• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen Klockbricka

Bra eller Anus?

  • Bra

    Röster: 237 96.7%
  • Anus

    Röster: 8 3.3%

  • Totala väljare
    245

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Gjorde en ny, måttanpassad till byrålådan:)
IMG_20180309_180926.jpg
 

Orco

Cartier
Kvällens projekt blev en simpel klockbricka, ganska nöjd men finns detaljer ja hade gjort annorlunda men de får bli en annan gång.
Här kommer bilder, håll till godo.
20180326_204336.jpg
20180326_205248.jpg
20180326_205841.jpg
20180326_212741.jpg
20180326_214414.jpg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
20180801_192439.jpg

Spenderade lite tid under kvällen till att snickra ihop en egen. Har material över så finns intresse kan jag sno ihop ett par som kan ut på K&S? :)
 

Salesmayne

Panerai
Då jag främst använder 2st utav mina klockor i ganska frekvent rotation så har jag sökt efter en klockbricka (tror att det heter så?) för att lätt kunna lägga ifrån mig och plocka upp den klocka jag vill ha för dagen. Det jag har kollat efter är liknande de man ser hos klockhandlarna. Jag har varken hittat den storlek jag vill ha eller rätt prisklass (Rolex har en för 8k). Då jag inte hittade vad jag sökte efter så tänkte jag att det inte borde vara allt för svårt eller dyrt att göra en själv.

Jag började med att införskaffa nedanstående artiklar.
  • Tavelram svart 21 x 30 - PanduroHobby /99kr
  • Fodertyg - Sundbybergs Textilcentrum /15kr
  • Sammetstyg mörkblå - Sundbybergs Textilcentrum /75kr
  • Bortsunderlägg kork, Avskillt - IKEA /39kr
Jag började med att separera tavelramen från glaset och träplattan som håller tavelbilden på plats.
IMG_1177.JPG


Sedan använde jag träplattan som mall för att skära till fodertyget till rätt storlek.
IMG_1181.JPG


Jag ville ha lite höjd på "kudden" så jag skar till 2st bitar med fodertyg och la ovanpå varandra.
IMG_1179.JPG


Jag klippte till sammetstyget så att jag hadde ca 4cm på vardera sida för att ha att färsta i.
IMG_1184.JPG


Jag började med att fästa fodertyget med några tejpbitar för att hålla det på plats och häftade sedan fast ena långsidan. När jag sedan spände över tyget och häftade på andra sidan så var jag noga med att inte få några väck, detta var emellertid inte speciellt svårt då sammetstyget var väldigt lätt att jobba med. Till häftandet fungerade häftpistol ypperligt!
IMG_1189.JPG

När sammetstyget var på plats så satt jag bara in "kudden" i ramen som att det skulle vart en vanlig tavla. Nu såg framsidan klar ut men baksidan va inte speciellt rolig att titta på.
IMG_1213.JPG


Jag ville ha något som täckte snyggt och låg bra på bordet/hyllan och detta fick bordsunderläggen i kork hjälpa mig med. Jag skar underläggen till rätt storlek med tavelramen som mall. Underläggen fanns tyvärr inte i svart så dom prayade jag svarta för att få en enhetlig look på klockbrickan. Tyvärr tog jag inte kort på detta så bild kommer sen om någon är interesserad :).
IMG_1191.JPG


När Baksidan limmats på plats så var slutresultatet helt okej. Skulle jag gjort något annorlunda så hade jag bytt ut fodertyget mot lite tjockare tyg. Hela "bygget" tog ca 60min och kostade totalt 230kr.
IMG_1197.JPG


Jag gillar inte färgkombon då jag tycker att marin/mörkblå samt svart inte går ihop särskilt bra men det är en riktigt stark insats och ser ändå vackert ut trots kombon. Jag blir sugen på att ge mig på ett försök men misstänker att jag hade varit tafatt och medioker dessvärre. Vi får se!

Har du gjort fler DIY's efter detta?


:tudor::rolex::rolex::tudor:
 

Patrik.L

Omega
Blev riktigt snyggt!
Förresten, hur ser baksidan ut? Klurar fortfarande på en lösning som gör att det INTE ser ut som ett hemmabygge på bakstycket :rolleyes:

Jag tog ett bordsunderlägg i kork som jag hittade på Ikea för typ 10kr. Först sprayade jag det svart och sen limmade jag på det på baksidan. Ser riktigt bra ut :cigar:
 

IndeX

Omega
Tänkte både bricka och nyttja underdelen som fack. 2 ramar, en med bild sidan neråt och den andra uppåt - skulle göras på en kafferast men icke, behövdes stadga/stöd på sidor och under.
 

Bilagor

  • IMG_20181214_064956.jpg
    IMG_20181214_064956.jpg
    106.2 KB · Visningar: 7

Salesmayne

Panerai
Slutligen testkörning, några noteringar till nästa bricka, det har inte med storleken att göra,, ,, och vadera ovansidan - låter som en trumma när lägger ner klockan för hårt - resonaslåda myass.
IMG_20181214_210655.jpg
IMG_20181214_210453.jpg

Tack alla för inspiration

Du tycker inte att det blir aningen tråkigt med vitt på vitt? Jag tycker iaf att det föll rätt platt och ser billigt ut. Nej, jag tror inte att jag hade gjort det bättre utan ville endast förmedla min åsikt.
 
Topp