• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dykarur, hur djupt dyker ni med dem?

Jo jag fattar att det givetvis ligger mer bakom och att hålla andan inte räcker särskilt långt. Men var/är ändå genuint nyfiken.
Lite kortfattat:
Vill du simma långt under vatten ska du träna på att simma långt under vatten, men träna aldrig ensam. SSDF-klubbar är din vän här
Vill du dyka djupt ska du öva på att dyka djupt, men träna aldrig ensam. AIDA-kurser är bra att ha för detta ändamål
Skit i det där med andhållningen, den tränar man liksom automatiskt under vattnet. Det är bättre att vara chill under ytan och fila på energieffektiva bensparkar.

skit oxå, försökte slingra mig men den gubben gick tydligen inte 😆
fem minuter ish
Det är fan länge alltså 👏🏻
Lite kortfattat:
Vill du simma långt under vatten ska du träna på att simma långt under vatten, men träna aldrig ensam. SSDF-klubbar är din vän här
Vill du dyka djupt ska du öva på att dyka djupt, men träna aldrig ensam. AIDA-kurser är bra att ha för detta ändamål
Skit i det där med andhållningen, den tränar man liksom automatiskt under vattnet. Det är bättre att vara chill under ytan och fila på energieffektiva bensparkar.
Det tåget har nog gått för mig. Men det tar sig lite på somrarna när min grabb vill tävla i vem som kan simma flest längder under vattnet i poolen. Eller hålla andan längst. Då är det bra med en pålitlig dykare så vi kan klocka 😬

Det är fan länge alltså 👏🏻

Det tåget har nog gått för mig. Men det tar sig lite på somrarna när min grabb vill tävla i vem som kan simma flest längder under vattnet i poolen. Eller hålla andan längst. Då är det bra med en pålitlig dykare så vi kan klocka 😬
Snack! Fridykning är en av få sporter där hög ålder snarast är en fördel (mer chill attityd, mindre ego)

Vad @Model_Citizen sa. Tåget står stilla vid perrongen, du som bestämmer när/om det ska avgå.

Vill du klå grabben med hästlängder i poolen följ dessa enkla steg. Smyg iväg lite innan du hoppar i plurret för extra WOW-effekt 😉
* Obs viktigt! hyperventilera ALDRIG innan dyk, obs! *

Mvh // Lastgammal Trebarnsfarsa
rlkH46t.jpg

Vad @Model_Citizen sa. Tåget står stilla vid perrongen, du som bestämmer när/om det ska avgå.

Vill du klå grabben med hästlängder i poolen följ dessa enkla steg. Smyg iväg lite innan du hoppar i plurret för extra WOW-effekt 😉
* Obs viktigt! hyperventilera ALDRIG innan dyk, obs! *

Mvh // Lastgammal Trebarnsfarsa
rlkH46t.jpg
Så sant det där, bra tips, vi hade session hemma i vardagsrummet med några från Göteborgs fridykar-community för ca 10-12 år sedan. Jag som kan hålla andan 15-20 sekunder klockade 2min30 sek och min fru närmare 4 min.

Så sant det där, bra tips, vi hade session hemma i vardagsrummet med några från Göteborgs fridykar-community för ca 10-12 år sedan. Jag som kan hålla andan 15-20 sekunder klockade 2min30 sek och min fru närmare 4 min.
Jepp, så jäkla koolt! För egen del trodde jag inte en sekund på att "sånt där hokus pokus" skulle fungera. Nu sitter man här med diverse yinyoga, lungstretch och andningsövningar som daglig rutin och småskäms över hur man tänkte innan.
Du vet ju vem min instruktör är, och vilken legendar denna människa är i gamet.
Det är bara att suga åt sig så mycket man bara orkar 😁

Densamma jag var i Polen med f.ö. Har även fått den äran att vara hans safety under djupdyk av rang. Den tilliten betyder mer för mig än mina egna prestationer om jag får lov att vara brutalt ärlig för en sekund.

Jaques Mayol var väl 49 när han satte världsrekordet som då var på 100m och tog 105m vid 56års ålder. I still have time :)
Nu stod herr Mayol förvisso mest och chillade (som alla gamlingar gör?) på en släde ner på dessa djup, men du har så rätt så rätt! 😁
En sann pionjär. Kul fakta, forskarna på den här tiden trodde på riktigt att han hade fiskgener, och jobbade länge på den teorin. Att han i själva verket var en Master Yogi var inte lika relevant för vetenskapen...då.

Nu stod herr Mayol förvisso mest och chillade (som alla gamlingar gör?) på en släde ner på dessa djup, men du har så rätt så rätt! 😁
En sann pionjär. Kul fakta, forskarna på den här tiden trodde på riktigt att han hade fiskgener, och jobbade länge på den teorin. Att han i själva verket var en Master Yogi var inte lika relevant för vetenskapen...då.
Lite kul också att han var sponsrad av Omega och det stod Omega 120 över hela båten. Men i filmen "Delfinmannen" ser man tydligt att han inte har en Omega runt handleden när han kommer upp utan en Aquastar Benthos... "Jag tar gärna alla era pengar men klockan ska jag fan välja själv!"

skit oxå, försökte slingra mig men den gubben gick tydligen inte 😆
fem minuter ish

Jag gjorde något rätt farligt för längesedan, på land iofs, men jag hyperventilerade i nån minut tror jag och höll sedan andan i runt 5 min. Blev blå om läpparna till slut och blev lite rädd ska sägas. Ändå klarar jag inte av att hålla andan under vattnet mer än någon minut max. Och då är det badkar jag pratar om. Självkännedom och full kontroll är viktiga egenskaper som sagt. :) Hur länge hyperventilerar du innan ett dyk?

Lite kul också att han var sponsrad av Omega och det stod Omega 120 över hela båten. Men i filmen "Delfinmannen" ser man tydligt att han inte har en Omega runt handleden när han kommer upp utan en Aquastar Benthos... "Jag tar gärna alla era pengar men klockan ska jag fan välja själv!"
hehe ja, precis liknande f...k you mentalitet som fick mig att fascineras över dessa gamla hjältar redan som liten grapp. Inte samma gamla vanliga sport, det här var något helt annat.
Nu var ju eliten på den här tiden även internationella superstars som hängde med filmstjärnor å grejer. Antar att uppblåsta egon var en oundviklig bieffekt.

Jag gjorde något rätt farligt för längesedan, på land iofs, men jag hyperventilerade i nån minut tror jag och höll sedan andan i runt 5 min. Blev blå om läpparna till slut och blev lite rädd ska sägas. Ändå klarar jag inte av att hålla andan under vattnet mer än någon minut max. Och då är det badkar jag pratar om. Självkännedom och full kontroll är viktiga egenskaper som sagt. :) Hur länge hyperventilerar du innan ett dyk?
Kort svar, hyperventilera aldrig! Du lurar kroppen på fel sätt och kan innebära direkt livsfara
(man fuckar upp kroppens egna koldioxid/syre-kurva).
Andas precis som vanligt, fyll upp mage, lungor, strupe, och mun i den ordningen genom ett djupt andetag.

hehe ja, precis liknande f...k you mentalitet som fick mig att fascineras över dessa gamla hjältar redan som liten grapp. Inte samma gamla vanliga sport, det här var något helt annat.
Nu var ju eliten på den här tiden även internationella superstars som hängde med filmstjärnor å grejer. Antar att uppblåsta egon var en oundviklig bieffekt.
Det var bättre förr! Alla idrottsstjärnor var coolare på den tiden. Carla tar en ölpaus på upploppet tex:

Kul tråd det här, blir sugen att lära mig mer. Har en ovanmarkpool hemma på tomten på somrarna, tog tid en dag i somras hur länge jag faktiskt kunde hålla andan under vattnet. Har noll erfarenhet av dykning och vid första försöket kändes det som lungorna skulle sprängas efter 1 minut. Samlade mig lite och fixade 2 minuter strax efter. Tog mig i kragen och fixade sen 3 minuter under vattnet, sen vågade jag inte hålla på mer då det va jag och grabben i badbaljan. Men kul insikt att man rätt omedelbart klarade betydligt mer än vid första försöket.

1667857186-picsay.jpg

Kul tråd det här, blir sugen att lära mig mer. Har en ovanmarkpool hemma på tomten på somrarna, tog tid en dag i somras hur länge jag faktiskt kunde hålla andan under vattnet. Har noll erfarenhet av dykning och vid första försöket kändes det som lungorna skulle sprängas efter 1 minut. Samlade mig lite och fixade 2 minuter strax efter. Tog mig i kragen och fixade sen 3 minuter under vattnet, sen vågade jag inte hålla på mer då det va jag och grabben i badbaljan. Men kul insikt att man rätt omedelbart klarade betydligt mer än vid första försöket.
Ville bara säga att det är precis det här det handlar om ☝🏼
Förberedelser, förbereda kroppen för vad som komma skall. Detsamma gäller för tryckutjämning och vattentrycket som ingen normal människa klarar av om inte kropp å knopp är förberedda på att det inte är någon fara.

Hemlis, jag hoppar själv inte ens i vattnet innan minst en timmes förberedelser på land. Ska det dykas djupare, "värmer" man upp på 10-15-20m osv innan man går djupare 🙂

74 meter på ett andetag i CWTB. Andreas Nilsson (förnärvarande svensk mästare) och jag håller på att dra ihop en resa till Y40 i Polen, 40m djup pool. Vill du haka på; skicka pm. Du bör ha cert från AIDA/CMAS/Molchanovs.

Screenshot_2022-12-02-09-27-37-497_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2022-12-02-09-27-57-835_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2022-12-02-09-41-45-016_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Senast ändrad:
74 meter på ett andetag i CWTB. Andreas Nilsson (förnärvarande svensk mästare) och jag håller på att dra ihop en resa till Y40 i Polen, 40m djup pool. Vill du haka på; skicka pm. Du bör ha cert från AIDA/CMAS/Molchanovs.

Screenshot_2022-12-02-09-27-37-497_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2022-12-02-09-27-57-835_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2022-12-02-09-41-45-016_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
Hoppla, där låg man duktigt i lä minsann, mäktigt! 💪🏼
Får man nyfiket fråga var du nådde detta djup och var det nyligen?

Besökte själv Deepspot Polen (45m) för en månad sen och åker tillbaka i februari. Sjukt häftigt ställe som varmt rekommenderas om du inte varit där!
Y40 ligger väl dessutom i Italien om jag inte är helt ute och cyklar 🤔

Hoppla, där låg man duktigt i lä minsann, mäktigt! 💪🏼
Får man nyfiket fråga var du nådde detta djup och var det nyligen?

Besökte själv Deepspot Polen (45m) för en månad sen och åker tillbaka i februari. Sjukt häftigt ställe som varmt rekommenderas om du inte varit där!
Y40 ligger väl dessutom i Italien om jag inte är helt ute och cyklar 🤔
Dök 72m i Kalamata i Juli. Var "instängd" Filippinerna under lockdown hela -20. Då gjorde jag 74m.

Var lite oklar där, beroende på vad folket som sluter upp vill kan det blir det Deepspot eller Y40. Har du bokat resan till Deepspot eller kan du rucka på datumet?🙂

Dök 72m i Kalamata i Juli. Var "instängd" Filippinerna under hela -20. Då gjorde jag 74m.

Var lite oklar där, beroende på vad folket som sluter upp vill kan det blir det Deepspot eller Y40. Har du bokat resan till Deepspot eller kan du rucka på datumet?🙂
Härligt! Misstänkte att det inte var i svenska vatten, hört mycket gott om just Kalamata 👍🏼

Åker ner med FSE som har flera sessions inbokade framåt vårkanten. Vet inte hur du ställer dig till organisationen i fråga men skulle tro att det bara är att haka på om du känner för det.
Kul att det är fler här som är aktiva...jag är förvisso bara en glad amatör så oklart om det räknas 😁

Härligt! Misstänkte att det inte var i svenska vatten, hört mycket gott om just Kalamata 👍🏼

Åker ner med FSE som har flera sessions inbokade framåt vårkanten. Vet inte hur du ställer dig till organisationen i fråga men skulle tro att det bara är att haka på om du känner för det.
Kul att det är fler här som är aktiva...jag är förvisso bara en glad amatör så oklart om det räknas 😁
Alla räknas.🙂👍

Kör du dry walk någonting? Det rekommenderas varmt.

Jag fridyker flera gånger i veckan året runt. Även de gånger jag är i Sverige.

Screenshot_2022-12-02-11-41-10-084_com.instagram.android.jpg

Screenshot_2022-12-02-11-41-23-086_com.instagram.android.jpg

Alla räknas.🙂👍

Kör du dry walk någonting? Det rekommenderas varmt.

Jag fridyker flera gånger i veckan året runt. Även de gånger jag är i Sverige.

Screenshot_2022-12-02-11-41-10-084_com.instagram.android.jpg

Screenshot_2022-12-02-11-41-23-086_com.instagram.android.jpg
Ser helt underbart ut och definitivt något som står på to-do-listan 😊
Håller också på så ofta det bara går, har förvisso inte varit i havet sen i oktober men får bli ändring på det helt klart!

Får la kontra med min lilla boj, Hönö-life 🫡
sV5kG5B.jpg

ZrWYw39.jpg

Tillbaka
Topp