• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare till kostym

ScubaKing

Audemars
James Bond bar en dressklocka till sin smoking i scenen i Dr No. En Gruen Precision 510. Det fick jag kolla upp.

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&time_continue=8&v=nLXoZ69ce-I

I Goldfinger hade han precis kommit från ett dyk så att han bar sin legendariska Rolex Submariner vid det här laget kan man därmed ha överseende för.


Sean Connery satte verkligen ribban högt som den fiktive agenten som faktiskt har en koppling till en verklig agent som inspirerade Ian Flemming när han skrev karaktären James Bond. Dusko Popov hette han. Under andra världskriget vad Portugal neutralt och där fanns folk från bägge sidorna. Ian Flemming var där från den brittiska regeringen. Dusko Popov var en trippelagent. Kom från en förmögen familj i fd Jugoslavien. Såg en intressant dokumentär för något år sedan om honom.

Connery-Gruen.jpg

Utan subsekund men ändå..
https://www.chrono24.se/gruen/precision-vintage-autowind-caliber-felsa-4000n--id16143999.htm
 

idagtisdag

Cartier
Beror väl kanske på övriga gäster men min erfarenhet är att större etikettsbrott än dykare till kostym är standard på bröllop.

Kan även notera att jag var på bröllop i den övre samhällsklassen i Oslo med klädkod mörk kavaj och det satt Submariner, Explorer II, GMT och diverse andra sportur på handlederna.

Jag kan nästan garantera att ingen kommer bry sig vilken klocka du väljer. Spontant skulle jag säga att det skulle vara ett större etikettsbrott att anmärka på andra bröllopsgästers klädval.

Och det där med mobiler framme på finare tillställningar är ett jävla otyg!

EDIT: förtydligande bara, jag bryr mig inte om brott mot massa påhittade regler/etikett så länge man visar respekt mot bröllopsparet och övriga gäster.
Norge!

Det var väl fullt med gäster som gjort sig stora pengar på att just dyka? Offshore? Ungefär som att en racingförare kan komma undan med en Daytona?
Audemars-Piguet-Royal-Oak-Offshore-Diver-colorful-2017-Collection-9.jpg
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Norge!

Det var väl fullt med gäster som gjort sig stora pengar på att just dyka? Offshore? Ungefär som att en racingförare kan komma undan med en Daytona?
Audemars-Piguet-Royal-Oak-Offshore-Diver-colorful-2017-Collection-9.jpg
Mest företagsledare, men förvisso inom bland annat olja.

Ska man hålla på och bestämma att dykare inte funkar till en vanlig kostym kan man ju lika gärna säga att heliumventil är helt fel om man aldrig har ägnat sig åt djupdyk med tryckkammare.
 

Subc

Omega
Mest företagsledare, men förvisso inom bland annat olja.

Ska man hålla på och bestämma att dykare inte funkar till en vanlig kostym kan man ju lika gärna säga att heliumventil är helt fel om man aldrig har ägnat sig åt djupdyk med tryckkammare.
Heliumventil på en vardagsklocka som ej används till dykning är ju otroligt löjligt. Samtidigt - hur fränt som helst.
Lite självdistans får man allt ha, vi lever ju i en tid där man som amatör har tillgång och ekonomi till att balla ur med prylar som är till för extrema situationer. (status för en del, intresse för andra).
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mest företagsledare, men förvisso inom bland annat olja.

Ska man hålla på och bestämma att dykare inte funkar till en vanlig kostym kan man ju lika gärna säga att heliumventil är helt fel om man aldrig har ägnat sig åt djupdyk med tryckkammare.
Jag har, sedan mitt klockintresse tog fart, fått höra att SMP och Sub är bra universalklockor som funkar till det mesta, även kostym. Sen kanske man hellre väljer dressare vid vissa tillfällen, men att själva klockan passar bra till kostym.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Äh, spela roll. Klädkod kan väl vara en grej i respekt för brudparet men klockkod är knappast ett begrepp per se. Har varit på en mängd bröllop i dykare t.o.m mitt eget, det har gått utmärkt. Om man vill ha en finklocka på sig för att det är en fin tillställning är en helt annan sak.

Förresten om man är ängslig för vad andra ska tycka kan man alltid hävda att man är trendig och nyskapande, tänk Gianni Agnelli, Karl Lagerfeld, Prins William osv :cool:
5mQVu9l.jpg

jjkW8vL.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Äh, spela roll. Klädkod kan väl vara en grej i respekt för brudparet men klockkod är knappast ett begrepp per se. Har varit på en mängd bröllop i dykare t.o.m mitt eget, det har gått utmärkt. Om man vill ha en finklocka på sig för att det är en fin tillställning är en helt annan sak.

Förresten om man är ängslig för vad andra ska tycka kan man alltid hävda att man är trendig och nyskapande, tänk Gianni Agnelli, Karl Lagerfeld, Prins William osv :cool:
5mQVu9l.jpg

jjkW8vL.jpg

Dem där på bilderna, det kan nog vara det dummaste jag har sett på mycket, mycket länge. Skidglasögon till vardags, Zigenarbälte (googla) och som grädden på moset så en stor klossig dykare UTANPÅ skjortan.....o_O
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Dem där på bilderna, det kan nog vara det dummaste jag har sett på mycket, mycket länge. Skidglasögon till vardags, Zigenarbälte (googla) och som grädden på moset så en stor klossig dykare UTANPÅ skjortan.....o_O
Det funkar om man är Agnelli. Eller Lagerfeld. Eller hertigen av Cambridge. Ingen av oss är vare sig Agnelli, Lagerfeld eller ens hertigen av Albany.

Har en vän som jobbar vid hovet och vi diskuterade medaljer i original eller miniatyr till olika klädslar. Jag skickade en bild på kungen varpå han snabbt konstaterade att Kungligt Majestät inte kan begå etikettsbrott pga just Kungligt Maj:t. Vi vanliga dödliga är just det; vanliga och dödliga som därför bör följa regler.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förresten om man är ängslig för vad andra ska tycka kan man alltid hävda att man är trendig och nyskapande, tänk Gianni Agnelli, Karl Lagerfeld, Prins William osv :cool:
Det tåget har gått, blanka dykarur till kostym så långt ifrån nyskapande man kan komma idag.
Dem där på bilderna, det kan nog vara det dummaste jag har sett på mycket, mycket länge. Skidglasögon till vardags, Zigenarbälte (googla) och som grädden på moset så en stor klossig dykare UTANPÅ skjortan.....o_O
Fantastiskt koolt. Man kan säga vad man vill om stilen men de var/är stilikoner. Väldigt stilsäkra och begåvade.
 

ScubaKing

Audemars
Det funkar om man är Agnelli. Eller Lagerfeld. Eller hertigen av Cambridge. Ingen av oss är vare sig Agnelli, Lagerfeld eller ens hertigen av Albany.

Har en vän som jobbar vid hovet och vi diskuterade medaljer i original eller miniatyr till olika klädslar. Jag skickade en bild på kungen varpå han snabbt konstaterade att Kungligt Majestät inte kan begå etikettsbrott pga just Kungligt Maj:t. Vi vanliga dödliga är just det; vanliga och dödliga som därför bör följa regler.

Men det har inget som helst att göra med regler, alla i stora delar av världen får klä sig precis som dem vill. Jag har ingen rätt att tala om för någon vad dem får eller ska ha på sig. Men detta ser ju direkt korkat ut, den är inte snyggt helt enkelt. Men återigen, det är MIN smak och mitt tycke. Troligen tyckte herrarna att detta var skitsnyggt.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det funkar om man är Agnelli. Eller Lagerfeld. Eller hertigen av Cambridge. Ingen av oss är vare sig Agnelli, Lagerfeld eller ens hertigen av Albany.

Har en vän som jobbar vid hovet och vi diskuterade medaljer i original eller miniatyr till olika klädslar. Jag skickade en bild på kungen varpå han snabbt konstaterade att Kungligt Majestät inte kan begå etikettsbrott pga just Kungligt Maj:t. Vi vanliga dödliga är just det; vanliga och dödliga som därför bör följa regler.
Äsch då, man kan alltid vara sig själv, inga konstigheter.
Nu diskuterar jag förvisso inte kungliga bröllop, vet inte hur många av er som brukar gå på sådana tillställningar men antar att det är många med tanke på svaren här i tråden :pompus:
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Det är helt klart svårt att inte välja sina fina dykare men det är så mycket bekvämare med något mindre till kostym. Jag brukar oftast landa i något vintage. Hade en gammal Visodate (se bild) som var given tidigare, nu blir det oftast en Certina blue ribbon som är arvegods. Bägge är väldigt slimmande men inget att skämmas för om det blir lite klocksnack med någon gäst :)

upload_2020-9-28_14-6-39.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Äsch då, man kan alltid vara sig själv, inga konstigheter.
Nu diskuterar jag förvisso inte kungliga bröllop, vet inte hur många av er som brukar gå på sådana tillställningar men antar att det är många med tanke på svaren här i tråden :pompus:
Både jag och frugan var på vardera hörn inblandade när kronprinsessan gifte sig men det var ju för länge sedan. Handlar väl mest om klädkoder i allmänhet och oviljan att låta någon göra bort sig i synnerhet. Någon nämnde tidigare i tråden att den största risken är att se och/eller känna sig bonnig, jag är benägen att hålla med. Ska jag analysera mig själv har väl ålder gjort att jag har mindre och mindre behov av att sticka ut i onödan. Är jag gäst krymper behovet ännu mer.

Har man bemödat sig med att skriva ut en rimlig klädkod på en inbjudan bör man som gäst följa denna. Låter man bli kan ens fräscha val av Doc Martens till fracken mest göra en till kvällens sämsta danspartner.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Både jag och frugan var på vardera hörn inblandade när kronprinsessan gifte sig men det var ju för länge sedan. Handlar väl mest om klädkoder i allmänhet och oviljan att låta någon göra bort sig i synnerhet. Någon nämnde tidigare i tråden att den största risken är att se och/eller känna sig bonnig, jag är benägen att hålla med.

Har man bemödat sig med att skriva ut en rimlig klädkod på en inbjudan bör man som gäst följa denna. Låter man bli kan ens fräscha val av Doc Martens till fracken mest göra en till kvällens sämsta danspartner.
Ja, skrev det lite tidigare också att klädkod är en sak, självklar etikett. Klocka not so much.

Har aldrig känt mig bonnig eller bortgjord pga av en klocka så vet inte riktigt vad det innebär. Klär mig alltid i det jag tycker är snyggt (inklusive klockor), kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker och anser.
Min omgivning skulle förmodligen tro jag fått hjärnblödning om jag skulle komma med exempelvis en nätt AP under manschetten.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Till smoking skulle jag aldrig bära klocka. Till en mer uppklädd kostym så är cartier tank på läder mitt val.

Men som alltid bryr sig inte 95% av alla andra vad du har på armen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, kanske. Jag väljer bort klockan de (få) gånger jag bär smoking. Ska jag va ärlig känns det ganska befriande, jag bär klocka alla andra dagar på året :)
Låter lite som att du inte har ett smokingur i lådan? Jag hade älskat att plocka fram någon av de udda uren. Sålde iofs Midasen som är fantastisk.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Låter lite som att du inte har ett smokingur i lådan? Jag hade älskat att plocka fram någon av de udda uren. Sålde iofs Midasen som är fantastisk.
Det beror väl på vad man definierar som ett smokingur? Jag förstår tanken, men nja. Trivs ganska bra att va klocklös de gånger jag har smoking

BTW Midas är coolt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det beror väl på vad man definierar som ett smokingur? Jag förstår tanken, men nja. Trivs ganska bra att va klocklös de gånger jag har smoking

BTW Midas är coolt
Tunna, två visare och i ädelmetall. Vet att många som inte är vana vid typen blir fascinerade när de får ett i handen. Dock så har ju kategorin varit rätt utdöd länge.
 
Topp