• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,034
Just byggkvaliteten är dock ganska bra numera. Jag hade ingenting att anmärka på min Model 3 2022. Många förväxlar "enkelt utförande" med "låg kvalitet" och så är det ju inte riktigt. Tesla har billigt utförande på många ställen (dörrsidor, insida bagage, mm) men inte låg kvalitet egentligen.

Det som däremot verkligen är en miljon gånger sämre än konkurrenterna är farthållaren och regnsensorn. Farthållaren vill överhuvudtaget inte fungera många gånger i dimma, skymning, regn, den läser skyltar fel, den bromsar för skuggor, men framförallt tvärnitar bilen för att bilen framför bara närmar sig filmarkeringen! Vilket fullständigt idiotitskt beteende. Om den ska göra nånting ska den ju i så fall flytta bilen något i sidled.

Och så regnsensorn. Inte en minut under tre års tid var vi överens om hur tätt den borde torka...
Jag förväxlar dock ingenting. På min Model 3 hade jag inga garantiärenden inte heller på min gamla Model Y LR. Min MYP har varit inne pga någon plåt som lossnade under bilen och den lät som en gammal folkasnurras gnisslande stötdämpare och nu denna månaden ska jag in för gnisslande stötdämpare bak (touché).

Men kvalitén på interiören är inte särskilt hög. Det låter en del, märk väl jag är ultrakänslig för störande ljud, från alla håll och kanter.

Autopiloten har jag noll problem med. På riktigt. Folk gnäller över den hit och dit och jag kör i princip alltid med den på om jag inte kör i stan. Regnsensorn eller bristen utav densamma är värre men även den har blivit extremt mycket bättre och är absolut i paritet med mina gamla bilar med akustisk regnsensor.

Jag förväxlar dock ingenting. På min Model 3 hade jag inga garantiärenden inte heller på min gamla Model Y LR. Min MYP har varit inne pga någon plåt som lossnade under bilen och den lät som en gammal folkasnurras gnisslande stötdämpare och nu denna månaden ska jag in för gnisslande stötdämpare bak (touché).

Men kvalitén på interiören är inte särskilt hög. Det låter en del, märk väl jag är ultrakänslig för störande ljud, från alla håll och kanter.

Autopiloten har jag noll problem med. På riktigt. Folk gnäller över den hit och dit och jag kör i princip alltid med den på om jag inte kör i stan. Regnsensorn eller bristen utav densamma är värre men även den har blivit extremt mycket bättre och är absolut i paritet med mina gamla bilar med akustisk regnsensor.
Intressant hur olika man kan ha det. Jag hade inte ett skrammel i bilen. På riktigt. Däremot KONSTANTA problem med farthållaren och regnsensorn. Hatade varje sekund när det regnade, fick dutta manuellt hela tiden. Bara en så uppenbar sak att man inte kan justera känsligheten själv som på alla bilar de senaste 20 åren?! Och att farthållaren läste skyltar fel så den tvärnitade till 60 km/h på Essingeleden var ju spännande måste man säga.

(På lågtrafikerad motorväg gjorde däremot Autopiloten ett utmärkt jobb. Men 90% av min körning är i intensiv Stockholmstrafik)

Intressant hur olika man kan ha det. Jag hade inte ett skrammel i bilen. På riktigt. Däremot KONSTANTA problem med farthållaren och regnsensorn. Hatade varje sekund när det regnade, fick dutta manuellt hela tiden. Bara en så uppenbar sak att man inte kan justera känsligheten själv som på alla bilar de senaste 20 åren?! Och att farthållaren läste skyltar fel så den tvärnitade till 60 km/h på Essingeleden var ju spännande måste man säga.

(På lågtrafikerad motorväg gjorde däremot Autopiloten ett utmärkt jobb. Men 90% av min körning är i intensiv Stockholmstrafik)
Åh i köer är AP helt underbar. Vi körde med den hela vägen till och från farsan i Tjeckien också. Men jag vet att vissa har problem och vägrar använda den pga alla återkommande struligheter.

Något jag önskar fanns är hastighetsjusterad volymkontroll. Fanns på i princip alla mina gamla bilar utom de äldsta som knappt hade en stereo. Fattar inte hur det inte kan finnas som alternativ.

Detta har jag lite problem med.

Under alla mina år med Tesla, 11 and counting, så har jag hittills inte stött på en enda som upplevt att några andra märken konkurrerar ut Tesla i sin helhet. Vi kan skippa image-snacket för även om det spelar roll så är det helt oväsentligt om man ska jämföra hård/mjukvara. Där slår fortfarande ingen Tesla på fingrarna. Vilket egentligen är väldigt enkelt. Tesla är inte bara ett bilföretag och man jobbar inte som det heller. Det är betydligt mer mjukvaruingenjörsfokus än på alla andra bilföretag och det återspeglas i hur väl och sömlöst det fått elbilsupplevelsen att fungera.

En kollega på jobbet har köpt en Polestar 4 och han är SUPERNÖJD med hårdvaran. Han tycker det är en magisk bil. Men samtidigt hatar han mjukvaran som är extremt buggig. Nu är väl kanske Polestar lite i situationen där Tesla var för 10 år sedan, många som köper en Polestar vill verkligen HA en Polestar och då bryr man sig mindre om defekter och buggar.

Missförstå mig inte nu. Jag kommer troligtvis inte byta till en ny Tesla när jag säljer min Model Y Performance jag har idag. Anledningarna är flera men det mesta grundar sig i att jag börjar bli lite trött på den spartanska interiören och kvalitetskänslan. Tesla har, även när jag köpte min Model S P85D för 1,1 miljon, känts "billiga" i upplevelsen. Även i de nya bilarna är det svårt att få samma känsla som i min gamla BMW F10:a eller som i den E-tron:en jag åkte i för något år sedan. Det kändes liksom annorlunda. Plus att jag innerligt avskyr den nya designen på Model Y.
Du har säkert rätt, min poäng var bara att det för svenska företag och arbetsgivare inte finns någon tydlig uppsida med att erbjuda Tesla som ett alternativ i deras portfölj av valbara förmånsbilar.

När Tesla 3 lanserades var de ju relativt unika på marknaden (detsamma gäller Model S, men den var väl aldrig ett alternativ för de breda massorna) men nu finns det massor av konkurrenter som i vart fall är tillräckligt bra, samt att Tesla inte alls är lika positivt laddat som varumärke längre.

Du har säkert rätt, min poäng var bara att det för svenska företag och arbetsgivare inte finns någon tydlig uppsida med att erbjuda Tesla som ett alternativ i deras portfölj av valbara förmånsbilar.

När Tesla 3 lanserades var de ju relativt unika på marknaden (detsamma gäller Model S, men den var väl aldrig ett alternativ för de breda massorna) men nu finns det massor av konkurrenter som i vart fall är tillräckligt bra, samt att Tesla inte alls är lika positivt laddat som varumärke längre.
Nej så är det garanterat. Det är inte så "fint" och lyxigt att kunna erbjuda Tesla som förmånsbil längre. Personligen hoppas jag bara att jag inte förlorar massvis av stålar när jag säljer min nuvarande.

Nej så är det garanterat. Det är inte så "fint" och lyxigt att kunna erbjuda Tesla som förmånsbil längre. Personligen hoppas jag bara att jag inte förlorar massvis av stålar när jag säljer min nuvarande.
Hoppas kan man ju. 2024 underkändes 23% av Tesla 3 på bilprovningen. Privat till rätt köpare kan det ju gå bra. ;)

Någon som har erfarenhet av BMW iX3? Förefaller vara en vanlig bil som går på el med god kvalitetskänsla.
Hur är räckvidd, laddning osv?

Hoppas kan man ju. 2024 underkändes 23% av Tesla 3 på bilprovningen. Privat till rätt köpare kan det ju gå bra. ;)
Jag har inte besiktigat en bil sedan 2014 så jag har inte direkt brytt mig. :D

Dessutom sedan elbilsbonusen försvann har det blivit märkbart svårare att inte gå back trots lågt restvärde.

Jag har bra koll på andrahandsmarknaden. Men jag avvaktar lite med försäljning. Just nu är det ca. -50k gentemot restvärdet.
Jupp. Jag skulle inte sälja en Model Y närmaste 1-2 åren. Det har sålts så vansinnigt många nya som kommer tillbaka just nu. Det enda sättet att sälja är att kapa priset eftersom alla är likadana. Tittar man på nyförsäljningen idag av Model Y så inser man att begmarknaden kommer se helt annorlunda ut om 3 år och framåt.

För egen del tittar jag på möjligheten att gå tillbaka till Tesla. För 250k är det en jävligt bra bil trots allt. Det är vad en ID3 kostar beggat som är sämre på typ allt (utom regnsensor och farthållare...) ;)

Jupp. Jag skulle inte sälja en Model Y närmaste 1-2 åren. Det har sålts så vansinnigt många nya som kommer tillbaka just nu. Det enda sättet att sälja är att kapa priset eftersom alla är likadana. Tittar man på nyförsäljningen idag av Model Y så inser man att begmarknaden kommer se helt annorlunda ut om 3 år och framåt.

För egen del tittar jag på möjligheten att gå tillbaka till Tesla. För 250k är det en jävligt bra bil trots allt. Det är vad en ID3 kostar beggat som är sämre på typ allt (utom regnsensor och farthållare...) ;)
Alltså jag kommer få allt skräp åtgärdat på garantin så om inte annat köper jag ut den privat när det beger sig. Har tills mitten av 2026 på mig så det borde vara rätt lugnt. Jag är egentligen inte missnöjd med bilen men jag har ju bytt bil nästan varje år så börjar göra ont i bilbytartarmen att ha haft denna i två år nu.

Tesla har nu lagt upp privatleasing på Highland och Juniper. Billigt är det då inte (försäkring ingår dock).... Men det lär inte vara mycket dyrare än vid köp som läget är nu

Det finns ju både vita och svarta 😊.

Att ha en Y i annan färg är lyxigt. Kostar väl 30.000 kr mer?

Det finns ju både vita och svarta 😊.

Att ha en Y i annan färg är lyxigt. Kostar väl 30.000 kr mer?
Efter att ha haft Midnight Silver på min Model S, helt klart bästa färgen som naturligtvis inte finns längre, och Multicoat Red på min gamla Model Y har jag hållit mig till vita bilar. Har aldrig haft så tydliga stenskott som på min röda. Tesla hade vit grundfärg på MC-red och ja... Det var bedrövligt varje gång man tvättade bilen att se hur många vita prickar där var, framför allt på motorhuven. Den vita verkar ha svart grundfärg så det är också lite tveksamt men jag vet inte om färgen i sig är mer tålig eller har fler lager men det är betydligt färre stenskott på min nuvarande än på den gamla.

Speglar mina tankar rätt bra. Har en Model Y (LR AWD) med 6 mån kvar på jobbleasingen, således dags att bestämma sig snart.

Teslan gör så mycket förbannat bra. Men för den månadskostnaden vet jag inte om den är ”rolig nog”? Den bjuder ju inte på mycket upplevelse pga den avskalade interiören och körupplevelsen är ju (utöver accelerationen) inget extraordinärt.
Var inne på att byta min Y mot kollegans Model 3 för jag har egentligen inte behov av en så stor bil (och 3:an är nästan 1500 billigare/månad för oss) men det blev inte av.

Då vi inte får beställa Tesla längre är det inte ett alternativ framåt heller.
Ovan till trots så har jag tittat mest på bilarna du nämner, framför allt Audin. Grymt snygg, praktiskt med kombi trots allt.
Men, inte för att jag inte har råd, men det är jäkligt mycket pengar för ”bara” en Audi. :D
Skulle gärna välja Tesla 3 bara de kändes mer premium. Elon’s eskapader kan jag bortse ifrån då brist på premium är en deal breaker.

Verklig range är mer intressant och premiumtyskarna ligger alltid högt i räckviddtester
Mycket med räckvidd handlar ju om körmönster. Personligen behöver jag oftast kissa ändå när bilen behöver laddning. Ca. var tredje timme eller 30:e mil när vi åker på långresa. Däremot hade jag gärna sett en effektivare laddkurva och där är gamla E-tron 55 grym. Min MYP tappar snabbt från 170kW/h ner till under 100 känns det som medan vad jag sett i tester håller E-tron:en samma effekt hela vägen till 80%. Men med mina 21'' sommarhjul så snittar min 176Wh/km och på vintern med 20'' ligger den på runt 190Wh/km. Det är väldigt väldigt bra för en "stor" bil. Om jag inte minns fel så låg min gamla Model 3 LR på runt 150Wh/km men då hade jag 20'' eftermarknadshjul. Model X:en låg på över 220 och jag tror banne mig att Model S:en med 21'' låg däromkring också.

Om det nu är förbjudet att köra förbi en buss med utfälld stopskylt så borde rimligtvis bilen läsa av det och stanna. Men vi vet ju hur det är med skyltavläsningen i bilarna idag. Både Tesla och andra har väldigt svårt för det där. Ska bli väldigt spännande att se hur de riktiga robottaxina klarar vardagskörningen. Aktiekursen talar om höga förhoppningar.

Om det nu är förbjudet att köra förbi en buss med utfälld stopskylt så borde rimligtvis bilen läsa av det och stanna. Men vi vet ju hur det är med skyltavläsningen i bilarna idag. Både Tesla och andra har väldigt svårt för det där. Ska bli väldigt spännande att se hur de riktiga robottaxina klarar vardagskörningen. Aktiekursen talar om höga förhoppningar.
Teslas robotaxi är inte så bra som konkurrenternas. Men de är bra på att prata och skryta om det.

IMG_9643.jpeg

Nytt rekord på laddning av Enyaqen på Tesla Supercharger trodde inte min 2023:a klara mer än 135kW 😮

Testade en EQE SUV.
Trevlig och komfortabel att köra, men något ful att titta på.
BMW i5, Macan och EQE’n är de som ligger bäst till hos elbilarna för mig.
Bland laddhybrider finns det en del andra alternativ, men fortfarande så känns det som att tyskarna passar mig bäst.

Jag har rätt bra insikt i och för sig.
Utveckla gärna. Jobbar du med R&D på Tesla eller vet du bara vad du läser online? Om det är det sistnämnda så skulle jag säga att du helt saknar insikt i hur bra deras FW för robottaxi är och hur den fungerar IRL. Det vet utvecklingsgruppen på Tesla fram tills den 23:e eller när den nu skulle lanseras i Texas. Tror det är otroligt dumt att utgå ifrån att det är samma mjukvara som i FSD man lanserar med robottaxi som ju är avsevärt mer kritiskt att det fungerar väl än FSD som fortfarande är i "beta"-stadie även i USA.

Tillbaka
Topp