• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,026
Jag skulle nog lita mer på tillverkaren än någon någon som försöker sälja dig en väldigt lönsam tjänst (oljebyte). 😄
Jag trir inte oljan blir dålig med tiden öht. Det är miltalet som är viktigast.
Beror nog lite vad det gäller. BMW hävdar att oljan i bakaxeln och lådan aldrig behöver bytas (Bavaria vägrade göra det). Men både min F20 och F10 blev märkbart gladare av ny olja i växellådan. F10 hade gått 2500mil på 10 år.
 
Jag tycker jag kör bil jämnt men efter drygt 8 år är jag uppe i blott 600 mil :-O
Givetvis bytt olja vid varje service.
Inte helt relevant egentligen men jag måste ändå fråga om du skrev fel?! Du menar 600 mil per år?!? Inte 600 mil över 8 år va?? 75 mil om året/ 6mil i månaden måste vara en omöjlighet om man upplever att man kör bil jämnt 😳
Även 600 mil om året får väl ses som ganska blygsamt.
 
Inte helt relevant egentligen men jag måste ändå fråga om du skrev fel?! Du menar 600 mil per år?!? Inte 600 mil över 8 år va?? 75 mil om året/ 6mil i månaden måste vara en omöjlighet om man upplever att man kör bil jämnt 😳
Även 600 mil om året får väl ses som ganska blygsamt.
Mina föräldrar har en granne som i princip bara kör fram och tillbaka till brevlådan ca. 250m 6 dagar i veckan när dagstidning kommer. Annars kommer barnen med matkasse och annat så hon går typ aldrig ut ur huset. Det blir på sin höjd 60-70 mil om året så med en elbil hade det räckt att ladda 1-2 ggr om året. 😅
 
Mina föräldrar har en granne som i princip bara kör fram och tillbaka till brevlådan ca. 250m 6 dagar i veckan när dagstidning kommer. Annars kommer barnen med matkasse och annat så hon går typ aldrig ut ur huset. Det blir på sin höjd 60-70 mil om året så med en elbil hade det räckt att ladda 1-2 ggr om året. 😅
Det låter som golfbil skulle vara en bra lösning för henne.
 
Mina föräldrar har en granne som i princip bara kör fram och tillbaka till brevlådan ca. 250m 6 dagar i veckan när dagstidning kommer. Annars kommer barnen med matkasse och annat så hon går typ aldrig ut ur huset. Det blir på sin höjd 60-70 mil om året så med en elbil hade det räckt att ladda 1-2 ggr om året. 😅
Så var det för min farmor hennes sista år. Hon tankade sin Ford Ka ungefär 1 gång om året 🤣

Jag är inte idiot. Jag är mycket väl medveten om att det finns människor som knappt kör bil. Det jag frågade @spammerstakeahike var om han skrev fel eftersom hans upplevelse var att han körde bil jämnt!? Jag har svårt att se någon köra typ 75mil om året och känna så?!

Jag ligger idag på ca 3500 mil om året och tycker inte jag kör särskilt mycket. En period i arbetslivet låg jag på 7000-8000 mil om året. Då kände jag att jag körde rätt mycket bil ändå. Men upplevde ändå inte att jag körde jämnt.

Inte så relevant för tråden men jag var ändå nyfiken. Skulle man ligga på nivån att man inte körde upp mer än en handfull tankar om året skulle jag själv aldrig ha en elbil. Då skulle jag nog köpa någon riktigt fläskig fossilare med några år på nacken. Någon AMG eller liknande med några år i bagaget och Max några k mil på mätaren.
 
Angående oljebyte på hybrider så slits oljan betydligt fortare i sådana än en vanlig bil som går med konstant arbetstemperatur. En hybrid fungerar i princip som att bilen konstant kallstartar. Det är fullt rimligt att byta oljan med "normala" intervall trots att bensinmotorn inte använts särskilt många mil.
 
Angående oljebyte på hybrider så slits oljan betydligt fortare i sådana än en vanlig bil som går med konstant arbetstemperatur. En hybrid fungerar i princip som att bilen konstant kallstartar. Det är fullt rimligt att byta oljan med "normala" intervall trots att bensinmotorn inte använts särskilt många mil.
Det beror på hur man kör. Om man kör en laddhybrid som man "ska" köra den är det tvärtom betydligt mindre slitage på motorn/oljan. På den tiden jag körde laddhybrid kunde jag köra månader utan att fossilmotorn startade alls. De gånger jag körde längre så var det landsväg/motorväg så motorn kördes mer eller mindre konstant och blev ordentligt varmkörd. I stort sett alla korta sträckor i stan som annars skulle renderat kallstarter och kort körsträcka utan att motorn blev varm kördes i stället på batteri.
 
Det beror på hur man kör. Om man kör en laddhybrid som man "ska" köra den är det tvärtom betydligt mindre slitage på motorn/oljan. På den tiden jag körde laddhybrid kunde jag köra månader utan att fossilmotorn startade alls. De gånger jag körde längre så var det landsväg/motorväg så motorn kördes mer eller mindre konstant och blev ordentligt varmkörd. I stort sett alla korta sträckor i stan som annars skulle renderat kallstarter och kort körsträcka utan att motorn blev varm kördes i stället på batteri.
Det beror också en del på modell. Vissa (framförallt från sydostasien) kör bensinmotorn till och från för de har inget annat sätt att ge värme. Så motorn går från kall till lite ljummen - sen stängs den av och blir kall - sen körs den igen och blir ljummen. Det absolut sämsta sättet att behandla en bensinmotor på....
 
Det beror också en del på modell. Vissa (framförallt från sydostasien) kör bensinmotorn till och från för de har inget annat sätt att ge värme. Så motorn går från kall till lite ljummen - sen stängs den av och blir kall - sen körs den igen och blir ljummen. Det absolut sämsta sättet att behandla en bensinmotor på....


Ligger Toyota hybrid i framkant när det gäller detta?
 
Ligger Toyota hybrid i framkant när det gäller detta?
Om du menar de "vanliga" hybriderna så kör de bensinmotorn så mycket att den håller sig varm. Plug-in hybriderna har den utmaning jag nämner.

MEN - jag påstår inte att motorerna går sönder. Jag förklarar bara varför oljeintervallen ligger där de ligger trots att bensinmotorn används så mycket mindre än vanlig ICE-bil.
 
Om du menar de "vanliga" hybriderna så kör de bensinmotorn så mycket att den håller sig varm. Plug-in hybriderna har den utmaning jag nämner.

MEN - jag påstår inte att motorerna går sönder. Jag förklarar bara varför oljeintervallen ligger där de ligger trots att bensinmotorn används så mycket mindre än vanlig ICE-bil.


Yes, det är mildhybriden jag tänkte på.
 
Yes, det är mildhybriden jag tänkte på.
Jag kan tillägga att när jag körde Lexushybrider kunde jag se på vintern att motorn tog lång tid på sig att bli varm. Om jag körde landsväg i cirka fem minuter och sedan långsammare körning inne i stan, såg jag hur tempmätaren nästan nådde normaltemp under landsvägskörningen, för att sedan sjunka under den långsamma stadskörningen på el.

Detta gällde Lexus vanliga hybrider, det vill säga fullhybrider. Mildhybrider är något annat, som Toyota och Lexus aldrig tillverkat (förutom några varianter av Toyota Crown för den japanska marknaden).

Om mildhybrider:

Om Toyotas fullhybrider:
 
Senast ändrad:
Jag kan tillägga att när jag körde Lexushybrider kunde jag se på vintern att motorn tog lång tid på sig att bli varm. Om jag körde landsväg i cirka fem minuter och sedan långsammare körning inne i stan, såg jag hur tempmätaren nästan nådde normaltemp under landsvägskörningen, för att sedan sjunka under den långsamma stadskörningen på el.

Detta gällde Lexus vanliga hybrider, det vill säga fullhybrider. Mildhybrider är något annat, som Toyota och Lexus aldrig tillverkat (förutom några varianter av Toyota Crown för den japanska marknaden).

Om mildhybrider:

Om Toyotas fullhybrider:
Vad skiljer en mildhybrid från en Toyota Hybrid utan plug in? Har aldrig riktigt förstått vad en mildhybrid är.
 
Vad skiljer en mildhybrid från en Toyota Hybrid utan plug in? Har aldrig riktigt förstått vad en mildhybrid är.
Det finns utförliga förklaringar på wikipedia, som jag länkar till i inlägget du citerar.

Kortfattat så har mildhybrider väldigt svaga elektriska drivlinor som inte kan driva bilen på enbart el, eller bara vid väldigt låga hastigheter. Det kan till exempel finnas en elmotor på 15 hästkrafter som matas med 48 volt och hjälper till ibland, och som laddar batteriet vid inbromsning.

Fullhybrider har ofta elmotorer på storleksordningen 100 till 200 hästkrafter och batterier på flera hundra volt.

Toyotas hybriddrift tillhör de smartaste och effektivaste, där två elmotorer är inbyggda i växellådan. En (MG1) sitter på en av de tre axlarna hos en planetväxel, som Toyota kallar en "power split device". De andra två axlarna hos planetväxeln är anslutna till förbränningsmotor respektive drivaxel. Den andra elmotorn (MG2) sitter på drivaxeln. När MG1 roterar med olika varvtal varierar utväxlingsförhållandet mellan förbränningsmotor och drivaxel. Det är på detta vis som växellådan blir steglös. Det är också genom att mata in eller ta ut olika mycket effekt ur MG1 som eldriften hjälper till att driva bilen, eller laddar batteriet. Förbränningsmotorn kan också stå stilla, eller vara frikopplad. Då råder ett fast utväxlingsförhållande mellan MG1 och drivaxeln. All backning sker med eldrift, då det inte finns någon backväxel som reverserar drivaxelns rotation i förhållande till förbränningsmotor. Förbränningsmotorn kan således inte backa bilen.

Denna konstruktion kan verka komplicerad, men är faktiskt väldigt enkel rent mekaniskt. Växellådan innehåller bara något tiotal komponenter. En traditionell växellåda kan innehålla över 400 komponenter.

Det är stor skillnad mellan Toyotas hybriddrift, där två elmotorer hela tiden är med och ser till att förbränningsmotorn jobbar optimalt, och exempelvis Volkswagens, där antingen förbränningmotorn jobbar för sig själv mot drivaxeln, eller elmotorn jobbar för sig själv.
 
Det finns utförliga förklaringar på wikipedia, som jag länkar till i inlägget du citerar.

Kortfattat så har mildhybrider väldigt svaga elektriska drivlinor som inte kan driva bilen på enbart el, eller bara vid väldigt låga hastigheter. Det kan till exempel finnas en elmotor på 15 hästkrafter som matas med 48 volt och hjälper till ibland, och som laddar batteriet vid inbromsning.

Fullhybrider har ofta elmotorer på storleksordningen 100 till 200 hästkrafter och batterier på flera hundra volt.

Toyotas hybriddrift tillhör de smartaste och effektivaste, där två elmotorer är inbyggda i växellådan. En (MG1) sitter på en av de tre axlarna hos en planetväxel, som Toyota kallar en "power split device". De andra två axlarna hos planetväxeln är anslutna till förbränningsmotor respektive drivaxel. Den andra elmotorn (MG2) sitter på drivaxeln. När MG1 roterar med olika varvtal varierar utväxlingsförhållandet mellan förbränningsmotor och drivaxel. Det är på detta vis som växellådan blir steglös. Det är också genom att mata in eller ta ut olika mycket effekt ur MG1 som eldriften hjälper till att driva bilen, eller laddar batteriet. Förbränningsmotorn kan också stå stilla, eller vara frikopplad. Då råder ett fast utväxlingsförhållande mellan MG1 och drivaxeln. All backning sker med eldrift, då det inte finns någon backväxel som reverserar drivaxelns rotation i förhållande till förbränningsmotor. Förbränningsmotorn kan således inte backa bilen.

Denna konstruktion kan verka komplicerad, men är faktiskt väldigt enkel rent mekaniskt. Växellådan innehåller bara något tiotal komponenter. En traditionell växellåda kan innehålla över 400 komponenter.

Det är stor skillnad mellan Toyotas hybriddrift, där två elmotorer hela tiden är med och ser till att förbränningsmotorn jobbar optimalt, och exempelvis Volkswagens, där antingen förbränningmotorn jobbar för sig själv mot drivaxeln, eller elmotorn jobbar för sig själv.
Tack för ett utförligt svar!
Så Rav4 finns både som laddhybrid/fullhybrid och mildhybrid? Tolkar jag det rätt?
 
Tack för ett utförligt svar!
Så Rav4 finns både som laddhybrid/fullhybrid och mildhybrid? Tolkar jag det rätt?
Rav4 finns som fullhybrid och laddhybrid, inte mildhybrid.

Toyotas laddhybrider är uppbyggda likadant som fullhybriderna, med power split device och två elmotorer, med skillnaden att batteriet är mycket större, ~15-20kWh istället för ~1 kWh.
 
Det är väl bara tyskarna som har en knasig implementering av hybriddrift på sina laddhybrider?
Alltså där en kall förbränningsmotor kickar igång på maxvarv när man trycker lite för hårt på gasen?
 
Det finns utförliga förklaringar på wikipedia, som jag länkar till i inlägget du citerar.

Kortfattat så har mildhybrider väldigt svaga elektriska drivlinor som inte kan driva bilen på enbart el, eller bara vid väldigt låga hastigheter. Det kan till exempel finnas en elmotor på 15 hästkrafter som matas med 48 volt och hjälper till ibland, och som laddar batteriet vid inbromsning.

Fullhybrider har ofta elmotorer på storleksordningen 100 till 200 hästkrafter och batterier på flera hundra volt.

Toyotas hybriddrift tillhör de smartaste och effektivaste, där två elmotorer är inbyggda i växellådan. En (MG1) sitter på en av de tre axlarna hos en planetväxel, som Toyota kallar en "power split device". De andra två axlarna hos planetväxeln är anslutna till förbränningsmotor respektive drivaxel. Den andra elmotorn (MG2) sitter på drivaxeln. När MG1 roterar med olika varvtal varierar utväxlingsförhållandet mellan förbränningsmotor och drivaxel. Det är på detta vis som växellådan blir steglös. Det är också genom att mata in eller ta ut olika mycket effekt ur MG1 som eldriften hjälper till att driva bilen, eller laddar batteriet. Förbränningsmotorn kan också stå stilla, eller vara frikopplad. Då råder ett fast utväxlingsförhållande mellan MG1 och drivaxeln. All backning sker med eldrift, då det inte finns någon backväxel som reverserar drivaxelns rotation i förhållande till förbränningsmotor. Förbränningsmotorn kan således inte backa bilen.

Denna konstruktion kan verka komplicerad, men är faktiskt väldigt enkel rent mekaniskt. Växellådan innehåller bara något tiotal komponenter. En traditionell växellåda kan innehålla över 400 komponenter.

Det är stor skillnad mellan Toyotas hybriddrift, där två elmotorer hela tiden är med och ser till att förbränningsmotorn jobbar optimalt, och exempelvis Volkswagens, där antingen förbränningmotorn jobbar för sig själv mot drivaxeln, eller elmotorn jobbar för sig själv.

Episkt. Tack för förklaringen.
 
The Lexus ES luxury sedan has entered its eighth generation with electric powertrains.

IMG_9771.jpeg
IMG_9770.jpeg
IMG_9769.jpeg
 
Det finns utförliga förklaringar på wikipedia, som jag länkar till i inlägget du citerar.

Kortfattat så har mildhybrider väldigt svaga elektriska drivlinor som inte kan driva bilen på enbart el, eller bara vid väldigt låga hastigheter. Det kan till exempel finnas en elmotor på 15 hästkrafter som matas med 48 volt och hjälper till ibland, och som laddar batteriet vid inbromsning.

Fullhybrider har ofta elmotorer på storleksordningen 100 till 200 hästkrafter och batterier på flera hundra volt.

Toyotas hybriddrift tillhör de smartaste och effektivaste, där två elmotorer är inbyggda i växellådan. En (MG1) sitter på en av de tre axlarna hos en planetväxel, som Toyota kallar en "power split device". De andra två axlarna hos planetväxeln är anslutna till förbränningsmotor respektive drivaxel. Den andra elmotorn (MG2) sitter på drivaxeln. När MG1 roterar med olika varvtal varierar utväxlingsförhållandet mellan förbränningsmotor och drivaxel. Det är på detta vis som växellådan blir steglös. Det är också genom att mata in eller ta ut olika mycket effekt ur MG1 som eldriften hjälper till att driva bilen, eller laddar batteriet. Förbränningsmotorn kan också stå stilla, eller vara frikopplad. Då råder ett fast utväxlingsförhållande mellan MG1 och drivaxeln. All backning sker med eldrift, då det inte finns någon backväxel som reverserar drivaxelns rotation i förhållande till förbränningsmotor. Förbränningsmotorn kan således inte backa bilen.

Denna konstruktion kan verka komplicerad, men är faktiskt väldigt enkel rent mekaniskt. Växellådan innehåller bara något tiotal komponenter. En traditionell växellåda kan innehålla över 400 komponenter.

Det är stor skillnad mellan Toyotas hybriddrift, där två elmotorer hela tiden är med och ser till att förbränningsmotorn jobbar optimalt, och exempelvis Volkswagens, där antingen förbränningmotorn jobbar för sig själv mot drivaxeln, eller elmotorn jobbar för sig själv.
Vet du hur hållbarheten är på längre sikt? Det låter ju både enkelt och komplicerat. Det är väl en s k CVT låda?
 
Vet du hur hållbarheten är på längre sikt? Det låter ju både enkelt och komplicerat. Det är väl en s k CVT låda?
Toyota/Lexus ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, o det inkluderat deras CVT låda. Så svårt att göra ett ”säkrare” köp.
CVT lådan kräver lite tillvänjning för många då den inte växlar som man är van vid, men när man vant sig så är det mer logiskt hur den fungerar än en konventionell låda.
 
Det beror också en del på modell. Vissa (framförallt från sydostasien) kör bensinmotorn till och från för de har inget annat sätt att ge värme. Så motorn går från kall till lite ljummen - sen stängs den av och blir kall - sen körs den igen och blir ljummen. Det absolut sämsta sättet att behandla en bensinmotor på....
Man undrar ju lite hur de kommer hålla över tid... jag minns mina hyrbrider som att de kunde gå på el lagom till första korsningen och sen full gas... så de gick från 0% till 100% på en tiondels sekund i -20 grader. Hur det ska hålla i 20 år och 30.000 mil förstår jag inte, men jag håller ju med om att det faktiskt verkar fungera.
Toyota/Lexus ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, o det inkluderat deras CVT låda. Så svårt att göra ett ”säkrare” köp.
CVT lådan kräver lite tillvänjning för många då den inte växlar som man är van vid, men när man vant sig så är det mer logiskt hur den fungerar än en konventionell låda.
Det känns ju lite som att var och varannan taxi i var och varannan storstad är Toyota-hybrid och det finns många som går långt så jag hade verkligen inte oroat mig för en sådan (däremot verkar det ju som att vissa årsmodeller haft en del problem med annat, men detta är ju en konstruktion som finns i miljoner bilar som brukar ganska hårt, taxi-åkare är ju inte kända för att vara några extrema pedanter någonstans i världen)
 
Det är väl bara tyskarna som har en knasig implementering av hybriddrift på sina laddhybrider?
Alltså där en kall förbränningsmotor kickar igång på maxvarv när man trycker lite för hårt på gasen?
Så funkar alla hybrider, spelar ingen roll om de är av Plug-In typ eller Toyotatyp. Men man hanterar det på olika sätt (annan beläggning på cylinderväggar som behåller oljefilmen bättre) så det verkar inte vara ett praktiskt problem. Toyotas hybrider är bevisligen extremt driftssäkra, de har ju funnits i snart 20 år och jag har knappt läst ens om några motorras.

"Mildhybrid" kan vi nästan helt bortse från i sådana här diskussioner. Det är egentligen en utveckling av Start/Stoppsystemen där elmotorn kan driva bilen framåt litegrand vid nedförsbacke typ. Det stora är (om jag minns rätt) att startmotor och generator är ihopbyggd till samma enhet så motorn startar mkt snabbare.

Audi och Volvo är de märken som främst pushar 48V mildhybridsbegreppet.
 
Så funkar alla hybrider

"Mildhybrid" kan vi helt bortse från i sådana här diskussioner. Det är egentligen en utveckling av Start/Stoppsystemen där elmotorn kan driva bilen framåt litegrand vid nedförsbacke typ. Det stora är (om jag minns rätt) att startmotor och generator är ihopbyggd till samma enhet.

Audi och Volvo är de märken som främst pushar 48V mildhybridsbegreppet.

Mildhybrid hör givetvis inte hemma i den här diskussionen men är inte så dumt att ha. Min frus Hyundai i30 är en mildhybrid, som lätt går att köra på 0,45 vid landsvägskörning mellan 70 och 100. Den stöttar vid start, acceleration och när den 7-stegade dubbelkppplingslådan växlar. Finns ingen ryckighet eller tvekan i växellådan vid stadskörning, vilket är rätt vanligt med t ex VAG's dubbelkopplinglådor. Såg en test av en Golf mildhybrid, där testare var förbluffad vilken skillnad det var vid växlingarna, jämfört med en utan mildhybrid.

En bild för att det alltid är roligare. ;)
Hyundai 2023-04-20 (tvättad).jpg
 
Mildhybrid hör givetvis inte hemma i den här diskussionen men är inte så dumt att ha. Min frus Hyundai i30 är en mildhybrid, som lätt går att köra på 0,45 vid landsvägskörning mellan 70 och 100. Den stöttar vid start, acceleration och när den 7-stegade dubbelkppplingslådan växlar. Finns ingen ryckighet eller tvekan i växellådan vid stadskörning, vilket är rätt vanligt med t ex VAG's dubbelkopplinglådor. Såg en test av en Golf mildhybrid, där testare var förbluffad vilken skillnad det var vid växlingarna, jämfört med en utan mildhybrid.
Jag instämmer. Tekniken har absolut sin plats. Men just ordet "mildhybrid" är nog valt för att försöka få kunderna att associera det med bilar som kan gå på eldrift, vilket de inte kan i praktiken. Toyota och Lexus hybrider kan trots allt gå flera kilometer på bara el trots sina relativt små batterier.
 
Tillbaka
Topp