Laddhybriden är väl mest intressant om du har bra möjlighet att ladda, samt om din körning är sådan att den mestadels går på el.Inom ett par tre år funderar jag på att köpa Toyota RAV4.
Hört och läst mkt gott om den, även om den givetvis har sina skavanker och feldesign som kan leda till framtida problem. Inte minst, deras e-call är baserad på 2g/3g som ska släckas ner.
Är det mildhybrid jag ska satsa på eller laddhybrid?
Toyotas hybrider är fantastiskt snåla, oavsett om de är laddhybrider eller ej. De är inga mildhybrider med klena elmotorer som knappt hjälper till, utan fullhybrider. Till skillnad från andra hybridbilar som har förbränningsmotor och elmotor parallellt, så har Toyota integrerat två stycken elektriska maskiner, kallade MG1 och MG2 i växellådan, så att båda är engagerade hela tiden, antingen som motor eller generator. Detta leder till att förbränningsmotorn kan hållas vid optimalt vridmoment och varvtal hela tiden. Vid stadskörning i tät trafik går de på el ungefär halva tiden. När batteriet är urladdat går bensinmotorn med optimal verkningsgrad för att ladda batteriet.
Jag har kört Lexus-hybrider i många år och tycker att de går ungefär lika mjukt som elbilar. När jag nyligen hade en BMW 530e som hyrbil tyckte jag att den var till 95 procent som en bil utan elektrifiering.
Här finns en väldigt bra förklaring till Toyotas och Lexus teknik:
Senast ändrad: