Ni som har möjlighet att ladda hemma: hur ofta laddar ni på andra platser? Då menar jag inte när ni åker på långresor, utan när ni åker på ärenden i stan.
Jag har tidigare inte haft möjlighet att ladda hemma, då har jag varit beroende av publik laddning.
Nu har vi flyttat och kan ladda hemma i garaget, vilket är otroligt smidigt. Därmed har jag helt slutat att ladda i det publika vilket känns skönt. Priserna på publik laddning verkar ju bara gå upp för varje månad.
Jag tittade exempelvis på Bromma Blocks, dit jag ibland åker för att handla. Här finns ett antal laddare:
1. Laddning på gatuplan - 11kW - gratis laddning
2. Laddning i garaget - 3,7 kW- gratis laddning
3. ICA Maxi garaget - 22 kW - 10kr/kWh (för registrerade E.On-användare)
Hur tänkte E.On här? Det är ju billigare att snabbladda på 350kW-laddare?
Jag gjorde en liten jämförelse på kr/kWh mellan de största operatörerna. Titta på Recharges priser, speciellt för AC-laddning! Tycker även att MER är ute å cyklar med sin prissättning. Allego kan ju lika gärna lägga ner. I alla fall i Sverige. Känns som de gamla energibolagen blir omsprugna av drivmedelsbolagen och de nya spelarna som NIMA, Eviny och kWatt. Tänk på att Vattenfall även tar ut ett minutpris, vilket inte är med i bilden nedan.
Tesla och Ionity har bättre priser för sina kunder. Jag tog priserna för om man inte har något avtal.
Vem föredrar ni att ladda hos?