Många biltillverkare som skriver annonser på liknande sätt(eller gjort tidigare i alla fall)
På samma sätt som att de skriver förmånsvärde för en bil är X men givetvis så är X beräknat på 50% skatt
Tyvärr inget unikt
Just den där användningen av termen förmånsvärde stör jag mig på något helt enormt.
Det de menar är ett exempel på den
förmånsskatt som en fiktiv person kan komma att betala för bilen, baserat på ett antagande om vilken marginalskatt denna fiktiva person betalar på sin inkomst av tjänst, med den aktuella bilens
förmånsvärde lagt ovanpå personens bruttolön före skatt.
Detta belopp är på intet sätt ett förmånsvärde, utan en förmånsskatt.
Att kalla skatten för "förmånsvärde netto", som man ser ibland, gör inte saken speciellt mycket bättre. Beloppet i fråga är som sagt en skatt. Att kalla denna skatt för "förmånsvärde netto" är lika knasigt som att kalla den inkomstskatt som man betalar på sin vanliga lön för "lönevärde netto". Ingen skulle få för sig att kalla sin inkomstskatt för "lönevärde netto".
Hur i hela friden har vi lyckats etablera en norm att förmånsskatt ska kallas för förmånsvärde?
Det är ju inte så att termen förmånsskatt är krångligare eller svårare att förstå än den helt missvisande termen förmånsvärde.
Jag kan föreställa mig att någon resonerat att de vill berätta hur stor "nettoeffekten" blir av bilens förmånsvärde, och att man då landar i termen "förmånsvärde netto".
Men det är likväl en väldigt märklig tankebana. Det är mycket rakare att bara tänka vilken skatt man får man betala för förmånen, och benämna detta förmånsskatt.
Rant over...