• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,030
Då är det min tur att ansluta helhjärtat till gruppen. Känns bra än så länge men också väldigt konstigt. Kört Volvo i många år så får se huruvida denna bekantskapen utvecklas 😬
IMG_0698.jpeg
Grattis! Snygg färg också. ;)
 
Så alla varianter av nya Model Y har äntligen börjat levereras till Norge precis enligt plan. Under juni kommer de även till Sverige.
Det är precis det jag sagt tidigare. Att Tesla tappat i försäljning de senaste månaderna beror inte bara på att Elon varit ett r*vh*l, utan det har också berott på att produktionen av deras storsäljare inte kommit igång.
 
Så alla varianter av nya Model Y har äntligen börjat levereras till Norge precis enligt plan. Under juni kommer de även till Sverige.
Det är precis det jag sagt tidigare. Att Tesla tappat i försäljning de senaste månaderna beror inte bara på att Elon varit ett r*vh*l, utan det har också berott på att produktionen av deras storsäljare inte kommit igång.
Frågan är hur det kommer se ut på helåret, det skulle inte förvåna mig om de på flera marknader i Europa ligger 40-50% ned jämfört med förra året.

Bortsett från Elon är det ändå väldigt lite som talar för att de ska sälja lika bra som förra året, volatil prissättning, åldrat modellutbud, explosion av konkurrenter, försvagad image….
 
Frågan är hur det kommer se ut på helåret, det skulle inte förvåna mig om de på flera marknader i Europa ligger 40-50% ned jämfört med förra året.

Bortsett från Elon är det ändå väldigt lite som talar för att de ska sälja lika bra som förra året, volatil prissättning, åldrat modellutbud, explosion av konkurrenter, försvagad image….
Absolut. Du har helt rätt. De har ett visst utrymme att sänka sina priser, då de har höga marginaler. Men det kommer inte räcka för att väga upp för hela tappet.
 
Det beror delvis på att Model Y inte har börjat levereras till andra länder i någon större utsträckning.
Givetvis är nya Model Y's baskonfigurationer och dess tillgänglighet en viktig faktor. Såklart går inte Tesla -70% så där snabbt, det hade varit en sjuk reaktion.
Men, det finns definitiva tecken på att tappet vi ser handlar om mer än Model Y. Alla andra bilar säljer sämre också. Model 3, S, X, alla går det sämre för och har gjort det de senaste 3-4 månaderna.

Jag tror vi kommer se ett uppsving igen när de billigare MY kommer till Sverige, kvartal till kvartal - att Jul-Sep är mycket bättre än Apr-Jun 2025. Men det kommer inte täcka hela det tappet som skett och jag tror fortfarande att de kommer tappa en betydande del av sin Europeiska försäljning när man jämför 2024 med 2025 - kanske till och med i global försäljning.

Bilen i sig är inte heller tillräckligt "ny" för att den ska bli en så pass stor succé att folk bara måste köpa den. Det är en lifecycle refresh egentligen, som Polestar 2 fick med modellår 2024 där den fick mer effektiva motorer, nytt batteri, ny inverter och lite annat + utseendet då som är nytt.
 
Givetvis är nya Model Y's baskonfigurationer och dess tillgänglighet en viktig faktor. Såklart går inte Tesla -70% så där snabbt, det hade varit en sjuk reaktion.
Men, det finns definitiva tecken på att tappet vi ser handlar om mer än Model Y. Alla andra bilar säljer sämre också. Model 3, S, X, alla går det sämre för och har gjort det de senaste 3-4 månaderna.

Jag tror vi kommer se ett uppsving igen när de billigare MY kommer till Sverige, kvartal till kvartal - att Jul-Sep är mycket bättre än Apr-Jun 2025. Men det kommer inte täcka hela det tappet som skett och jag tror fortfarande att de kommer tappa en betydande del av sin Europeiska försäljning när man jämför 2024 med 2025 - kanske till och med i global försäljning.

Bilen i sig är inte heller tillräckligt "ny" för att den ska bli en så pass stor succé att folk bara måste köpa den. Det är en lifecycle refresh egentligen, som Polestar 2 fick med modellår 2024 där den fick mer effektiva motorer, nytt batteri, ny inverter och lite annat + utseendet då som är nytt.
På min gata finns 8st Model Y (lång gata förvisso men det är den enskilt vanligaste modellen) och exakt 0 av dessa ägare planerar att köpa den nya. Tesla är iskallt numera, inte hett som det var för 2-3 år sen.
 
På min gata finns 8st Model Y (lång gata förvisso men det är den enskilt vanligaste modellen) och exakt 0 av dessa ägare planerar att köpa den nya. Tesla är iskallt numera, inte hett som det var för 2-3 år sen.
Samma spaning på andra kusten av vårt land. Hälften av bilarna på gatan har dessutom satt klisterlappar på bakluckan i stil med ”I bought this Tesla before…”.

På jobbet har Model Y varit en av de vanligaste tjänstebilarna, vi rullar just nu strax under 100 stycken. Men inga nya får beställas, restvärdet är alldeles för osäkert (finansiell leasing) och ägarna tycker imagen är fel. Svänger som sagt fort i hockey-bockey!
 
Samma spaning på andra kusten av vårt land. Hälften av bilarna på gatan har dessutom satt klisterlappar på bakluckan i stil med ”I bought this Tesla before…”.

På jobbet har Model Y varit en av de vanligaste tjänstebilarna, vi rullar just nu strax under 100 stycken. Men inga nya får beställas, restvärdet är alldeles för osäkert (finansiell leasing) och ägarna tycker imagen är fel. Svänger som sagt fort i hockey-bockey!
Testa att försäkra en Tesla när vagnskadegarantin gått ut ;) Restvärdet påverkas givetvis av detta.
 
Samma spaning på andra kusten av vårt land. Hälften av bilarna på gatan har dessutom satt klisterlappar på bakluckan i stil med ”I bought this Tesla before…”.

På jobbet har Model Y varit en av de vanligaste tjänstebilarna, vi rullar just nu strax under 100 stycken. Men inga nya får beställas, restvärdet är alldeles för osäkert (finansiell leasing) och ägarna tycker imagen är fel. Svänger som sagt fort i hockey-bockey!
Måste vara jobbigt att vara så ängslig…
 
Klisterlapparna eller ägardirektiv? Det första kan spara tusenlappar, vi har haft flera skadegörelser av bilar på jobbet, alla Tesla. Det senare är rent affärsdrivet, riskkapitalister.
Berätta gärna mer om skadegörelserna på Teslabilar. Pratar man med Tesla Club Sweden så säger de att exakt 0 bilar har utsatts för skadegörelse i Sverige..
vore bra att få lite perspektiv på frågan
 
Tänkte mest på klisterlapparna att företag i regel är fega och ängsliga är ju inget nytt 😃

Det är ju inte "bara" för att det är ängsliga, företag måste ju hela tiden utvärdera affärsnyttan med sina olika beslut och nyttan med Tesla är ju lika med noll idag, för fyra-fem år sedan skapade varumärket Tesla positiva associationer hos många och det fanns få likvärdiga fordon att erbjuda personalen. Nu finns många konkurrenter och Teslas image är otroligt mycket svagare.

Plus att det är praktiskt att enbart göra affärer med företag som har kollektivavtal, många certifieringar och liknande kommer med löften om att man ska säkerställa villkoren för de anställda även hos sina leverantörer och då är det lätt att företrädelsevis välja företag med kollektivavtal. Det går såklart att köpa Teslor ändå och argumentera för att de trots allt har bra villkor... men varför lägga tid på det när man snabbt och enkelt kan hänvisa de anställda till andra märken.
 
Jag har inte kört de. Men porsche-fans säger att även Taycan känns som en porsche. Känslan och glädjen finns där.
Jag har haft en Taycan 4S (sedan) i nästan 2 ½ år och den var verkligen härlig att köra. Superbekväm med luftfjädring och i sport och sport plus så var den allert och smidig som en riktig Porsche. Styrkänslan och väggkontakten är fenomenal, man kan inte tro att den väger norr om 2 ton. Kan man leva med lite segt infotainmentsystem (min var hopplöst seg att koppla upp telefon, trots flera uppdateringar av mjukvaran), räckvidden, försäkringen och inköpet så är det bara att köpa. Roligare vardagsbil kan man inte ha. Min fick lämna precis av det som diskuterats, värdeminskningen… Hade nästan ont i magen innan jag ryckte plåstret och fick till en deal där jag bytte in den mot en 911 4S i höstas.
 
Det är ju inte "bara" för att det är ängsliga, företag måste ju hela tiden utvärdera affärsnyttan med sina olika beslut och nyttan med Tesla är ju lika med noll idag, för fyra-fem år sedan skapade varumärket Tesla positiva associationer hos många och det fanns få likvärdiga fordon att erbjuda personalen. Nu finns många konkurrenter och Teslas image är otroligt mycket svagare.

Plus att det är praktiskt att enbart göra affärer med företag som har kollektivavtal, många certifieringar och liknande kommer med löften om att man ska säkerställa villkoren för de anställda även hos sina leverantörer och då är det lätt att företrädelsevis välja företag med kollektivavtal. Det går såklart att köpa Teslor ändå och argumentera för att de trots allt har bra villkor... men varför lägga tid på det när man snabbt och enkelt kan hänvisa de anställda till andra märken.
Detta har jag lite problem med.

Under alla mina år med Tesla, 11 and counting, så har jag hittills inte stött på en enda som upplevt att några andra märken konkurrerar ut Tesla i sin helhet. Vi kan skippa image-snacket för även om det spelar roll så är det helt oväsentligt om man ska jämföra hård/mjukvara. Där slår fortfarande ingen Tesla på fingrarna. Vilket egentligen är väldigt enkelt. Tesla är inte bara ett bilföretag och man jobbar inte som det heller. Det är betydligt mer mjukvaruingenjörsfokus än på alla andra bilföretag och det återspeglas i hur väl och sömlöst det fått elbilsupplevelsen att fungera.

En kollega på jobbet har köpt en Polestar 4 och han är SUPERNÖJD med hårdvaran. Han tycker det är en magisk bil. Men samtidigt hatar han mjukvaran som är extremt buggig. Nu är väl kanske Polestar lite i situationen där Tesla var för 10 år sedan, många som köper en Polestar vill verkligen HA en Polestar och då bryr man sig mindre om defekter och buggar.

Missförstå mig inte nu. Jag kommer troligtvis inte byta till en ny Tesla när jag säljer min Model Y Performance jag har idag. Anledningarna är flera men det mesta grundar sig i att jag börjar bli lite trött på den spartanska interiören och kvalitetskänslan. Tesla har, även när jag köpte min Model S P85D för 1,1 miljon, känts "billiga" i upplevelsen. Även i de nya bilarna är det svårt att få samma känsla som i min gamla BMW F10:a eller som i den E-tron:en jag åkte i för något år sedan. Det kändes liksom annorlunda. Plus att jag innerligt avskyr den nya designen på Model Y.
 
Någon som har en Q6 e tron som kan dela med sig lite åsikter?

Fundera på en sådan en xc60 hybrid efter sommaren.
 
Detta har jag lite problem med.

Under alla mina år med Tesla, 11 and counting, så har jag hittills inte stött på en enda som upplevt att några andra märken konkurrerar ut Tesla i sin helhet. Vi kan skippa image-snacket för även om det spelar roll så är det helt oväsentligt om man ska jämföra hård/mjukvara. Där slår fortfarande ingen Tesla på fingrarna. Vilket egentligen är väldigt enkelt. Tesla är inte bara ett bilföretag och man jobbar inte som det heller. Det är betydligt mer mjukvaruingenjörsfokus än på alla andra bilföretag och det återspeglas i hur väl och sömlöst det fått elbilsupplevelsen att fungera.

En kollega på jobbet har köpt en Polestar 4 och han är SUPERNÖJD med hårdvaran. Han tycker det är en magisk bil. Men samtidigt hatar han mjukvaran som är extremt buggig. Nu är väl kanske Polestar lite i situationen där Tesla var för 10 år sedan, många som köper en Polestar vill verkligen HA en Polestar och då bryr man sig mindre om defekter och buggar.

Missförstå mig inte nu. Jag kommer troligtvis inte byta till en ny Tesla när jag säljer min Model Y Performance jag har idag. Anledningarna är flera men det mesta grundar sig i att jag börjar bli lite trött på den spartanska interiören och kvalitetskänslan. Tesla har, även när jag köpte min Model S P85D för 1,1 miljon, känts "billiga" i upplevelsen. Även i de nya bilarna är det svårt att få samma känsla som i min gamla BMW F10:a eller som i den E-tron:en jag åkte i för något år sedan. Det kändes liksom annorlunda. Plus att jag innerligt avskyr den nya designen på Model Y.

Teslas mjukvara,batteri och motorer är ok. Men själva "bilen" och dens kvalitet tycker jag är i sämsta laget.
Tesla borde vara underleverantör till företag som kan bygga bilar. Ungefär som Bosch är.
 
Teslas mjukvara,batteri och motorer är ok. Men själva "bilen" och dens kvalitet tycker jag är i sämsta laget.
Tesla borde vara underleverantör till företag som kan bygga bilar. Ungefär som Bosch är.
Där är mycket mer som är bättre på Tesla än traditionella biltillverkare. Men just interiören och vissa lösningar man gjort är helt hjärndött.

Automatiska vindrutetorkare, jag tittar på er...

När jag köpte min första Model S och betalade löjligt mycket pengar så höll jag på att trilla av pinnen när jag såg att de infällbara handtagen hade repat sidorutorna. Mina kromlister på dörrarna linjerade inte heller...

När jag köpte min Model X begagnad av ett annat bolag, så var där 1 månad garanti kvar. Lämnade in den till Tesla med ca. 20 åtgärdspunkter. Bara att man lanserar en bil vars dörrar skrapar upp dörrkanterna för över en miljon är helt sjukt.
 
Där är mycket mer som är bättre på Tesla än traditionella biltillverkare. Men just interiören och vissa lösningar man gjort är helt hjärndött.

Automatiska vindrutetorkare, jag tittar på er...

När jag köpte min första Model S och betalade löjligt mycket pengar så höll jag på att trilla av pinnen när jag såg att de infällbara handtagen hade repat sidorutorna. Mina kromlister på dörrarna linjerade inte heller...

När jag köpte min Model X begagnad av ett annat bolag, så var där 1 månad garanti kvar. Lämnade in den till Tesla med ca. 20 åtgärdspunkter. Bara att man lanserar en bil vars dörrar skrapar upp dörrkanterna för över en miljon är helt sjukt.
Just byggkvaliteten är dock ganska bra numera. Jag hade ingenting att anmärka på min Model 3 2022. Många förväxlar "enkelt utförande" med "låg kvalitet" och så är det ju inte riktigt. Tesla har billigt utförande på många ställen (dörrsidor, insida bagage, mm) men inte låg kvalitet egentligen.

Det som däremot verkligen är en miljon gånger sämre än konkurrenterna är farthållaren och regnsensorn. Farthållaren vill överhuvudtaget inte fungera många gånger i dimma, skymning, regn, den läser skyltar fel, den bromsar för skuggor, men framförallt tvärnitar bilen för att bilen framför bara närmar sig filmarkeringen! Vilket fullständigt idiotitskt beteende. Om den ska göra nånting ska den ju i så fall flytta bilen något i sidled.

Och så regnsensorn. Inte en minut under tre års tid var vi överens om hur tätt den borde torka...
 
Tillbaka
Topp