• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

Wuchi

Breitling
Har inte varit i närheten av maxdjup på någon av mina klockor, det lär nog heller aldrig ske.

Min Squale har som mest vart nere på 37m inne i ett lastutrymme på vraket ”Vassilios T” utan för Vis i Kroatien.
Fantastiskt dyk och kul att testa annat än färgglada rev i sydostasien.
Hoppas på fler vrakdyk och framförallt dyk på vraken utanför Norska kusten.

Är det någon här som har CCR cert här? Är än så länge bara AOW men hoppas på att ta CCR cert när man kommit förbi småbarnsåren (och är förpassad till enstaka dyk på semestrar)
 
B4ABFC60-F8DC-4880-B51B-C635F383B152.jpeg
Cirka 30 centimeter!
 
Som svar på ett tidigare inlägg om dykcert: Har AOW cert vilket ger "tillåtelse" att dyka ner till 30m,vilket enligt de flesta dykcenter motsvarar 90% av alla dykplatser i världen(antar att dem menar allmäna dykplatser med sevärdheter). Tar man Deep water speciality så får man dyka till 40m. Rekommenderar starkt att ta AOW om man bara har OW!
 

Mextreme

Omega
Tills trumhinnorna skriker vilket inte är särskilt imponerande siffror. Inte heller har jag nerverna att ta någon dyrare klocka i badet, oftast blir det SKX007. Däremot vinterbadar jag varje vecka, vilket antagligen med de stora temperaturskillnaderna från 80 grader till noll, är mycket mer skadligt än 100 metes djup. Det borde fällas ut fukt men min SKX tuffar på fint trots 100tals dopp.
 
Körde 2 dyk med min BB58 utanför Zanzibar nyss, nere på ca 17-18 meter. Både dykarring och visare var klart synliga(och kanske ännu snyggare;) och det var enkelt att hålla reda på dyktiden. Saknad av kronskydd gjorde det hela för mindre njutbart då jag då och då dubbelkollade att kronan var iskruvad. Det var såklart inga problem utan jag var bara övernojjig. Kommer hänga med på fler dyk i framtiden!
GOPR2129.JPG
GOPR2126.JPG
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Körde 2 dyk med min BB58 utanför Zanzibar nyss, nere på ca 17-18 meter. Både dykarring och visare var klart synliga(och kanske ännu snyggare;) och det var enkelt att hålla reda på dyktiden. Saknad av kronskydd gjorde det hela för mindre njutbart då jag då och då dubbelkollade att kronan var iskruvad. Det var såklart inga problem utan jag var bara övernojjig. Kommer hänga med på fler dyk i framtiden!
GOPR2129.JPG
GOPR2126.JPG
Imponerande bilder!
 

Derix

Patek
2-Faktor
Spännande tråd och mycket fina bilder. Själv håller jag mig precis under ytan då jag sedan några år sedan fick en spontan lungkollaps och är inte så sugen på ett återfall :(
 
Nej ovan ytan som tur var. Men eftersom att risken för återfall är så hög så ska man helst inte dyka. En pneumothorax på djup kan vara farligt :bag:
That sucks:sorry:. Skulle jag drabbas av pneumothorax skulle jag lägga ner apparatdykningen. Däremot skulle jag kontakta dykläkare o kolla lungorna för fortsatt fridykning. Skippar du packning och håller dig väl inom din teoretiska djupgräns borde det funka. Du andas ju inte komprimerad luft när du fridyker.
 
Nej ovan ytan som tur var. Men eftersom att risken för återfall är så hög så ska man helst inte dyka. En pneumothorax på djup kan vara farligt :bag:
Har också drabbats av pneumothorax men den typen som orsakats av trauma (brutet revben), efter läkning var det OK att fortsätta dyka. Går det på något sätt att se om risken för en till spontankollaps är såpass liten att du kan dyka ändå?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Några meter över 40 med en Suunto när det begav sig. Håller mig dock på betydligt grundare vatten idag. Har jobbat som instruktör både utomlands och i Sverige men har inte så stort intresse för dykning kvar idag. Det blir ofta så med hobbies som blir till jobb.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Kul att den här tråden blev bumpad så att jag såg den 🙂 nu blev jag sugen på att dyka för första gången på ganska länge.

Är AOW så 30m är väl gränsen men det aktiva dykintresset avtog innan klockintresset väcktes så någon klocka har jag nog inte fått med mig ner med tub. Får bli ändring på det känner jag. I dagsläget har det nog inte blivit mer än
(simskole-)bassängdjupt med klocka på.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Blev 12 meter med gamla vintageklumpen. Hängde med sonen (10år) som för första gången dök med tuber. Han var fan som en fisk i vattnet. Sett gubbar med hundratals dyktimmar som är sämre på att röra sig och avväga under vattnet. Han har en gammal Poseidon i pvd/guld som väntar i present sen.
A30FB5C9-2A7B-4E68-904D-8F13DC851A6A.jpeg
FFD31B37-6407-4708-A1B7-ED1621F199F9.jpeg
E063AFDE-60D5-45C0-B1AB-E30461B715B0.jpeg

241F75E2-008D-4554-A95B-4A46B91B56CA.jpeg


AE0B09AD-A75C-4E99-8ACE-C3B8ACD7DFB1.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp