Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har säkert varit nere på 1.5-2 meter med min Stålfisk. Den ska klara sig till 2000 meter. Man vill ju vara på den säkra sidan.
Den enda klocka jag dykt med är min gamla Casio äventyrsklocka. Dock bara i bassäng ned till 3,8m. Men det är länge sen jag har fridykt, får se om det blir nåt till sommaren utomhus.
Det där är ju inte att dyka grabbar, ni har badat
Jag kan skicka med en Vostok du kan behålla om den överleverHar börjat planera en trimix CCR resa till röda havet i oktober, kanske ska testa vilka klockor som verkligen klarar ner till 100m!
Spännande! Vad ska du pyssla med så djupt nere, är det några speciella vrak?Har börjat planera en trimix CCR resa till röda havet i oktober, kanske ska testa vilka klockor som verkligen klarar ner till 100m!
Vågar man bada lite med denna? 5atm
Träna BO CCR, större vrak som hittats och ska utforskas!Spännande! Vad ska du pyssla med så djupt nere, är det några speciella vrak?
Också sugen på röda havet igen.
Roligt! Har bara varit på Röda Havets motsvarighet till Omega SMP, Thistlegorm. Det var 1996… Fick lite blodad tand nu när lillgrabben är på.Träna BO CCR, större vrak som hittats och ska utforskas!
Grym känsla att dyka ner med en renoverad vintagedykare och se den ticka på under vattnet.Blev 12 meter med gamla vintageklumpen. Hängde med sonen (10år) som för första gången dök med tuber. Han var fan som en fisk i vattnet. Sett gubbar med hundratals dyktimmar som är sämre på att röra sig och avväga under vattnet. Han har en gammal Poseidon i pvd/guld som väntar i present sen.
Härligt, var var detta nånstans?Blivit 4 dyk ner till 35 meter i saltvatten denna vecka. Den klarade sig!!
Turkiets sydkust (Kemer)Härligt, var var detta nånstans?
Mer dykstories (jobb/privat) och bilder tack!!Jag är sjökapten i grunden, och har ju således spenderat en faslig massa tid ombord i båtar och till sjöss. När jag jobbade på Royal Caribbean som andrestyrman så var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och när det var dags för den årliga ”hull inspection” (skrovinspektion, där man kollar av att sonderna som sitter under båten inte är skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, ställde han och jag givetvis upp!
Vi låg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstånd var påskrivna och FRB:n åkte i vattnet. På handleden satt min Citizen Aqualand II. Båten vi var på hade ett djupgående på ca: 8,5m vid aktuellt tillfälle, och bottnen nåddes vid ungefär 11m. Sikten var otrolig och det var en mäktig känsla att ha 311m kryssningsbåt av 140.000 ton stål över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!
Samma Aqualand fick sig senare ett rejält djupdyk när jag jobbade på ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdäck och bostadsdelar), som lastades på supplybåtar som körde iland det för återvinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control så spände jag fast min kära Aqualand på utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var på 90m djup i nästan två dygn. Något den klarade galant, men det ska erkännas att jag var nervös när klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfärgat och fått et vitaktig/dimmig beläggning som inte gick bort.
Några bilder av vrakrester som kommer upp ur det blå:
Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 också. Denna gång i Croatien när jag och tjejen var där. Då var jag och klockan nere på som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspänd med passande knallorange Zulu:
Kul inlägg och coola yrkesminnen. Såna här inlägg imho som ger lite guldkant på Klocksnack. Får jag fråga vilken av RC båtarna du jobbade på? Min ingifta morbror var kapten på RC i många år. Bl.a på Freedom of the Seas, Jewel of the seas (som jag besökte honom på) och jag tror nu sist innan hans pension att det var på Oasis?!Jag är sjökapten i grunden, och har ju således spenderat en faslig massa tid ombord i båtar och till sjöss. När jag jobbade på Royal Caribbean som andrestyrman så var det jag och en förstestyrman som hade dykcert, och när det var dags för den årliga ”hull inspection” (skrovinspektion, där man kollar av att sonderna som sitter under båten inte är skadade eller övervuxna, att det inte sitter en massa rep eller annat bös fast i bogpropellrar eller huvudpropeller, eller azipods i detta fallet) som skulle ske i Cozumel, Mexico, ställde han och jag givetvis upp!
Vi låg vid kryssningskajen, allt var klappat och klart, alla tillstånd var påskrivna och FRB:n åkte i vattnet. På handleden satt min Citizen Aqualand II. Båten vi var på hade ett djupgående på ca: 8,5m vid aktuellt tillfälle, och bottnen nåddes vid ungefär 11m. Sikten var otrolig och det var en mäktig känsla att ha 311m kryssningsbåt av 140.000 ton stål över sig! Skrovinspektionen gick galant och Aqualanden loggade dyket som den trooper den var!
Samma Aqualand fick sig senare ett rejält djupdyk när jag jobbade på ett dykfartyg i Gulfen. Vi jobbade med vraksanering av oljeplattformar efter orkaner. Vi fiskade upp stora stycken metallskrot (rör, pumpar, ventilbatterier, helikopterdäck och bostadsdelar), som lastades på supplybåtar som körde iland det för återvinning. Efter en del snack och övertalning hos dive control så spände jag fast min kära Aqualand på utsidan av dykklockan (dive bell) och sedan bar det av ner i plurret. Klockan var på 90m djup i nästan två dygn. Något den klarade galant, men det ska erkännas att jag var nervös när klockan kom upp igen och det var dags att kolla om allt var bra! Enda problemet var att gummibandet hade blivit missfärgat och fått et vitaktig/dimmig beläggning som inte gick bort.
Några bilder av vrakrester som kommer upp ur det blå:
Sen har jag dykt med med en Aqualand 1 också. Denna gång i Croatien när jag och tjejen var där. Då var jag och klockan nere på som mest ca 23m.
Yours truly med Aqualand:en fastspänd med passande knallorange Zulu:
Tack!Kul inlägg och coola yrkesminnen. Såna här inlägg imho som ger lite guldkant på Klocksnack. Får jag fråga vilken av RC båtarna du jobbade på? Min ingifta morbror var kapten på RC i många år. Bl.a på Freedom of the Seas, Jewel of the seas (som jag besökte honom på) och jag tror nu sist innan hans pension att det var på Oasis?!
Får gräva ibland minnena och se vad jag kan skaka fram!Mer dykstories (jobb/privat) och bilder tack!!
Varför dyker du inte, om man får fråga? Behöver ju inte vara avancerad apparatdykning, t.ex fridykning är skitkul och kräver inga jobbiga cert, planering och dyra prylar.Kul tråd!
Jag bor nära kusten och badar i havet kanske 1-3 gånger i veckan under sommarhalvåret, så gör jag lite an en poäng av att alltid bära klocka, och då blir det Seamastern varje gång.
(Innan var det en vit DateJust och innan dess SKX007)
Dyker aldrig men hade utan tvekan haft på Seamastern om jag gjorde det.
Varför dyker du inte, om man får fråga? Behöver ju inte vara avancerad apparatdykning, t.ex fridykning är skitkul och kräver inga jobbiga cert, planering och dyra prylar.
Ligger själv i västkusthav och guppar nästan dagligdags utan nåt särskilt mål i sikte, så härligt, lovar!