• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,040
Väljer mellan Tesla Model 3 och Polestar 2. Kommer att köra längre resor och vill försäkra mig om att det går även vintertid, så därför är 550km+ ett måste. Finns det någon modell som jag borde ha med i jämförelsen?
Både Model 3 och Polestar 2 finns i flera varianter. Vilka har du tittat på?
Sen är väl Model 3 och Polestar 2 inte de bilar som har längst räckvidd om det nu är det som styr valet av bil för dig.

Vilka andra krav har du på bilen? Samt vilken budget? Då blir det lättare att komma med tips.

Är det bara lång räckvidd som är intressant och du inte har några maxgräns i budget så finns ju följande bilar:
Mercedes EQS
Audi A6
Tesla Model S
Porsche Taycan
Mercedes CLA
Mercedes EQE
DS No8
Audi S6
Alla dessa har längre räckvidd än Tesla Model 3 LR AWD (som är den Model 3 som har längst räckvidd).

Men om jag nu ska välja mellan en Model 3 och en Polestar 2 skulle jag valt Model 3 då den har längre räckvidd, lägre energiförbrukning, rymligare, billigare, bättre prestanda, stabilare mjukvara, bättre batterigaranti och snabbare DC-laddning.

550km+ utan laddstopp? Undrar om det finns någon bil som klarar det i landsvägsfart

Skulle nog säga den bil som kommer längst idag är Mercedes EQS 450+. Den kommer typ 50 mil i kallt klimat, landsvägskörning.
Men tror @Derix menar att WLTP-siffran ska vara minst 550km+.
Där har vi ju fler modeller som kvalar in.
Korrekt, det var WLTP jag syftade på för att få det hyfsat jämförbart.
Sen är väl Model 3 och Polestar 2 inte de bilar som har längst räckvidd om det nu är det som styr valet av bil för dig.

Vilka andra krav har du på bilen? Samt vilken budget? Då blir det lättare att komma med tips.

Är det bara lång räckvidd som är intressant och du inte har några maxgräns i budget så finns ju följande bilar:
Mercedes EQS
Audi A6
Tesla Model S
Porsche Taycan
Mercedes CLA
Mercedes EQE
DS No8
Audi S6
Alla dessa har längre räckvidd än Tesla Model 3 LR AWD (som är den Model 3 som har längst räckvidd).

Men om jag nu ska välja mellan en Model 3 och en Polestar 2 skulle jag valt Model 3 då den har längre räckvidd, lägre energiförbrukning, rymligare, billigare, bättre prestanda, stabilare mjukvara, bättre batterigaranti och snabbare DC-laddning.
Har kollat på LR-varianterna av de två. Budgeten är 12 tkr på TCO eller så nära som möjligt.
Försöker att hitta en bra balans mellan komfort, räckvidd, utseende m.m. och där kvalade både Model 3 och Polestar 2 in för mig. Det enda som talar mot Teslan just nu är den politiska aspekten men förhoppningsvis har den lagt sig lite nu.

Väljer mellan Tesla Model 3 och Polestar 2. Kommer att köra längre resor och vill försäkra mig om att det går även vintertid, så därför är 550km+ ett måste. Finns det någon modell som jag borde ha med i jämförelsen?
Under miljonen är det väl Audi A6 och Tesla 3 som har bäst uppgiven range. Annars finns väl Mercedes EQS 450 och nån Lucid.

Korrekt, det var WLTP jag syftade på för att få det hyfsat jämförbart.

Har kollat på LR-varianterna av de två. Budgeten är 12 tkr på TCO eller så nära som möjligt.
Försöker att hitta en bra balans mellan komfort, räckvidd, utseende m.m. och där kvalade både Model 3 och Polestar 2 in för mig. Det enda som talar mot Teslan just nu är den politiska aspekten men förhoppningsvis har den lagt sig lite nu.
Jag skulle kanske kollat Volkswagen ID.7 Pro också.
Xpeng G6 eller P7 eller BYD Seal om man är okej med kinesiskt.

Mercedes EQS
Audi A6
Tesla Model S
Porsche Taycan
Mercedes CLA
Mercedes EQE
DS No8
Audi S6

Model 3 LR RWD ligger på 700km om jag inte missminner mig.

Generellt också det paket/utrustning med smalast däck om man är ute efter räckvidd. Märker rätt stor skillnad mot mina 235or runtom på vinterhjulen kontra sommarhjulen med 235/275.

Alternativt att man byter till en uppsättning med samma/så nära (OEM)rullomkretsen men med smalare däck.

Senast ändrad:
Model 3 LR RWD ligger på 700km om jag inte missminner mig.

Generellt också det paket/utrustning med smalast däck om man är ute efter räckvidd. Märker rätt stor skillnad mot mina 235or runtom på vinterhjulen kontra sommarhjulen med 235/275.

Alternativt att man byter till en uppsättning med samma/så nära (OEM)rullomkretsen men med smalare däck.
Absolut. Tog inte med Model 3 i listan, då @Derix redan hade span på den.

Så länge man klarar sig 30-35 mil på en laddning i landsvägsfart så skulle jag vilja säga att man är ganska "safe"/kör bekymmersfritt vid 500km+ körningar (förutsatt att bilen inte laddar i snigelfart)

Sen har ju olika tillverkare löst räckvidden på olika sätt. Om bilen inte är den mest effektiva så kör man med större kapacitet på batterieti. Jag undrar exv om Model 3 LR RWD hade haft ett 100kwh batteri hur långt den hade gått, å andra sidan så hade vikten varit högre som hade påverkar effektiviteten och annat.

Senast ändrad:
Hade in min Ioniq 5 för att det har kommit rost under sidopanelerna på bilen.

Skruvarna som håller panelerna byts ut, men skadorna på grund av rosten på lacken gör de inget åt. "Du borde ha sagt till tidigare innan skadorna blev permanenta" säger de på Hyundai. Jag frågar varför de inte sa något på förra servicen om skadorna är så jävla uppenbara. Svaret: "vi får inte leta fel på bilarna".

Jag vet inte om det är svinigt eller om problemet ligger hos mig. Det här är ett känt problem, som nu drabbar mig ekonomiskt.

Men jag har haft fel förr. Vad säger panelen?

Skruvarna som håller panelerna byts ut, men skadorna på grund av rosten på lacken gör de inget åt. "Du borde ha sagt till tidigare innan skadorna blev permanenta" säger de på Hyundai. Jag frågar varför de inte sa något på förra servicen om skadorna är så jävla uppenbara. Svaret: "vi får inte leta fel på bilarna".

Jag vet inte om det är svinigt eller om problemet ligger hos mig. Det här är ett känt problem, som nu drabbar mig ekonomiskt.

Tror de flesta tillverkare har nån ful form av sk begränsad t ex 5 års "rostgaranti" som låter vackert när man hastar igenom villkoren men när läser man noga tydliggörs det att de endast tar kostnaden för reparation om rosten gått rakt igenom plåten. När ser man sådana grava rostskador som uppstått inom t ex 5 år?

De har nog tyvärr rätt i att det inte är deras skyldighet att leta efter rost.

Tror de flesta tillverkare har nån ful form av sk begränsad t ex 5 års "rostgaranti" som låter vackert när man hastar igenom villkoren men när läser man noga tydliggörs det att de endast tar kostnaden för reparation om rosten gått rakt igenom plåten. När ser man sådana grava rostskador som uppstått inom t ex 5 år?

De har nog tyvärr rätt i att det inte är deras skyldighet att leta efter rost.
Det är ju rätt frustrerande att de inte påtalar kända dolda fel som ger dyra följdskador.

Riktigt dåligt av Hundai men tyvärr är de inte ensamma och de har ”rätten” på sin sida då garantin förmodligen bara gäller genomrostning.
Resultatet för dem är att du inte köper en ny bil av det märket nästa gång (hade inte jag gjort) o de således förlorar en kund.
Oavsett inget roligt och förstår din frustration.

"Vi får inte leta fel på bilarna". Vad fan gör de under servicen då? På min Volvoverkstad gör de en kontroll av bilen under servicen och har flera gånger varnat i förväg om saker som kan vara bra att veta eller saker som jag bör fixa nu. De kollar även där på saker som rost, givetvis.

Det är kundservice. Även om deras rostskyddsgaranti inte skulle gälla så kan man iallafall varna om problemet under den kontroll av bilen man gör i samband med service. Så minimerar man skadorna.

Tycker det blir ännu konstigare att de inte gör en kontroll eller "letar efter fel" på bilarna när vi snackar om elbilar. Vad mer är det de gör? Det är väl just kontrollen av bilen som utgör det mesta man gör under en service av en elbil? Kanske byta lite vätskor och annat också, men det är ju ingenting jämfört med verkstaden som på min Volvo ska byta tre filter, olja, tändstift och bromsvätska om några veckor. Har de inte tid nog att göra en visuell kontroll/inspektion av bilen?

Vilken elbilsladdare ska man ha hemma? Monterad på stolpe vid parkeringen eller direkt på ytterväggen av huset?

Vilken elbilsladdare ska man ha hemma? Monterad på stolpe vid parkeringen eller direkt på ytterväggen av huset?
Jag har en Wallbox Pulsar. Haft 0 problem.

Känner folk med problem som har Schneider, Zaptec, ABB - dock nästan alltid relaterat till app eller lastbalansering.

Stolpe eller Vägg - välj det som passar. Det är extremt osannolikt att något händer men i så fall är det säkrare på stolpe.

Blir det här en succé i Sverige? Jag är avvaktande skeptisk... ;)
Tror det blir som allt Cadillac lanserat senaste 40 åren, meh. De har lyckats med några modeller, men få riktar sig till elbilskunden tror jag.
Pris, räckvidd och utrymmen verkar ju vara tveksamma, och jag tror Cadillac får fortsätta sin kamp att hitta en yngre publik.
Från "Armstrong and Kotler - Marketing, an introduction.
1000045979.jpg

Bilagor

• 1000045978.jpg
    1000045978.jpg
    521 KB · Visningar: 2

Svinigt är bara förnamnet.

Tror det blir som allt Cadillac lanserat senaste 40 åren, meh. De har lyckats med några modeller, men få riktar sig till elbilskunden tror jag.
Pris, räckvidd och utrymmen verkar ju vara tveksamma, och jag tror Cadillac får fortsätta sin kamp att hitta en yngre publik.
Från "Armstrong and Kotler - Marketing, an introduction.
1000045979.jpg
Haha, samma situation som BMW befinner sig i idag.

Haha, samma situation som BMW befinner sig i idag.
Nja.
BMW har i alla fall under hela mitt liv varit bland de mest eftertraktade märkena bland ungdomar och jag har inte sett några siffror som pekar på att det förändrats senaste åren.

Mercedes däremot hade samma dipp som Cadillac där de helt fokuserade på bekvämligheterna och endast lockade till sig män I övre medelåldern, men för ca 10 år sedan gjorde de en helomvändning och satsade på en sportigare attityd både i form av köregenskaper som designspråk för att locka till sig en yngre målgrupp.
Det är väldigt tydligt om man tittat på deras marknadsföring som tog en riktig 180-graders gir där omkring.
Jag tycker att Mercedes lyckats riktigt bra i den abitionen.

Vad vet vi om Macan 4 på el?
Bra? Skit?
Börjar snegla lite..
Jag satt med fingret på beställ i vintras, för att byta ut min mach-e. (Högre dragvikt)

Körde bilen 20 mil. Och man märker direkt att det är några snäpp upp i byggkvalitet mot min mexikanska mustang.
Däremot tände sig varenda felmeddelande upp när jag stannade vid ica. Men en norsk reset löste problemet som på alla andra elbilar..

Förbrukning likvärdig (körde back to back) Mao törstig på ström jämfört med många andra bilar.

Ingen "riktig" enpedal ser jag som en nackdel.
Laddlucka bak på bägge sidor är ju lyx, men jag som drar släp hade hellre haft dom fram.

På det positiva, man blir alltid glad när man sätter sig i en porsche.

I slutändan blev jag gubbsur på Porsches nonchalanta inställning till att göra affär, drog ut på tiden så "min andra affär" på mustangen gick tidsfristen ut på, och dom ville ha 20+ moms/mån för att hyra ut en taycan lagerbil tills macanen skulle dyka upp, max 100 mil/mån. och som någon ovan skrev så är jag tveksam till värdeminskningen.

Slutade med att jag köpte loss mustangen efter 3 år, och en Panigale i garaget istället.

Honest review på Polestar4 invändiga backspegel, upplevelser?
Var i Norge nu i veckan och fönstershoppade faktiskt lite inne hos en Polestarhandlare. Sjukt imponerad av komforten och rymden i p4. Och backspegeln/kameran var mycket tydligare än jag räknat med och fångade upp ett väldigt brett synfält bakåt. Men jag är ändå lite tveksam till hur kameran är efter x antal mil i vinterslask eller på en dammig grusväg sommartid 🤷🏼‍♂️
Jag skulle vilja testa den skarpt i ovan förhållanden innan men kan säga bu eller bä

Tillbaka
Topp