• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,067
Hur många bilköpare bryr sig om detta? Om vi bortser från Tesla.
Korruption och ineffektivitet drabbar i första hand ägarna av bolaget i fråga. I andra hand drabbar det medarbetare som uppfattar organisationen som orättvis. Om ineffektiviteten är betydande leder det till icke-konkurrenskraftiga produkter. Då sviker kunderna.

Ett litet familjeägt företag kan i många fall ägna sig åt nepotism utan att det leder till problem. Familjebanden skapar stark lojalitet och stort engagemang, vilket i många fall är en framgångsfaktor. Det kan också vara så att ägaren tycker att sysselsättning för familjemedlemmar går före vinst. Problem uppstår först ifall inkompetens leder till problem och irritation hos övriga medarbetare.

Senast ändrad:
Det krävs otroligt mycket kapital för att få en bil-startup lönsam. Om inte marknaden varit översvämmad av riskkapital för 10 år sen hade aldrig Tesla överlevt, tex.

Fisker Karma var en cool bil. Fanns ett par i BirgerJarlsgaraget för 10-15 år sen. Lät som ett rymdskepp när den körde på elmotorn. 😁

På tal om startup. Jeff Bezos har investerat i det här bolaget. En billigare och väldigt avskalad pickis ($25.000):

Den här bilen är väldigt intressant!
Lång räckvidd, energieffektiv, snabb laddning (800V) och attraktivt pris!

Jag ser verkligen fram emot fler elektriska sportsedaner. Denna vill jag provköra så snart det går.

Hur ser samarbetet mellan VW och Ford ut?
I det här fallet att Ford har köpt in precis all teknik från VW men pressat en egen kaross. Även Ford Capri är en VW under skalet. VW och Ford samarbetar också på pickupen Amarok men där är det tvärtom - all teknik kommer från Ford. Undrar om inte nya Transporter är en Ford Transit under skalet men den är jag osäker på.

Senast ändrad:
med den utrustningen jag skulle vilja ha. 795k :S, då har jag inte ens lagt till dragkrok :D

Men hoppas att den hamnar nära specen vad gäller räckvidd etc

1746602092343.png

Men vad är det den har i fronten?

med den utrustningen jag skulle vilja ha. 795k :S, då har jag inte ens lagt till dragkrok :D

Men hoppas att den hamnar nära specen vad gäller räckvidd etc

1746602092343.png
Och då är detta ändå Mercedes instegsbil.... :cool:
Men en intressant grej som kommit fram nu och som faktiskt kan leda till att denna inte blir en storsäljare är att den endast kommer kunna ladda på 800V-laddare.
Kopplar man inte den på 400V-laddare kommer den inte ta emot laddning alls: https://alltomelbil.se/nya-elbilen-mercedes-cla-kommer-inte-fungera-pa-400v-snabbladdare/

Men en intressant grej som kommit fram nu och som faktiskt kan leda till att denna inte blir en storsäljare är att den endast kommer kunna ladda på 800V-laddare.
Kopplar man inte den på 400V-laddare kommer den inte ta emot laddning alls: https://alltomelbil.se/nya-elbilen-mercedes-cla-kommer-inte-fungera-pa-400v-snabbladdare/
Oj, det låter som en jättemiss. Man kan ju leva med att det går långsammare men att inte kunna ladda alls - jösses.

Senast ändrad:
Hur vet man vilka laddare som är på 800 volt, utan att sitta i en Mercedes som tydligen bara visar sådana stationer i sin navigator? Hur tar jag reda på om detta är ett potentiellt problem för mig?

En snabb koll på Chargefinder och Ionity visar att de inte alls presenterar spänningsnivån för laddstationerna, bara maxeffekt.

Jag gissar att Mercedes-säljarna svettas lite över detta just nu.

Snacka om att skapa räckviddsångest igen
haha ja!

hittade följande i en tråd(från 2024). Oklart om det är rätt eller fel. Antar att det stämmer finns väl säkert en begränsning med 300kw+ och 400v. Blir väl för mycket värme att hantera med 400v om allt annat lika. Drar ner ampere-talet och ökar volten istället
1746618960009.png

hittade även följande men vet inte när det är skrivet
1746619478367.png

Senast ändrad:
Hur vet man vilka laddare som är på 800 volt, utan att sitta i en Mercedes som tydligen bara visar sådana stationer i sin navigator? Hur tar jag reda på om detta är ett potentiellt problem för mig?

En snabb koll på Chargefinder och Ionity visar att de inte alls presenterar spänningsnivån för laddstationerna, bara maxeffekt.

Jag gissar att Mercedes-säljarna svettas lite över detta just nu.
Finns ingen karttjänst som visar den informationen. Hur Mercedes har löst det i sin navigation har jag ingen aning om men jag gissar på att de filtrerar bort allt som har en laddeffekt under 250kW. Det är dock inte ett korrekt sätt att göra det på...

what! det låter helt galet :(
Ja. Tyvärr. Finns dock rykten som säger att de bilar som levereras till Norge ska kunna laddda på 400V också. Men det är obekräftade rykten...
Jag kollade lite andra bilar:

BilmodellMaxeffekt 400VMaxeffekt 800V
Mercedes-Benz CLA0 kW – laddar ej320 kW
Zeekr 7X, Smart #5Oklart...360 kW
Kia/Hyundai150 kW263 kW
Porsche/Audi150 kW320 kW
Xpeng G9100 kW319 kW
Lotus Emeya och Eletre130 kW367 kW

Effekterna som står är maxeffekterna på värstingversionen av respektive bil. Har man en snikvariant kan den ha lägre maxeffekt.

haha ja!

hittade följande i en tråd(från 2024). Oklart om det är rätt eller fel. Antar att det stämmer finns väl säkert en begränsning med 300kw+ och 400v. Blir väl för mycket värme att hantera med 400v om allt annat lika. Drar ner ampere-talet och ökar volten istället
1746618960009.png

hittade även följande men vet inte när det är skrivet
1746619478367.png
Nästan alla med CCS2 följer standarden med max 500A. Spänningen varierar ju under laddning och från bil till bil men för 400v-bilar blir då taket runt 200kW. Tesla har på sina laddare lite mer max-ström vilket kan ge 250kW. Jag gillar inte att man gjort 400V/800V så svart på vitt. Det får också många att tro att alla som man säger är 800V ligger på 800V, det gör de inte. Inte heller ligger 400V-bilarna på 400V, många ligger under.

I själva verket är det så att man klassar allt över 400V som en "800V-klass bil". Taycan klassas som en 800V-bil, paketet ligger runt 720V. Kia EV6 klassas också som en 800V-bil, men den ligger och tuffar runt 520V. Så EV6:an och Taycan säger man båda är 800V-bilar, men EV6:an är faktiskt närmare 400V än den är 800V.

Dessutom så går batterierna i ett intervall, Taycan:en är inte alltid på 720V, den går under 720V och den går över 800V. Kian går likaså under och över sin "nominal voltage".

Då blir ju frågan, vad är "nominell spänning" för Mercedesen?

Industrin måste komma på bättre sätt att kommunicera på kring det här. För som det är idag så får man kunderna att tro att EV6-batteriet och Taycans batteri är i samma "spänningsklass", när de egentligen är väldigt långt från varandra.

Sen har man exempelvis Volvo ES90 med deras nya "800V-arkitektur". Men absolut ingen vet vad spänningen faktiskt ligger på före man kan börja testa bilarna. De säger max 370kW så då snackar vi förmodligen närmare 800V, om inte över, snarare än Kian som ligger närmare 400V.

Det är så flummigt.

Gällande snabb laddning av den Skoda Enyaq som jag kör så har jag trott att max effekt är 135 kW (har själv kommit upp i 130 kW när jag ladda på en Tesla station) annars mellan 55-100 kW vid några få tillfällen eftersom jag uteslutande laddar hemma.

(Vet så klart att förhållandena måste va gynnsamma med allt från temperatur och att max effekten droppar av alt efter som ladd-% på batteriet ökar. )

Nu är de så att jag hört att det via en mjukvauppgradering går att öka effekten till 175 kW för bilar efter 2022, min är 2023.

Skall göra några resor mellan Stockholm och Göteborg här innan sommaren och då våre det skönt om laddstoppen går att korta ned något och kunna ladda närmre 175 kW från 10-50% på batteriet eller något sånt.

Någon med mer info eller kunskaper kring detta?

Gällande snabb laddning av den Skoda Enyaq som jag kör så har jag trott att max effekt är 135 kW (har själv kommit upp i 130 kW när jag ladda på en Tesla station) annars mellan 55-100 kW vid några få tillfällen eftersom jag uteslutande laddar hemma.

(Vet så klart att förhållandena måste va gynnsamma med allt från temperatur och att max effekten droppar av alt efter som ladd-% på batteriet ökar. )

Nu är de så att jag hört att det via en mjukvauppgradering går att öka effekten till 175 kW för bilar efter 2022, min är 2023.

Skall göra några resor mellan Stockholm och Göteborg här innan sommaren och då våre det skönt om laddstoppen går att korta ned något och kunna ladda närmre 175 kW från 10-50% på batteriet eller något sånt.

Kommer i princip alltid upp i 170+ med vår -24 85X mellan "rätt" SoC-intervall. Den har ju även (manuell eller automatisk) förvärmning på de senare modellerna

Kommer i princip alltid upp i 170+ med vår -24 85X mellan "rätt" SoC-intervall. Den har ju även (manuell eller automatisk) förvärmning på de senare modellerna

85X har en max laddeffekt på 175kW. Andra varianter av Enyaq maxar på 165kW. Men detta gäller årsmodell 2024.
Källa: https://www.skoda-storyboard.com/en...d-charging-times-enhance-customer-experience/

iV80 och iV80 Coupe maxade på 143kW enligt spec.
85orna maxade på 135kW

hela listan finns på EVDatabase:

Senast ändrad:
Har en 2021, blir smått avis. 😅 Kör sällan så jag behöver snabbladda men häromhelgen stod jag vid CircleK i Hammarby Sjöstad och svor över 60 kW i medelhastighet. 🤷‍♂️ Ska tilläggas att jag inte hade optimal SoC, men ändå.
Men ytterst tveksam till om jag någonsin varit uppe över 100 vid snabbladdning faktiskt. 🤔

Tack för ett kanonbra svar! Tolkar det som att det inte går att uppdatera på iV80 då utan att jag får hålla tillgodo med runt 130 kW i bästa fall. Får käka en glass extra och hoppas på bra väder med utsikt över Vättern på långturerna framöver helt enkelt.

Tack för ett kanonbra svar! Tolkar det som att det inte går att uppdatera på iV80 då utan att jag får hålla tillgodo med runt 130 kW i bästa fall. Får käka en glass extra och hoppas på bra väder med utsikt över Vättern på långturerna framöver helt enkelt.
Jag vågar inte svära på att det inte går att höja maximala laddeffekten med hjälp av mjukvaruuppgradering.
Men det viktiga är egentligen inte maxeffekten, utan det beror också mycket på hur laddkurvan ser ut.

Den övre grafen är laddkurvan för Skoda Enyaq Coupe 85x modellår 2025. Den maxar på 175kW enligt spec. men 10-80% ligger den i snitt på 120kW.
Den undre grafen är laddkurvan för en äldre Skoda Enyaq iV80. Den maxar på 143kW enligt spec. men 10-80% ligger den i snitt på 125kW.
I detta fall blir det väldigt tydligt att man inte ska stirra sig blind på maxeffekten. Det viktiga är snitteffekten över en laddsession.

Skärmavbild 2025-05-07 kl. 15.26.45.png
Skärmavbild 2025-05-07 kl. 15.28.47.png

Troligen ingen miss. De har valt detta aktivt. Kanske beror det på att de försökt pressa priset på bilen och därför valt att plocka bort den komponent som krävs för att konvertera mellan 400V och 800V.
Ja det har de ju verkligen lyckats bra med, över 800k för en CLA. Det är inte ens löjligt, det är långt bortom det hur löjligt priset är på den.

Ja det har de ju verkligen lyckats bra med, över 800k för en CLA. Det är inte ens löjligt, det är långt bortom det hur löjligt priset är på den.
Beror ju helt på hur du specar den, jag gick också in och byggde en för jag blev nyfiken. Jag landade på 680k så som jag ville ha den.

Du kan ju få en Golf till att kosta över 800k om du vill det.

Tillbaka
Topp