• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

Jonte73

Audemars
43 m har vi varit nere på.
Nemas problemas.

image.jpeg
 
Vad jag vet är den inte det, har dock inte full koll på den modellen så någon annan kanske rättar mig i frågan.

Forskat lite i frågan och det jag kommer fram till är som du skriver att nu finns teknik för att göra klockorna HE-täta så helium-ventil behövs inte längre. Det är bara en kvarlevande gimmick. Lite konstigt dock att inte Sinn eller andra tillverkare tar upp detta? Har inte koll på vad Seino t ex säger i frågan. Nedan två inlägg saxade från
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?150799-Why-doesn-t-my-U1-have-a-helium-escape-valve


Seriously from 1967 through to today Rolex has been developing its watches in conjunction with companies like Comex and they have decided that HRV is the best solution to the problem.
--
The decade following that, materials suiteable for seals that would not pass Helium became widely availeble.
As early as the sevenies some manufactures made their professional divers with proper seals so that the Helium would not get in in the first place and these watches have withood the abuse by mány divers.
Since then the escape valve has been a totally unneccessary complication used by marketing.
The Sinn without is simply missing a gimmick :idea: and the ot question illustrates the issue.
--
 
Min Magrette som skall klara 500m har faktiskt fått följa med ner på två tre meter. Annars får den och min Orient Orca mest se vatten när jag handdiskar kaffekoppen. Mitt marina liv är av den begränsade omfattning att packningarna torkar lika mycket av uttråkning som av brist på service.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Blir mest strax under ytan, snorkling är ingen djupdykande verksamhet. Ibland ned till 5-6m :watching:.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Tyvärr inget bad ännu, inväntar en täthetsservice eller trycktest innan jag ska ner och stöka runt under vattnet :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Panerai 510 tog jag med till 23m när den var en vecka gammal och lärde mig att det inte är någon hit att ha datorn och klockan på samma arm.. :)
 
Var nere på 18 meter med min gamla Omega SMP

image.jpeg
Var på nattdyksweekend i Lysekil i helgen och dök bland annat exakt där du står!:) Löjligt bra dyk i Skår och Jordfall; firrar, ålar och hummer överallt. Dessutom varmt och gött, +15 grader på 22 meter. Min Vostok dyker med mig på 0-30m, tyvärr inga bilder då jag är på jobbet, men den finns i ryssklocketråden.
 
Topp