kör på vad man själv tycker.
 

Tapiren

Cartier
Klart att det funkar med dykare till kostym, men med det sagt.... jag hade inte burit en sportklocka till kostym på ett bröllop.

Gärna till en mindre formell klädsel med enbart kavaj eller blazer men personligen skulle jag inte bära en sportklocka till en kostym på ett bröllop, då hade jag hellre köpt ett billigt dressur enbart för det tillfället.
 

PNM

Panerai
Oklart vad du vill ha sagt?

Att de flesta människor skulle vara usla tar jag absolut avstånd från.

Min poäng var i vilket fall att många klassiska tankar kring vad som passar och inte, bryr sig många inte om (inkl. jag) och kör på vad man själv tycker.

Sorry, jag har lite knäpp humor bara.
 
Topp