Mazda's new Tesla Model Y rival has surprising link to legendary sports car | Autocar
Second Mazda model from joint venture with China's Changan is an electric CX-60 alternative
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser ju rätt trevlig ut![]()
Mazda's new Tesla Model Y rival has surprising link to legendary sports car | Autocar
Second Mazda model from joint venture with China's Changan is an electric CX-60 alternativewww.autocar.co.uk
Herrejösses vad långt efter japsen ligger!![]()
Second Mazda model from joint venture with China's Changan is an electric CX-60 alternativewww.autocar.co.uk
joint venture with China's Changan
Jag undrar detsamma. Bz är en utmärkt bil, tycker jag. Trevligare än exempelvis VW ID.4, men räckvidd och laddprestande var definitivt inte konkurrenskraftiga när den kom. Jag vet inte om den förbättrats något genom uppdateringar sedan dess. En Toyota-suv finns dock inte direkt på min shortlist. Men jag kommer definitivt hålla koll på kommande elbilar från Lexus. Den nya generation ES som nämnts tidigare i tråden verkar lovande.När kommer de stora japanska Toyota, Honda, Mazda med egna konkurrentkraftiga egna elbilar?
Toyota Bz4x (stavning?) var pinsamt dålig.
Dessutom har de argumenterat att råvarorna till batterier ger större total minskning av koldioxidutsläppen om de används till vanliga, icke laddbara hybridbilar.Toyota har ju länge lobbat mot elbilar och helt satsat på att bränsleceller och vätgas är framtiden.
En framtid de först nu börjar vackla i sin tro på.
De ligger många år efter pga detta.
BMW skyddade sig tidigt genom att både satsa på elbilar och bränsleceller. De har till och med samarbeten med Toyota vad gäller att utveckla bränslecellsteknik och de har även jobbat väldigt länge med vätgas i allmänhet (exempelvis förbränningsmotorer på vätgas). På så sätt lärde de sig båda tekniker och är fria att utveckla vilken typ av bil som helst (som marknaden efterfrågar) och kan fortfarande vara konkurrenskraftiga.Toyota har ju länge lobbat mot elbilar och helt satsat på att bränsleceller och vätgas är framtiden.
En framtid de först nu börjar vackla i sin tro på.
De ligger många år efter pga detta.
Jo jag minns att de hade en variant av 7-serien runt millenieskiftet som förbrände vätgas.BMW skyddade sig tidigt genom att både satsa på elbilar och bränsleceller. De har till och med samarbeten med Toyota vad gäller att utveckla bränslecellsteknik och de har även jobbat väldigt länge med vätgas i allmänhet (exempelvis förbränningsmotorer på vätgas). På så sätt lärde de sig båda tekniker och är fria att utveckla vilken typ av bil som helst (som marknaden efterfrågar) och kan fortfarande vara konkurrenskraftiga.
Toyota "put all their eggs in one basket", som man säger.
Ja de hade den för länge sedan, och sen har de tagit fram en iX5 Hydrogen (tror det är bränslecell då) som de tillverkat i ett par hundra exemplar som går runt och testas konstant i normalt bruk. Tror det är anställda på BMW och annat folk som fått dessa som tjänstebilar eller testexemplar och som ska samla in information om hur det fungerar.Jo jag minns att de hade en variant av 7-serien runt millenieskiftet som förbrände vätgas.
Den hette 750h i stället för 750i om jag inte missminner mig, men tror den bara nådde prototypstadiet/proof-of-concept. Svårt att tanka...
Största problemet är ju infrastruktur för tankning.Ja de hade den för länge sedan, och sen har de tagit fram en iX5 Hydrogen (tror det är bränslecell då) som de tillverkat i ett par hundra exemplar som går runt och testas konstant i normalt bruk. Tror det är anställda på BMW och annat folk som fått dessa som tjänstebilar eller testexemplar och som ska samla in information om hur det fungerar.
För personbilar är vätgas bara en återvändsgränd. För lastbilar och andra tunga fordon som utgår från och återkommer till samma plats hela tiden - kanske. Men vätgas är (i nuläget) nästan helt fossil så poängen är tveksam till dess andra framställningsmetoder tas fram i stor skala. Och vem ska ta fram dem när det inte finns några bilar? Och några bilar blir det inte innan det finns tankställen...Jag har mycket svårt att se att det kommer att ske.
EU har satt kvar på alla medlemsländer att det ska finnas tankställe för vätgas var 12:e mil längs de stora vägarna. Så infrastrukturen kommer. Men det tillverkad inte tillräckligt mycket vätgas i dagsläget och den vätgas som tillverkas är till stor del fossil….Största problemet är ju infrastruktur för tankning.
Om det tagit lång tid att sätta upp laddstationer där vi ändå har kablar dragna över hela världen (även om de många gånger även behöver uppgraderas) så är det inget mot att bygga upp tillverkning, distribution och stationer för vätgas.
Jag har mycket svårt att se att det kommer att ske.
Ja, där kan det absolut fylla en funktion.EU har satt kvar på alla medlemsländer att det ska finnas tankställe för vätgas var 12:e mil längs de stora vägarna. Så infrastrukturen kommer. Men det tillverkad inte tillräckligt mycket vätgas i dagsläget och den vätgas som tillverkas är till stor del fossil….
Vätgas tror jag kommer vara en teknik som används för tunga lastbilar som kör långa sträckor och på platser där man inte kan få fram laddinfrastruktur.
Något som det inte alls pratas om är att vätgasbilar är helt värdelösa i varmare länder. En stor del av energi går nämligen åt till kylning…så energieffektiviteten blir ännu sämre.Ja, där kan det absolut fylla en funktion.
Även inom flyget där batterin blir för tunga.
Får vi ett stadigt elöverskott skulle naturligtvis lagring av energi i form av vätgasframställning kunna vara ett alternativ, även om effektiviteten är riktigt kass.
Det kräver ju dock ett ordentligt överskott och avsaknad av alternativ som pumpkraftverk, batterier eller nått annat.
Något som drivit på övergången till elbil är ju drivmedelspriset, då el är billigt.Något som det inte alls pratas om är att vätgasbilar är helt värdelösa i varmare länder. En stor del av energi går nämligen åt till kylning…så energieffektiviteten blir ännu sämre.
Helt korrekt. Skulle säga att det finns 3 orsaker till att eldrift kommer vara mer framgångsrikt än vätgasdrift i bilar:Något som drivit på övergången till elbil är ju drivmedelspriset, då el är billigt.
Med vätgas ska den framställas, fraktas, lagras med påfyllningsanordningar och tankar som ska besiktas och underhållas.
Priset på vätgasen kommer vara avgörande med.
Känns lite som när alla mackar skulle ha E85...
För att inte tala om säkerheten som är en mycket större risk med vätgas. Det finns en anledning till att man stängde alla vätgasmackar i Norge till exempel.Helt korrekt. Skulle säga att det finns 3 orsaker till att eldrift kommer vara mer framgångsrikt än vätgasdrift i bilar:
1. Vätgas som drivmedel kommer alltid vara dyrare
2. Vätgastekniken i bilarna kommer alltid vara dyrare
3. Infrastrukturen för vätgas kommer alltid vara dyrare att bygga upp
Källa?Det är mycket prat om att Tesla tappat i försäljning. Det stämmer om man jämför med samma period förra året.
Trots det så är Tesla de som levererat flest elbilar i Europa hittills i år. Model Y på första plats och Model 3 på andraplats.
![]()
Det stämmer ju inte....VW vinner med +20K bilar......Det är mycket prat om att Tesla tappat i försäljning. Det stämmer om man jämför med samma period förra året.
Trots det så är Tesla de som levererat flest elbilar i Europa hittills i år. Model Y på första plats och Model 3 på andraplats.
![]()
Tänker på modellnivå.Det stämmer ju inte....VW vinner med +20K bilar......
Det skrev du inteTänker på modellnivå.
Situationen för Tesla minst sagt bekymmersam. Siffror ovan är givet dumpade priser och räntekampanjer.Det är mycket prat om att Tesla tappat i försäljning. Det stämmer om man jämför med samma period förra året.
![]()
Vem vill köpa en begagnad Tesla ?Situationen för Tesla minst sagt bekymmersam. Siffror ovan är givet dumpade priser och räntekampanjer.
Tesla redovisade en minskad vinst på 66%, och en rörelsemarginal på 2%. Dessutom får man inte glömma att Teslas värdering bygger på ett luftslott som Musk byggt upp, med lika delar absurt P/E värde och verklighetsfrånvända löften.
Ska bli intressant hur kommande kvartal ser ut då siffror över sålda bilar kan vara missvisande då det ofta egentligen är registrerade bilar. Alltså bilar som såldes månader tidigare.
"Billiga" och bra ELbilar på andrahandsmarknaden. Jag hade inte köpt en på grund av att jag avskyr företagets sätt att bete sig gentemot kunder, tycker inte om Musk direkt heller. Däremot hade jag inte "retat" någon som köper en begagnad Tesla på grund av att det är mycket elbil för pengarna. För några är det är möjligt att hålla de sakerna skilda, för andra är det inte möjligt och då går Tesla bort som kandidat.Vem vill köpa en begagnad Tesla ?
Dessutom har Tesla lyckats "sälja" väldigt många bilar innan strafftullarna i Kanada.Situationen för Tesla minst sagt bekymmersam. Siffror ovan är givet dumpade priser och räntekampanjer.
Tesla redovisade en minskad vinst på 66%, och en rörelsemarginal på 2%. Dessutom får man inte glömma att Teslas värdering bygger på ett luftslott som Musk byggt upp, med lika delar absurt P/E värde och verklighetsfrånvända löften.
Ska bli intressant hur kommande kvartal ser ut då siffror över sålda bilar kan vara missvisande då det ofta egentligen är registrerade bilar. Alltså bilar som såldes månader tidigare.
Att ID7 säljer så bra är ett gott tecken på att herrgårdsvagnen fortfarande lever i Europa. Om tillverkarna släpper bra, fina vagnar så kommer folk köpa dem. (Jag antar att många av de sålda ID7orna är kombis). Hoppas att det visar Volvo och andra tillverkare att kombin inte är död och att det finns en marknad för den. Faktum är att kombin är den bästa karosstypen som finns, speciellt för elbilar. Den är lägre och mer aerodynamisk, samtidigt som den ofta ger mer inre utrymme och bättre vägegenskaper än SUV:ar.Det stämmer ju inte....VW vinner med +20K bilar......
Jag är inget fan av SUV och kör själv tysk kombi, men inre utrymme brukar SUV vinna då man sitter mer upprätt.Att ID7 säljer så bra är ett gott tecken på att herrgårdsvagnen fortfarande lever i Europa. Om tillverkarna släpper bra, fina vagnar så kommer folk köpa dem. (Jag antar att många av de sålda ID7orna är kombis). Hoppas att det visar Volvo och andra tillverkare att kombin inte är död och att det finns en marknad för den. Faktum är att kombin är den bästa karosstypen som finns, speciellt för elbilar. Den är lägre och mer aerodynamisk, samtidigt som den ofta ger mer inre utrymme och bättre vägegenskaper än SUV:ar.