• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,021
Inom ett par tre år funderar jag på att köpa Toyota RAV4.
Hört och läst mkt gott om den, även om den givetvis har sina skavanker och feldesign som kan leda till framtida problem. Inte minst, deras e-call är baserad på 2g/3g som ska släckas ner.

Är det mildhybrid jag ska satsa på eller laddhybrid?
Laddhybriden är väl mest intressant om du har bra möjlighet att ladda, samt om din körning är sådan att den mestadels går på el.

Toyotas hybrider är fantastiskt snåla, oavsett om de är laddhybrider eller ej. De är inga mildhybrider med klena elmotorer som knappt hjälper till, utan fullhybrider. Till skillnad från andra hybridbilar som har förbränningsmotor och elmotor parallellt, så har Toyota integrerat två stycken elektriska maskiner, kallade MG1 och MG2 i växellådan, så att båda är engagerade hela tiden, antingen som motor eller generator. Detta leder till att förbränningsmotorn kan hållas vid optimalt vridmoment och varvtal hela tiden. Vid stadskörning i tät trafik går de på el ungefär halva tiden. När batteriet är urladdat går bensinmotorn med optimal verkningsgrad för att ladda batteriet.

Jag har kört Lexus-hybrider i många år och tycker att de går ungefär lika mjukt som elbilar. När jag nyligen hade en BMW 530e som hyrbil tyckte jag att den var till 95 procent som en bil utan elektrifiering.

Här finns en väldigt bra förklaring till Toyotas och Lexus teknik:

 
Senast ändrad:
Laddhybriden är väl mest intressant om du har bra möjlighet att ladda, samt om din körning är sådan att den mestadels går på el.

Toyotas hybrider är fantastiskt snåla, oavsett om de är laddhybrider eller ej. De är inga mildhybrider med klena elmotorer som knappt hjälper till, utan fullhybrider. Till skillnad från andra hybridbilar som har förbränningsmotor och elmotor parallellt, så har Toyota integrerat två stycken elektriska maskiner, kallade MG1 och MG2 i växellådan, så att båda är engagerade hela tiden, antingen som motor eller generator. Detta leder till att förbränningsmotorn kan hållas vid optimalt vridmoment och varvtal hela tiden. Vid stadskörning i tät trafik går de på el ungefär halva tiden. När batteriet är urladdat går bensinmotorn med optimal verkningsgrad för att ladda batteriet.

Jag har kört Lexus-hybrider i många år och tycker att de går ungefär lika mjukt som elbilar. När jag nyligen hade en BMW 530e som hyrbil tyckte jag att den var till 95 procent som en bil utan elektrifiering.

Här finns en väldigt bra förklaring till Toyotas och Lexus teknik:


Tack för input.
Laddningsmöjlighet har jag faktiskt. Men det är en tröskel att komma över bensinbil / mildhybrid.
Ska kika på klippet senare.
Har lus-lyssnat på car care nut på youtube som är "master Toyota specialist" som går igenom diverse modeller från Toyota. I överlag har han bara gott att säga om deras (nyare) bilar.
 
Köpte en Lexus rx 450h plus i höstas. Blev förvånad den drog 0.51l/mil oladdad på vägen hem från fjällen under sportlovet. Fullt lastad och 4 passagerare. Tror den hade genererat 35% batteri drift av sig själv på den resan. Bättre än min 530e som jag hade innan, som är mer aerodynamisk.
 
Inom ett par tre år funderar jag på att köpa Toyota RAV4.
Hört och läst mkt gott om den, även om den givetvis har sina skavanker och feldesign som kan leda till framtida problem. Inte minst, deras e-call är baserad på 2g/3g som ska släckas ner.

Är det mildhybrid jag ska satsa på eller laddhybrid?
Har du behov av fyrhjulsdrift? I så fall ska du hoppa över RAV4-hybrid helt och hållet. Den är i praktiken tvåhjulsdriven.
I övrigt är det inga fel på bilen om man kan leva med det stundtals enkla inredningsutförandet och ljudisoleringen.
 
Har du behov av fyrhjulsdrift? I så fall ska du hoppa över RAV4-hybrid helt och hållet. Den är i praktiken tvåhjulsdriven.
I övrigt är det inga fel på bilen om man kan leva med det stundtals enkla inredningsutförandet och ljudisoleringen.

Nej, har inget behov av fyrhjulsdrift. Nån enstaka gång kanske jag fastnat på en snöig backe.
Tvärtom är det ju bara bra att 4-hjulsdriften kickar in endast vid behov på RAV4. Sparar på däcken. ^^

Har du ägt en RAV4?
Jag gillar inte plottriga gimmicks, vill ha det rent och avskalat. Plastiga bilar (främst koreanska) är jag van vid så suktar inte direkt efter mahogny och kalvskinn.
 
Snart dags för bilbyte. Vågar man sig på en Zeekr 7x :) ?

IMG_2212.jpeg
IMG_2215.jpeg
 
Den här hamnade visst i fel tråd:

"Har ni provkört i5 xdrive 40 än? Jag ska testa på torsdag."

Nu har jag gjort det i alla fall, och det var faktiskt en riktigt trevlig bil. Komforten var nog det som stack ut mest.

Sen blev det ett spontant test av iX, och den var ju helt klockren. Så bra att jag glömde bort i5.

Sen kom prislappen fram och då blev jag lite avskräckt. Sen med lite tillval så var det habegäret dött.

Men vilken bil! 700 km wltp, 0-100 på 4,6* luftfjädring..

Låter som att jag får ha kvar min Ioniq 5
 
Privat? Vettefan om jag hade "vågat" det rent finansielllt. Bilen i sig verkar vara väldigt trevlig. Helt ok prissättning som sådant även i fullutrustad utförande
Nej företag. Byter som det ser ut arbetsgivare och får då välja lite fritt. Gillar iofs bilen jag har nu, men, mjukvaran på VAG är direkt kass i jämförelse med typ allt annat och det buggar något kopiöst.. förutom det så är Enyaqen jag åker väldigt trevlig i det här utförandet.
 
Nej företag. Byter som det ser ut arbetsgivare och får då välja lite fritt. Gillar iofs bilen jag har nu, men, mjukvaran på VAG är direkt kass i jämförelse med typ allt annat och det buggar något kopiöst.. förutom det så är Enyaqen jag åker väldigt trevlig i det här utförandet.
Det där är så svårt att relatera till när man kör fossilt. Kass mjukvara som buggar?

Läser ofta om dåliga infotainmentsystem.

Varför blir detta en så stor grej på en elbil? Det är ju som att jag skulle klaga på färddatorn och navigatorn.
 
Det där är så svårt att relatera till när man kör fossilt. Kass mjukvara som buggar?

Läser ofta om dåliga infotainmentsystem.

Varför blir detta en så stor grej på en elbil? Det är ju som att jag skulle klaga på färddatorn och navigatorn.
Jag är också nyfiken på vilka problem folk upplever hos elbilar som har buggig mjukvara, och om det är specifikt för elbilar, eller åtminstone påverkar de elbilsrelaterade funktionerna.

Jag har upplevt en del buggar och störningar hos min BMW i4:
  • När jag åkte till Ica idag funkade inte den inbyggda Spotify-appen. Det kom ett meddelande om att online-funktionerna inte var tillgängliga just då. När jag åkte hem 20 minuter senare funkade allt normalt.
  • Ibland funkar inte fjärrstyrningen, så att jag inte kan programmera klimatisering.
  • Ett par gånger har mediauppspelningen slutat funka helt (musik på inpluggat usb-minne). Det löstes genom att starta om idrive.

Men inget av detta är ju specifikt för att det är en elbil. Alla BMW i G20-familjen har ju samma idrive-system numera, så jag tänker att de störningar jag upplevt även har påverkat vanliga 3-serien och 4-serien med förbränningsmotor. Flera av störningarna har inte orsakats av fel lokalt i bilen, utan i den centrala infrastrukturen för molntjänsten. Folk i hela världen har skrivit om felet samtidigt i entusiastforum.
 
Det där är så svårt att relatera till när man kör fossilt. Kass mjukvara som buggar?

Läser ofta om dåliga infotainmentsystem.

Varför blir detta en så stor grej på en elbil? Det är ju som att jag skulle klaga på färddatorn och navigatorn.
Skrev inte att det var specifikt för en elbil?

Vag är ju ökända för att ha buggig mjukvara. Exempelvis så funkar appen typ aldrig på någon av de vag bilar jag haft.

Idag slocknade hastighetsmätaren tillsammans med övriga skärmar i bilen. Den tappar flera ggr i veckan min telefon och således funkar inte car play. Laddluckan låses upp typ var tredje gång så jag får stå och låsa och öpppna bilen flera ggr vid varje tillfälle locket ska öppnas. Jag gör tex val om att bilens torkare bak inte ska aktiveras när jag lägger i backen, händer varje gång i alla fall trots att det är grönmarkerat.


Min förra vag bil (fossil) slutade värmaren funka på pga mjukvara som de inte fick till på 2,5år.
Högtalarna i bilen dog om det var under 10 grader kallt. Fick aldrig någon hjälp med detta trots att felet kunde konstateras.. jag skulle återkomma med bevis som kunde skickas till vag men film dög inte osv för jag kunde manipulera den..

För att inte tala om vag s usla verkstäder eller kanske är det så att det är vag centralt som är kassa som säger nej till mer eller mindre alla garanti grejer..

Aja, det var några av grejerna.

Volvo on call btw. På nio år med VoC och sju olika Volvos så buggade appen en gång.. sjukt hus vag med sina resurser inte klarar av att lösa en sådan grej liksom
 
För att inte tala om vag s usla verkstäder eller kanske är det så att det är vag centralt som är kassa som säger nej till mer eller mindre alla garanti grejer..
VAG har ingen skam när det gäller garantiärenden. Audi hade stora problem med hög oljeförbrukning runt 2009 och åren omkring. "Det är normalt", sa man. Bilarna fixades inte, det blev värre och värre, till slut rekommenderade verkstaden att man antingen byter kolvringar eller byter ut hela motorn - och att man då får stå för det själv för att de segat sig under hela bilens garantiperiod med sina "nej men det är normalt, inga problem, osv".
 
Det där är så svårt att relatera till när man kör fossilt. Kass mjukvara som buggar?

Läser ofta om dåliga infotainmentsystem.

Varför blir detta en så stor grej på en elbil? Det är ju som att jag skulle klaga på färddatorn och navigatorn.
Jag gissar att det beror på att de nya centraldatorplattformarna där en stor dator styr allt i bilen jämfört med flera ECUer är ovanligt bland fossilare.
 
VAG har ingen skam när det gäller garantiärenden. Audi hade stora problem med hög oljeförbrukning runt 2009 och åren omkring. "Det är normalt", sa man. Bilarna fixades inte, det blev värre och värre, till slut rekommenderade verkstaden att man antingen byter kolvringar eller byter ut hela motorn - och att man då får stå för det själv för att de segat sig under hela bilens garantiperiod med sina "nej men det är normalt, inga problem, osv".
Jag har inte upplevt detta själv, men minns när det snackades mycket om det. Tydligen stod det i manualen att normal oljeförbrukning kunde vara upp till en liter per hundra mil.
 
VAG har ingen skam när det gäller garantiärenden. Audi hade stora problem med hög oljeförbrukning runt 2009 och åren omkring. "Det är normalt", sa man. Bilarna fixades inte, det blev värre och värre, till slut rekommenderade verkstaden att man antingen byter kolvringar eller byter ut hela motorn - och att man då får stå för det själv för att de segat sig under hela bilens garantiperiod med sina "nej men det är normalt, inga problem, osv".
Skam.. så jag vill bort från vag nu när det tycks vara fritt val istället som tidigare arbete där det var VAG.

Många tycks åka Tesla på företaget men det är jag inte så sugen på 🙄
 
Jag har inte upplevt detta själv, men minns när det snackades mycket om det. Tydligen stod det i manualen att normal oljeförbrukning kunde vara upp till en liter per hundra mil.
Min mor hade det problemet med en Q5:a. Oljeförbrukning som under garantiperioden var vad de klassade som normalt men som blev värre och värre. Det var inte "bra" från början men blev katastrof senare, behövde ha oljedunkar i bilen och fylla på hela tiden. Detta pågick mycket länge. Hon tröttnade på det till slut och ville inte heller punga ut för arbetet för att byta kolvringar eller byta motor. Så hon sålde bilen för en låg summa, gick och köpte en Kia (egentligen enbart pga 7 års garanti) och sa "Aldrig Volkswagen igen". Hon är ingen bilentusiast direkt och är nöjd nog med Kian så det blev väl bra till slut - även om det blev en nedgradering av "klass" på bilen.

Innan Q5:an hade hon också haft en Golf från dieselgateperioden vilket hon inte heller var särskilt nöjd med...
 
Märkligt, jag har haft Audi sedan 1995 och knappt bytt en glödlampa….kanske bara haft tur på de 5 bilarna? 😜
Lite som med de flesta Europeiska bilmärken. Det finns ett gäng riktigt bra bilar och ett gäng skitbilar - för att överdriva lite. Ofta är det t.om. så specifikt som att handla om specifika motorer och växellådor, där ena alternativet på en modell kan vara hur tillförlitligt som helst, och det andra kan vara katastrofalt.

Volvo har många perfekta exempel genom åren på detta fenomen. 200-serien med den egna motorn var skitbra, men 262C Bertone med V6:an som delades med bland annat Delorean, Peugeot och Renault var mindre bra (iallafall jämfört med den vanliga motorn). BMW har också haft många bilar där samma modell har sålts med riktigt bra motorer och riktigt dåliga motorer (eller växellådor, exempelvis).
 
Jag har haft två VAG bilar där man behövt fylla på olja mellan servicarna. En A6:a med 2.4L sexan där man fick pytsa i en liter var 500 mil ungefär. Inget som blev värre under de tre åren jag körde den bilen dock. En gen 1 cayenne med 4.5 l V8. Den drog en liter på 1000 mil ungefär. Inte heller den blev värre med tiden. Den bilen kan nog vara den bästa jag haft. Hade den i över 10 år och körde 25000 mil utan några fel alls.
 
Ska man byta olja var 6e månad? Det är iaf vad en Toyota specialist hävdar. Motorn kommer att tacka dig i längden osv.
Är det skillnad på intervall på laddhybrid vs. ren förbränningsmotor? Låter väldigt tätt med 6 mån i mina öron eller är det på taxibilar? Själv har jag aldrig bytt tätare än 12 månader vilket då oftast motsvarat ca. 2000 mil.
 
Är det skillnad på intervall på laddhybrid vs. ren förbränningsmotor? Låter väldigt tätt med 6 mån i mina öron eller är det på taxibilar? Själv har jag aldrig bytt tätare än 12 månader vilket då oftast motsvarat ca. 2000 mil.


Tror det är båda som åsyftas.
Specialisten är bosatt i USA och där kör man ju avsevärt längre sträckor än vad vi gör här.
Men, "change your oil every 5,000 miles or 6 months, whichever comes first." är hans mantra.
 
Är det skillnad på intervall på laddhybrid vs. ren förbränningsmotor? Låter väldigt tätt med 6 mån i mina öron eller är det på taxibilar? Själv har jag aldrig bytt tätare än 12 månader vilket då oftast motsvarat ca. 2000 mil.
Laddhybrider kan väl ha tätare intervall då motorn slår till-från enligt andra intervall med allt det innebär, en kollega fick sin första service efter 250mil och det hävdade tillverkaren var ”helt normalt” beroende på användning.

Men måttlighet känns bäst, jag hade aldrig orkat serva efter 750 mil om jag hade en normal bil, det känns helt onödigt. Många moderna bilar dras ju tyvärr med problem relaterade till undermålig oljekvalitet men då handlar det ju om de som har intervall på 3-5000 mil, att köra 1000-1500 mil mellan oljebyten är ju inga bekymmer om man har en normal bil och kör normal körning.
 
Laddhybrider kan väl ha tätare intervall då motorn slår till-från enligt andra intervall med allt det innebär, en kollega fick sin första service efter 250mil och det hävdade tillverkaren var ”helt normalt” beroende på användning.

Men måttlighet känns bäst, jag hade aldrig orkat serva efter 750 mil om jag hade en normal bil, det känns helt onödigt. Många moderna bilar dras ju tyvärr med problem relaterade till undermålig oljekvalitet men då handlar det ju om de som har intervall på 3-5000 mil, att köra 1000-1500 mil mellan oljebyten är ju inga bekymmer om man har en normal bil och kör normal körning.


Det lades stor vikt vid att det första oljebytet ska ske långt innan vad tillverkaren rekommenderade. Rekommenderar tillverkaren t ex 1 år, ja, dra bort halva tiden osv.
Detta då pg a mikroskopiska ojämnheter i den nya motorn som snabbt leder till ett fint pulver/metallspån som kleggar ihop sig med oljan och orsakar skador i längden. Snubben tyckte också att man absolut inte ska lita på "evighetsoljor" utan växellådans olja ska bytas ut enligt ett schema den också. :)

Jag tycker jag kör bil jämnt men efter drygt 8 år är jag uppe i blott 600 mil :-O
Givetvis bytt olja vid varje service.
 
Det lades stor vikt vid att det första oljebytet ska ske långt innan vad tillverkaren rekommenderade. Rekommenderar tillverkaren t ex 1 år, ja, dra bort halva tiden osv.
Detta då pg a mikroskopiska ojämnheter i den nya motorn som snabbt leder till ett fint pulver/metallspån som kleggar ihop sig med oljan och orsakar skador i längden. Snubben tyckte också att man absolut inte ska lita på "evighetsoljor" utan växellådans olja ska bytas ut enligt ett schema den också. :)

Jag tycker jag kör bil jämnt men efter drygt 8 år är jag uppe i blott 600 mil :-O
Givetvis bytt olja vid varje service.
Ju oftare man byter olja desto bättre är det ju givetvis. Tillverkarnas rekommendationer grundar sig på ett medelanvändande samt en kompromiss för o få till bra kostnadskalkyler.
En del har ju lagt lite för stor vikt på det senare tyvärr, och det straffar ju sig givetvis med tiden.
Evighetsoljor och mirakeloljor finns inte, så alla oljor åldras o förorenas, men givetvis olika beroende på körmönster.
Vet flera som jobbar/jobbat inom fordonsindustrin som rekommenderar att byta olja oftare än tillverkarnas rekommendationer.
 
Tillbaka
Topp