• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,032
Utveckla gärna. Jobbar du med R&D på Tesla eller vet du bara vad du läser online? Om det är det sistnämnda så skulle jag säga att du helt saknar insikt i hur bra deras FW för robottaxi är och hur den fungerar IRL. Det vet utvecklingsgruppen på Tesla fram tills den 23:e eller när den nu skulle lanseras i Texas. Tror det är otroligt dumt att utgå ifrån att det är samma mjukvara som i FSD man lanserar med robottaxi som ju är avsevärt mer kritiskt att det fungerar väl än FSD som fortfarande är i "beta"-stadie även i USA.
jag arbetar inom fordonsbranschen. Så mycket kan jag säga.
Men som du skriver själv, Teslas har ju ännu inte lanserats medans andra bolag, t.ex. Pony.AI har tusentals fordon ute som arbetar i verklig miljö i megastäder som Peking och Shanghai. Det visar ju på att Tesla inte kommit lika långt ännu. Vad de kommer att åstadkomma i framtiden är en annan fråga, men konkurrenterna kommer ju också förbättra sina system då.
 
  • Like
Reactions: par
jag arbetar inom fordonsbranschen. Så mycket kan jag säga.
Men som du skriver själv, Teslas har ju ännu inte lanserats medans andra bolag, t.ex. Pony.AI har tusentals fordon ute som arbetar i verklig miljö i megastäder som Peking och Shanghai. Det visar ju på att Tesla inte kommit lika långt ännu. Vad de kommer att åstadkomma i framtiden är en annan fråga, men konkurrenterna kommer ju också förbättra sina system då.
Ja alltså vet vi lika mycket om Teslas robottaxi. Så mycket kan jag säga.

Waymo har också massvis av fordon ute och har haft det i många år, dock är det ju extremt avgränsat. Man kan säga vad man vill om Elon men Tesla som företag kommer göra detta riktigt bra. Av historien att döma antagligen inte på första försöket men Tesla har så otroligt mycket mer kördata att jobba med än de andra bolagen vars bilar knappt ens har internetuppkoppling än mindre mjukvara för att skicka den typ av kördata till biltillverkarens servrar. Jag har varit en sväng på Volvo/Wireless car och sett vad jag behöver se för att avvakta med ett köp ett par tio år. 😂
 
Ja alltså vet vi lika mycket om Teslas robottaxi. Så mycket kan jag säga.

Waymo har också massvis av fordon ute och har haft det i många år, dock är det ju extremt avgränsat. Man kan säga vad man vill om Elon men Tesla som företag kommer göra detta riktigt bra. Av historien att döma antagligen inte på första försöket men Tesla har så otroligt mycket mer kördata att jobba med än de andra bolagen vars bilar knappt ens har internetuppkoppling än mindre mjukvara för att skicka den typ av kördata till biltillverkarens servrar. Jag har varit en sväng på Volvo/Wireless car och sett vad jag behöver se för att avvakta med ett köp ett par tio år. 😂
Kina har ungefär 6000 självkörande taxis ute på gatorna. Usa har cirka 500 och europa 0 bilar. Precis som allt annat så leder Kina även denna liga.
Here samlar också massor med kördata. Och då är det inte bara från ett bilmärke, utan från en rad bilmärken som sammanlagt har mångdubbelt fler bilar ute på vägarna.
Men de traditionella bolagen tar det säkra före det osäkra, man vill inte förstöra sitt varumärke genom att lova saker man inte kan hålla eller sätta bilar på vägarna och inte kunna garantera säkerheten. Tesla och kineserna har lite annan strategi där.

Jag tror det finns mycket annat i samhället som måste till också i form av infrastruktur (6G exempelvis) samt den juridiska biten. Kommer nog dröja rätt länge innan total självkörning (utan ratt och pedaler) blir verkligheten. Vågar man gissa att första bilarna kommer 2030?
 
Kina har ungefär 6000 självkörande taxis ute på gatorna. Usa har cirka 500 och europa 0 bilar. Precis som allt annat så leder Kina även denna liga.
Here samlar också massor med kördata. Och då är det inte bara från ett bilmärke, utan från en rad bilmärken som sammanlagt har mångdubbelt fler bilar ute på vägarna.
Men de traditionella bolagen tar det säkra före det osäkra, man vill inte förstöra sitt varumärke genom att lova saker man inte kan hålla eller sätta bilar på vägarna och inte kunna garantera säkerheten. Tesla och kineserna har lite annan strategi där.

Jag tror det finns mycket annat i samhället som måste till också i form av infrastruktur (6G exempelvis) samt den juridiska biten. Kommer nog dröja rätt länge innan total självkörning (utan ratt och pedaler) blir verkligheten. Vågar man gissa att första bilarna kommer 2030?
Alltså vi kan diskutera hur mycket vi vill men alla Tesla-modeller med AP samlar data och skickar in. Det är över 1 miljon bilar som skickar data. Det är rätt svårslaget även från de kinesiska märkena. Jag litar inte ett dugg på Asien när det kommer till mjukvara. Det är alldeles för mycket vilda västern för att det ska fungera bra.

Men ja. Vi behöver få bort vanliga förare för att autonomin ska fungera tryggt. Jag tror dessvärre det är bra mycket längre bort än 2030. Får vi se det under vår livstid ska vi nog vara glada.
 
Alltså vi kan diskutera hur mycket vi vill men alla Tesla-modeller med AP samlar data och skickar in. Det är över 1 miljon bilar som skickar data. Det är rätt svårslaget även från de kinesiska märkena. Jag litar inte ett dugg på Asien när det kommer till mjukvara. Det är alldeles för mycket vilda västern för att det ska fungera bra.

Men ja. Vi behöver få bort vanliga förare för att autonomin ska fungera tryggt. Jag tror dessvärre det är bra mycket längre bort än 2030. Får vi se det under vår livstid ska vi nog vara glada.
Jag skulle säga oändligt långt borta. Det kommer kanske att fungera i städer (vissa städer i alla fall), men inte fullt ut i alla lägen. Vi kommer alltid att behöva ta över manuellt i vissa lägen och på en del platser. Det kokar ner till en variant av 90-10-regeln. De första 90% står för 10% av utvecklingskostnaden (svårigheten), de sista 10% står för 90% av kostnaden/svårigheten. Mer generellt, det blir exponentiellt svårare ju närmare 100% vi kommer.

Jag kör regelmässigt på platser och situationer då en automatisk bil inte skulle ha en aning om vart den ska ta vägen:
  • Snö. Små vägar i skogen där enda anledningen att jag kan köra där i snöstorm är för att jag vet var vägen är för att jag kört där 100 ggr tidigare. Men problemet uppstår överallt. Det är nog ingen slump att de flesta som idag har självkörande bilar inte har vinter.
  • Små grusvägar generellt, året om. Definitionen "vägkant" blir ofta något vag och flytande... och, nej, GPS kommer inte att ha tillräcklig precision, och/eller kartunderlaget kommer inte att vara tillräckligt exakt. Och hur den ska fatta att den faktiskt ska köra utanför vägkanten (för att det går) när den får möte, vet jag inte.
  • När den kommer till resmålet är det en stor grus/gräsplan, där det finns en konvention om hur man ska ställa bilarna. Det finns inte en tillstymmelse till visuell vägledning.
  • osv, säkert 100 andra situationer jag inte tänkt på.

I teorin går det kanske att lösa, nån gång i framtiden, men kostnaden och svårigheterna kommer som sagt att vara enorma. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att helt enkelt låta en människa som redan kan hantera det ta över. Ett mer realistiskt mål är att låta bilen ta över den tråkiga biten av körning. Rutinmässig körning på större vägar och i städer med väldefinierad struktur.
 
Jo så är det ju såklart. Undrar hur det blir på nya Macan. Det är ju ”bara” en Macan och den listar ju nästan samma som en Taycan. Vågar man gissa att raset där blir minst lika stort…
Ja titta på Audi och E-tron. Samma där. Enda undantaget var Tesla men så är det ju inte längre.
 
Alltså vi kan diskutera hur mycket vi vill men alla Tesla-modeller med AP samlar data och skickar in. Det är över 1 miljon bilar som skickar data. Det är rätt svårslaget även från de kinesiska märkena. Jag litar inte ett dugg på Asien när det kommer till mjukvara. Det är alldeles för mycket vilda västern för att det ska fungera bra.

Men ja. Vi behöver få bort vanliga förare för att autonomin ska fungera tryggt. Jag tror dessvärre det är bra mycket längre bort än 2030. Får vi se det under vår livstid ska vi nog vara glada.
Vill bara tillägga att Here Technologies är ett europeiskt bolag. De samlar in data från Volkswagengruppen, BMW, Mercedes med flera. Så rätt mycket mer än totala antalet teslor ute på vägarna. Men gäller att använda datan på rätt sätt i kombination med rätt typ av hårdvara…
 
Jag skulle säga oändligt långt borta. Det kommer kanske att fungera i städer (vissa städer i alla fall), men inte fullt ut i alla lägen. Vi kommer alltid att behöva ta över manuellt i vissa lägen och på en del platser. Det kokar ner till en variant av 90-10-regeln. De första 90% står för 10% av utvecklingskostnaden (svårigheten), de sista 10% står för 90% av kostnaden/svårigheten. Mer generellt, det blir exponentiellt svårare ju närmare 100% vi kommer.

Jag kör regelmässigt på platser och situationer då en automatisk bil inte skulle ha en aning om vart den ska ta vägen:
  • Snö. Små vägar i skogen där enda anledningen att jag kan köra där i snöstorm är för att jag vet var vägen är för att jag kört där 100 ggr tidigare. Men problemet uppstår överallt. Det är nog ingen slump att de flesta som idag har självkörande bilar inte har vinter.
  • Små grusvägar generellt, året om. Definitionen "vägkant" blir ofta något vag och flytande... och, nej, GPS kommer inte att ha tillräcklig precision, och/eller kartunderlaget kommer inte att vara tillräckligt exakt. Och hur den ska fatta att den faktiskt ska köra utanför vägkanten (för att det går) när den får möte, vet jag inte.
  • När den kommer till resmålet är det en stor grus/gräsplan, där det finns en konvention om hur man ska ställa bilarna. Det finns inte en tillstymmelse till visuell vägledning.
  • osv, säkert 100 andra situationer jag inte tänkt på.

I teorin går det kanske att lösa, nån gång i framtiden, men kostnaden och svårigheterna kommer som sagt att vara enorma. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att helt enkelt låta en människa som redan kan hantera det ta över. Ett mer realistiskt mål är att låta bilen ta över den tråkiga biten av körning. Rutinmässig körning på större vägar och i städer med väldefinierad struktur.
Som fd Teslaägare är jag EXTREMT tveksam till att den där robottaxin någonsin kommer få komma ut oövervakad på allmän väg. Att enbart lita på kamera duger inte om bilen faktiskt ska kunna användas i skymning, motljus, regn, snö, dimma. Precis som du säger är det lätt att komma till 90% men sen blir det skitsvårt. Min kunde inte ens använda farthållare i de förhållandena pga kamerans begränsningar. Och nej kamerans fysiska begränsningar kan inte trollas bort med mjukvara...
 
Vad händer med begpiserna på Taycan?
Någon insatt som vet varför det är ett sådant ras?

Svårt att hitta rätt kunder också. Är den för dyr på beg.marknaden så har kunden råd att köpa en ny. Sen är det ett stort steg ner i pris till nästa målgrupp.
Sannolikt.
Bilen som statussymbol har spelat ut mycket av sin roll i västvärlden. De få som är villiga (och har råd) att betala för ett ”märke” är ytterst få, och de köper sannolikt nytt.
Det i kombination med rådande konjunktur och osäkerhets-faktorer = De sjunker fortare än regalskeppet Wasa 🙃
 
Ja titta på Audi och E-tron. Samma där. Enda undantaget var Tesla men så är det ju inte längre.
Ja, E-tron sjönk väl också rätt kraftigt (första gen). Minns att det pratades om att den hade rätt klen räckvidd.

Den blev också omodern väldigt fort. Räckvidden är inte alls på topp längre. Laddar snabbt absolut men det är skönare att komma hem istället för att behöva ladda efter 20 mil.

Undrar om nya Macan kommer gå samma öde till mötes? Den listar ju nästan som en ny Taycan. Med lite utrustning tickar det på..
 
Som fd Teslaägare är jag EXTREMT tveksam till att den där robottaxin någonsin kommer få komma ut oövervakad på allmän väg. Att enbart lita på kamera duger inte om bilen faktiskt ska kunna användas i skymning, motljus, regn, snö, dimma. Precis som du säger är det lätt att komma till 90% men sen blir det skitsvårt. Min kunde inte ens använda farthållare i de förhållandena pga kamerans begränsningar. Och nej kamerans fysiska begränsningar kan inte trollas bort med mjukvara...
Mig veterligen är Tesla medvetna om begränsningarna och därför ska den börja köra i Texas där det varken snöar eller har andra märkliga väderförhållande. De flesta som har kört Tesla FSD i USA är sjukt imponerade. Vi här i Europa är inte särskilt hoppfulla. Jag har aldrig köpt FSD till någon av mina bilar, har ägt en X med EAP, uppgraderad autopilot, och ja det är absolut inget jag hade betalat för. Dessutom är Tesla mycket väl medvetna om begränsningarna och man har, om inte jag missminner mig, gått ut med att man kommer uppgradera hårdvaran för bilarna som köpt FSD. Men nej de kommer garanterat behöva mer hårdvara. Anledningen till att man tog bort radarn var ju att den gav motstridiga uppgifter jämfört med kameran. T.ex. ser en radarn en snöflinga på 10cm avstånd som en betongvägg om man inte programmerar den rätt. Men vi får se. Bortplockandet av ULS är ytterligare en sådan sak jag inte alls förstår. Kamerorna är inte pålitliga nog för avståndsbedömning är min åsikt. But we will see som de vise i England säger.
 
Ja, E-tron sjönk väl också rätt kraftigt (första gen). Minns att det pratades om att den hade rätt klen räckvidd.



Undrar om nya Macan kommer gå samma öde till mötes? Den listar ju nästan som en ny Taycan. Med lite utrustning tickar det på..
Jag har provat att rättfärdiga Audi A6 E-Tron, BMW i5 Touring, Audi Q8 E-Tron, Porsche Taycan Cross Turismo, Audi Q6 E-tron och nu kom Macan som är min absoluta favorit-SUV efter Cayenne rent utseendemässigt men det är inte ekonomiskt försvarbart. Både det höga inköpet och högt förmånsvärde. Min Model Y P är rena spargrisen vid dessa priserna.

Däremot efter att ha fått åtgärdat lite grejer på min Model Y nu inom garantin så är min stora farhåga att äga Tesla efter garantierna gått ut åter superaktuella. Spindelleder bak som havererat efter 6800 mil och som kostar ca. 14k att byta... Det tänker jag aldrig betala privat.
 
Jag har provat att rättfärdiga Audi A6 E-Tron, BMW i5 Touring, Audi Q8 E-Tron, Porsche Taycan Cross Turismo, Audi Q6 E-tron och nu kom Macan som är min absoluta favorit-SUV efter Cayenne rent utseendemässigt men det är inte ekonomiskt försvarbart. Både det höga inköpet och högt förmånsvärde. Min Model Y P är rena spargrisen vid dessa priserna.

Däremot efter att ha fått åtgärdat lite grejer på min Model Y nu inom garantin så är min stora farhåga att äga Tesla efter garantierna gått ut åter superaktuella. Spindelleder bak som havererat efter 6800 mil och som kostar ca. 14k att byta... Det tänker jag aldrig betala privat.
14k är ju surt, men det kan ju kosta betydligt mer att reparera en "premium"-bil om man har otur. När skärmen till PCM:en dog på min Cayenne ville Porsche Center ha 112k för att byta ut hela enheten. 😂
 
Oklart vad telefonen fokuserade på men 24a Enyaq 85x med 19" går rätt snålt när det är varmt.

23km, +10 på farthållaren (sen blir det den fart det blir). 13.3 i snitt. Sen att det känns som att köra en båt är en annan femma

1000022067.jpg
 
14k är ju surt, men det kan ju kosta betydligt mer att reparera en "premium"-bil om man har otur. När skärmen till PCM:en dog på min Cayenne ville Porsche Center ha 112k för att byta ut hela enheten. 😂
Jo men spindelleder ska ju inte vara dyra. Oavsett bilmärke. Ännu mindre när bilen sålt i vad typ 1 miljon exemplar nu?
 
Jo men spindelleder ska ju inte vara dyra. Oavsett bilmärke. Ännu mindre när bilen sålt i vad typ 1 miljon exemplar nu?

Dom är gjorda av chinesium och är svåra att få tag på då hållbarheten är så pass dålig att dom förvittrar mellan fabrik och verkstad.
En ytterst svåråtkomlig del
 
Dom är gjorda av chinesium och är svåra att få tag på då hållbarheten är så pass dålig att dom förvittrar mellan fabrik och verkstad.
En ytterst svåråtkomlig del
Kommer aldrig glömma när man fick tag på Brembo-skivor och belägg till en 740 för runt en tusenlapp. Det var tider det.
 
Vad tycker vi om Renault 5 e-tech.

Funderar på att slå till på en(privatlease). Enda som gör att jag tvekar är att jag troligtvis inte kommer komma till landet och tillbaka på vintern så tillvida att jag inte krypkör (närmare 20 mil). Kommer iofs 90% av tiden gå korta sträckor.

Torque steer is a thing på den. Kändes helt ok att köra, ingen one pedal driving (suger), roliga färgerna kostar för mycket per månad, ingen raket,trångt bak, kvaliten på backkameran såg ut som en webcam från 2003
 
Senast ändrad:
Sannolikt.
Bilen som statussymbol har spelat ut mycket av sin roll i västvärlden. De få som är villiga (och har råd) att betala för ett ”märke” är ytterst få, och de köper sannolikt nytt.
Det i kombination med rådande konjunktur och osäkerhets-faktorer = De sjunker fortare än regalskeppet Wasa 🙃
Källa på det? Egentligen påstår jag inte att du har fel, jag blev mer nyfiken på påståendet att bilen spelat ut "mycket av sin roll". Nog för att det sker förändringar på marknaden och yngre generationer kanske har andra intressen än bilar men mitt intryck är snarare att bilen som statussymbol är ännu viktigare än tidigare, i samklang med många andra prestigeprodukter man kan lägga ut i sociala medier eller ställa utanför huset för att visa hur framgångsrik man är.
 
Källa på det? Egentligen påstår jag inte att du har fel, jag blev mer nyfiken på påståendet att bilen spelat ut "mycket av sin roll". Nog för att det sker förändringar på marknaden och yngre generationer kanske har andra intressen än bilar men mitt intryck är snarare att bilen som statussymbol är ännu viktigare än tidigare, i samklang med många andra prestigeprodukter man kan lägga ut i sociala medier eller ställa utanför huset för att visa hur framgångsrik man är.

Som du säger är det framförallt yngre generationer som den minskat som statussymbol. Dock tycks sociala medier haft en en påverkan åt andra hållet. Även för kvinnor i vissa samhällsklasser verkar bilen som statussymbol stärkts.
Men generellt i västvärlden har bilen som statussymbol minskat.
I andra delar av världen ser det dock annorlunda ut.
Bara för att nämna någon så har ”Statista Global Consumer” en del intressanta analyser.
Sen kan man ju altid debattera om den spelat ut mycket eller ”bara” en del av sin roll. ☺️
 
Som du säger är det framförallt yngre generationer som den minskat som statussymbol. Dock tycks sociala medier haft en en påverkan åt andra hållet. Även för kvinnor i vissa samhällsklasser verkar bilen som statussymbol stärkts.
Men generellt i västvärlden har bilen som statussymbol minskat.
I andra delar av världen ser det dock annorlunda ut.
Bara för att nämna någon så har ”Statista Global Consumer” en del intressanta analyser.
Sen kan man ju altid debattera om den spelat ut mycket eller ”bara” en del av sin roll. ☺️
Mmm.... frågan är om det är själva innehavet av en bil som minskat i statusvärde, i takt med att vi i värvärlden blir med bekväma med olika former av delningstjänster och att åka kommunalt? Men, också, att bilen behåller sin status för dem som faktiskt har en bil?

Nu blir det förvisso anekdotiskt bevisföring men min bild är att många kanske gärna in i det längsta undviker att äga en bil... men när man till sist verkligen måste köpa en vill man gärna att den ska vara lite extra lyxig och fin. Därav att stadsjeepar stjäl marknadsandelar från mer traditionella segment.
 
Tillbaka
Topp