• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

Ja, jag har alltid betraktat 21% O2 som okej till 55 meter vid goda förhållanden (varmt, bra sikt, lugn miljö) och har heller aldrig haft några problem.

Jag hade nog velat ha trimix i tanken för att undvika några djupberusningsrelaterade fuck-ups, men sedan är jag å andra sidan inte speciellt intresserad av djupa dyk. 15-20m är nog faktiskt favvodjupet:).
 
Greetings from Norway. Jag och min vostok chillar under ytintervallet:)

dyk.JPG
 
Har varit ca 18meter vid ett flertal tillfällen (Max nivå för OW dyk) med min Oris Aquis. Lätt att se både tiden och dykarringen vid det djupet i dagsljus och klart vatten. Fiskar ska tydligen dra sig till "glänsande/reflekterande" saker som tex stålarmbandet på Aquisen men detta var inget jag la märke till.
GOPR8362.JPG
GOPR8227.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
42m med min numera avlidna aqualand. Var om jag minns det rätt maxdjup på dyktabellen (om man inte kör dekostopp). Annars 18m fridykning :)

(står sig dock slätt mot farsans 36m fritt...)
Jag har också fridykt till 18m några gånger. 36 meter är imponerande, med konstant vikt och simfenor?
Annars med tuber är rekordet 44 meter och med en gammal Aqualand, jag har dock inga bilder lätttilgängliga från det tillfället. Bjuder på några Atlanten bilder i stället med min Bulgari Diagono som är redo för 2000 meter...

2CF2B5AF-51F8-4995-9EAD-BF34DB239178.png
341EF2A1-762A-4A20-ABAC-6C0435404ADA.jpeg
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Jag har också fridykt till 18m några gånger. 36 meter är imponerande, med konstant vikt och simfenor?
Annars är rekordet 44 meter och med en gammal Aqualand, jag har dock inga bilder lätttilgängliga från det tillfället. Bjuder på några Atlanten bilder i stället med min Bulgari Diagono som är redo för 2000 meter...

2CF2B5AF-51F8-4995-9EAD-BF34DB239178.png
341EF2A1-762A-4A20-ABAC-6C0435404ADA.jpeg
Ja, han gjorde det i Röda havet på 60-talet. Det har sedermera visat sig att han kunde sänka sin hjärtfrekvens onaturligt lågt. Numera har han pacemaker pga detta så nu kan han inte vara under vatten lila länge.
 
Någon som vet om det finns nån dykarmodell där hänsyn har tagits till att vissa färger försvinner vid specifika djup? Minns att en dyklärare hade med sig plastbitar i olika färger och på så vis kunde se vilket djup vi låg på. Hade kanske varit en schysst "komplikation".
color-light-and-depth-ii-1024x768.jpg

Av att döma google-sökbilder verkar rött försvinna först från spektrumet, vilket borde göra den "röda kvarten" på många dykar-ringar rätt så värdelös efter ett par meters djup?
seiko-mens-prospex-stainless-steel-automatic-dive-watch-d-2017120717503535_588839.jpg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Någon som vet om det finns nån dykarmodell där hänsyn har tagits till att vissa färger försvinner vid specifika djup? Minns att en dyklärare hade med sig plastbitar i olika färger och på så vis kunde se vilket djup vi låg på. Hade kanske varit en schysst "komplikation".
color-light-and-depth-ii-1024x768.jpg

Av att döma google-sökbilder verkar rött försvinna först från spektrumet, vilket borde göra den "röda kvarten" på många dykar-ringar rätt så värdelös efter ett par meters djup?
seiko-mens-prospex-stainless-steel-automatic-dive-watch-d-2017120717503535_588839.jpg

Nördigt! Gillar! Blir att jaga en klocka med blå/lila insert nästa gång så man är helt säker när man ligger där och plaskar på badankan.. :D
 
Någon som vet om det finns nån dykarmodell där hänsyn har tagits till att vissa färger försvinner vid specifika djup? Minns att en dyklärare hade med sig plastbitar i olika färger och på så vis kunde se vilket djup vi låg på. Hade kanske varit en schysst "komplikation".
color-light-and-depth-ii-1024x768.jpg

Av att döma google-sökbilder verkar rött försvinna först från spektrumet, vilket borde göra den "röda kvarten" på många dykar-ringar rätt så värdelös efter ett par meters djup?
seiko-mens-prospex-stainless-steel-automatic-dive-watch-d-2017120717503535_588839.jpg
I svensk grönvattendykning är det nog skitsamma vad du tar för färg på klockan, man har ändå alltid lampa med ner. Under 30m är det i princip nattsvart. Annars rekommenderar jag gult på bezeln som jag har på min Vostok några poster upp.
divenight.jpg
Här är en bild på min tjej på sisådär 10-15 m under ett västkustdyk. De flesta färger förutom grönt är väck, men gult syns fortfarande bra på datorn. Även detaljerna med orange syns bra på handsken. Jag har för mig att Jacques Cousteau började kolla läsbarheten med olika färger, orange vann och att Doxa började med sina urtavlor i orange av den anledningen.
 
I svensk grönvattendykning är det nog skitsamma vad du tar för färg på klockan, man har ändå alltid lampa med ner. Under 30m är det i princip nattsvart. Annars rekommenderar jag gult på bezeln som jag har på min Vostok några poster upp.
divenight.jpg
Här är en bild på min tjej på sisådär 10-15 m under ett västkustdyk. De flesta färger förutom grönt är väck, men gult syns fortfarande bra på datorn. Även detaljerna med orange syns bra på handsken. Jag har för mig att Jacques Cousteau började kolla läsbarheten med olika färger, orange vann och att Doxa började med sina urtavlor i orange av den anledningen.
Det kan nog förklara en hel del orange-färgade bezels på tex Omegas dykare
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
jag har säkert varit nere på en tusendel av maxdjup (1220m) med min 16600. Känner nervöst efter att kronan är inskruvad varje gång den är med i duschen!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Säkert skvätt lite vatte på dem när man tvättat händerna!
Men beror nog mer på att jag inte bär klocka när jag är ledig och på vårt sommarställe där jag oftas badar. Just för om man är ledig behöver man inte veta tiden!
 
Topp