• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

laketwig

Patek
2-Faktor
Alla elbilar behöver inte vara fula, även om dom flesta nuvarande är det. Audi planerar en elektrisk efterträdare till deras A3 som skulle kunna bli något vettigt i det mindre segmentet, förutsatt att nedanstående gissningar från AutoExpress håller:
Audi A3 EV 2024-03-21 (front).jpg
Audi A3 EV 2024-03-21 (back).jpg
 

spruff

Omega
Alla elbilar behöver inte vara fula, även om dom flesta nuvarande är det. Audi planerar en elektrisk efterträdare till deras A3 som skulle kunna bli något vettigt i det mindre segmentet, förutsatt att nedanstående gissningar från AutoExpress håller:
Audi A3 EV 2024-03-21 (front).jpg
Audi A3 EV 2024-03-21 (back).jpg
Förstår inte alls gejen med alla dessa små-suvar. Liknar mest nån slags handikapptransport.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Är det inte så att preferenserna ändras på design av bilar hela tiden. Minns hur ful man tyckte att Volvos 760 var när den kom på 80-talet.

Dessutom borde väl el-bils-formen göra att man nu kan ändra designen på ett mer praktiskt sätt, och optimera utrymmen i kupe och öastutrymme, utan att behöva tänka på stora motorrum, kardantunnlar och annat som tidigare var tvunget. Det går att sätta ett hjul i varje hörn och utgå från den inre miljön.

Det ger ofta "fulare" bilar exteriört med gamla mått mätt. Men kanske mer effektiva och praktiska inuti? Det borde också att gå att få mera krocksäkerhet och andra fördelar mot förr? Eller?
Man kan bygga trivsamma bilar (inredning, ergonomi inkl funktioner) eller inte!
Jag vill njuta av att köra…njuta av snygg design inne/utanför bilen.
Livet är för kort för stt inte njuta.
Tex av snygga klockor!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är det inte så att preferenserna ändras på design av bilar hela tiden. Minns hur ful man tyckte att Volvos 760 var när den kom på 80-talet.

Dessutom borde väl el-bils-formen göra att man nu kan ändra designen på ett mer praktiskt sätt, och optimera utrymmen i kupe och öastutrymme, utan att behöva tänka på stora motorrum, kardantunnlar och annat som tidigare var tvunget. Det går att sätta ett hjul i varje hörn och utgå från den inre miljön.

Det ger ofta "fulare" bilar exteriört med gamla mått mätt. Men kanske mer effektiva och praktiska inuti? Det borde också att gå att få mera krocksäkerhet och andra fördelar mot förr? Eller?
Har jag missat nått, är det inte det man gör numer?
 

fransl

Cartier
Har jag missat nått, är det inte det man gör numer?

Nej du har inte missat något. Men eftersom det klagades på fula bilar - onekligen är en del inte helt vackra med klassiska mått mätt - så är väl detta anledningen. Jag har hellre en ful bil som fungerar än en snygg som mest är för att titta på mindre anävnda.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nej du har inte missat något. Men eftersom det klagades på fula bilar - onekligen är en del inte helt vackra med klassiska mått mätt - så är väl detta anledningen. Jag har hellre en ful bil som fungerar än en snygg som mest är för att titta på mindre anävnda.
Problemet är väl som alltid att smaken är delad. Bilar som produceras idag ska funka på flera marknader. Kinesiska elbilar är generellt ingen dunderhit rent designmässigt i denna del av världen men tvärtom på deras hemmaplan. Vissa bilar från väst säljer i Asien pga renome och att det förknippas med lyx osv.

Finns det gula bilar som fungerar idag? :) Tycker det är issues med mer eller mindre alla bilar förutom kanske Lexus, acura osv.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nya Neueklasse vision X ser intressant ut
Får se hur produktionsbilarna blir(skall börja produceras i November)
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Alla elbilar behöver inte vara fula, även om dom flesta nuvarande är det. Audi planerar en elektrisk efterträdare till deras A3 som skulle kunna bli något vettigt i det mindre segmentet, förutsatt att nedanstående gissningar från AutoExpress håller:
Audi A3 EV 2024-03-21 (front).jpg
Audi A3 EV 2024-03-21 (back).jpg

Fiesta look-a-like tycker jag. Skulle köra den utan tvekan. Audi:n alltså ☝️



2024-ford-fiesta-makes-a-surprising-digital-return-to-the-supermini-segment-220598_1.jpg
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Angående min Tesla Model Y's laddkontakt...

På min Skoda Enyaq så var det bara att trycka in laddkabeln "hårt" för att få bilen att låsa fast den.

På min Y så måste jag hålla i kabeln och vinkla den lite lätt uppåt för att bilen ska vilja låsa fast den. Annars får jag en notis i mobilen om att kabeln inte sitter som den ska och laddar då i snigelfart...

Är det så för er också? 🥲
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Angående min Tesla Model Y's laddkontakt...

På min Skoda Enyaq så var det bara att trycka in laddkabeln "hårt" för att få bilen att låsa fast den.

På min Y så måste jag hålla i kabeln och vinkla den lite lätt uppåt för att bilen ska vilja låsa fast den. Annars får jag en notis i mobilen om att kabeln inte sitter som den ska och laddar då i snigelfart...

Är det så för er också? 🥲

Låter som om något kanske behöver finjusteras, på min 3a är det bara sätta i kabeln ”rejält” så låser den fast typ direkt.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Angående min Tesla Model Y's laddkontakt...

På min Skoda Enyaq så var det bara att trycka in laddkabeln "hårt" för att få bilen att låsa fast den.

På min Y så måste jag hålla i kabeln och vinkla den lite lätt uppåt för att bilen ska vilja låsa fast den. Annars får jag en notis i mobilen om att kabeln inte sitter som den ska och laddar då i snigelfart...

Är det så för er också? 🥲
Nej. På vår 3 är det som för nedan 👇🏻 trycker bara dit den rejält sen good to go

Låter som om något kanske behöver finjusteras, på min 3a är det bara sätta i kabeln ”rejält” så låser den fast typ direkt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej alla!

Angående min Tesla Model Y's laddkontakt...

På min Skoda Enyaq så var det bara att trycka in laddkabeln "hårt" för att få bilen att låsa fast den.

På min Y så måste jag hålla i kabeln och vinkla den lite lätt uppåt för att bilen ska vilja låsa fast den. Annars får jag en notis i mobilen om att kabeln inte sitter som den ska och laddar då i snigelfart...

Är det så för er också? 🥲
Bara trycka i den i botten så låser den. Behöver inte fippla eller vinkla den åt något håll.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ska köpa en Schuko laddkabel till min Cupra Born, behöver ha för att kunna ladda vid nödfall hemma hos föräldrarna tex.

Spelar det någon roll vad man väljer? Kan väl även ställa ner strömstyrkan i bilen?

Typ denna:
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Ska köpa en Schuko laddkabel till min Cupra Born, behöver ha för att kunna ladda vid nödfall hemma hos föräldrarna tex.

Spelar det någon roll vad man väljer? Kan väl även ställa ner strömstyrkan i bilen?

Typ denna:

Jag tror att det är den jag har, och den har två lägen. Kommer inte ihåg nivå. Den som ingick i bilköpet (som sonen körde över med sin fyrhjuling) hade tre lägen.

Jag kan inte ställa strömstyrkan i bilen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tror att det är den jag har, och den har två lägen. Kommer inte ihåg nivå. Den som ingick i bilköpet (som sonen körde över med sin fyrhjuling) hade tre lägen.

Jag kan inte ställa strömstyrkan i bilen.
Trodde jag kunde ställa strömstyrkan på bilen men det kanske jag inte kan, men kan man ställa ner den där från Deltaco till 10A iaf så känns det säkert att ladda enstaka gånger med :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Trodde jag kunde ställa strömstyrkan på bilen men det kanske jag inte kan, men kan man ställa ner den där från Deltaco till 10A iaf så känns det säkert att ladda enstaka gånger med :)
Kolla upp i bilen för det är olika från bil till bil.
Vissa kan inte ställa ner alls. Vissa kan bara ställa ner när man laddar typ 2-uttag etc.

Jag kan ställa ner till 6A på min. Då är det
Ännu mer safe.
 
Topp