• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,015
För att illustrera detta: XC90 Plug-in börjar på 1,050,000 DKK
EX90 börjar på 735,000 DKK

Och då är ändå XC90:n en plug-in och inte hybrid, mildhybrid eller "ren" fossilbil.
Utrustningsmässigt har mina två exempel två olika paket, men för att jämföra så är skillnaden mellan exakt samma bilar i Sverige bara 3,000kr. EX90 är 3,000kr dyrare än XC90.
Tesla Model Y AWD - 399.000dkr
Passat 2.0tdi - 539.000dkr

Det är 150% skatt lite drygt på bensin och dieselbilar i Danmark. Sjukt nog även på utrustning trots att det inte har någon miljöpåverkan. Elbilar har ingen alls.

Man kan diskutera hur härlig den omställningen var för de som betalade >900.000dkr för en V90CC D5 AWD när den kom. Den bilen tappade nog halva sitt andrahandsvärde över en natt.

Tesla Model Y AWD - 399.000dkr
Passat 2.0tdi - 539.000dkr

Det är 150% skatt lite drygt på bensin och dieselbilar i Danmark. Sjukt nog även på utrustning trots att det inte har någon miljöpåverkan. Elbilar har ingen alls.

Man kan diskutera hur härlig den omställningen var för de som betalade >900.000dkr för en V90CC D5 AWD när den kom. Den bilen tappade nog halva sitt andrahandsvärde över en natt.
Elbilar har också registreringsavgift i Danmark men den är betydligt lägre. Den beräknas enligt en rätt komplicerad formel.

Kört elbilar i måånga år nu.

Självfallet gått som tjänstesnurra. Trevligt - men självklart omöjligt att räkna hem i den privata ekonomin.
Vilka bilar jämför du då?

Jag tänker att TCO för många elbilar är lika eller lägre än för motsvarande bil utan elektrifiering, även vid privat ägande, eller har jag fel?

Är till exempel en ny Passat som drivs av bensin eller diesel billigare i TCO än en ID.4?

Jag tänker att TCO för många elbilar är lika eller lägre än för motsvarande bil utan elektrifiering, även vid privat ägande, eller har jag fel?
Väldigt ofta jämför folk att byta ut sin 3 år gamla diesel Passat med att köpa en ny elbil och det går förstås inte ihop. Däremot, precis som du säger, är det även för en privatperson lönsamt i väldigt många fall när man jämför nybilsköp mot nybilsköp. En Passat TDI för 487k blir definitivt inte billigare över 3 år än en ID4 för 564k att äga.

Tillbaka
Topp