Intressant tråd! Förvånande att den inte fått större genomslag, jag tänker mig spontant att vi har en hel del egna företagare här på forumet!
Själv är jag.... ja om inte i startgroparna så i alla fall väldigt, väldigt sugen på att starta en egen verksamhet tillsammans med min hustru.
Fördelar;
-Jag har ingen som är direkt beroende av min inkomst, det är bara jag och frun och vi klarar oss på små medel även om vi idag har en ganska kostsam livsstil så är vi (nog....?) beredda att lägga om den.
-Min affärspartner och jag, frun alltså, gillar att arbeta och vi arbetar bra tillsammans. Vi har inga problem att köra 12 timmar om dagen om det är så.
-Vi äger lite fastigheter, inget vi blir rika på men de ger ett visst överskott varje år som vi kan klara oss på, plus att vi faktiskt har något att göra om den egna verksamheten inte bär sig direkt. Jag kan absolut se mig själv glidandes runt med gräsklipparen eller skruvmejseln, det är bara roligt.
-Vi har en hygglig affärsidé, som jag tror på.
Nackdelar;
-Jag avskyr risker. Jag kan inte investera räntefonder eftersom jag blir så nervös.
-Jag är ingen entreprenör och ser gärna risker och svårigheter med allt, hur ska vi lära oss hantera moms? Hur ska vi hitta kunder? Hur ska vi...?
Jag är alltså ingen direkt egenföretagare som person, inte på något sätt, jag är en utpräglad förvaltare som på uppdrag av ägarna drivit små och mellanstora bolag de senaste åren och jag trivs bra med det, men jag har en känsla av att jag vill mer, jag har arbetat med fyra-fem ägare som gjort enorma pengar på mina arbetsinsatser medan de suttit på en strand med drinkar. Notera att det inte finns något missnöje eller missunnsamhet, jag har det bra som anställd men... jag vill mer, på något oförklarligt sätt.
Jag får följa upp den här tråden om ett år