Nu när du säger det så minns jag detta från min gamla BMW också, störde mig så kolossalt på det ibland...... hade förträngt dettaBMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.
Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.
Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.
Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.