I teorinV4 har stöd för 1000v
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I teorinV4 har stöd för 1000v
Skönt att de tagit bortvde adaptiva strålkastarna.
- Sämre räckvidd
- Sämre prestanda
- Långsammare laddning
- Panoramaglastaket borta (eller rättare sagt täckt igen av tyg)
- Halv-tyg säten istället för "skinn"
- Billigare/sämre fjädring
- Billigare/fulare frunk och utan vattentömning
- Enklare funktion för bakluckans öppning
- Inga dimljus
- Inga adaptiva strålkastare
- Enklare ljusramp bak
- Sämre stereo
- Ingen mittkonsol
- Ingen skärm i baksätet
- Inga förvaringsfickor i baksätet
- Plastiga inlägg i dörrsidorna
- Inga knappar för att ställa in stolen (görs via skärmen)
- Endast manuell fällning av baksätet
- Endast manuell inställning av ratt
- Inget dubbelglas i dörrarna = sämre isolering
Tvärtom, dessa har koll på ljusbilden. Det är de äldre som hade problem.Skönt att de tagit bortvde adaptiva strålkastarna.
Då slipper man bli bländad av några teslor åtminstone.
Ajfan!Tvärtom, dessa har koll på ljusbilden. Det är de äldre som hade problem.
Nu är just den bil jag köpte över den budgeten… jag köpte en BMW i3 120ah med extra allt för 155k för 2 veckor sedan. Men jag kikade runt innan köp och för den pengen var det Zoe (friköpt batteri) eller BMW i3 60ah och 60ah med REX som var aktuellt. Hur långt ska man klara sig på laddning tro?Fått en fråga från en god vän.
Jag har max 120k. Vilken elbil bör jag köpa?
Mitt spontansvar är ingen alls utan köp en vanlig bensin/dieselbil för runt 50 och spara resten av pengarna.
Spara på till du har säg 300 som kontantinsats till en modern elbil.
Har jag fel?
Finns det nån vettig elvisp som går att köpa för den pengen förutom en Zoe med hyrbatteri, Nissan Leaf eller något med endera,taximil eller 10 år gammal elbilsteknik?
Tack!Nu är just den bil jag köpte över den budgeten… jag köpte en BMW i3 120ah med extra allt för 155k för 2 veckor sedan. Men jag kikade runt innan köp och för den pengen var det Zoe (friköpt batteri) eller BMW i3 60ah och 60ah med REX som var aktuellt. Hur långt ska man klara sig på laddning tro?
Förövrigt så är jag sjukt nöjd med denna i3a från 2019, kör den till och från jobbet. Till vardags med familjen kör vi en Ford Mustang Mach-e AWD men där går leasingen ut vid årsskiftet och ska istället byta till en Kia EV3.
Innan jag köpte i3an så körde jag en Caddy -06 till och från arbete (jäkla kungbil), men när jag räknar på månadskostnad med allt så är den extremt mycket dyrare än tex BMWn. Givetvis är BMWn dyrare vid inköp men den räknar man snabbt ikapp.
Ps. Min kollega avrådde mig skarpt från Zoe då han verkligen hatade dessa och hans syrra hade en sådan som varit på reparationer konstant… (Är tydligen också rätt ”vanligt” med att lagren på motorerna skär och i sin tur gnager sönder lindningarna i elmotorn…) Detta la jag inte så mycket vikt i, men han är en duktig mekaniker så tror faktiskt att han vet vad han pratar om tyvärr![]()
Körde faktiskt en tur till Skellefteå förra veckan. Är ju som vanligt stor skillnad om man ligger och brummar 80-90 väg kontra +100 väg. Körde väl cirka 20 mil innan jag laddade, då hade jag kört 10-12 mil 80-90 väg och resterande 8-10 mil på 110 väg. Tror jag hade enligt färddatorn 4 mil kvar.Tack!
Hur långt kommer du i din i3 på en laddning utan att skita i byxan?
Får man in en barnvagn utan att förbanna allt&alla?
Jag gissar den är modern nog så bakåtvänd barnstol inte är några problem
Körde faktiskt en tur till Skellefteå förra veckan. Är ju som vanligt stor skillnad om man ligger och brummar 80-90 väg kontra +100 väg. Körde väl cirka 20 mil innan jag laddade, då hade jag kört 10-12 mil 80-90 väg och resterande 8-10 mil på 110 väg. Tror jag hade enligt färddatorn 4 mil kvar.
Angående barnvagn törs jag inte yttra mig då jag inte testat det ännu. Barnstolen får plats bak och då kan man ändå bekvämt sitta framför, lite trängre att stuva in barnet men inga konstigheter.
![]()
![]()
![]()
Nu är denna lite overkill för mitt dagliga användande (pendlar cirka 2,5 mil dagligen) men sjukt najs att kunna köra längre vid behov, i vanliga fall skulle jag ju ta Mustangen vid längre resor.
Tyckte 60ah var alldeles för lite för vinterkörning då jag också vill våga mig ut på isfiske där man kanske åker 4-5 mil enkel resa.
Ps. BMWn upplevde jag ha mycket fräschare och modernare utseende och funktioner invändigt också, nu blir man väl partisk och vill påtala för sig själv också att man köpt rätt bil
Sedan får man ju oavsett förvänta sig extrem mobbning, det är ju någonting man dagligen för höra på min arbetsplats nu har jag märktdär 95% av de anställda lokmekanikerna kör endera någon gammal trimmad 240 eller typ Dodge Ram V8 med extra allt, höjd, breddad osv…
BMWn är ju känd för sina extremt smala cykeldäck hehe
Ds. Något annat att ta med i tankarna är kanske kring DC snabbladdning. Nu behöver jag väl egentligen inte detta, men är ju skönt att vid tillfälle kunna köra snabbladdning. Alla i3or har till exempel inte detta, utan främst de nyare om jag fattat det rätt
60 Ah för 8-10 mil körning är definitivt inget problem vid de temperaturer då du kan tänka dig fiska.Körde faktiskt en tur till Skellefteå förra veckan. Är ju som vanligt stor skillnad om man ligger och brummar 80-90 väg kontra +100 väg. Körde väl cirka 20 mil innan jag laddade, då hade jag kört 10-12 mil 80-90 väg och resterande 8-10 mil på 110 väg. Tror jag hade enligt färddatorn 4 mil kvar.
Angående barnvagn törs jag inte yttra mig då jag inte testat det ännu. Barnstolen får plats bak och då kan man ändå bekvämt sitta framför, lite trängre att stuva in barnet men inga konstigheter.
![]()
![]()
![]()
Nu är denna lite overkill för mitt dagliga användande (pendlar cirka 2,5 mil dagligen) men sjukt najs att kunna köra längre vid behov, i vanliga fall skulle jag ju ta Mustangen vid längre resor.
Tyckte 60ah var alldeles för lite för vinterkörning då jag också vill våga mig ut på isfiske där man kanske åker 4-5 mil enkel resa.
Ps. BMWn upplevde jag ha mycket fräschare och modernare utseende och funktioner invändigt också, nu blir man väl partisk och vill påtala för sig själv också att man köpt rätt bil
Sedan får man ju oavsett förvänta sig extrem mobbning, det är ju någonting man dagligen för höra på min arbetsplats nu har jag märktdär 95% av de anställda lokmekanikerna kör endera någon gammal trimmad 240 eller typ Dodge Ram V8 med extra allt, höjd, breddad osv…
BMWn är ju känd för sina extremt smala cykeldäck hehe
Ds. Något annat att ta med i tankarna är kanske kring DC snabbladdning. Nu behöver jag väl egentligen inte detta, men är ju skönt att vid tillfälle kunna köra snabbladdning. Alla i3or har till exempel inte detta, utan främst de nyare om jag fattat det rätt
Yes, inlandet.Körde du från inlandet?
Från Övik så är det väl mestadels 110-väg fram till Robertsfors. Sedan är det 30, 70, 60, 50-väg under en 8 mils sträcka och miljontals kameror fram till Skellefteå. Sveriges tråkigaste sträcka.
Kommer du norrifrån så är det väl valfri hastighet.
Är det så? Jag fick för mig att man kanske fick nöja sig med 6-7 mil på vintern i 10-20 minusgrader.60 Ah för 8-10 mil körning är definitivt inget problem vid de temperaturer då du kan tänka dig fiska.
Även om den skulle dra ordentliga 3kW/mil så har du ju en marginal på 100%.
Ahh. My bad!Är det så? Jag fick för mig att man kanske fick nöja sig med 6-7 mil på vintern i 10-20 minusgrader.
Sedan är det ju ofta rejäl skillnad på tex 1x6 mil resa kontra 2x3 mil resa. Drar en jäkla massa att värme upp där från start.
Värt att notera är ju också så man inte blandar ihop Ah och kWh.
BMW i3 60Ah har ett batteri på 21.6kWh
BMW i3 94Ah har ett batteri på 33.2kWh
BMW i3 120Ah har ett batteri på 42.2kWh
Ja det strular ju helt klart till det att de benämnde det som Ah istället för ett mer rimligare sätt kWh. Kanske dom tänker att det låter bättre med höga siffror heheAhh. My bad!
Glömde att BMW körda Ah i begynnelsen.
Ja då är det betydligt snävare!
Högre siffror är väl alltid bättre när man pratar prestandaJa det strular ju helt klart till det att de benämnde det som Ah istället för ett mer rimligare sätt kWh. Kanske dom tänker att det låter bättre med höga siffror hehe
Batterier har ju alltid angivits i Ah så det är rätt logiskt att tysken väljer det vetenskapligt korrekta.Ja det strular ju helt klart till det att de benämnde det som Ah istället för ett mer rimligare sätt kWh. Kanske dom tänker att det låter bättre med höga siffror hehe
Har hört det innan, att Ah ska vara den "korrekta" enheten, men jag förstår verkligen inte varför. Kan någon förklara?Batterier har ju alltid angivits i Ah så det är rätt logiskt att tysken väljer det vetenskapligt korrekta.
Bara mindre logiskt för oss användare som har förbrukning och laddning i W och svårigheter att jämföra batteripack med olika systemspänning i Ah.
Som sagt, för en användare helt meningslöst.Har hört det innan, att Ah ska vara den "korrekta" enheten, men jag förstår verkligen inte varför. Kan någon förklara?
Jag tycker att Ah är en tråkig enhet och en som kan misstolkas hur lätt som helst. En powerbank kan ha, säg 15Ah kapacitet, det är nästan lika mycket som min elcykels batteri som har 16,8Ah. Jaha, har de ungefär samma energimängd då? Nej, powerbankens celler skulle väl ligga på runt 3,7V medans mitt batteri till elcykeln jobbar på 36V.
Cykelns batteri ger 600Wh om jag minns rätt.
Powerbanken i mitt exempel ger ca 55Wh.
Båda batterierna har runt samma Ah men cykelbatteriet ger mer än 10ggr mer energi.
När vi ändå ska börja integrera elbilen med hemmet (solpaneler, energilagring, osv), som redan jobbar med kWh, varför skulle Ah vara bättre?
För mig är det sammanhanget som spelar roll. Och i detta sammanhang är kWh den enda enheten som är rimlig för mig.
Batterier har ju alltid angivits i Ah så det är rätt logiskt att tysken väljer det vetenskapligt korrekta.
Bara mindre logiskt för oss användare som har förbrukning och laddning i W och svårigheter att jämföra batteripack med olika systemspänning i Ah.
Har hört det innan, att Ah ska vara den "korrekta" enheten, men jag förstår verkligen inte varför. Kan någon förklara?
Jag tycker att Ah är en tråkig enhet och en som kan misstolkas hur lätt som helst. En powerbank kan ha, säg 15Ah kapacitet, det är nästan lika mycket som min elcykels batteri som har 16,8Ah. Jaha, har de ungefär samma energimängd då? Nej, powerbankens celler skulle väl ligga på runt 3,7V medans mitt batteri till elcykeln jobbar på 36V.
Cykelns batteri ger 600Wh om jag minns rätt.
Powerbanken i mitt exempel ger ca 55Wh.
Båda batterierna har runt samma Ah men cykelbatteriet ger mer än 10ggr mer energi.
När vi ändå ska börja integrera elbilen med hemmet (solpaneler, energilagring, osv), som redan jobbar med kWh, varför skulle Ah vara bättre?
För mig är det sammanhanget som spelar roll. Och i detta sammanhang är kWh den enda enheten som är rimlig för mig.
Som sagt, för en användare helt meningslöst.
För en ingenjör rätt opraktiskt med kan jag tycka, men det är kanske bara för att jag är för lågutbildad.
Då de flesta saker förbrukar en rätt fast mängd energi mätt i watt idag är det lättare att räkna på det än amperen, då amperen ökar när SOC minskar.
När man bygger batterier, tex ett 60 Ah NMC, så seriekopplar man kanske 110st celler på 3300mAh och parallellkopplar 20st serier till ett 110s20p-batteri på då 66Ah brutto. Enkelt att räkna på, men varför batterier anges i Ah vet jag inte
Ellerhur? Nominella spänningen i BMW'ns batteri är 360V.Mycket skumt iaf hehe
Amperetimmar funkar väl bra för den som har Ohms lag i ryggmärgen. Men det funkar som sagt bäst i sammanhang där spänningen är given, som vid 12 volts elsystem i bilar, eller tre komma nånting i mobiltelefoner.Ellerhur? Nominella spänningen i BMW'ns batteri är 360V.
360*60 ger 21600Wh (21,6kWh).
Nu blir det helt plötsligt mycket enklare att prata effektivitet och att jämföra med andra bilar som varierar i nominell spänning.
Alla bilars batteripaket har inte samma spänning, så Ah är totalt meningslöst i sammanhanget.
Om det däremot var så att alla bilar av någon konstig anledning hade batteripaket med samma "vidd" och nominell spänning + att motorerna bara gick på en konstant spänning - ja då hade vi kunnat skippa spänning helt och hållet och jobbat med Ah istället. Då hade våra effektivitetsmått blivit Ah/100km, km/Ah eller något liknande.
Hade väl också funkat. Men världen ser ju inte ut så. Varför skippa spänningen när den varierar? Inte bara mellan bilars olika batteripaket men även under drift i samma bil. En motor kanske begär 300V och 40A vid ett tillfälle och 350V och 60A vid ett annat tillfälle.
Nej, jag är fortfarande inte övertygad om att Ah på något sätt ska vara en bra enhet, förutom i specifika sammanhang där spänningen är konstant (som i 12V-bilbatterier).
Ja alltså det finns definitivt användningsområden i andra sammanhang. Men i detta sammanhanget är det Wh som gäller.Amperetimmar funkar väl bra för den som har Ohms lag i ryggmärgen. Men det funkar som sagt bäst i sammanhang där spänningen är given, som vid 12 volts elsystem i bilar, eller tre komma nånting i mobiltelefoner.
Vad är långt och snabbt? Ett realistiskt användningsfall är väl motorvägsfart i några timmar tills det är dags att ladda, och att detta repeteras som mest ett par, tre gånger under ett dygn. En bil som inte tål detta kan inte anses uppfylla rimliga krav. Det skulle förvåna mig om tillverkarna inte dimensionerat för detta, och sett till att batterierna tål sådan användning tills bilen i övrigt tjänat ut, efter X tiotusental mil.Har hört att det inte är så bra att köra långt och snabbt med elbil varken för motorerna eller batterierna. Inte bara för att batteriet tar slut utan för att det tar mycket på livslängden.
Elbilar lämpar sig bäst för lägre hastigheter och kortare sträckor, det är ganska logiskt, men är det någon som har input om detta stämmer gällande livslängden på motor och batteri?
Helt enig! De kanske inte ville att man skulle jämföra mot andra bilarEllerhur? Nominella spänningen i BMW'ns batteri är 360V.
360*60 ger 21600Wh (21,6kWh).
Nu blir det helt plötsligt mycket enklare att prata effektivitet och att jämföra med andra bilar som varierar i nominell spänning.
Alla bilars batteripaket har inte samma spänning, så Ah är totalt meningslöst i sammanhanget.
Om det däremot var så att alla bilar av någon konstig anledning hade batteripaket med samma "vidd" och nominell spänning + att motorerna bara gick på en konstant spänning - ja då hade vi kunnat skippa spänning helt och hållet och jobbat med Ah istället. Då hade våra effektivitetsmått blivit Ah/100km, km/Ah eller något liknande.
Hade väl också funkat. Men världen ser ju inte ut så. Varför skippa spänningen när den varierar? Inte bara mellan bilars olika batteripaket men även under drift i samma bil. En motor kanske begär 300V och 40A vid ett tillfälle och 350V och 60A vid ett annat tillfälle.
Nej, jag är fortfarande inte övertygad om att Ah på något sätt ska vara en bra enhet, förutom i specifika sammanhang där spänningen är konstant (som i 12V-bilbatterier).
Kan absolut tänka mig att det är så, det lär ju vara pådragen som sliter mest, tänker tex acceleration från start upp till en viss hastighet eller att man behöver ”pressa” en konstant högre hastighet. Om man däremot ligger och kör en konstant låg/medellåg hastighet där man inte belastar så hårt lär det både hos motorer och batterier uppskattas.Har hört att det inte är så bra att köra långt och snabbt med elbil varken för motorerna eller batterierna. Inte bara för att batteriet tar slut utan för att det tar mycket på livslängden.
Elbilar lämpar sig bäst för lägre hastigheter och kortare sträckor, det är ganska logiskt, men är det någon som har input om detta stämmer gällande livslängden på motor och batteri?
Det är klart att du är. Alla skaffar den bil man själv vill ha. Alla har väl bilar som man kan tänka sig att äga, och andra som man inte kan tänka sig. Men det vore absurt om individuella preferenser skulle utgöra ett hinder för diskussion och frågor.All right, nybliven elbilsägare här. Frugan har kört mini cooper hel-el i drygt ett år och nu klev även jag över på den rätta (?) sidan.
2021 Tesla model 3 LR och än så länge (en vecka) är jag galet nöjd. Är man välkommen här som Teslaägare?
KulAll right, nybliven elbilsägare här. Frugan har kört mini cooper hel-el i drygt ett år och nu klev även jag över på den rätta (?) sidan.
2021 Tesla model 3 LR och än så länge (en vecka) är jag galet nöjd. Är man välkommen här som Teslaägare?
Min fru bytte till elbil ett år före mig, och under det året var suget efter elbil för min del mycket starkt. Efter bytet har jag svårt att föreställa mig att jag skulle vilja ha en fossilbil igen.Kulär ju grymt skönt med elbil. Yes, jag välkomnar iaf dig
Många tycker ju att man ska åtminstone ha en fossilbil för driftsäkerheten, men då faller ju min tanke om att få en låg driftkostnad (inkl skatter och försäkringar). Nu har jag ju fortfarande Caddyn kvar, men den ska säljas! Tror jag till 99,9% av användandet klarar mig bättre eller minst lika bra med elbil kontra fossilbil.