Jag förväxlar dock ingenting. På min Model 3 hade jag inga garantiärenden inte heller på min gamla Model Y LR. Min MYP har varit inne pga någon plåt som lossnade under bilen och den lät som en gammal folkasnurras gnisslande stötdämpare och nu denna månaden ska jag in för gnisslande stötdämpare bak (touché).Just byggkvaliteten är dock ganska bra numera. Jag hade ingenting att anmärka på min Model 3 2022. Många förväxlar "enkelt utförande" med "låg kvalitet" och så är det ju inte riktigt. Tesla har billigt utförande på många ställen (dörrsidor, insida bagage, mm) men inte låg kvalitet egentligen.
Det som däremot verkligen är en miljon gånger sämre än konkurrenterna är farthållaren och regnsensorn. Farthållaren vill överhuvudtaget inte fungera många gånger i dimma, skymning, regn, den läser skyltar fel, den bromsar för skuggor, men framförallt tvärnitar bilen för att bilen framför bara närmar sig filmarkeringen! Vilket fullständigt idiotitskt beteende. Om den ska göra nånting ska den ju i så fall flytta bilen något i sidled.
Och så regnsensorn. Inte en minut under tre års tid var vi överens om hur tätt den borde torka...
Men kvalitén på interiören är inte särskilt hög. Det låter en del, märk väl jag är ultrakänslig för störande ljud, från alla håll och kanter.
Autopiloten har jag noll problem med. På riktigt. Folk gnäller över den hit och dit och jag kör i princip alltid med den på om jag inte kör i stan. Regnsensorn eller bristen utav densamma är värre men även den har blivit extremt mycket bättre och är absolut i paritet med mina gamla bilar med akustisk regnsensor.