Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har din bil möjlighet till V2X?Ska man ens fundera över detta med Vehical 2 Grid/Vehical 2 Home?
Fick mig att kolla lite också nu när det blev lite kallare.Det blev ett bra tillfälle att mäta förbrukning på Kia EV3 igen. Nu i 2-3 plusgrader, nya (odubbade) vinterdäck på mer traditionella fälgar. Vinden försumbar, AC:n på 21 grader. På vägen ut:
![]()
Nästan uteslutande motorväg, 110-120 km/h. Snitthastighet 93.6 km/h.
På vägen hem kunde man välja en långsammare väg:
![]()
Lite kortare väg, landsväg med i princip 80 km/h nästan hela vägen, snitthastighet 63.5 km/h.
Som synes, för 19 minuter längre körtid fick man väsentligt lägre förbrukning. (Inte så förvånande, iofs) Men jag tror att 2,12 resp. 1.48 kWh/mil är rätt okej så här års.![]()
www.dn.se
Polestar 3 har löst det på samma sätt som Audi 100 på 90-talet.Äntligen kanske vi kan få tillbaka normala, vettiga och fullt fungerande dörrhandtag på bilarna?
![]()
Instängd i en brinnande bil – nu ändrar Kina reglerna
Dörrarna i en personbil måste även ha en mekanisk möjlighet till öppning, som kan användas utan verktyg och vara åtkomlig både från insidan och utsidanwww.dn.se
För mig är det ett stort mysterium att vissa tillverkare krångat till dörrhandtagen. Alla eventuella fördelar, som coolt utseende och marginellt minskat luftmotstånd är helt oväsentliga när funktionen är mindre robust. Men tydligen tänker vi olika. Vissa "otekniska" kunder är väl helt ovetande om problemen, men tillverkarna har ju ett stort ansvar att leverera vettiga lösningar.
Min Volvo V70 P2 har "flush" handles och det är helt mekaniskt. Funkar alldeles utmärkt och det är en mycket solid känsla och ljud som får dagens Mercedes att kännas som leksaker.Polestar 3 har löst det på samma sätt som Audi 100 på 90-talet.
![]()
![]()
De har moderniserat det med att tar man lätt i handtaget så öppnas dörren elektroniskt med en kick-out. Tar man i öppnar man mekaniskt.
Samma med innerhandtagen.
Jag kände att nyttan med det elektroniska var ytterst begränsat.
Kias EV-bilar har till synes elektriska handtag infällda i framdörrarna, som viks ut när man låser upp. Men det är bara en bonusfunktion. Trycker man på framkanten så viks de ut, det är vanliga mekaniska handtag. (Och på förarsidan sitter det ett gammalt hederligt nyckelhål för nyckel innanför handtaget, som man har som backup.) I bakdörrarna är det vanliga mekaniska handtag, de sitter bara lite ovanligt till, högt i bakkant på dörren. På insidan är det vanliga mekaniska handtag.Äntligen kanske vi kan få tillbaka normala, vettiga och fullt fungerande dörrhandtag på bilarna?
![]()
Instängd i en brinnande bil – nu ändrar Kina reglerna
Dörrarna i en personbil måste även ha en mekanisk möjlighet till öppning, som kan användas utan verktyg och vara åtkomlig både från insidan och utsidanwww.dn.se
För mig är det ett stort mysterium att vissa tillverkare krångat till dörrhandtagen. Alla eventuella fördelar, som coolt utseende och marginellt minskat luftmotstånd är helt oväsentliga när funktionen är mindre robust. Men tydligen tänker vi olika. Vissa "otekniska" kunder är väl helt ovetande om problemen, men tillverkarna har ju ett stort ansvar att leverera vettiga lösningar.
Jag antar att det gäller för huset hemma... Kan bilen ladda 22 kW AC? Har huset säkring som räcker till 22 kW?Ska man köra på 11KW eller 22 KW laddare är frågan? Räcker 11 KW?
Jag tror 22 kW kostade 500 kronor extra när jag köpte min Charge amps aura, så jag tyckte det var lika bra för att vara framtidssäker.Ska man köra på 11KW eller 22 KW laddare är frågan? Räcker 11 KW?
Jag antar att det gäller för huset hemma... Kan bilen ladda 22 kW AC? Har huset säkring som räcker till 22 kW?
Stort tack för svaren, blir 11KWJag tror 22 kW kostade 500 kronor extra när jag köpte min Charge amps aura, så jag tyckte det var lika bra för att vara framtidssäker.
Men har jag haft någon användning för 22 kW hittills, på drygt tre år? Nej, dels för att ingen av våra bilar kan ladda med så hög effekt. Men även om bilarna hade klarat det hade jag inte valt att ladda med mer än 11 kW.
22 KW innebär 32 ampere på alla tre faserna, vilket nästan ingen har hemma, plus marginal för andra förbrukare i huset. Och även om man har så stor säkring så blir det dyrt med effektavgiften, cirka en tusenlapp extra i månaden jämfört med att ladda med 11 kW.
Bas-versionen har mekaniska handtag på alla dörrarna har jag för mig men kanske kommer ihåg felKias EV-bilar har till synes elektriska handtag infällda i framdörrarna, som viks ut när man låser upp. Men det är bara en bonusfunktion. Trycker man på framkanten så viks de ut, det är vanliga mekaniska handtag. (Och på förarsidan sitter det ett gammalt hederligt nyckelhål för nyckel innanför handtaget, som man har som backup.) I bakdörrarna är det vanliga mekaniska handtag, de sitter bara lite ovanligt till, högt i bakkant på dörren. På insidan är det vanliga mekaniska handtag.
Aha, var lite trött och snabb där. Men hur som helst, på EV3 (basversion) fälls handtagen in/ut elektriskt på framdörrarna, men det går att göra manuellt också, så de är egentligen mekaniska. Vi får väl se hur det funkar när de isar över, om hävarmen när man trycker på främre ändan räcker för att få loss dem...Bas-versionen har mekaniska handtag på alla dörrarna har jag för mig men kanske kommer ihåg fel
Det med mekaniskt där bak och el fram gäller nog bara EV3, min EV6:a har samma typ av handtag fram och bak.
Tror samma gäller EV4, 5 och 9.
Var lite orolig över det nu när frosten kom fram men än så länge inga större problem.
Ganska stora glipor så minskar risken för att de isar igen.
Möjligtvis att de bakre ibland stannar lite ute och inte åker in igen automatiskt när dörrarna låses, men trycker man in dem manuellt en gång så behöver man inte göra det mer den dagen.
Blir lite spänning nu varje morgon man går ut och låser upp bilenAha, var lite trött och snabb där. Men hur som helst, på EV3 (basversion) fälls handtagen in/ut elektriskt på framdörrarna, men det går att göra manuellt också, så de är egentligen mekaniska. Vi får väl se hur det funkar när de isar över, om hävarmen när man trycker på främre ändan räcker för att få loss dem...
Detaljstuderade allt och landade i Defa i juli.Spelar ingen roll. Köp den du tycker är snyggast. Med en tesla ställer man in schema och laddström i telefonen.
Med Defa är det samma kostnad, bara kabeln 1k extra rill elcentralSka man köra på 11KW eller 22 KW laddare är frågan? Räcker 11 KW?
Fast 11kW är ingenting om man har två elbilar och jobbpendlar.Jag tror 22 kW kostade 500 kronor extra när jag köpte min Charge amps aura, så jag tyckte det var lika bra för att vara framtidssäker.
Men har jag haft någon användning för 22 kW hittills, på drygt tre år? Nej, dels för att ingen av våra bilar kan ladda med så hög effekt. Men även om bilarna hade klarat det hade jag inte valt att ladda med mer än 11 kW.
22 KW innebär 32 ampere på alla tre faserna, vilket nästan ingen har hemma, plus marginal för andra förbrukare i huset. Och även om man har så stor säkring så blir det dyrt med effektavgiften, cirka en tusenlapp extra i månaden jämfört med att ladda med 11 kW.
Vi kommer endast ha en elbil och ingen daglig jobbpendling. Räcker 11KW då?Fast 11kW är ingenting om man har två elbilar och jobbpendlar.
Jag har 25A in…
yesVi kommer endast ha en elbil och ingen daglig jobbpendling. Räcker 11KW då?

Jag har under många år med elbil aldrig varit med om att jag inte hunnit ladda så mycket jag behöver med 11kW laddare. Om du behöver göra en resa nån gång och inte hinner ladda är det ju bara snabbladda bilen, laddare finns överallt numera.Vi kommer endast ha en elbil och ingen daglig jobbpendling. Räcker 11KW då?
Med 11kW så laddar ni cirka 7 mil per timme om bilen kan ta emot 11kW.Vi kommer endast ha en elbil och ingen daglig jobbpendling. Räcker 11KW då?
Tack för ett utmärkt svar!Med 11kW så laddar ni cirka 7 mil per timme om bilen kan ta emot 11kW.
Med 3,7kW laddar man 2 mil per timme. Över en natt så laddar man alltså 16 mil vilket borde räcka för nästkommande dag. Speciellt med tanke på att man inte kommer hem med ett helt tomt batteri.
Jag föreslår att man köper en laddare som kan ladda 11kW och installerar med kablar som ska klara den effekten. Men börja med att ladda på 3,7kW och se om det funkar för er. Så slipper ni onödiga kostnader i form av höga effektavgifter.
Den eller ix3 är hetast nu i min bok. Kör bara.Nu har begäret vaknat igen att byta tjänstesläde. Vad har ni för take på nya glc 400? Jag tycker den verkar riktigt fin. Luftfjädring och bakaxelstyrning. Fick ett pris på operationell leasing på 10 tkr plus moms utan insats.