Jag har kört Easee sedan 3 år tillbaka, nu köpte jag en till elbil och satt då även in en till laddare, givetvis körde jag en till Easee då. Kopplad via Tibber, Supernöjd!Vilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har kört Easee sedan 3 år tillbaka, nu köpte jag en till elbil och satt då även in en till laddare, givetvis körde jag en till Easee då. Kopplad via Tibber, Supernöjd!Vilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Just skaffat elbil och landade i en Easee. stod mellan en sådan och Zaptec go. Installatören rekommenderade Easee och deras app verkade mer omtyckt, samt att jag gillade designen framför Zaptec Go.Vilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Japp. Just nu körs piloter. Du kan köpa en volvo och deras box om du vill köra V2X eller BMW iX3 (neue klasse) och BMWs laddbox. Då är det V2G via AC. Andra satsar på V2G via DC. Men standarderna är inte helt klara så därför är det inte så utbredd ännu.Någon som vet mer om V2G tekniken?
Verkar som tex Zaptec 2 Go stödjer det men verkar inte finnas stöd för tekniken i Sverige ännu, mer än testfas.
Ja kör med tibber + tibber pulse, tillsammans med Zaptec Go.Något speciellt elbolag att föredra om man vill optimera elbilsladdning? Exempelvis verkar Tibber/Greenley populära, eller är det bara marknadsföring och att det i slutändan är hugget som stucket?
Tibber även här.Något speciellt elbolag att föredra om man vill optimera elbilsladdning? Exempelvis verkar Tibber/Greenley populära, eller är det bara marknadsföring och att det i slutändan är hugget som stucket?
Jämför man med en elbil så är det väl någonstans mellan 70 och 100% högre förbrukning, men hybrider brukar äta många elektroner.BMW x5 50e -25
Ingen erfarenhet av hybrid sedan tidigare men tycker förbrukningen känns okej.
Lite 50/70-väg genom Stockholm i bilköer sedan motorväg i ca 120km/h.
Vad säger ni andra?
![]()
Jag har en Tesla Model X som jag kört 8000 mil den ligger på 2.3 i snitt över dessa 8000 mil och på samma sträcka ligger jag på ca 2..1-2.2 men som sagt saknar erfarenhet från hybrid och mtp storlek tycker jag det känns okJämför man med en elbil så är det väl någonstans mellan 70 och 100% högre förbrukning, men hybrider brukar äta många elektroner.
Min A6 55 brukar dra runt 23kWh/100km, så det är väl en helt rimlig siffra för en SUV.
Ja, svårt att säga utan att jämföra samma sträcka.Jag har en Tesla Model X som jag kört 8000 mil den ligger på 2.3 i snitt över dessa 8000 mil och på samma sträcka ligger jag på ca 2..1-2.2 men som sagt saknar erfarenhet från hybrid och mtp storlek tycker jag det känns ok![]()
Jag ligger under 20 med min A klass. SommartidJämför man med en elbil så är det väl någonstans mellan 70 och 100% högre förbrukning, men hybrider brukar äta många elektroner.
Min A6 55 brukar dra runt 23kWh/100km, så det är väl en helt rimlig siffra för en SUV.
Jag har 22kW laddboxinstallation med DEFA box vid garaget, Perific lastbalanserare i husets elcentral/elmätare, separat jordfelsbrytare och 22kW-kablar överallt.Vilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Personer som tycker det är jätteviktigt är sällan kul på festNär ska bilhandlarna inse skillnaden mellan effekt och energi?
![]()
Laddar du med 22 kW? Jag skaffade Charge amps aura 22 kW i väntan på första elbilen. Våra bilar kan visserligen inte ladda med den effekten, men jag tänkte att det är framtidssäkert med hög laddeffekt.Jag har 22kW laddboxinstallation med DEFA box vid garaget, Perific lastbalanserare i husets elcentral/elmätare, separat jordfelsbrytare och 22kW-kablar överallt.
DEFA har display och 22kW, mest prisvärda enl mig och framtidsäker
Blev utloggad, fick logga in och funkade som vanligt igen. Levererade dock ström som vanligt utifrån eco-modeZaptec - funkar er app ikväll?
600kr mer i månaden jämfört med p-plats utan laddare. 2kr per kWh. 11kW effekt. Varmgarage. Bostadsrätt. Charge Amps som hårdvara och operatör.En liten enkät:
Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...
... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
2,49 kr/kWh, 11kW (ChargeNode) utomhus. Ingen extra hyra för att det är laddplats.En liten enkät:
Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...
3kr/kWh, 11kW i varmgarage, ingen prisskillnad mot plats utan laddning.En liten enkät:
En liten enkät:
Det är billigt elnät du har, jag betalar typ 70öre per kwh bara i abonnemangsavgiften (7065kr per år). Sen typ 70 öre till i överföringsavgifter till elnätet.Har inte hamnat över 50öre kWh (SE4) hitills i år och lite förenklat, typ 1,5kr kWh med nätavgift, elskatt osv.. Min arbetsgivare betalar däremot mig 4kr per kWh och lägg därtill att jag har solceller.. Kontentan är typ att jag tjänar lite extra på att köra bil
![]()
Men dom samlar cred på ett bilforum?Personer som tycker det är jätteviktigt är sällan kul på fest![]()
Sant.. men det är ju en avgift jag har oavsett så när det gäller laddningen, känns det inte lite konstigt att räkna med den? Snittpriset blir dessutom olika från år till år utifrån att förbrukningen varierar.. i mitt tycke blir det lite dumt att räkna med den.Det är billigt elnät du har, jag betalar typ 70öre per kwh bara i abonnemangsavgiften (7065kr per år). Sen typ 70 öre till i överföringsavgifter till elnätet.
Så typ samma som dig innan jag ens betalat för elhandeln![]()
Undrar verkligen hur stor skillnaden blir. Idag så är detett estimat som är fast men att det framåt kommer variera.Tibber även här.
Fick dock mail idag om förändrad prismodell där olika faktorer kommer påverka påslaget på bruttokostnaden för elen.
Inget prisexempel, så kan bli byte i januari.
Jag har förstås försökt hitta lite info på nätet också (inte så lätt visar det sig, allt handlar om publika snabbladdare, eller egna laddboxar för villor)...En liten enkät: